Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

stigfinnare

Aktiv medlem
Läste i Sydsvenskan om cykelstölder och blev illa berörd.

Rättsväsendet väljer, rätt eller fel, att inte prioritera cykelstölder eftersom de har allvarligare brottslighet att fokusera på.
Facebook, Blocket, m fl kanske inte uppmuntrar försäljning av stöldgods, men det ligger antagligen inte heller högst i deras backlog att bygga innovativa tjänster mot detta som ju skulle minska antalet annonser på plattformarna.

Vad finns det som vi medborgare kan göra för att minska cykelstölderna, på ett systematiskt sätt? Jag har inga klockrena svar men jag tänker att det borde finnas en del som är lagligt men ändå har effekt. Spontant tänker jag att man bör rikta in sig på ställena där det säljs mycket stulna cyklar. Jag jobbar med data så för mig blir det naturligt att angripa problemet så, typ att bygga det som Facebook och Blocket borde göra, men kom gärna med andra förslag.

En första idé vore att bygga en extension till webbläsare med en lista över suspekta profiler, och heuristik för att identifiera nya suspekta annonser. Tjuvarna verkar använda samma namn och bild om och om igen. Vi som bryr oss kan rapportera profilerna om och om igen, kan skicka falska intresseanmälningar så att de åker iväg för att träffa köpare som aldrig kommer, osv, Göra det jobbigare helt enkelt.

Det går bra att svara i DM också.

Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Jag hade velat att försäkringsbolagen i samarbete med polisen skapade ett och endast ett register där samtliga cyklar som rapporteras stulna förs in och som man enkelt kan söka i som privatperson. Det skulle försämra den inhemska marknaden för stulna cyklar betydligt.

Sen att det infördes en gränskontroll så att inte stöldgods, och då inte bara cyklar, fritt kan forslas ut ur landet.

MagerValp

Aktiv medlem
Happyride är ju ett lysande exempel på hur en marknad för begagnade cyklar och delar ska skötas. Krav på pålitlig autentisering för att lägga upp en annons, moderatorer som håller ett vakande öga och stänger av folk som verkar suspekta. Blocket håller jag inte så bra koll på, men har ändå fått intrycket att tjuvarnas konton blir relativt kortlivade. Facebook däremot beter sig som techjättar brukar och vägrar ta något som helst ansvar. Busenkelt att skapa pseudonymt fejkkonto, ingen moderering, gissningsvis gör de bara minsta möjliga om rättsväsendet mot all förmodan skulle ta sig an ett fall. Så länge vi accepterar att man får bedriva en marknad så slappt kommer det vara smidigt och enkelt att bedriva storskalig försäljning av stulna cyklar.

Men sen är ju snubbens analys helt rätt, det är vanliga svennar som är blåögda och gnidna och ser mellan fingrarna och köper sig en billig cykel. Varenda jävla gång.

emigus

Aktiv medlem
Men tänk på alla suspekta typer, blandmissbrukare och folk som kommit snett. Vad ska dom göra? Sälja bingolotter eller?

aben

Aktiv medlem
Många bedragare är skickliga, som killen i reportaget, som ger fejkat originalkvitto, nycklar till låset, ser proper ut och säljer inte till extremt underpris. En sån kan vara svår att genomskåda.

aben

Aktiv medlem
Men tänk på alla suspekta typer, blandmissbrukare och folk som kommit snett. Vad ska dom göra? Sälja bingolotter eller?
Kommer att tänka på ett avsnitt av Uppdrag granskning i SVT tror jag det var där sonens cykel blivit stulen och pappan lyckades ta reda på vem som snott den. När han såg hur killen som snott cykeln hade det hemma sa ha: Glöm det, du får cykeln av mig!

emigus

Aktiv medlem
Bli jorden runt-seglare och leva på egenfångad fisk.
Men då hade dom ju börjat sno segelbåtar..

Ibland känns det som polisen har accepterat cykelstölderna. Något ska gänget som håller på med sådant göra, surt för oss som gillar att cykla. Men känns som att samhället hellre väljer folk som snor cyklar än bryter sig in hos folk eller snor bilar

weldion

Aktiv medlem
Men då hade dom ju börjat sno segelbåtar..

Ibland känns det som polisen har accepterat cykelstölderna. Något ska gänget som håller på med sådant göra, surt för oss som gillar att cykla. Men känns som att samhället hellre väljer folk som snor cyklar än bryter sig in hos folk eller snor bilar
Det bästa vore om det är något av värde att sno i de där hyrbara elsparkcyklarna, så de bara snor sådana och demonterar.

SocialGimp

Aktiv medlem

Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?​

Blir nog ganska snabbt politik av den här frågan. Vi har ju röstat fram det samhälle vi vill ha i Sverige så allt är väl ok? Det är fritt fram för alla att göra som dom vill för det är en liten risk att åka fast och små konsekvenser för dom som gör det.

aben

Aktiv medlem
Gick in på facebook och kollade och det tog bara någon minut att hitta ett helt gäng misstänkta säljare.

stigfinnare

Aktiv medlem

Blir nog ganska snabbt politik av den här frågan. Vi har ju röstat fram det samhälle vi vill ha i Sverige så allt är väl ok? Det är fritt fram för alla att göra som dom vill för det är en liten risk att åka fast och små konsekvenser för dom som gör det.
Jag menar mer konkret vad vi kan göra som medborgare, utan att det blir ett medborgargarde. Tänk typ Öppna Skolplattformen i Stockholm eller nåt sånt som åtgärdar ett problem underifrån och utifrån. Eller sätta upp lappar i bostadsområden eller vad man nu kan tänka sig ha effekt. Vad politikerna gör och ska göra får man ta nån annanstans.

D

Deleted member 78355

Guest
Hjälper inte mot en vinkelslip..

CCS

Aktiv medlem
Killen i artikeln heter Adam och har enligt uppgift gott om profiler. Han verkar för övrigt ha gott om kunder i och med att han inte är rädd för lite publicitet.
Nej, han kallas Adam. Enligt sedvanliga journalistrutiner.

DanielS

Aktiv medlem
Tycker man borde kunna diskutera det här utan att blanda in politik...

Jag tänker att försäkringsbolagen borde vara intresserade av att minska det här problemet? Kanske kan komma något innovativt därifrån? Borde inte de kunna sätta press på åtminstone blocket?

Det enda vi själva kan göra är att göra det svårare för tjuvarna:
-Parkera aldrig en värdefull cykel där den kan stjälas
-Påverka din bostadsrättsförening/arbetsgivare/hyresvärd/lokala centrum/kommun att bygga bättre cykelställ där man kan låsa fast cykeln på ett vettigt sätt
-Är det helt omöjligt för någon låstillverkare att bygga ett skapligt smidigt lås som klarar en vinkelslip?
-Och så klart köp inte cyklar från skumma annonser på blocket och facebook

Oskar

Aktiv medlem

Ja jo, du gjorde just snabbt politik av den här frågan…

SafeSurfer

Aktiv medlem
Nu är det så illa att man inte vill cykla till bion 2km bort för man inte vågar parkera cyklarna utanför. Istället betalar man 60spänn per person på spårvagnen. Hur ska elcyklar ersätta bilen om risken att de stjäls vid arbetsplatsen är hög. Tycker det är rätt illa att samhället ser ut på detta sätt. Cykel potential som transportmedel i storstad är stor men begränsad pga stöldrisken. Har själv cyklarna i lägenheten men jädra dyr cykelparkering egentligen.

aben

Aktiv medlem
Jag tänker att försäkringsbolagen borde vara intresserade av att minska det här problemet?
Mitt intryck är att deras intresse är ganska litet. Smart Safety var ett ganska stort register med flera miljoner märkta och registrerade cyklar, köptes av Falck Security och sedan försäkringsbolaget Solid som lade ned registret, de kunde inte ens söka i det längre när jag ringde dem förra året för att kolla upp en stöldskyddsmärkt cykel.

MagerValp

Aktiv medlem
-Parkera aldrig en värdefull cykel där den kan stjälas
Kan jag inte parkera cykeln utanför affären eller jobbet så är nyttan av den rätt begränsad.

-Påverka din bostadsrättsförening/arbetsgivare/hyresvärd/lokala centrum/kommun att bygga bättre cykelställ där man kan låsa fast cykeln på ett vettigt sätt
Det hjälper föga mot vinkelslipar.

-Är det helt omöjligt för någon låstillverkare att bygga ett skapligt smidigt lås som klarar en vinkelslip?
Inte helt omöjligt, men det blir en vikt och en prislapp som få är beredda att betala. Vi pratar ju typ 2 kg och norr om tusenlappen.

-Och så klart köp inte cyklar från skumma annonser på blocket och facebook
✅ Check på den iaf!

ooms

Aktiv medlem
Nu är det så illa att man inte vill cykla till bion 2km bort för man inte vågar parkera cyklarna utanför. Istället betalar man 60spänn per person på spårvagnen. Hur ska elcyklar ersätta bilen om risken att de stjäls vid arbetsplatsen är hög. Tycker det är rätt illa att samhället ser ut på detta sätt. Cykel potential som transportmedel i storstad är stor men begränsad pga stöldrisken. Har själv cyklarna i lägenheten men jädra dyr cykelparkering egentligen.
Håller med, jag har slutat använda cykel i vardagen pga detta och vet fler som gjort det. Och det är inte längre begränsat till storstad, det gäller lika mycket på mindre orter nu. Det som måste till är en attitydförändring i samhället, låt-gå mentaliteten måste bort. Tyvärr verkar dock alldeles för många vilja fortsätta ha det så här.

Pfaff

Aktiv medlem
Arbetsgivarna bör kunna påverkas att inrätta bra cykelparkeringar dör sina anställda. Många har tilltagna bilparkeringar med laddplatser eller motorvärmeuttag.
Friskvård att få hjonen att cykla till jobbet och att tillhandahålla en skyddat parkering under tak bör ju vara en billigare lösning förutom vinsten med pigga hjon är ju ren win-win.

ponx

Aktiv medlem
Det är ju samma problem överallt där folk cyklar. Så länge folk inte bryr sig så kommer det ju inte att hända något. Om varenda människa som blev av med sin cykel la en 20 timmar på att försöka hitta den på facebook, söka upp misstänkta säljare, rapportera vem som stulit osv osv så skulle det ju bli svårt för lagens långa arm att ignorera.

Jag tycker att man skulle sluta betala ut försäkringspengar för stulna cyklar helt och hållet. Istället får man en cykel-på-köpet hoj av staten. Bidrar man till att hitta sin stulna cykel får man dock välja en gratis uppgradering för 7000 samt en betald fullservice. Allt betalas av tjuven, tjuvens familj, tjuvens facebook-kompisar eller någon annan i bekantskapskretsen. Sen blir tjuven skyldig dessa personer istället.

Men jag är glad så länge jag slipper hoja med pistol på mig som i Sydafrika.

Brakastruten

Aktiv medlem
Första tanken är att vi nöjer oss med billigare och fulare cyklar, än man har i utvecklingsområdena. Gör det mindre intressant att stjäla.
Åter till farfars ombyggda militärcykel, i slumutsmyckning.
Här på gården står ett stort antal olåsta cyklar. Verkar vara en magnetisk zon!

Hasse#7

Aktiv medlem
Att stjäla en cykel skall vara tillgrepp av fordon. Det skall vara riskabelt och något man inte vill åka fast för. I alla fall likvärdigt med bilstöld. Försäkringsbolagen bör ha en gemensam grupp som ser till att utreda och följa upp de mer systematiska stölderna. Får de upp ett bra spår ser man till att aktivera de resurser som behövs. Har man en gps som ligger och indikerar plats för stöldgods och gpsen inte ligger lös i ett dike, samtidigt som man ser att det är mer storskaligt, aktiverar gruppen en polisinsats. Det är inte ett jobb för den enskilde. Gruppen kan även aktivera extra genomsökning vid färjelägen osv om det finns fog. Cykel måste vara attraktivt för att minska åtminstone stadsbilismen.

Edit: Det är ju inte helt fel att säga att försäkringstagarna "gör" försäkringsbolaget. Varför skulle de/vi acceptera extra kostnader för något som är kriminellt, aldrig slutar och inte utreds ordentligt? Ett bolag som la lite pengar på utredare istället för allt på vinst skulle ha ett bra förhandlingsläge hos mig.

Senast ändrad:

Singular

Aktiv medlem
Kommer att tänka på ett avsnitt av Uppdrag granskning i SVT tror jag det var där sonens cykel blivit stulen och pappan lyckades ta reda på vem som snott den. När han såg hur killen som snott cykeln hade det hemma sa ha: Glöm det, du får cykeln av mig!
Jag har ju haft tre ordentliga knäck i källarn på knappa två år (varav de senaste två inom två månader) och det är ju för-jäv-la frustrerande. Men, och du är inne på det själv, är inte så att det är mig det är mest synd om utan den eller de stackars satar som har ett liv där de måste sno gamla cykeldelar för att få livet att gå ihop. Jag gnäller lite i en bekväm fåtölj med en kaffe och en knubbig treåringskerub, men någon annan står med ett bräckjärn och hjärtat i halsgropen i vår källargång för att denne måste tjåla tre par gamla tubhjul för fälgbroms och tiodelad Campagnolo för att livets elände tvingar vederbörande till det. Vi ska inte prata om synd, skuld och samvete, men jag är helt säker på att de här stackars människorna gärna hade gjort vad som helst utom det och jag är uppriktigt ledsen för att vi i nådens år 2022 har en tillvaro där någon trots allt behöver leva på det där sättet. Kriminalitet är naturligtvis ett gift för vilket samhälle som helst, men det är knappast någon bankrånarromantik vi talar om i det här fallet utan bara en jävla misär.

Jag är lite sur för sakerna som är borta (och som var uppskattade, fina och svåra att ersätta) men det är bara saker.

Snuten

Aktiv medlem
Har cykelrånen börjat än? Det har ju varit en del bilrån har jag förstått, men cykelrån har jag inte hört något om än.
Det lär ju komma om folk lyckas skydda sina hojar mot smygstöld alltför bra.

DanielS

Aktiv medlem
Kan jag inte parkera cykeln utanför affären eller jobbet så är nyttan av den rätt begränsad.

Det hjälper föga mot vinkelslipar.

Inte helt omöjligt, men det blir en vikt och en prislapp som få är beredda att betala. Vi pratar ju typ 2 kg och norr om tusenlappen.
Billig ej stöldbegärlig cykel så minskar lockelsen för tjuven. Bra möjligheter att låsa fast + lite innovation kring lås som blir svårare att forcera så minskar risken ännu mer.

Elcyklar är ju dyrare men där borde ju någon form av elektronisk startspärr kunna göra de helt obrukbara utan rätt "nyckel". Svårare att förhindra att de stjäls och slaktas på delar dock utan de här nya låsmöjligheterna jag efterlyser.

Mitt intryck är att deras intresse är ganska litet. Smart Safety var ett ganska stort register med flera miljoner märkta och registrerade cyklar, köptes av Falck Security och sedan försäkringsbolaget Solid som lade ned registret, de kunde inte ens söka i det längre när jag ringde dem förra året för att kolla upp en stöldskyddsmärkt cykel.
Priserna på cyklar har ju gått upp senaste åren, inte minst pga elcyklar. Kanske skulle dags för ett nytt initiativ?

Att stjäla en cykel skall vara tillgrepp av fordon. Det skall vara riskabelt och något man inte vill åka fast för. I alla fall likvärdigt med bilstöld. Försäkringsbolagen bör ha en gemensam grupp som ser till att utreda och följa upp de mer systematiska stölderna. Får de upp ett bra spår ser man till att aktivera de resurser som behövs. Har man en gps som ligger och indikerar plats för stöldgods och gpsen inte ligger lös i ett dike, samtidigt som man ser att det är mer storskaligt, aktiverar gruppen en polisinsats. Det är inte ett jobb för den enskilde. Gruppen kan även aktivera extra genomsökning vid färjelägen osv om det finns fog. Cykel måste vara attraktivt för att minska åtminstone stadsbilismen.

Edit: Det är ju inte helt fel att säga att försäkringstagarna "gör" försäkringsbolaget. Varför skulle de/vi acceptera extra kostnader för något som är kriminellt, aldrig slutar och inte utreds ordentligt? Ett bolag som la lite pengar på utredare istället för allt på vinst skulle ha ett bra förhandlingsläge hos mig.
Ja jag tror som sagt på att försäkringsbolagen skulle kunna göra mer.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har ju haft tre ordentliga knäck i källarn på knappa två år (varav de senaste två inom två månader) och det är ju för-jäv-la frustrerande. Men, och du är inne på det själv, är inte så att det är mig det är mest synd om utan den eller de stackars satar som har ett liv där de måste sno gamla cykeldelar för att få livet att gå ihop. Jag gnäller lite i en bekväm fåtölj med en kaffe och en knubbig treåringskerub, men någon annan står med ett bräckjärn och hjärtat i halsgropen i vår källargång för att denne måste tjåla tre par gamla tubhjul för fälgbroms och tiodelad Campagnolo för att livets elände tvingar vederbörande till det. Vi ska inte prata om synd, skuld och samvete, men jag är helt säker på att de här stackars människorna gärna hade gjort vad som helst utom det och jag är uppriktigt ledsen för att vi i nådens år 2022 har en tillvaro där någon trots allt behöver leva på det där sättet. Kriminalitet är naturligtvis ett gift för vilket samhälle som helst, men det är knappast någon bankrånarromantik vi talar om i det här fallet utan bara en jävla misär.

Jag är lite sur för sakerna som är borta (och som var uppskattade, fina och svåra att ersätta) men det är bara saker.
Fast nu pratar du typ om missbrukare som behöver få dagen att gå ihop eller måste bryta i hemmahuset hos sina grannar för att finansiera nån knarkskuld. Det skiljer mot dem som exporterar en lastbil med MTB stulna under en helg i samband med CV, eller nån som tömmer stadens gator på cyklar dagarna i ända för att det ger mer än att göra något ärligt.

Lingon

Aktiv medlem
Det är ju tyvärr bara att gilla läget. Vill man kunna parkera sin cykel utomhus, så får man ha en gammal smårisig hoj till dom tillfällena.
Vem skulle låsa fast en plånbok med 20000kr i en vajer på stan?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Det som fick bukt med bilstölderna var ju immobilizer. Kan ingen bygga en sådan till cyklar? Frikopplat baknav om man inte har en speciell elektroniknyckel?

Singular

Aktiv medlem
Fast nu pratar du typ om missbrukare som behöver få dagen att gå ihop eller måste bryta i hemmahuset hos sina grannar för att finansiera nån knarkskuld. Det skiljer mot dem som exporterar en lastbil med MTB stulna under en helg i samband med CV, eller nån som tömmer stadens gator på cyklar dagarna i ända för att det ger mer än att göra något ärligt.
Självklart - det är två helt olika bovar. ”Adam” i reportaget är ju i sammanhanget rätt slipad och affärsmässig.

…inte för att det på något sätt gör honom till en bättre människa, snarare tvärtom.

Elhojtok

Aktiv medlem
Har cykelrånen börjat än? Det har ju varit en del bilrån har jag förstått, men cykelrån har jag inte hört något om än.
Det lär ju komma om folk lyckas skydda sina hojar mot smygstöld alltför bra.
Det har väl redan funnits inlägg här på Happy där folk blivit cykelrånade?
Vill minnas ett inlägg där någon blivit stoppad mellan Ursvik och Kista?

aben

Aktiv medlem

Håller med men det finns nog hela skalan från utslagna, trasiga människor till de som tycker det är ett enkelt sätt att tjäna pengar. Liksom de som blir utsatta för stölder och knappt påverkas alls till de som drabbas väldigt hårt. Och att stölderna är ett stort samhällsproblem.

aben

Aktiv medlem
Jag kommer ihåg att jag läste att Göran Kropp använde silvertejp för att fejka lagningar och ge cykeln ett allmänt risigt intryck när han körde genom en del områden på sin cykelutflykt till Nepal.

aben

Aktiv medlem
Det är ju tyvärr bara att gilla läget. Vill man kunna parkera sin cykel utomhus, så får man ha en gammal smårisig hoj till dom tillfällena.
Vem skulle låsa fast en plånbok med 20000kr i en vajer på stan?
Det här är något jag funderat över. Jämförelsevis, hur stor risk är det att en äldre och oflashig cykel stjäls? Tycker jag hört om många som blivit av med sådana cyklar också.

D

Deleted member 78355

Guest
Den ultimata lösningen måste väl vara att vi slutar cykla, då finns ju inget att stjäla, bra va?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Topp