Vad händer i bromsen?!? Är det luft?

Healons

Aktiv medlem
Min Shimano 447 bakbroms gör mig galen.

Har bytt olja
Luftat enligt konstens alla regler

Ändå är första pumpen alltid mjuk, andra gången o tredje o fjärde osv är perfekt stenhård och skön
Sen om jag kör 1-2min o bromsar så är första mjuk igen o så håller det på…

Är det luft fortf tro?

Tänker att det är ju två ”knixar” på bromsslangen där luft borde kunna fastna… ska jag lossa oket och ha slangen rakt ner när jag luftar härnäst?

Bilagor

• 7E8ABAD3-EC39-4A17-8AD0-C7CFCA35BEB5.jpeg
    7E8ABAD3-EC39-4A17-8AD0-C7CFCA35BEB5.jpeg
    53.5 KB · Besök: 35

MTBemil

Aktiv medlem
har du burpat handtaget ordentligt? brukar vara svårt att få ur all luft på shimanohantag, och blir speciellt svampigt om cykeln hänger eller står uppåner

Healons

Aktiv medlem
har du burpat handtaget ordentligt? brukar vara svårt att få ur all luft på shimanohantag, och blir speciellt svampigt om cykeln hänger eller står uppåner
Cykeln hänger när den står i garaget.

Har fäst oljekoppen vid handtaget som sista grej o pumpat medan jag haft cykeln i olika positioner. Kom ut en del luftbubblor då men tycker inte jag får ut fler…

Fast det är samma problem när vi är på landet över sommaren. Då står cykeln vanligt som förvaring

Kngl19

Aktiv medlem
Cykeln hänger när den står i garaget.

Har fäst oljekoppen vid handtaget som sista grej o pumpat medan jag haft cykeln i olika positioner. Kom ut en del luftbubblor då men tycker inte jag får ut fler…

Fast det är samma problem när vi är på landet över sommaren. Då står cykeln vanligt som förvaring
Har du justerat ut handtaget fullt? Det kan vara avgörande för att få ut sista/all luft.

johfo

Aktiv medlem
Hmm sant, ska kanske snart köpa ett nytt begagnat hjul där det sitter skiva, kanske löser sig automatiskt då… vore ju som en dröm 😆
Det är ju ganska enkelt att kolla om bromsskivan är plan. Snurra hjulet och håll något med stöd mot ramen nära mot skivan så ser du ju om den kastar.

kakan_polen2

Aktiv medlem
Min Shimano 447 bakbroms gör mig galen.

Har bytt olja
Luftat enligt konstens alla regler

Ändå är första pumpen alltid mjuk, andra gången o tredje o fjärde osv är perfekt stenhård och skön
Sen om jag kör 1-2min o bromsar så är första mjuk igen o så håller det på…

Är det luft fortf tro?

Tänker att det är ju två ”knixar” på bromsslangen där luft borde kunna fastna… ska jag lossa oket och ha slangen rakt ner när jag luftar härnäst?
Mitt tips är att när du luftar så försök få slangen så rak som möjligt. Ser inte så knivigt ut på bilderna men gör som du skrev.

Lossa oket bak å ställ/häng cykel med bakhjulet nedåt. Det gör ofta susen vid struliga luftningar!

Audioholic

Aktiv medlem
Min bakbroms kändes liknande efter att jag bytt till nya skivor samt nya belägg.

Jag löste min grej genom att ta bort hjulet och bromsa några gånger så att kolvarna hamnade längre ut. Det var för stort avstånd in till skivan i mitt fall.

johfo

Aktiv medlem
Istället för alla gissningar... Varför inte följa tillverkarens sätt med kopp OCH Spruta...?
Du gör liksom bara hälften rätt...
BR-M447 är ju "one way bleed" enligt https://bike.shimano.com/en-NZ/product/component/shimano/BR-M447.html

Såna tycker jag brukar funka bra att lufta med tratt och slang/påse enligt DEALERS MANUAL 1 https://si.shimano.com/#/en/DM/BR0005
Men Shimano har visst ytterligare ett rekommenderat sätt med tratt+spruta följt av tratt+slang+påse i DEALERS MANUAL 2 https://si.shimano.com/#/en/DM/GN0001

Men i DEALERS MANUAL 1 står det explicit att det gäller bl a BR-M447, medan DEALERS MANUAL 2 är generell, så därmed är väl tillverkarens rekonstruktion för den bromsen one way bleed, dvs tratt+slang+påse?

Plush

Moderator
Forumvärd
BR-M447 är ju "one way bleed" enligt https://bike.shimano.com/en-NZ/product/component/shimano/BR-M447.html

Såna tycker jag brukar funka bra att lufta med tratt och slang/påse enligt DEALERS MANUAL 1 https://si.shimano.com/#/en/DM/BR0005
Men Shimano har visst ytterligare ett rekommenderat sätt med tratt+spruta följt av tratt+slang+påse i DEALERS MANUAL 2 https://si.shimano.com/#/en/DM/GN0001

Men i DEALERS MANUAL 1 står det explicit att det gäller bl a BR-M447, medan DEALERS MANUAL 2 är generell, så därmed är väl tillverkarens rekonstruktion för den bromsen one way bleed, dvs tratt+slang+påse?

Om det uppenbart inte funkar ena vägen så provar man väl den andra vägen?

kais01

Aktiv medlem
jag brukar endast lufta från ok-sidan, men ta loss bromshandtaget från styret och undulera runt det åt olika håll under samtidig luftningsmanöver.

överraskande mängder luft kan lockas fram.

Healons

Aktiv medlem
Mitt tips är att när du luftar så försök få slangen så rak som möjligt. Ser inte så knivigt ut på bilderna men gör som du skrev.

Lossa oket bak å ställ/häng cykel med bakhjulet nedåt. Det gör ofta susen vid struliga luftningar!
Tror att nästa steg är att jag låter cykeln hänga på väggen. Lossa oket o lägga på golvet så att slangen blir rakt uppåt…

Plush

Moderator
Forumvärd
Jag invände inte mot att testa tekniken eller alternativa metoder, utan mot ditt tvärsäkra påstående att han inte ens gjorde enligt tillverkarens instruktioner utan "bara hälften rätt".
Bra de...

Mitt påstående baseras på att han (TS) endast skrivit att han har haft den hängande och endast med kopp...
Dvs inte enligt manualer.

Hur många verkstäder tror du använder slang med påse?
Eller använder dom spruta och kopp?
Vad tror du är mer tidseffektivt?

n3wton

Aktiv medlem
Alltid dessa bromsluftartrådar. TS har luftat bromsarna på felaktigt vis - massor med människor tipsar om olika speciallösningar.

Facit (som faktiskt existerar i detta fallet) är att följa Shimanos tydliga instruktioner, varefter bromsarna kommer fungera. Med den informationen tillgänglig kan man därefter välja själv hur krångligt man vill ha det i sitt liv.

jonte987

Aktiv medlem
Inte annorlunda än krånglade växlar då det alltid ska skruvas på måfå i dagar och veckor eftersom det är för jobbigt att följa en instruktion med en handfull steg.

Edit. Fast just när det gäller växlar går jag på park tools guide inte shimano

Kngl19

Aktiv medlem
Inte annorlunda än krånglade växlar då det alltid ska skruvas på måfå i dagar och veckor eftersom det är för jobbigt att följa en instruktion med en handfull steg.

Edit. Fast just när det gäller växlar går jag på park tools guide inte shimano
Park Tools instruktioner är oftast bättre oavsett vilken service man ska göra 😍

MTBemil

Aktiv medlem
Det finns väl olika grader av läs- och bildförståelse förmodar jag.
Tja eller så är det uselt utformade instruktioner som är tryckt på billigt papper som inte tål att få olja på. Lite komiskt när hela poängen av ett servicekit vilar på att man gör det korrekt

Äventyret börjar på sidan 20.
Jag har iallafall inte fått nån dealers manual med mitt service kit

n3wton

Aktiv medlem
Tja eller så är det uselt utformade instruktioner som är tryckt på billigt papper som inte tål att få olja på. Lite komiskt när hela poängen av ett servicekit vilar på att man gör det korrekt

Jag har iallafall inte fått nån dealers manual med mitt service kit
Men du har internet och en telefon förmodar jag?

Om TS problem är att han inte kan lufta sina bromsar eftersom han gör fel, måste den rimliga åtgärden vara att han provar att göra på rätt sätt istället. Eller lämnar in cykeln till någon har rätt verktyg och förmågan att kunna följa en instruktion i några olika enkla steg. Man får till och med handfasta tips, med illustrerande bilder, på hur man gör för att få bort de där sista luftbubblorna.

196C0072-A7E6-476C-9627-EE2D4ADC0258.png

Healons

Aktiv medlem
Tackar för tipsen! Men knackat på ok, snurrat handtag med kopp, hållt inne handtaget o öppnat nippeln snabbt etc etc har jag gjort. Har följt manualen till punkt o prickar, hjälper ej.

Ska testa lite idag men tackar åter för hjälpen med input 👍

Pfaff

Aktiv medlem
Spännande tråd.
Istället för att tänka ut orsak skylls på TS bristande uppfattningsförmåga?
Om bromsen är hård finns ingen luft i systemet. Nånstans. (Efter huvudcylindern) Punkt.
Blir bromsen svampig utan att återgå till normaltillstånd tränger det in luft i systemet. Är membranet i handtagets reservoar helt och utan sprickor, tätar ordentligt mot behållaren?
Går det att pumpa upp bromsen så den blir fast kan man misstänka något i de första svaren, cylinder som inte går tillbaka, läcka eller wobblande skiva.

Allt IMHE

johfo

Aktiv medlem
Bra de...

Mitt påstående baseras på att han (TS) endast skrivit att han har haft den hängande och endast med kopp...
Dvs inte enligt manualer.

Hur många verkstäder tror du använder slang med påse?
Eller använder dom spruta och kopp?
Vad tror du är mer tidseffektivt?
Vad jag tror i frågan är fullständigt irrelevant. Vad tillverkaren rekommenderar står i dokumentationen jag länkade. Så vitt jag kan läsa i DEALERS MANUAL 1 är kopp och påse med slang tillverkarens uttryckliga rekommendation för BR-M447.
Att tipsa om andra tekniker och ge tips är i övrigt jättebra.

Plush

Moderator
Forumvärd
Vad jag tror i frågan är fullständigt irrelevant. Vad tillverkaren rekommenderar står i dokumentationen jag länkade. Så vitt jag kan läsa i DEALERS MANUAL 1 är kopp och påse med slang tillverkarens uttryckliga rekommendation för BR-M447.
Att tipsa om andra tekniker och ge tips är i övrigt jättebra.
Som sagt.... DM-BR0005-13 på sidan 21 säger uttryckligen att man ska använda syringe (spruta väl?) till just den bromsen före man ens funderar på slang och påse.

I DM-BR0005-16 som du länkar till står det på sidan 20 att man ska använda spruta först. Sen slang med påse.

Senast ändrad:

johfo

Aktiv medlem
Som sagt.... DM-BR0005-13 på sidan 21 säger uttryckligen att man ska använda syringe (spruta väl?) till just den bromsen före man ens funderar på slang och påse.

I DM-BR0005-16 som du länkar till står det på sidan 20 att man ska använda spruta först. Sen slang med påse.
Där står det att man ska börja med tratt och spruta för att i senare steg köra tratt+slang+påse.
Bromsen beskrivs i produktbeskrivningen som "one way bleed".
Jag tycker Shimano är ganska inkonsekventa och har röriga beskrivningar. I beskrivande text står sprutan med, men i listan över vad man behöver är den inte med.
Jag lägger ner sub-diskussionen nu och hoppas TS får ordning på sin broms på något sätt oavsett hur Shimano egentligen menar är det rätta sättet.

Healons

Aktiv medlem
Spännande tråd.
Istället för att tänka ut orsak skylls på TS bristande uppfattningsförmåga?
Om bromsen är hård finns ingen luft i systemet. Nånstans. (Efter huvudcylindern) Punkt.
Blir bromsen svampig utan att återgå till normaltillstånd tränger det in luft i systemet. Är membranet i handtagets reservoar helt och utan sprickor, tätar ordentligt mot behållaren?
Går det att pumpa upp bromsen så den blir fast kan man misstänka något i de första svaren, cylinder som inte går tillbaka, läcka eller wobblande skiva.

Allt IMHE
Också tänkt tanken att handtaget kan vara boven, det smyger in tjuvluft nånstans…

Nu är det iaf gjort igen enligt konstens alla regler o böcker + att jag skruvade loss oket o lade det på marken så bromsslangen blev spikrak samt även skruvade ut handtagets reach till max enligt tips ovan. Nu känns det faktiskt bra! Blir det kass efter veckans turer så måste det väl läcka in luft nånstans, typ via handtag eller ok. Time will tell 👍

Fredrik Å

Aktiv medlem
Om det nu är luft som står någonstans så skulle jag sätta ett spännband så att bromsen ligger på och sedan hänga upp cykeln under natten.
Luft brukar som bekant vilja stiga uppåt och hamnar då i handtaget.
Ta bort spännbandet,rör inte bromshandtaget, montera koppen fylld med bromsvätska så ska du se att eventuell luft försvinner.

Healons

Aktiv medlem
Om det nu är luft som står någonstans så skulle jag sätta ett spännband så att bromsen ligger på och sedan hänga upp cykeln under natten.
Luft brukar som bekant vilja stiga uppåt och hamnar då i handtaget.
Ta bort spännbandet,rör inte bromshandtaget, montera koppen fylld med bromsvätska så ska du se att eventuell luft försvinner.
Ska testa det inatt.

Bromsen var kanon några dagar sen kom symtomen tillbaka. Kan också läcka mellan slang o handtag tänker jag, alternativt vid oket. Fortsättning följer…

Guaruska

Aktiv medlem
En spontan tanke som dyker upp e att sänka bromsen i badkaret o bromsa (ha nåt mellan beläggen). Så får du ju reda på var det läcker. Jag vet inte om det funkar, överför bara från annat man kan göra det på för att läcksöka.

Guaruska

Aktiv medlem
Tänk på att, om du hittar läckan me badkarstricket, du måste tömma hela systemet eftersom d har sipprat in vatten.
Hoppas du hittar läckan. D e nyttigt att ha jävliga fel för du lär dig o sen kan du dela din kunskap me andra som hamnar i liknande sits

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Lättaste sättet att felsöka ok. Ta ut beläggen ur oken. Kolla baksidan av beläggen. Rund oljering? Isf okläckage. Köp nytt/nya ok (betydligt billigare än att byta hela systemet) som passar ditt system. Lufta, tuta o kör.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer