Vad göra med ny cykel (mtb)?

Jojjeg300

Ny medlem
Hej alla glada cyklister!

Har nyligen köpt en Merida big nine 20D. Har börjat cykla en del, främst i skogen, typ skogsvägar och lite bredare stigar. Jag ska uppdgradera pedalerna då de är tråkiga plastpedaler som är väldigt små. Kommer inte köra på clips ännu, då jag använder det på landsvägshoj och det får räcka där än så länge. Medveten om att det är en instegsmodell.

Vad skulle ni ha gjort för uppgraderingar i min sits? Värt att nämna är kanske att jag är 180cm lång och väger in på ca 100 pannor.

Cykeln: https://www.merida-bikes.com/en/bike/143-143/bignine-20-d

Freddie L

Aktiv medlem
Inga onödiga. Byta däck om behovet finns. Justera positionen och kontaktpunkterna vid behov (stam, sadel, handtag). Och ”klickpedaler” (= clipless). Allt annat är bortkastat i början.

Fast nu lever man ju inte som man lär. Så jag hade bytt hjul + däck. Tubeless. Hela cockpiten till lättare grejor. Sänkstolpe och ny sadel. Roligare hjul-axlar. ;-)

Der Kaiser

Aktiv medlem
Om cyklingen sker på skogsvägar och bredare stigar och ts redan är van vid Spd finns ingen anledning att *inte* köra Spd på mtb'n också. Så slipper ts köpa ett extra par skor också, de pengarna kan läggas på att köpa tubeless-ready däck om cykeln inte redan är utrustad med det, tubeless-vätska och ventil (och kanske en "airshot" e.d.) och rigga cykeln tubeless.

Edit: förutsatt att ts inte har spd-sl eller annat lvg-clipless-system på lvg-cykeln, då blir det iallafall utgift för skor också, men min rekommendation kvarstår tills/om inte ts börjar uppleva rädsla för spd-vurpor i terrängen.

Senast ändrad:

Jacke89

Aktiv medlem
Precis köp SPD till den där med
Köp ett par vassare däck det ger en del

Inte speciellt mkt mer med tanke på cykeln

Bobslob22

Aktiv medlem
Det viktiga är vad du behöver för styre och inte vad andra erfarit, cykla och känn om sittställningen är fel.
Dagens moderna superbreda styren må vara användbara på en Heldämpad hoj med flack gaffelvinkel där man behöver moment i den långa hävarmen, för en normal cykel med mer normal gaffelvinkel är det inte optimalt utan snarare en modeyttring.

D

Deleted member 43681

Guest
Styrbredden bör även i viss mån korrelera med axelbredden och armarnas längd.

Bobslob22

Aktiv medlem
Vad formeln för korrelationen är kan dock diskuteras. Vad som är känt är att armar brett isär ger påfrestning på handleder och att man är svagare med armarna för brett isär.

Topp