Vad hände med Sixten ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

SLI

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Trodde aldrig att jag skulle sakna honom, men det gör jag.

H.

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Kan alla gråterskor i emmertråden gå och lägga sig nu då?

Senast ändrad:

Jay Jay

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Vad hände? Han kan ju vara lite bufflig i sitt sätt ibland och ha en allmänt oförsonlig framtoning. Dock är det få som kommer med så mkt konkreta tips och råd. Han är ju en verklig tillgång f f a för nyare medlemmar.

H.

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Bara för att vara tydlig: Jag tycker detta var bra. Men det tyckte jag även med den förra avstängningen.

NickPick

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Han har ju skärpt till sig väldigt mycket efter emmergate, som alla kanske har märkt. Varit väldigt mycket mer ödmjuk och under radarn sedan dess.
Ska och måste har bytts ut mot "väl".
Eller har man missat något? Mycket teoritrams utifrån en tabell men mycket kunskap sitter han också på.

Alla rookies som ska köpa en ny MTB med väldigt lång reach har ju alla tabeller kvar bara dom lär sig söka ?

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Jag saknar både Sixten och emmer , vilket kanske framgår när jag aktivt letat efter dom , men tycker att viss moderering kan vara bra .
Dynamiken är klart annorlunda utan dom .

M

D

Deleted member 43681

Guest
Vad hände med Sixten ?
.

Senast redigerad av en moderator:

Kneecap

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Jay Jay sa:
Vad hände? Han kan ju vara lite bufflig i sitt sätt ibland och ha en allmänt oförsonlig framtoning. Dock är det få som kommer med så mkt konkreta tips och råd. Han är ju en verklig tillgång f f a för nyare medlemmar.

Tjena!

Han har bra kunskaper men en oförbätterlig förmåga att inte kunna acceptera andras synpunkter eller erkänna sina egna fel. Det tillsammans med en dålig attityd gör att jag inte kommer sakna honom oavsett hans kunskaper.
Kommer han tillbaka och är mer ödmjuk så är det bra, annars kan det lika gärna vara.

Och ja, jag har inte alltid haft en bra attityd mot Sixten heller men jag är lite sådana att så man bemöter folk blir man bemött. Dock har jag låtit bli onödiga personangrepp den senaste tiden och tänker fortsätta så.

Freddie L

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Han kunde ju inte hålla sig helt. Det var något om ”dagisbarn” och ”intelligens” i en tråd häromdan, tyvärr. Och några som glatt anmälde det.

Trist som f-n. Men nu får ju alla som hatat på honom fri tillgång till att erbjuda nybörjar-hjälp. Det lär bli minst lika bra!?!

miklax

Medlem
Vad hände med Sixten ?
Skönt för honom med lite semester! Jag hade gärna sett hur det går med hans bygge...

Hasse#7

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Det finns några stycken som är extremt kunniga, engagerade och hjälpsamma. Samtidigt är de väldigt mycket 'My way or no way". Synd, för det funkar dåligt i sociala medier. Viker man aldrig en tum trots att det finns andra infallsvinklar kommer samtalsklimatet hårdna. Jag har inget emot varken emmer (hink på nederländska) eller Sixten, ville bara göra en liten problemanalys som känns rimlig för min del.

Bengt-re

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Jay Jay sa:

Problemet blir när man kallar folk för otrevliga saker om de påpekar att han har fel på riktigt. Det förefaller ibland svårt att skilja på åsikt, fakta och felaktiga uppfattningar och försvarar man alla tre med samma aggressiva metoder så kommer man hamna i konflikt med de som har svårt att felaktigheter och åsikter framförs som oantastliga.

Jag tror att ödmjukhet, lyhördhet och humor är nyckelord för fungerande utbyten av åsikter och ideer. Därmed inte sagt att det bara är de nu avstängda som då och då lidit brist på detta. Vi har nog alla att vinna på att vara lite mer goa.

#åsikt

kais01

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
det var väl i slutet av april när det rann över för sixten vs kneecap i någon diskussion om växelomfång. gissar att han blev varnad då, men sedan ska det inte så mycket till kanske?

tyckt mig se betydligt mer av hans skämtsamma sida sedan, och tråkigt att det blev så här..

överhuvudtaget ger det nada att skjuta på budbäraren, mest drabbar det avsändarens redan ömma fötter.

Jay Jay

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Bengt-re sa:
Jay Jay sa:

Problemet blir när man kallar folk för otrevliga saker om de påpekar att han har fel på riktigt. Det förefaller ibland svårt att skilja på åsikt, fakta och felaktiga uppfattningar och försvarar man alla tre med samma aggressiva metoder så kommer man hamna i konflikt med de som har svårt att felaktigheter och åsikter framförs som oantastliga.

Jag tror att ödmjukhet, lyhördhet och humor är nyckelord för fungerande utbyten av åsikter och ideer. Därmed inte sagt att det bara är de nu avstängda som då och då lidit brist på detta. Vi har nog alla att vinna på att vara lite mer goa.

#åsikt
Jag håller med dig i allt.
Även jag har blivit angripen. Jag har dock själv inte haft några problem att på egen hand filtrera bort hans uttryckssätt och hans ”absoluta sanningar”.
Är fortfarande lite nyfiken på vad som slutligen fick honom avstängd?

plumse

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Bengt-re sa:
Jay Jay sa:

#åsikt
+1+n

Blev väldigt snabbt kallad dvärg av Sixten bara för att jag var i gränslandet mellan medium och large.
Har nog aldrig mött en otrevligare människa nån gång här på Happy.
Skall bli skönt att slippa läsa hans förolämpningar till allt och alla som har en annan åsikt än hans.
Som en bonus minskar också tabeller på teoretiska idealtillstånd och bergfasta rekommendationer helt utan utrymme för personliga preferenser.

Senast ändrad:

Stewe

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
plumse sa:
Skall bli skönt att slippa läsa hans förolämpningar till allt och alla som har en annan åsikt än hans.
Som en bonus minskar också tabeller på teoretiska idealtillstånd och bergfasta rekommendationer helt utan utrymme för personliga preferenser.

+1
ibland känns det som att man inte törs ställa en fråga om geometri och inställningar för att man vet att man kommer få en utskällning av nån (inte enbart Sixten, det finns andra) som mer eller mindre idiotförklarar en för att man köpt fel grejor, släng och köp nytt för bövelen typ.
:-)

D

Deleted member 43681

Guest
Vad hände med Sixten ?
Försäljningen av MTB med QR kanske får ett oväntat uppsving under följande veckor.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Skönt, nu kanske aktiviteten ökar igen på många av de som tynat bort sista året.

R-P

Medlem
Vad hände med Sixten ?
Man ser det på många forum, där några få aggressiva skribenter tar över. Vettiga och kunniga drar sej för att skriva något för snart kommer det ändå en messerschmitter och dunkar en i skallen. Mångfald är trevligare än enfald.

Astraboy

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Jepp så är det. Vissa typer av trådar har helt dominerats av Sixten och hans arga motståndare. Nu kanske man kan få en mer nyanserad diskussion kring val av cykel till exempel

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Rätt bra taktik från moderatorer det här, att först stänga av emmer, sen en månad senare också stänga av Sixten. Vem står på tur härnäst? Ingen går säker? Många som skakar i skorna nu kan jag tänka mig! ;) Förhoppningsvis gör det ju att folk tänker både en och två gånger innan dom hasplar ur sig elakheter.

Trist dock. Förstår ju att Sixten är en speciell person på fler än ett sätt, men jag har fått väldigt mycket hjälp av Sixten sen jag gav mig in i cykelvärlden och det det har varit otroligt betryggande för en osäker själ som jag. Jag är väldigt tacksam för all tid han lagt ner på mig sen dag 1.

konscious

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Mr spammer slipper vi också, det var bara en tidsfråga.
Med retorik där det handlade om att förlöjliga andra med annan åsikt.

Han är väl så abstinent så han dyker väl med nytt alias.

jonte987

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
För mig var han så tydligt speciell att det var enkelt att bortse från otrevligheterna som nonsens. Å andra sidan tror jag inte att han direkt skrev nåt personligt mot mig så det är kanske enkelt att säga då.¨

Fast jag tror att varje gång han skrev "idioter som är rädda om paketet" så menar han mig:)
Good times.

Nu svänger jag till att hålla med rättshaveristerna om att det borde så moderator bredvid namnet liksom status "avstängd" när så är fallet. Happy borde inte stänga av folk i tysthet.

AnteL

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Livet går som tur vidare! Nu far jag ut och cyklar istället.

Vad hände med Sixten ?
Är en avstängning for life lr? Tycker nog att Sixten hör hemma på forumet. Har lärt mig mycket av hans inlägg, vilka dessutom är, som tidigare nämnts, ganska humoristiska.

Bengt-re

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
LillMånke sa:
Är en avstängning for life lr? Tycker nog att Sixten hör hemma på forumet. Har lärt mig mycket av hans inlägg, vilka dessutom är, som tidigare nämnts, ganska humoristiska.

Brukar väl vara en månad om man sköter sig och inte försöker komma in med nya konton och fular sig.

GoranS

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Mina 5 cent:
Det jag inte förstår är varför man över huvud taget behöver hålla på med tillmälen/förolämpningar/... Har fortfarande inte sett något tillfälle där någon reagerat med ökad förståelse av att bli förolämpad. Skulle säga att motsatsen är betydligt vanligare. Är rätt mänskligt att gå i försvarsposition när man blir anklagad/förolämpad.

Sen finns det tillfällen där man kanske av obetänksamhet skriver något som var lite onödigt hårt. Att då kunna be om ursäkt tycker jag tyder på en viss mognad snarare än att visa svaghet. Det är dock inte alltid så lätt.

Med detta sagt tycker jag det är synd att de två nämnda personernas kompetens försvunnit (temporärt?).

Bengt-re

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
jingleyschmidt sa:
Rätt bra taktik från moderatorer det här, att först stänga av emmer, sen en månad senare också stänga av Sixten. Vem står på tur härnäst? Ingen går säker? Många som skakar i skorna nu kan jag tänka mig! ;) Förhoppningsvis gör det ju att folk tänker både en och två gånger innan dom hasplar ur sig elakheter.

Trist dock. Förstår ju att Sixten är en speciell person på fler än ett sätt, men jag har fått väldigt mycket hjälp av Sixten sen jag gav mig in i cykelvärlden och det det har varit otroligt betryggande för en osäker själ som jag. Jag är väldigt tacksam för all tid han lagt ner på mig sen dag 1.

Det finns en analogi från försvarsmakten där det fanns ett antal truppbefäl som inte gillades något vidare av sina kollegor eftersom de var rigida, ofta hade fel, var förändringsobenägna, gnälliga, och inte sällan rätt otrevliga. Men de fungerande i rollen att guida nyinryckta värnpliktiga genom grunderna med att leva i uniform, att detaljer inte var helt rätt alltid och den verkligheten de fick presenterad var kanske lite ensidig och vinklad av personliga föreställningar spelade inte så stor roll. De hade iaf lärt sig det grundläggande i att klä på sig gröna kläder och hur man sköt hål i ryssen på 200 meters håll. Ofta var de värnpliktiga nöjda och tyckte att de fått lära sig mycket. Trupputbildaren var deras hjälte.
De som sedan blev kvar lärde sig oftast att världen är mer komplex och att man måste anpassa sig mer och vara mer lyhörd för Att olika situationer/verkligheter kräver olika lösningar samt att man måste samarbeta både uppåt och neråt,. Man behöver tillit och själv vara pålitlig samt beredd att justera sin världsbild i takt med att ingångsvärden ändras.

Jag ser likheter i S och den typen av truppbefäl. De fungerar i en initial situation, men aldrig i längden och kommer aldrig att stötta någon blivande världsmästare till att bli just detta. Detta stämmer väl också så tillvida att de som är positiva till S är de som är rena nybörjare och i större behov att någon säger åt dem att hoppa än att lära sig hoppa på olika underlag och justera sin teknik, utrustning och träning efter den verklighet man lever i.

Man måste också acceptera att eleven kan bli duktigare än läraren.

#personlig reflektion

Rattnalle

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
jingleyschmidt sa:

Alltså det är ju guld med någon som lägger ner så mycket tid på att hjälpa till som han gjort. Men det finns inte en objektiv sanning och det klarade han inte av när någon påpekade av oklara skäl. Då blev det påhopp istället.

Bengts analogi ovan känns rätt träffande. Det finns helt klart utrymme för någon som har tillräckligt rätt men i ett sällskap med andra kunniga måste man förstå att det finns en bredare sanning än den egna. Jag och säkert en del andra har helt slutat läsa trådar om hjälp med cyklar sen Sixten började skriva här eftersom det inte kändes lönt att komma med andra synpunkter eftersom man då direkt fick förklarat för sig att man hade fel.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Absolut! Men det förändrar inte det faktum att han lagt ner väldigt mycket tid på mig och skrivit bra, utförliga förklaringar på hur man gör både det ena och det andra på cykeln, kommit med jättemånga tips på vettiga produkter som är bra att ha etc etc. Jag kan liksom inte bortse ifrån allt detta. Ovärderligt för en nybörjare.

En annan anledning att jag gillade med Sixten var hans genuina intresse för allt det tekniska med cyklar. Han är på det här forumet för att det är hans specialintresse, inte för att tramsa runt. Han var saklig och konsekvent, om än med lite tveksam retorik stundtals. Inget trams, inte hålla på och löjla sig i trådarna som så många andra. Ta bara "Vart är Emmer"-tråden som exempel. Det spårade ur, det resulterade i skitsnack, personangrepp och allmänt låg jävla nivå, allt utan Sixtens medverkan. ;)

Med det sagt, hade alla använt Sixtens retorik så hade det också blivit outhärdligt, det krävs ju en viss balans såklart. :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer