Vad har jag köpt och skall jag bygga om den?

ElVikingo

Aktiv medlem
Hej!

En kollega gav upp barcelona så jag köpte hans SS/Fixie för 500 sek, så Happy vad har jag fått tag i? Skall jag fixa till den eller bara ha den som Pubräser?Just nu sitter det frihjul på den men fick med fixie.

Jag skall iaf byta den horrible Btwin frambromsen, och ny vajer. Vad skall man göra åt lackskadan? Sätta på ett tufft klistermärke och klarlacka över? Låta det vara?

1618567870250.png

1618567897773.png

1618567919250.png

HåkanC

Aktiv medlem
Jag skall iaf byta den horrible Btwin frambromsen, och ny vajer.?
Det ser ut att vara en "long reach" frambroms?
Du kan kontrollera genom att mäta (förr kallades 57mm bromsar "medium")
long-reach-brake-comparison-0-1520559386.jpg

Kontrollera också om den sitter fast på baksidan av gaffeln med en insex eller utanpåliggande mutter (ffa på äldre cyklar).
Shimano har ett par moderna "long reach" bromsar som skall vara bra
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/shimano/BR-R451.html
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/105-5800/BR-R650.html
Kag har ingen egen erfarenhet av ngn av dem.
Men pga den längre armen, som kan ge onödigt flex, skulle jag endast baserat på det rekommendera den dyrare BR-R650!

J2000E

Aktiv medlem
Eventuellt har jag dåliga nyheter. Den kan eventuellt vara frontsmälld. När färg lossnar på det där viset vid rören som leder till styrhuvudet brukar det vara dåliga nyheter. På din andra bild ser det vingligt ut när man tittar utefter det övre röret. Ta några bilder på nära håll från sidan och även undersidan på det nedre röret.

velovin

Aktiv medlem
Eventuellt har jag dåliga nyheter. Den kan eventuellt vara frontsmälld. När färg lossnar på det där viset vid rören som leder till styrhuvudet brukar det vara dåliga nyheter. På din andra bild ser det vingligt ut när man tittar utefter det övre röret. Ta några bilder på nära håll från sidan och även undersidan på det nedre röret.

Håller med om att bild två ser mysko ut.

Förhoppningsvis har den bara råkat ut för en av de där människorna som tycker att toppröret är ett bra ställe att hänga ett lås, och att bild två bara är en synvilla.

ElVikingo

Aktiv medlem
Låter inte så dödskul, om det skulle vara så är det att kasta den eller kan den avändas?

Pfaff

Aktiv medlem

Man kan faktiskt ana det på soffbilden, bild 1. Liten böj neråt strax vid muffen.

Stumpy

Aktiv medlem
Cykla försiktigt till/från puben kan du nog göra tills du hittar en ny ram. I 10 km/h slår man sig inte så hårt.

darkforce

Aktiv medlem
ser onekligen ut som den e frontsmälld enklast o se är ta nått långt o rakt o kolla enligt bild om överröret e rakt samt om gaffeln har rak linie enligt sträcken (om du mäter centrum av topskruven o ner till där sträcket slutar på gaffeln o mitt på gaffelbenet ska de va rak centrum linie) svänger gaffelbenet bakåt bakom centrum e den smälld
1618567870250.png

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer