Innebär också att staten kan erbjuda skattereduktionDå kan man även beskatta cyklarna och ta ut en registerhållningsavgift, precis som med bilregistret.
Danskarna har väl ett sånt register? Tror även att man behöver lägga ut ramnummer i annonsen på deras stora säljsajter
Men ett register hade ju läst till exempel de fall där cykeln inte anmälts stulen, eller som tjyvajäveln i artikeln nämner själv, att ägaren knappt vet att den är stulen. Man stjäler ju nästan cykeln när man fått napp på annonsen.
I ett sånt register kan det kanske bli problem med bortglömda överlåtelser som gått rätt till så det får man ju reda ut..
Har inte läst hela tråden men idag hade man ju artikel 2 i serien. 2020 löste man alltså 0% cykelstölder {avrundat från snälla 4 promille enligt artikeln). Så hade man bara gått ut på Facebook och tagit de mest uppenbara så hade man kanske ökat uppklaringsgraden något.
Danska cyklar skall vara märkta med ramnummer enligt ett visst system men jag är ganska säker på att det inte finns något register som binder ihop nummer med ägare. Det uppstår först när en cykel anmäls som stulen. Och om ägaren uppger ramnummer.
De flesta men kanske inte alla(?) cyklar har ju ett ramnummer instansade, tyvärr oftast under vevaxeln där det är svårt att avläsa dels pga placering dels pga väglort som bitit sig fast där. Det borde vara enklare att märka på ett mer tidsenligt sätt - och rentav alltid synligt och läsbart enligt nån sorts lagstiftning.
Jag har för mig att man registrerar ramnummer hos politiet. Och att det är omöjligt att få ut pengar på försäkringen om man inte har gjort detta. Vilket gör att det helt enkelt är legio att kolla ramnr och stöldstatus vid köp.
Ovanstående borde få bort allt där det är en välmenande köpare. I de fall där köparen handlar i ond tro räcker ju inte registret, men det är åtminstone ett steg bättre än vi har.
Nej. Som jag skriver ovan.
Undgå cykeltyveri
Undgå at få din cykel stjålet ved at følge nogle gode råd. Der sker flere end 50.000 cykeltyverier om året.dkr.dk
![]()
Anmeld cykeltyveri | Tyveri og hærværk | Politi
Anmeld her, hvis din cykel er blevet stjålet.politi.dk
Ok, så man registrerar endast ramnummer vid stöld. Resten av mitt inlägg är korrekt.
Tilläggas bör att det är olagligt att sälja cykel utan ramnummer i DK, samt att inga försäkringsbolag ger dig pengar om din cykel inte har ett ramnummer. https://www.cykelpartner.dk/blog/guides/stelnummer/
Oavsett, så är systemet i DK klart vettigare än här i Sverige, där det är hejhopp-kaos.
Holland är ett cykelland. Vet någon @Berk hur det fungerar där?
Eller att de inte kommer ut. Då kan de inte stjäla direkt igen.Det fungerar inte. Halveringstiden av en cykel i en nederländsk studentstad är ett halvt år. När jag bodde där hade cyklar postnummer graverad i ramen, det hjälpte lite. Cykeltjuvar är ofta fattiga person eller profs med lastbil. Första kan polisen gripa då och då, men dom stäljer direkt igen när dom kommer ut.
Enda som hjälper lite är att man är straffbar om man köper cykel som man rimligt skulle kunna vara medveten om att den är stulen, t.ex. för lågt pris.
Eller att de inte kommer ut. Då kan de inte stjäla direkt igen.
Eller att de inte kommer ut. Då kan de inte stjäla direkt igen.
Finns ju gott om plats i fängelserna. Hitta på nåt vettigt för en gångs skull.
I Nederländerna menar du? Det är rätt. Nederländerna tjänar nu pengar med att hyra ut platser till norrmän.
Finns ju gott om plats i fängelserna. Hitta på nåt vettigt för en gångs skull.
Lysande affär kan jag tänka.
Nej, jag menar Ooms som brukar ha väldigt tröttsamma enkla lösningar på stora problem såsom alla populister.
Kan inte tro att hen är släkt med de Oomsar jag känner.
Idag heter det unga. Ingen skillnad på män och kvinnor. Man borde kunna göra det mer nyttobaserat än vapeninriktat. Men att fånga upp unga och se till att de får en bra start i ett socialt sammanhang är inte fel.Återinför allmän värnplikt. Unga män måste formas till välfungerande samhällsmedborgare.
Kommer det minska cykelstölderna?Återinför allmän värnplikt. Unga män måste formas till välfungerande samhällsmedborgare.
Självklart, det sker över natten.Kommer det minska cykelstölderna?
Intressant.-Stäng gränsen
-Förbjuda bulgariskt regade lastbilar
-Riva illegala bosättningar
-Lämna Eu
Ny stor artikel i Sydsvenskan om cykeltjuvarna idag. Hann inte läsa så mkt imorse, men spontant känns det som att polisen borde lära av journalisterna då det gäller spaning. Skall kolla noggrannare vid lunchen. Intressant!
Reagerade på det och jag tror man missar lite när man säger att man inte kan koppla något av de dömda / uppklarade brotten till utländska liigor. Problemet är ju att uppklarandet (och då även urvalet att basera detta på) ligger på 4 promille.Skitbra serie hittills. Ffa för att de har lyckats höra den andra sidan, alltså tjyvarna.
En an slutsatserna var att den absolut största delen av cykelstölderna inte var öststatsrelaterat, utan att det snarare är lokala ”entreprenörer”.
Reagerade på det och jag tror man missar en bit när man säger att man inte kan koppla något av de dömda / uppklarade brotten till utländska liigor. Problemet är ju att uppklarandet (och då även urvalet att basera detta på) ligger på 4 promille. När det gäller svarta monark så är det nog inte värt att transportera iväg dom. Men mer riktade inbrott där folk blir av med 3 cyklar i låst förråd till ett värde av 100' eller cyklar som plockas från bilar utanför populära cykelställen, dessa är ju betyligt svårare att sälja i närområdet. I alla fall i komplett skick
Jag tror också de missar när de räknar bort stölder som försvinner utomlands. Men jag tror de tar även billigare cyklar ute på landsbygden, de inbrott som gjorts häromkring så har de tagit mer eller mindre allt som kan gå att sälja, i vissa fall även trasiga saker som inte har ett värde här. Förutom då dyra cyklar som stjäls av de som specialiserat sig och har mer kunskap, de transporteras nog också ofta över gränsen.Reagerade på det och jag tror man missar lite när man säger att man inte kan koppla något av de dömda / uppklarade brotten till utländska liigor. Problemet är ju att uppklarandet (och då även urvalet att basera detta på) ligger på 4 promille.
När det gäller svarta monark så är det nog inte värt att transportera iväg dom. Men mer riktade inbrott där folk blir av med 3 cyklar i låst förråd till ett värde av 100' eller cyklar som plockas från bilar utanför populära cykelställen, dessa är ju betyligt svårare att sälja i närområdet, i alla fall i komplett skick. Det är nog inte samma skurkar som utför dessa brotten
Jag tror också de missar när de räknar bort stölder som försvinner utomlands. Men jag tror de tar även billigare cyklar ute på landsbygden, de inbrott som gjorts häromkring så har de tagit mer eller mindre allt som kan gå att sälja, i vissa fall även trasiga saker som inte har ett värde här. Förutom då dyra cyklar som stjäls av de som specialiserat sig och har mer kunskap, de transporteras nog också ofta över gränsen.
![]()
Johan spårade sonens stulna cykel – till Polen
När Johan Knutssons son blev bestulen på sin cykel lyckades han spåra den ända till Polen. Nu finns den i polskt polisförvar och Johan väntar på beslut om vad som ska hända med den återfunna cykeln.www.expressen.se
Jag har aldrig tagit en sajt hela vägen till publik, men ganska långt och det är inte jättesvårt att sätta ihop en webbsida där man kan registrera ägandeskap av cyklar. Inlogg med bank-id och försäljning av en cykel skulle registreras av nuvarande ägare. Då kan cyklar registreras utifrån ramnr med nuvarande ägare och historik.
Ska man köpa en cykel kollar man ramnr och sköter ägarbyte via sidan så vet man att cykeln är ok.
Frågan är väl bara hur nyregistrering lämpligast sker. Så att ingen bara springer runt på stan och registrerar alla cyklar de ser.
Detta verkar finnas i UK, https://www.bikeregister.com/. Kanske man kan få dem att expandera. Där verkar det finnas ett samarbete med polisen också. Vem skickar man det till?
(Du får gärna dela med dig av den andra sidan också)Jo det framgår även av Sydsvenskans artikel och då gäller det även transporter som stoppas i tullen. Enstaka cyklar hittas bland all elektronik och verktyg.
Visa bilaga 533671
Jag har tyvärr inte @SIE s förmåga att lägga upp pedeeffar eller vad det nu är.
Men man kan ju tro att de uppklarade stölderna utgör en representativ bild av hela bilden.
Och då är vi tillbaka på ruta ett igen, det är du och jag som är marknaden.
Kanske återkommande razzior där polis kontrollerar ramnummer och följer upp häleribrottet ger effekt?
(Du får gärna dela med dig av den andra sidan också)
Där har vi ju ett av de tre huvudsakliga gärningsmannaspåren och sannolikt de som varit och hälsat på även hos mig ett par gånger - människorna som lever i skuggan av samhället, inte har något att förlora och lever från dag till dag med att korpa vad fan som helst för att överleva (och då är det skitsamma om det är en Telefunken, Bianchi eller Makita). Det är egentligen inte ett bekymmer som rör cyklar, det är mer en sorg för vårt land och samhälle att man ska behöva ha det på det sättet.
Det är knappast den slipade hustlern "Adam" vi såg tidigare, men inte heller de ökända "köra-runt-med-skåpbil-och-sno-hundra-cyklar-och-ta-med-till-[insert östeuropeiskt land enligt fördom]-ligorna, som väl kan sägas är det andra två.
Ja, och den fjärde som ingen riktigt tycker är så allvarlig (men likväl är ett problem och en kostnad) - i övrigt ganska skötsamma unga som efter sång och dans (uppvisande rymligt samvete och dåligt omdöme) "lånar" en cykel för att transportera sig sena kvällar och tidiga morgnar.
Svårt att säga eftersom det inte finns någon riktig gränskontroll, det kan vara så att cyklar är för skrymmande och att det lönar sig bättre med mindre men ändå värdefulla saker men jag tror inte polisen och tullen riktigt vet vad och hur mycket som transporteras ut ur landet.Jo det framgår även av Sydsvenskans artikel och då gäller det även transporter som stoppas i tullen. Enstaka cyklar hittas bland all elektronik och verktyg.
Nuvarande myndighetslösningar, ja. Men inget säger att det måste vara så, vi har trots allt demokrati i landet. Om tillräckligt många vill ha en förändring, så blir det en förändring. Frågan är om tillräckligt många vill det, vilket vi får veta senare i år.Två veckors fängelse för brott mot knivlagen och cykelstöld. Tidigare dömd 36 ggr.
Vi skall nog inte hoppas för mycket på myndighetslösningarna. Viljan verkar låg, nästan obefintlig.
Han har nog ingen större koll, BRÅ anger siffran 30,4 % som utsattes för person- eller egendomsbrott år 2020.