Vad har ni i flaskan?

Booten

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
I dessa varma tider är det extra viktigt iaf för mig att dricka mycket när cykelturerna passerar 3 timmar.
Vad kör ni med i flaskan? Vilken sportdryck rekommenderas?

WSMC

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
Jag kör oftast med en flaska med kranvatten och en flaska med kranvatten+2 dextrosol.
Sportdryck tycker jag har en tendens att bli lite för sött.

Masjevel

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
På längre turer, över 2h kör jag vatten och sportdryck, just nu Vitargo electrolyte grape. Helt ok.
Ofta har jag med en eller ett par nödraketer i form av bar eller gel ifall hammaren skulle slå till och man är en bit hemifrån.

GoranS

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
Personligen kör jag nästan uteslutande med vatten. Kör sällan långt och hårt vilket är då jag känner att sportdryck eller dylikt kan vara befogat. Positivt med vatten är att flaskorna inte kräver så mkt omsorg för att hålla sig fräscha och att tänderna inte duschas med sockerlösning. Det jag kan göra på långturer är att vid något stopp köpa någon mer energihaltig dryck som inmundigas där och då. Försöker i så fall skölja munnen med vatten efteråt.

JPL

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
25EF34F3-4202-4758-A307-62225FB63BEC.jpeg

Rattnalle

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
Vatten. En cola vid sidan av. Och fika om det är en lång tur.

Men häromdagen när det gick sex liter vätska på en sjutimmarstur utan att något passerade blåsan kände jag dagen efter att jag kanske borde haft nåt mer, känslan var som att vara lätt bakis.

chrisbe

Ny medlem
Vad har ni i flaskan?
Har historiskt haft svårigheter att få magen att hantera sportdrycker men sedan 3-4 år använt produkter från Umara med positivt resultat. Om jag inte vill ha i mig energi på kortare pass använder jag https://umarasports.com/butik/under-aktivitet/u-hydrate/#model=245 för att slippa den trista vattensmaken. Annars är favoriten https://umarasports.com/butik/under-aktivitet/u-sport-108/#model=297 som oxå finns i 1:0,5 blandning https://umarasports.com/butik/under-aktivitet/sport/#model=9
Stundtals kommer jag oxå ihåg att stoppa en av deras gel'er eller bars i ryggfickan, gött att skjuta av om man känner att man håller på att klappa igenom..

ooms

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
High5 Zero.
Jag kör oftast vatten, men när det blir lite längre pass och varmt har jag märkt skillnad på att slänga i en Zero-tablett. Att återföra elektrolyterna gör nog sitt. Man slipper den där "bakis"-känslan efteråt som Rattnalle nämner.

Jay Jay

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
Vatten. Är det riktigt varmt och jag kör 2,5h plus så kan vätskeersättning hänga med (egentligen endast för snabbare återhämtning, är farligt att laka ur alla salter och mineraler). För kolhydrater medför jag bananer eller bulle, är det inte för varmt ute så ngn form av choklad 🍫.

ejma

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
Enbart vatten. Tycker att jag bara blir törstigare av sportdryck i värme och krampar lättare, dvs motsatt effekt mot reklamen. Slipper också kladded sportdrycker lämnar efter sig i flaskorna.
Cyklar sällan längre än 3-4 timmar och klarar mig bra på vatten och någon banan. Vid lägre eller intensivare pass kan en energikaka följa med.

Luzen

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
Tidigare haft bara vatten uton på de motionslopp jag kört.
Sedan jag fick veta att jag har diabetes typ1 har jag även lite socker/Dextropur/maltodextrin eller liknande i vattnet. Och lite Seltin såklart.

me.I.am

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
Har precis kunnat börja cykla ordentligt, senast jag var hyfsat tränad var 2016, så endast korta rundor än så länge.

Men samma koncept som då, 1 falska med vatten + salt och 1 flaska med apotekets vätskeersättning, dock bara 1/3 av rekommenderade styrkan.
Flaskorna är på 800ml

Över 3 timmar hade jag ibland 1 flaska med sportdryck istället för vätskeersättningen.

Gör av med c.a 1L/timma.
Får jag i mig för lite av salt +ANNAT så rinner svetten långt efter jag cyklat färdigt.

Makten

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
En eller ibland två tabletter av ICA:s vätskeersättning. Vet inte om det är inbillning men jag känner inte samma behov av att glupa i mig vatten när det jag dricker är lite salt.

Edit: Inte "sportvarianten" dock; den smakar mindre salt och är med magnesium (istället för salt?).

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
Efter 4-5 timmar brukar jag fylla Powerade i ena flaskan vid stämplingarna. I den andra åker det i resorb.
Längtar gör jag efter Chimays ekfatslagrade...

Fishy

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
Vatten, och vid längre turer, tre timmar eller längre, en flaska vatten och en flaska med honung och lite bordssalt i.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
Jag kör med en flaska vatten och en med iste som blandas så det inte blir för sött. Funkar bra för mig.
Skulle precis skriva att jag hade läst någon som körde med iste, det var nog du som skrivit i en tidigare tråd? Hursomhaver så gör jag också det numera, tack för tipset!

En halvliters med iste och en 8dl med vatten funkade fint runt 3 timmar!

niklaws

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
Förut High5 Zero från Wiggle men de är utbytta till Umaras U Hydrate istället.

Äter hellre glass än kör sportdryck på distans :) tävlar jag så är det Umaras U Sport 1:0,8

GoranS

Aktiv medlem
Vad har ni i flaskan?
Så klart. Göran din noob!

Oftast bara vatten, varma dagar med en brustablett Apotekets vätskeersättning, och långdistans en halvdeciliter dextropur per flaska på det.
Men jag skrev ju ovan att jag i stort sett bara kör vatten. Klart man är en n00b vad gäller läskblandade mixade bakverk då. Och om man inte kan få ställa en fråga om att blanda mixade kanelbullar med Pepsi på detta forum, var ska man då ställa den? I riksdagen? Till fråga Lund?

Dock är jag väldigt nöjd över det klara och tydliga beskedet att resultatet är superäckligt då jag därmed slipper ställa mig och baka bullar utan kan sticka ut och cykla direkt nu. Blir nog f.ö. så kort runda att det knappt behövs vätska även om det säkert åker med lite vatten i en flaska ändå.

NianGbg

Medlem
Vad har ni i flaskan?
Kör med Vitargo electrolyte grape då jag tycker smaken på den är bra. Blir dock bra sött om man blandar enligt rekommendation så tar lite mindre. Maurten är ju inte sött alls men är inte helt förtjust i den lite mer "kemiska/konstgjorda" smaken jag uppfattar på den.

CEHG

Medlem
Vad har ni i flaskan?
Är det verkligen nyttigt att dricka massor med vatten som inte är spetsat med salt? Förlorar kroppen för mycket salt kan man ju avlida.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer