Vad innebär/betyder/förmedlar "Kedjelinje" för en framväxel

Vad innebär "Kedjelinje" för en framaxel?

Jag vet att kedjelinjen är avståndet från mitten av ramen ut till mittersta kuggen i framdrevet (i mitt fall då jag har tre framdrev).

Jag förstår dock inte vad det måttet ska förmedla till mig.
- Är det att vid den linjen bör mitt bakre kugghjulsmitt ligga så att kedjan är parallell mellan dom?
- Är det ett mått på vart framväxelns optimala "range" för växling ligger?
- Är det ett mått på hur långt ut framväxeln kan agera då i förhållande till hur lång vevlagersaxel man har?

Är denna framväxeln jag köpt och undrar vad kedjelinje betyder/ska förmedla Framväxel
"Kedjelinje: 47.5mm/50mm"

Kan alla framväxlar nå över alla vevlageraxellängder? Hur vet jag max axellängd för framväxelns räckvidd? :)

Framaxeln, om du menar den på framhjulet, vill i alla fall inte jag blanda in i begreppet kedjelinje. För mig är kedjelinje hur rakt eller snett kedjan löper över bakhjulets tänder, (kassett etc.), och (tramp-)klingans eller klingornas.
Kedjan ska vara i stort sett rak och i sitt minst spända läge, när kedjan ligger på minsta klingan fram och vanligen mittersta klingan bak. Börja där!
Framväxeln - inte -axeln - ska vara parallell med främre klingan, så det inte är något skav eller rassel.

Senast ändrad:
Framaxeln, om du menar den på framhjulet, vill i alla fall inte jag blanda in i begreppet kedjelinje. För mig är kedjelinje hur rakt eller snett kedjan löper över bakhjulets tänder, (kassett etc.), och (tramp-)klingans eller klingornas.

Framväxel, inte fram axel :)

Jag några minuter efter att jag skrev tråden såg att jag skrivit framaxel istället för framväxel i rubriken så ändrade jag det. Kanske det som slank med?

Så det du säger "är kedjelinje hur rakt eller snett kedjan löper över bakhjulets tänder" - då måste det ju finnas en referens i form av att det vid kedjelinjens angivna mått antas att där är kedjan paralell? (Då kedjan sitter i andra kuggen fram och 4e kuggen bak? (Då på 7 kuggars drev bak)

Så en angivelse av "kedjelinje" i anknytning till en framväxel betyder/ger anvisning av vaddå?

Någonstans är ju kedjan rak, sen handlar det ju om vinklar ifrån ytterläggen också på kuggar.

Kedjelinje kan ha olika innebörd. Men i det här fallet bör det vara relaterat till;
"Är det ett mått på hur långt ut framväxeln kan agera då i förhållande till hur lång vevlagersaxel man har?"

(F.ö det finns en hel del YT videos som visar just den definition du hänvisar till)

Framväxeln är gjord för en viss kedjelinje. Om kombinationen vevlager/vevparti avviker för mycket från den kedjelinje som framväxeln har, så kan det bli problem med växlingen. Exempelvis att växeln inte når den största klingan. Men den är det lite oklart vad som avses med 47.5/50.0.

Om du skall byta framväxel, så kan du söka information om den som sitter på nu. Cykelkraft verkar f.ö sälja många framväxlar och anger kedjelinjen för dem. Om samma kedjelinje så blir det problemfritt att byta.

Du kan f.ö se på andra framväxlar hos Cykelkraft. Generellt så har landsvägsväxlar mindre kedjelinje än MTB/ATB.
Tror det har att göra med ramgeometrin, racer cyklar smalare, MTB bredare, och det påverkar framväxeln.
Så om du byter från MTB till MTB framväxel så bör det inte bli några problem.

Senast ändrad:
Kedjelinje kan ha olika innebörd. Men i det här fallet bör det vara relaterat till;
"Är det ett mått på hur långt ut framväxeln kan agera då i förhållande till hur lång vevlagersaxel man har?"

(F.ö det finns en hel del YT videos som visar just den definition du hänvisar till)

Framväxeln är gjord för en viss kedjelinje. Om kombinationen vevlager/vevparti avviker för mycket från den kedjelinje som framväxeln har, så kan det bli problem med växlingen. Exempelvis att växeln inte når den största klingan. Men den är det lite oklart vad som avses med 47.5/50.0.

Om du skall byta framväxel, så kan du söka information om den som sitter på nu. Cykelkraft verkar f.ö sälja många framväxlar och anger kedjelinjen för dem. Om samma kedjelinje så blir det problemfritt att byta.

Du kan f.ö se på andra framväxlar hos Cykelkraft. Generellt så har landsväxlar mindre kedjelinje än MTB/ATB.
Tror det har att göra med ramgeometrin, racer cyklar smalare, MTB bredare, och det påverkar framväxeln.
Så om du byter från MTB till MTB framväxel så bör det inte bli några problem.

Jag har köpt samma framväxel som sitter på min cykel. Men jag har en del problem med växlingen på den cykeln så jag har börjat fundera på vad som är rätt och om den är rätt uppsatt.

Tackar för svaret, det gjorde saker klarare :)

Kedjan är rak när den inte är sned, hihi! Kika lämpligen uppifrån.
Vilka problem har du?
Vajrar med höljen ställer gärna till det.
Kedjan är en slitdel som behöver bytas ibland, liksom med tiden kassett och än senare bakväxel.
Framväxel och främre klingor slits inte alls på samma sätt.

Kedjan är rak när den inte är sned, hihi! Kika lämpligen uppifrån.
Vilka problem har du?
Vajrar med höljen ställer gärna till det.
Kedjan är en slitdel som behöver bytas ibland, liksom med tiden kassett och än senare bakväxel.
Framväxel och främre klingor slits inte alls på samma sätt.

Cykeln har sedan jag köpte den för 1.5 år sedan varit orapp i växlingen, och att kedjan börjar snabbt skava mot framväxeln när den ligger mot ytterkuggarna på kassetten bak.

Jag mätte kedje slitage nyligen och det var över 1.0, så jag bytte kedja och det fungerade inte alls då allt bara hackade och kedjan inte kunde få grepp. Så jag bytte tillbaka till den gamla kedjan tills jag bytt ut allt i drevet. Borde kollat kedje slitage för länge sedan men glömt det.

Så nu ska jag byta ut vajrar + höljen, framväxel, framdrev, bak frihjul och bakväxel trissor och kedja.

Men då jag oftast cyklar på de två större kuggarna fram och de mindre där bak så tänkte jag testa att sätta in ett längre vevlager för att få ut de främre kuggarna så kedjan blir rakare mot de kuggar jag använder nästan hela tiden.

Kedje linje visste jag inte om tidigare o när det stod på det drevet jag köpt så började jag undra vad det betydde och om det skulle funka med de ändringar jag tänkt. Har mätt lite onogrant för att få ett hum om kedje linjen fram och den verkar vara runt 45mm nu med de gamla delarna så jag ska med vevlager försöka få ut den till runt 49mm.

Är inget jag gjort tidigare, bytt de sakerna har jag gjort, men inte ändrat kedjelinje, så hoppas jag att blir bättre än tidigare.

Har du några tips?

Cykeln har sedan jag köpte den för 1.5 år sedan varit orapp i växlingen, och att kedjan börjar snabbt skava mot framväxeln när den ligger mot ytterkuggarna på kassetten bak.

Jag mätte kedje slitage nyligen och det var över 1.0, så jag bytte kedja och det fungerade inte alls då allt bara hackade och kedjan inte kunde få grepp. Så jag bytte tillbaka till den gamla kedjan tills jag bytt ut allt i drevet. Borde kollat kedje slitage för länge sedan men glömt det.

Så nu ska jag byta ut vajrar + höljen, framväxel, framdrev, bak frihjul och bakväxel trissor och kedja.

Men då jag oftast cyklar på de två större kuggarna fram och de mindre där bak så tänkte jag testa att sätta in ett längre vevlager för att få ut de främre kuggarna så kedjan blir rakare mot de kuggar jag använder nästan hela tiden.

Kedje linje visste jag inte om tidigare o när det stod på det drevet jag köpt så började jag undra vad det betydde och om det skulle funka med de ändringar jag tänkt. Har mätt lite onogrant för att få ett hum om kedje linjen fram och den verkar vara runt 45mm nu med de gamla delarna så jag ska med vevlager försöka få ut den till runt 49mm.

Är inget jag gjort tidigare, bytt de sakerna har jag gjort, men inte ändrat kedjelinje, så hoppas jag att blir bättre än tidigare.

Har du några tips?
Om den varit orapp i växlingen sedan du köpt den (förutsatt att den var ny då) så beror det förmodligen inte på slitage. Mer på att växlarna borde justeras. Och en framväxel sliter man inte ut på 1.5 år.
Ett vevparti håller också länge. Vad är det för cykel du har?

Om den varit orapp i växlingen sedan du köpt den (förutsatt att den var ny då) så beror det förmodligen inte på slitage. Mer på att växlarna borde justeras. Och en framväxel sliter man inte ut på 1.5 år.
Ett vevparti håller också länge. Vad är det för cykel du har?

Det är en "Yoshimite trekking" köpt ny från Biltema. Kostade runt 4000kr så ingen top model så jag tänker iaf att det är nog inte den bästa kvaliteten på grejerna. Jag har själv testat justera fram och bakväxel efter youtube videos, men också lämnat in den hos cykel mekaniker för justering och resultatet har aldrig varit helt solidt.

Framväxeln byter jag nog mer för att ha bytt allting så inget gammalt är en felkälla, det är nog mer en mental åtgärd än en nödvändighet :)

Då jag bytte till en ny kedja och kedjan aldrig riktigt fick grepp och det rasslade mest så borde väl vevpartiets kuggar vara utslitet eller? Kedjan som sitter på är som sagt över 1.0 i slitage, förmodligen en bit över det, och en ny kedja får inte grepp.

Edit: Det är Shimano Altus på växlarna.

En sak som är lätt att glömma är att kapa ny kedja till samma längd som den förra.

Vid växeljustering ska, som du uppenbarligen redan vet, kedjan vara rak och ospänd. När det är ljudlöst på mittersta kransen bak så är det i princip färdigt. Låna ett mekställ så är det snart gjort.
I ytterlägena, t ex stora klingan fram och stora bak, och tvärtom, blir det naturligt gärna litet rassel. Mer sned kan kedjan nämligen inte bli, och den drar över tänderna.

Det är en "Yoshimite trekking" köpt ny från Biltema. Kostade runt 4000kr så ingen top model så jag tänker iaf att det är nog inte den bästa kvaliteten på grejerna. Jag har själv testat justera fram och bakväxel efter youtube videos, men också lämnat in den hos cykel mekaniker för justering och resultatet har aldrig varit helt solidt.

Framväxeln byter jag nog mer för att ha bytt allting så inget gammalt är en felkälla, det är nog mer en mental åtgärd än en nödvändighet :)

Då jag bytte till en ny kedja och kedjan aldrig riktigt fick grepp och det rasslade mest så borde väl vevpartiets kuggar vara utslitet eller? Kedjan som sitter på är som sagt över 1.0 i slitage, förmodligen en bit över det, och en ny kedja får inte grepp.

Edit: Det är Shimano Altus på växlarna.
Ok, då förstår jag lite bättre. Det kan ju vara så att cykeln är monterad med fel vevlager från början. Då kan du får effekten att kedjan slår i växeln när du ligger på de minsta dreven på kassetten (eller frihjulsnav tror jag du har). Det förklara också varför verkstad inte lyckats justera växlarna tillfredställande.

Lite otur, och lite sent nu. Men ofta lönar det sig att köpa lite bättre cyklar, och undvika det billigaste.

En sak som är lätt att glömma är att kapa ny kedja till samma längd som den förra.

Här sa du något som nog är en faktor. Jag fick cykeln förmonterad och har dumt nog antagit att kedjelängden varit korrekt, så när jag bytt så har jag mätt så de varit lika långa 116 länkar ingen kortning, men jag kollade nu på cykeln och jag skulle kunna korta den iaf 3-4 länkar om inte mer vilket skulle ge mer spänning på kedjan vilket nog skulle förbättra växlingen. "Assumption is the mother of all f*ck ups" - är väldigt sant här.

Ok, då förstår jag lite bättre. Det kan ju vara så att cykeln är monterad med fel vevlager från början. Då kan du får effekten att kedjan slår i växeln när du ligger på de minsta dreven på kassetten (eller frihjulsnav tror jag du har). Det förklara också varför verkstad inte lyckats justera växlarna tillfredställande.

Lite otur, och lite sent nu. Men ofta lönar det sig att köpa lite bättre cyklar, och undvika det billigaste.

Det du säger är så sant, jag har så ofta med denna cykeln tänkt att; vad det kostar mycket att köpa billigt.

Har varit en hel del grejer som jag bytt ut efter hand och tänkt att jag skulle gärna betalat dubbelt minst för cykeln för att ha allt sånt här gjort :)

Om det är den här så har du tre främre klingor: https://www.biltema.se/cykel-elcyke...MIrerdkIyojAMVtwqiAx0koikSEAQYASABEgJUZ_D_BwE
Då går det åt fler länkar, men jag vet inte hur många.
Här är manualen:
Det mest troliga är nog växelvajern och dess justering bak. Vilken vajer du än pysslar med, så ska du inte använda verktyg för att spänna den. Bara dra med handen. En annan sak är att inte justera medan bakhjulet är i marken, därav rådet om mekställ.
Ett radikalt tips är att lossa vajern bak helt från bakväxeln. För växelpaketet med handen - växla utan vajer - för att kolla om det alls går att hitta bra växellägen. - Bakhjulet ska fortfarande inte röra marken.

Tillbaka
Topp