Vad gäller i en korsning som denna?

DH

Aktiv medlem
Tänker allvetande Happy borde ha svar vad som gäller för bilist resp cyklist i en korsning som denna.
Korsning.png

1. Bilisten B1 har kört fram till pilens spets för att kunna åka till höger - men står still tills övrig trafik medger att åka ut.
- Får bilisten köra ända fram då den blockerar cykelbanan för cyklisten C?

2. Bilisten B2 är på väg över till andra sidan korsningen.
- Har cyklisten C väjningsplikt på cykelbanan för bilen B2 (som kommer från höger) ?

Mats65

Aktiv medlem
1: Nej. Bilisten skall vänta vid de triangelformade målningarna före övergångsstället. Tyvärr är det många som inte gör så.

2: Ja. På en cykelpassage har cyklisten väjningsplikt. Det är alltså inte pga att bilen kommer från höger.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
På fråga 1 så ska ju bilisten stanna där du har satt ut märket "B1", vid hajtänderna, alltså innan cykelbanan, om bilisten ser att det kommer en cyklist som är på överfarten eller på väg ut. Går det inte därifrån att säkert se att det är fritt i på den korsande vägen så måste bilisten så klart krypa fram till där denne kan se.

På fråga 2 är det väl lite knepigare, det ser ut som att det är något slags utfart. Men i alla fall så ser den korsande vägen ut att vara huvudled och då har ju den korsande trafiken väjningsplikt. Så även här borde bilisten väja för cyklister som är på, eller på på väg ut på överfarten.

*Det här är vad jag tror, intressant att se om det stämmer med övrigas uppfattning :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
1 är klassisk i t ex Malmö. Vid hajtänderna finns ingen som helst möjlighet att kunna se nåt. Gärna en allé med mellan vägen och cykelväg. Man får stanna vid hajtänderna, skapa sig en så bra blick som man kan, smyga fram och sen göra det igen.

2 Om det är en obevakad cykelpassage har cyklist väjningsplikt.

DH

Aktiv medlem
Tack för svar.
Givet det är en cykelpassage och bilisten B1 stannar vid hajtänderna - då blir sikten skymd och utfart på den korsande vägen kan inte ske på säkert sätt. Isåfall tänker jag B1 bör kunna smyga fram närmare korsningen för att kunna åka ut på säkert sätt?

(Edit: jag tog bort frågan om cykelöverfart vs cykelpassage då den googlas lätt)

Senast ändrad:

dman

Medlem
1. Nej, bilisten ska inte blockera korsningen

2. Cyklisterna har väjningsplikt innan han ger sig ut i cykelpassage, men om cyklisten är redan ute i korsningen så ska bilisten anpassa hastigheten, som i praktiken innebär att hen får släppa förbi cyklister.

ooms

Aktiv medlem
Som cyklist brukar jag alltid utgå ifrån att "störst-går-först" gäller i praktiken, såvida jag inte med ögonkontakt förvissat mig om att bilisten tänker släppa fram mig. Detta alldeles oavsett vad trafikregler säger, eftersom jag har självbevarelsedrift.

DH

Aktiv medlem
1. Nej, bilisten ska inte blockera korsningen
Tänker att det blir trafikmässigt mycket säkrare för alla om B1 försiktigt kör fram och ställer sig i läge närmare vägen.

Cyklister kan enkelt passera bakom bilen. B1 kan enkelt åka ut när det blir en lucka och behöver då inte passera cykelpassagen.

Blir det inte säkrare?

Rattnalle

Aktiv medlem
Tänker att det blir trafikmässigt mycket säkrare för alla om B1 försiktigt kör fram och ställer sig i läge närmare vägen.

Cyklister kan enkelt passera bakom bilen. B1 kan enkelt åka ut när det blir en lucka och behöver då inte passera cykelpassagen.

Blir det inte säkrare?
Jo. Men helst ska det finnas utrymme så att B1 kan göra det utan att stå ivägen för cyklister. Det gör de iofs ofta men eftersom folk inte vet var deras bilar slutar kör de ändå inte ända fram och står ändå ivägen..

havet

Aktiv medlem
B1 ska lämna företräde åt alla fotgängare och cyklister från båda håll vid hajtänderna. Sedan när det är fritt fram går det som bilist att krypköra fram och få bättre överblick. Tyvärr är det många bilister som av någon (konstig) anledning inte följer detta enkla förfarande. Det händer ofta att de ställer sig som en permanent installation tvärsöver gång- och cykelpassagen, trots att det kommer cyklister. Kanske någon sorts konstprojekt, vad vet jag. 👯

Fishy

Aktiv medlem
1: Nej. Bilisten skall vänta vid de triangelformade målningarna före övergångsstället. Tyvärr är det många som inte gör så.

2: Ja. På en cykelpassage har cyklisten väjningsplikt. Det är alltså inte pga att bilen kommer från höger.
Bra svar!
Om cyklisten cyklar längs med huvudled, gäller väjningsplikt även då mot biltrafik? I detta fall bil som kommer från höger.

dman

Medlem

Blir det inte säkrare?
I praktiken blir det ofta så pga att föraren annars inte ha bra sikt, men det kan uppstå problem när cyklarna kommer från båda håll. Då åker man runt bilen och möter cyklister som kommer från motsatt riktning (och som kan vara väldigt irriterade att du befinner dig framför de). Så jag håller inte med att det behöver vara säkrare på det sättet :)

dman

Medlem
...
Tyvärr är det många bilister som av någon (konstig) anledning inte följer detta enkla förfarande. Det händer ofta att de ställer sig som en permanent installation tvärsöver gång- och cykelpassagen, trots att det kommer cyklister. Kanske någon sorts konstprojekt, vad vet jag. 👯
Min teori är att bilisterna känner sig förödmjukade att lämna företräde till de som cyklar.

BengtG

Medlem
Jag tror att någon kommunal "trafikplanerare" har missförstått trafikreglerna och bara yxat till något!

Elektro_71

Aktiv medlem
På mer än ett ställe i storstockholm.är det ett säkert sätt att få en smäll på bilen att blockera cykelöverfarten - speciellt som det i exemplet finns en tydlig väjningslinje på rätt sida. Sen att det är omöjligt att se ifrån värjningslinjens plats innebär ju bara att man som trafikplanerare har lycksts skapa en perfekt konfliktsitustion.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer