Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ooms

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Då kan man även beskatta cyklarna och ta ut en registerhållningsavgift, precis som med bilregistret.
 

jonte987

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Frågan är om det inte är lika bra för att få slut på skiten. Om det är praktiskt möjligt. Bilar stjäls de med
 

weldion

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
En RFID som är placerad inuti ramen av tillverkaren?
Svårt att slipa bort kanske?
 

moros

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Danskarna har väl ett sånt register? Tror även att man behöver lägga ut ramnummer i annonsen på deras stora säljsajter

Men ett register hade ju läst till exempel de fall där cykeln inte anmälts stulen, eller som tjyvajäveln i artikeln nämner själv, att ägaren knappt vet att den är stulen. Man stjäler ju nästan cykeln när man fått napp på annonsen.

I ett sånt register kan det kanske bli problem med bortglömda överlåtelser som gått rätt till så det får man ju reda ut..

Har inte läst hela tråden men idag hade man ju artikel 2 i serien. 2020 löste man alltså 0% cykelstölder {avrundat från snälla 4 promille enligt artikeln). Så hade man bara gått ut på Facebook och tagit de mest uppenbara så hade man kanske ökat uppklaringsgraden något.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Danskarna har väl ett sånt register? Tror även att man behöver lägga ut ramnummer i annonsen på deras stora säljsajter

Men ett register hade ju läst till exempel de fall där cykeln inte anmälts stulen, eller som tjyvajäveln i artikeln nämner själv, att ägaren knappt vet att den är stulen. Man stjäler ju nästan cykeln när man fått napp på annonsen.

I ett sånt register kan det kanske bli problem med bortglömda överlåtelser som gått rätt till så det får man ju reda ut..

Har inte läst hela tråden men idag hade man ju artikel 2 i serien. 2020 löste man alltså 0% cykelstölder {avrundat från snälla 4 promille enligt artikeln). Så hade man bara gått ut på Facebook och tagit de mest uppenbara så hade man kanske ökat uppklaringsgraden något.


Danska cyklar skall vara märkta med ramnummer enligt ett visst system men jag är ganska säker på att det inte finns något register som binder ihop nummer med ägare. Det uppstår först när en cykel anmäls som stulen. Och om ägaren uppger ramnummer.
De flesta men kanske inte alla(?) cyklar har ju ett ramnummer instansade, tyvärr oftast under vevaxeln där det är svårt att avläsa dels pga placering dels pga väglort som bitit sig fast där. Det borde vara enklare att märka på ett mer tidsenligt sätt - och rentav alltid synligt och läsbart enligt nån sorts lagstiftning.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Danska cyklar skall vara märkta med ramnummer enligt ett visst system men jag är ganska säker på att det inte finns något register som binder ihop nummer med ägare. Det uppstår först när en cykel anmäls som stulen. Och om ägaren uppger ramnummer.
De flesta men kanske inte alla(?) cyklar har ju ett ramnummer instansade, tyvärr oftast under vevaxeln där det är svårt att avläsa dels pga placering dels pga väglort som bitit sig fast där. Det borde vara enklare att märka på ett mer tidsenligt sätt - och rentav alltid synligt och läsbart enligt nån sorts lagstiftning.

Jag har för mig att man registrerar ramnummer hos politiet. Och att det är omöjligt att få ut pengar på försäkringen om man inte har gjort detta. Vilket gör att det helt enkelt är legio att kolla ramnr och stöldstatus vid köp.

Ovanstående borde få bort allt där det är en välmenande köpare. I de fall där köparen handlar i ond tro räcker ju inte registret, men det är åtminstone ett steg bättre än vi har.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Jag har för mig att man registrerar ramnummer hos politiet. Och att det är omöjligt att få ut pengar på försäkringen om man inte har gjort detta. Vilket gör att det helt enkelt är legio att kolla ramnr och stöldstatus vid köp.

Ovanstående borde få bort allt där det är en välmenande köpare. I de fall där köparen handlar i ond tro räcker ju inte registret, men det är åtminstone ett steg bättre än vi har.


Nej. Som jag skriver ovan.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Nej. Som jag skriver ovan.

Ok, så man registrerar endast ramnummer vid stöld. Resten av mitt inlägg är korrekt.

Tilläggas bör att det är olagligt att sälja cykel utan ramnummer i DK, samt att inga försäkringsbolag ger dig pengar om din cykel inte har ett ramnummer. https://www.cykelpartner.dk/blog/guides/stelnummer/

Oavsett, så är systemet i DK klart vettigare än här i Sverige, där det är hejhopp-kaos.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Ok, så man registrerar endast ramnummer vid stöld. Resten av mitt inlägg är korrekt.

Tilläggas bör att det är olagligt att sälja cykel utan ramnummer i DK, samt att inga försäkringsbolag ger dig pengar om din cykel inte har ett ramnummer. https://www.cykelpartner.dk/blog/guides/stelnummer/

Oavsett, så är systemet i DK klart vettigare än här i Sverige, där det är hejhopp-kaos.

Holland är ett cykelland. Vet någon @Berk hur det fungerar där?
 

Berk

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Holland är ett cykelland. Vet någon @Berk hur det fungerar där?

Det fungerar inte. Halveringstiden av en cykel i en nederländsk studentstad är ett halvt år. När jag bodde där hade cyklar postnummer graverad i ramen, det hjälpte lite. Cykeltjuvar är ofta fattiga person eller profs med lastbil. Första kan polisen gripa då och då, men dom stäljer direkt igen när dom kommer ut.

Enda som hjälper lite är att man är straffbar om man köper cykel som man rimligt skulle kunna vara medveten om att den är stulen, t.ex. för lågt pris.
 

Berk

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Glömde fantastiska nederländska lag att man måste låsa cykeln när man parkerar den på gatan. Innan jag flyttade som student till en universitetstad fick jag min cykel stulen bara en gång. Glömde att låsa den två gånger på året på stationen när jag tag togen till stan för att åka till skolan. Var riktigt trist till någon berratade att polisen hade tagit alla olåsta cyklat på stationen den där dagen. Då är det att betala en bote och får man cyklen tillbaka.

Tror dock inte att det hjälper mot cykelstold (och enligt mig är det cykelstold!).
 

ooms

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Det fungerar inte. Halveringstiden av en cykel i en nederländsk studentstad är ett halvt år. När jag bodde där hade cyklar postnummer graverad i ramen, det hjälpte lite. Cykeltjuvar är ofta fattiga person eller profs med lastbil. Första kan polisen gripa då och då, men dom stäljer direkt igen när dom kommer ut.

Enda som hjälper lite är att man är straffbar om man köper cykel som man rimligt skulle kunna vara medveten om att den är stulen, t.ex. för lågt pris.
Eller att de inte kommer ut. Då kan de inte stjäla direkt igen.
 

Berk

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Eller att de inte kommer ut. Då kan de inte stjäla direkt igen.

För livet menar du?
Tror plats behöver till folk som gör värre saker, som t.ex. kasta sten mot ambulans eller ambulanspersonal som verkar vara populärt i Nederländerna nuförtiden.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
I Nederländerna menar du? Det är rätt. Nederländerna tjänar nu pengar med att hyra ut platser till norrmän.

Lysande affär kan jag tänka.
Nej, jag menar Ooms som brukar ha väldigt tröttsamma enkla lösningar på stora problem såsom alla populister.
Kan inte tro att hen är släkt med de Oomsar jag känner.
 

Berk

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Lysande affär kan jag tänka.
Nej, jag menar Ooms som brukar ha väldigt tröttsamma enkla lösningar på stora problem såsom alla populister.
Kan inte tro att hen är släkt med de Oomsar jag känner.

Att lösa in fattiga cykeltjuvar skulle lösa en del av cykelstoldproblemet, men det är en riktigt, riktigt dyr lösning (framförallt om man annars hyr ut platserna till Norge, som jag antar belatar riktigt bra). Billigaste och rimligaste lösning är att försöka att ger folk en vanlig, legal job.

EDIT: såklart är det också moralistikt inte ok att låsa i folk för livet om dom stjälar cyklar. Det finns personer i Sverige som stjälar många miljoner kronor, men det verkar vara helt legalt. Ska stanna här, annars blir tråden låst.

Vet dock inte om det är enkelt att få tag i stoldsligor. I staden där jag bodde arresterade polisen en gång personal av en LBS som säljade många stulna cyklar. Vet dock inte om dom kam från lokale fattiga eller proffsligor. Proffsystemet var att fylla på en lastbil med cykel i en studentstad och sälja dom i en annan studentstad.
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
ja, att skoltrötta ungdomar som inte passar in i den elitistiska visionen om treårigt gymnasium, hade chans på ett lärlingssystem värt namnet skulle antagligen efterhand göra skillnad.
 

Snuten

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Den lågintensiva terrorn mot "vanligt folk" kan komma från två håll. Det är lätt att identifiera den i länder som tex Kina. Svårt och livsfarligt att bekämpa den där dock.

Här kommer den från ett annat håll och vi vill ju gärna tänka att vi har staten på vår sida då den skall bekämpas. Verkar dock som att staten är måttligt intresserad/har fullt upp med annat. Då återstår egna initiativ. En del idéer har ju dykt upp här. Hur effektiva de är är ju svårt att veta, men de är nog värda att testa. Mina privata metoder är att så långt det går ta in cykeln i hemmet eller arbetsplatsen. Svårare att tillämpa när man hänger på stan och shoppar, fikar etc. Vikcyklar borde ju sälja som smör i Sverige. Jag har en själv, men vi har också åtta st icke vikbara...

Viktigt också att varken överdriva eller försöka mörka. "Bilden" får aldrig bli viktigare än verkligheten.
 

Tomcat1

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
-Stäng gränsen
-Förbjuda bulgariskt regade lastbilar
-Riva illegala bosättningar
-Lämna Eu
 

Snuten

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Ny stor artikel i Sydsvenskan om cykeltjuvarna idag. Hann inte läsa så mkt imorse, men spontant känns det som att polisen borde lära av journalisterna då det gäller spaning. Skall kolla noggrannare vid lunchen. Intressant!
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Ny stor artikel i Sydsvenskan om cykeltjuvarna idag. Hann inte läsa så mkt imorse, men spontant känns det som att polisen borde lära av journalisterna då det gäller spaning. Skall kolla noggrannare vid lunchen. Intressant!

Skitbra serie hittills. Ffa för att de har lyckats höra den andra sidan, alltså tjyvarna.

En an slutsatserna var att den absolut största delen av cykelstölderna inte var öststatsrelaterat, utan att det snarare är lokala ”entreprenörer”.
 

moros

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Skitbra serie hittills. Ffa för att de har lyckats höra den andra sidan, alltså tjyvarna.

En an slutsatserna var att den absolut största delen av cykelstölderna inte var öststatsrelaterat, utan att det snarare är lokala ”entreprenörer”.
Reagerade på det och jag tror man missar lite när man säger att man inte kan koppla något av de dömda / uppklarade brotten till utländska liigor. Problemet är ju att uppklarandet (och då även urvalet att basera detta på) ligger på 4 promille.

När det gäller svarta monark så är det nog inte värt att transportera iväg dom. Men mer riktade inbrott där folk blir av med 3 cyklar i låst förråd till ett värde av 100' eller cyklar som plockas från bilar utanför populära cykelställen, dessa är ju betyligt svårare att sälja i närområdet, i alla fall i komplett skick. Det är nog inte samma skurkar som utför dessa brotten
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: H.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Reagerade på det och jag tror man missar en bit när man säger att man inte kan koppla något av de dömda / uppklarade brotten till utländska liigor. Problemet är ju att uppklarandet (och då även urvalet att basera detta på) ligger på 4 promille. När det gäller svarta monark så är det nog inte värt att transportera iväg dom. Men mer riktade inbrott där folk blir av med 3 cyklar i låst förråd till ett värde av 100' eller cyklar som plockas från bilar utanför populära cykelställen, dessa är ju betyligt svårare att sälja i närområdet. I alla fall i komplett skick


Mjo, så kan det säkert vara. Mörkertalet är ivf stort.
 

aben

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Reagerade på det och jag tror man missar lite när man säger att man inte kan koppla något av de dömda / uppklarade brotten till utländska liigor. Problemet är ju att uppklarandet (och då även urvalet att basera detta på) ligger på 4 promille.

När det gäller svarta monark så är det nog inte värt att transportera iväg dom. Men mer riktade inbrott där folk blir av med 3 cyklar i låst förråd till ett värde av 100' eller cyklar som plockas från bilar utanför populära cykelställen, dessa är ju betyligt svårare att sälja i närområdet, i alla fall i komplett skick. Det är nog inte samma skurkar som utför dessa brotten
Jag tror också de missar när de räknar bort stölder som försvinner utomlands. Men jag tror de tar även billigare cyklar ute på landsbygden, de inbrott som gjorts häromkring så har de tagit mer eller mindre allt som kan gå att sälja, i vissa fall även trasiga saker som inte har ett värde här. Förutom då dyra cyklar som stjäls av de som specialiserat sig och har mer kunskap, de transporteras nog också ofta över gränsen.

 
Senast ändrad:

kroem

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Rent polisiärt så ligger nog signalspaning av cykeltjyvar några grader under inbrott och typ rattfylla - som dom inte har tid med idag pga "gängrelaterad brottslighet" va?

Att kräva ramnummer på annonser känns som en bra åtgärd. Synd om mig som köper open mold från Kina 😭
 

Pfaff

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Jag tror också de missar när de räknar bort stölder som försvinner utomlands. Men jag tror de tar även billigare cyklar ute på landsbygden, de inbrott som gjorts häromkring så har de tagit mer eller mindre allt som kan gå att sälja, i vissa fall även trasiga saker som inte har ett värde här. Förutom då dyra cyklar som stjäls av de som specialiserat sig och har mer kunskap, de transporteras nog också ofta över gränsen.



Jo det framgår även av Sydsvenskans artikel och då gäller det även transporter som stoppas i tullen. Enstaka cyklar hittas bland all elektronik och verktyg.

88843B2F-51B1-4D43-BCC8-CFF8DF7305E5.jpeg

Jag har tyvärr inte @SIE s förmåga att lägga upp pedeeffar eller vad det nu är.

Men man kan ju tro att de uppklarade stölderna utgör en representativ bild av hela bilden.

Och då är vi tillbaka på ruta ett igen, det är du och jag som är marknaden.
Kanske återkommande razzior där polis kontrollerar ramnummer och följer upp häleribrottet ger effekt?
 

Kashew

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Jag har aldrig tagit en sajt hela vägen till publik, men ganska långt och det är inte jättesvårt att sätta ihop en webbsida där man kan registrera ägandeskap av cyklar. Inlogg med bank-id och försäljning av en cykel skulle registreras av nuvarande ägare. Då kan cyklar registreras utifrån ramnr med nuvarande ägare och historik.

Ska man köpa en cykel kollar man ramnr och sköter ägarbyte via sidan så vet man att cykeln är ok.

Frågan är väl bara hur nyregistrering lämpligast sker. Så att ingen bara springer runt på stan och registrerar alla cyklar de ser.
Detta verkar finnas i UK, https://www.bikeregister.com/. Kanske man kan få dem att expandera. Där verkar det finnas ett samarbete med polisen också. Vem skickar man det till?

både https://www.stulencykel.se/ och https://www.cykelregister.se/index.php gör liknande grejer så att skapa en ny sida är väl inte vägen framåt utan snarare slå ihop våra krafter.
 

Singular

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Jo det framgår även av Sydsvenskans artikel och då gäller det även transporter som stoppas i tullen. Enstaka cyklar hittas bland all elektronik och verktyg.

Visa bilaga 533671

Jag har tyvärr inte @SIE s förmåga att lägga upp pedeeffar eller vad det nu är.

Men man kan ju tro att de uppklarade stölderna utgör en representativ bild av hela bilden.

Och då är vi tillbaka på ruta ett igen, det är du och jag som är marknaden.
Kanske återkommande razzior där polis kontrollerar ramnummer och följer upp häleribrottet ger effekt?
(Du får gärna dela med dig av den andra sidan också)

Där har vi ju ett av de tre huvudsakliga gärningsmannaspåren och sannolikt de som varit och hälsat på även hos mig ett par gånger - människorna som lever i skuggan av samhället, inte har något att förlora och lever från dag till dag med att korpa vad fan som helst för att överleva (och då är det skitsamma om det är en Telefunken, Bianchi eller Makita). Det är egentligen inte ett bekymmer som rör cyklar, det är mer en sorg för vårt land och samhälle att man ska behöva ha det på det sättet.

Det är knappast den slipade hustlern "Adam" vi såg tidigare, men inte heller de ökända "köra-runt-med-skåpbil-och-sno-hundra-cyklar-och-ta-med-till-[insert östeuropeiskt land enligt fördom]-ligorna, som väl kan sägas är det andra två.

Ja, och den fjärde som ingen riktigt tycker är så allvarlig (men likväl är ett problem och en kostnad) - i övrigt ganska skötsamma unga som efter sång och dans (uppvisande rymligt samvete och dåligt omdöme) "lånar" en cykel för att transportera sig sena kvällar och tidiga morgnar.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
(Du får gärna dela med dig av den andra sidan också)

Där har vi ju ett av de tre huvudsakliga gärningsmannaspåren och sannolikt de som varit och hälsat på även hos mig ett par gånger - människorna som lever i skuggan av samhället, inte har något att förlora och lever från dag till dag med att korpa vad fan som helst för att överleva (och då är det skitsamma om det är en Telefunken, Bianchi eller Makita). Det är egentligen inte ett bekymmer som rör cyklar, det är mer en sorg för vårt land och samhälle att man ska behöva ha det på det sättet.

Det är knappast den slipade hustlern "Adam" vi såg tidigare, men inte heller de ökända "köra-runt-med-skåpbil-och-sno-hundra-cyklar-och-ta-med-till-[insert östeuropeiskt land enligt fördom]-ligorna, som väl kan sägas är det andra två.

Ja, och den fjärde som ingen riktigt tycker är så allvarlig (men likväl är ett problem och en kostnad) - i övrigt ganska skötsamma unga som efter sång och dans (uppvisande rymligt samvete och dåligt omdöme) "lånar" en cykel för att transportera sig sena kvällar och tidiga morgnar.

Sid 2 och 3

DF18D847-1159-48A8-AFC0-B57557AC7561.jpeg

3DA9A62A-9A0C-4D59-8B08-DBEE4EBB8457.jpeg

Sedan kan jag nog tro att det finns avsättning för enklare cyklar i de mycket fattiga regioner som ju faktiskt utgör en bra del av östeuropa och där priset för en cykel kan utgöra ett oöverstigligt ingrepp i en icke-existerande ekonomi. Bättre räsercyklar är opraktiska att frakta ved, en dunk olja och en säck mjöl.
 

stigfinnare

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Det känns som att de allra sunkigaste missbrukarna har polisen redan viss koll på, de hinner stjäla ett visserligen för stort, men ändå begränsat antal cyklar innan de plockas in för annan brottslighet, dör, eller slutar knarka. De som kan hålla på i princip hur länge som helst utav konsekvens eller naturligt stopp är ju de här slipade typerna, det blir många cyklar per livstid per tjuv.
När det gäller utländska ligor kanske det hade gått att komma åt genom nån realtidsrapportering, typ ”anmälda cykelstölder har ökat med 300% i ditt område”, så håller man extra koll och försvårar för tjuvarna på deras turné?
 

aben

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Jo det framgår även av Sydsvenskans artikel och då gäller det även transporter som stoppas i tullen. Enstaka cyklar hittas bland all elektronik och verktyg.
Svårt att säga eftersom det inte finns någon riktig gränskontroll, det kan vara så att cyklar är för skrymmande och att det lönar sig bättre med mindre men ändå värdefulla saker men jag tror inte polisen och tullen riktigt vet vad och hur mycket som transporteras ut ur landet.
 

Snuten

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Två veckors fängelse för brott mot knivlagen och cykelstöld. Tidigare dömd 36 ggr.
Vi skall nog inte hoppas för mycket på myndighetslösningarna. Viljan verkar låg, nästan obefintlig.
 

ooms

Aktiv medlem
Vad kan vi göra för att minska cykelstölderna?
Två veckors fängelse för brott mot knivlagen och cykelstöld. Tidigare dömd 36 ggr.
Vi skall nog inte hoppas för mycket på myndighetslösningarna. Viljan verkar låg, nästan obefintlig.
Nuvarande myndighetslösningar, ja. Men inget säger att det måste vara så, vi har trots allt demokrati i landet. Om tillräckligt många vill ha en förändring, så blir det en förändring. Frågan är om tillräckligt många vill det, vilket vi får veta senare i år.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer