Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?

erik h

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Har en projektidé jag inte kan släppa riktigt och tänkte höra hur det ser ut med drivlinorna där ute på stigen i praktiken. Vilken verklighet man ska optimera för.

Ni som kör FS29ers, moderna drivlinor och sådär (dvs nya stora kassetter långt över 40T, 1x11 eller 1x12, direct mount-klinga osv). Vilken storlek för klinga har ni fastnat för på era cyklar för stökig trampcykling i typisk Stockholm/Göteborg-terräng? Och var på kassetten tror ni att ni mest håller till? Ändlägena använder väl de flesta rätt sällan?

Själv kör jag 30 fram och brukar nog hålla mig mitt på och lite uppåt min gamla 11-36-kassett. Alltså ungefär 30 fram och 20-30 bak för det mesta för min del, som exempel.
 

KOLOSS

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
32 fram,
Använder 52 tandaren oftare än jag tänker erkänna.
Tror jag håller mig mest på det lättare och de tyngre
 

MagerValp

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
32T fram, 11-50 respektive 10-51 bak på mina cyklar. Använder nästan aldrig största eller minsta. Alldeles för stort hopp mellan ettan (50) och tvåan (42) på SRAM vilken ställer till det lite, bättre på Shimano (51, 45).
 

Fulkinesen

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Angående titeln: Jag vill gärna höra från er som cyklar på en sorts utväxling i teorin och en annan i praktiken. Berätta gärna om hur era teoretiska cykelturer i skogen går till också :) (sorry, var tvungen)
Eftersom jag tävlar och tränar på samma hoj så är det 34T fram och 10-50T bak. Hade jag haft en ren träningshoj så hade det nog blivit 32T fram.
 

glitch

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
34t fram, 11-51 tror jag bak. Funkar väldigt bra på heldämpad relativt lätt FS (Epic Evo). Har nog aldrig använt bredden av kassetten som på denna hoj.
 

Lingon

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Tror jag har 32 klinga och använder nog mest 4-5 kransar nånstans i mitten på min 12-delade kassett.
10T används aldrig. 52T har jag fått i av misstag några gånger, brukar resultera i att bakhjulet spinner loss och det blir stopp. :)
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Erik, du brukar väl köra ss?
På min FS 29" har jag 32 fram o 11-46 bak, på de 300 meter platt väg jag har till Nackareservatet ligger jag ofta på ganska hög växel, kanske ca 20. I skogen ibland faktiskt 46an på lätta långa jobbiga klättringar, på tekniska klättringar 42an i misstag nån gång annars 37(?)an. 3e o 4e största använder jag mest i skogen. Högsta bara i park.
Min ht 27,5+ har 30 fram o 11-42 bak, där jobbar jag på samma lägen på kassetten även om det innebär några tänder mindre, men det är ju även mindre framklinga och mindre hjul. På den har jag aldrig använt 11an då jag aldrig tagit den till nån park.
 

erik h

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Angående titeln: Jag vill gärna höra från er som cyklar på en sorts utväxling i teorin och en annan i praktiken. Berätta gärna om hur era teoretiska cykelturer i skogen går till också :) (sorry, var tvungen)
Eftersom jag tävlar och tränar på samma hoj så är det 34T fram och 10-50T bak. Hade jag haft en ren träningshoj så hade det nog blivit 32T fram.
Ja precis vad jag var ute efter; det finns ju väldiga spann på cyklarna nu, så hypotetiskt kanske alla kör allt mellan 32-11 och 32-50 under en normal timme hemmaskog. Men jag själv gör inte det på växelcykeln, jag är ju åas rätt färgad av mycket singlespeed, men jag skulle vilja pejla in hur folk använder spannet på sina växlar på en typisk tur.

Alltså hur mycket skulle det svida att ha bara 11-28 eller bara 20-42 på kassetten tex och vilken del som är viktigast om man skulle välja.

Eller egentligen allra mest intressant, hur stora/små drev är det som oftast jobbar. Med tanke på skillnad i friktion mellan stora och små, man vill ju typiskt ha stora drev men klingorna idag är ju lite mindre än förr, för att passa med 1x.
 

Berk

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Min FS hade 34 fram och 10-50 bak. Jag använde aldrig lättaste och tyngste växeln. Jag köpte till en HT med 32 fram och 10-42 bak och bytte den till en HT med samma utväxling. Nu jag nästan bara ståcyklar använder jag framförallt 18, 21 och 24 drev bak och då och då 16 och 28. 14 används bara på transportsträckor. Så 6 drev bak skulle räcka för mig.

Jag kör dock mestadels single speed med 34 oval fram och 22 bak.
 

Makten

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
29" FS: 30T fram, 11-42 bak. Använder Alla växlar utom de två tyngsta i skogen.
29" HT: 30T fram, 11-36 bak. Som ovan, och jag skulle gärna ha en lättare växel ibland. Men det funkar.

När HT:n är enpetad blir det 30x20.

Edit: Förresten använder jag nog tredje tyngsta (15?) väldigt sällan. De tyngsta används vid transport, så de behövs tyvärr.

Edit 2: Båda framdreven är ovala förresten.
 
Senast ändrad:

darkforce

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
på min FS sitter de 34t fram o 11-46t bak vilket för mej är en perfekt kombo men vad som är perfekt för mej kan va helt åt pipsvängen för nån annan... så en optimal drivlina för TS är nog enda rätta svaret "trial and error" men av alla olika svaren kan iaf göra ett överslag kring hitta en rimlig startsetup
 

N_sandstrom

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Kör 30(oval) och 11-42.

Använder definitivt största dreven, finns ju en och annan klättring där det är marginellt att jag håller mig på tramporna.

11-13 används nog nästan bara i bikeparks.

På "kuperad plattstig" skulle jag gissa att jag håller mig typ i mitten, en tyngre och kanske två lättare.
 

ejma

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Jag har 32 fram och 10-50 bak. 50 används oftare i början av säsongen då stigarna är mjukare, bylsigare kläder och sämre form. På mina normala skogsstigar håller jag vanligtvis fart från 8->30 km/h, dvs har nytta av alla växlar. På 10:an trampar jag ut kring 50 km/h vilket inte händer speciellt ofta.
 

DanielS

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Har 30 fram och 10-51 på 29", högsta och lägsta används inte varje runda men på längre transport och klättringar är jag glad för båda dessa. Jag trivs bra med hög kandens så gillar att ha lätta växlar att tillgå.
 

Spindelbenen

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
30T fram. Skulle nog kunna fimpa alla drev bak mindre än 20T (kanske 25T) då jag lallar omkring i Hellas och snittar runt 8km/h. Använder dock 52an oftare än jag trodde
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
32 och 11-36, min cykel är också antik. Men 29". Skulle kunna tänka mig någon lättare växel ibland.
 

mv70

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Brukar va första jag byter ut på nya mtb n från 32rund till 30oval. Funkar för mig.
Men är lite klen och har mer uppförs än ner hemma vid ;)
 

s

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
32 x 11-36 till 29".
Platta Uppsala är min hemmaplan men har kört denna uppsättning i Hellas, Göteborg och även fjällterräng utan större problem. De fåtal tillfällen jag önskat en lättare växel uppvägs inte av glesare kassett och drev som knappt används. För att inte tala om merkostnaden. Skulle jag dra till fjälls otränad som jag är idag hade jag övervägt att gå ner på 30 fram men inte byta kassett.
 

Lejon

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
32 x 11-36 till 29".
Platta Uppsala är min hemmaplan men har kört denna uppsättning i Hellas, Göteborg och även fjällterräng utan större problem. De fåtal tillfällen jag önskat en lättare växel uppvägs inte av glesare kassett och drev som knappt används. För att inte tala om merkostnaden. Skulle jag dra till fjälls otränad som jag är idag hade jag övervägt att gå ner på 30 fram men inte byta kassett.
32 fram och 11/36 är en utväxling jag skulle välja om jag kunde. 10-delat är ”lagom”.
Nu ”tvingas” jag till 12-delat 10/50 vilket känns ganska överdrivet. Visst ngn gång används största och minsta bara för att de finns men de behövs ej för min cykling.
/bakåtsträvare
 
Senast ändrad:

N_sandstrom

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
32 x 11-36 till 29".
Platta Uppsala är min hemmaplan men har kört denna uppsättning i Hellas, Göteborg och även fjällterräng utan större problem. De fåtal tillfällen jag önskat en lättare växel uppvägs inte av glesare kassett och drev som knappt används. För att inte tala om merkostnaden. Skulle jag dra till fjälls otränad som jag är idag hade jag övervägt att gå ner på 30 fram men inte byta kassett.

Kan inte köpa att 32x36 och "otränad" nämns i samma inlägg :p

Vad gör det då oss andra till :o
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Jag skulłe hemskt gärna ha det bakhjul som är till salu just nu, 7delat på ss-nav. Om det inte var så dyrt. Särskilt på ett parkhjul. Idealiskt vore då 27,5. Skulle t o m vara värt att skruva på bakväxeln för varje gång.
 

MagerValp

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Jag körde 32T x 11-36 på min första mtb och det var helt klart lite begränsande i Göteborgsterrängen. 11-42 tror jag däremot skulle fungera.
 

Fundadores

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Kör något mitt i men använder nog alla växlar. Varför ska man harva runt på tunga växlar när det finns lätta? Nog jävligt med uppförsbackar som det är. Tyngsta växeln används knappt mer än på transportsträckor.
 

N_sandstrom

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Idag behövde man inte ens gissa.
Väldigt ont om 11-13 idag :p
20230326_134801-01.jpeg

Känns som att jag knappt använde nedre halvan, och hade gärna haft större än 42 på hala branta klättringar.
 

mtbloaf

Medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
34t på heldämpad 29, 32t på helstel 29, med 10-50 kassett.
Brukar ligga någonstans i mitten på båda i hellas, eftersom helstel ofta går lite långsammare.
Kommer ibland upp på 50t i bak, men oftare på längre otekniska klättringar uppför bikeparks utan lift.
 

erolwi

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Beror väl mest på var man bor. Här på slätten använder jag ju extremt sällan de största och minsta dreven men har egentligen ingen koll alls på vilken växel jag använder.

Men kan ju tro att dagens utväxling är en ganska väl avvägd kombination mellan behov och praktisk möjligt med 1x växlar, dvs 32/34 och typ 10/50 på 29” hjul. Visst finns det vissa som önskar annat men de flesta väljer ju ändå att köra 1x med just dessa.

Man blir ju väldigt nyfiken på vad det är för idé som kan förbättra detta (om det inte är en förbättring för en liten klick).
 

Berk

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Man blir ju väldigt nyfiken på vad det är för idé som kan förbättra detta (om det inte är en förbättring för en liten klick).

Förutom vad JojjeM listar ovan skulle jag kunna tänka mig mindre fula och lättare och billigare kassetter utan pizzadrev. Om man tar bort en eller två pizzadrev skulle man också kunna har större distans mellan drev som gör växlingen mindre känslig för böjd växelöra och smutsiga vajer.

EDIT: glömde skriva att det också möjliggör bakväxel med kortare cage som är lättare, snyggare och framförallt har mindre chans på islag och böjning.
 
Senast ändrad:

erolwi

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Förutom vad JojjeM listar ovan skulle jag kunna tänka mig mindre fula och lättare och billigare kassetter utan pizzadrev. Om man tar bort en eller två pizzadrev skulle man också kunna har större distans mellan drev som gör växlingen mindre känslig för böjd växelöra och smutsiga vajer.
Din beskrivning låter exakt som min 11-delade GX drivlina med 11/42. Den funkade också bra men tycker ju inte heller den var bättre än min GX Eagle jag har idag. Visst var kassetten nog någon hundring billigare men tycker nog den nya verkar hålla bättre.
 

Lingon

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Förutom vad JojjeM listar ovan skulle jag kunna tänka mig mindre fula och lättare och billigare kassetter utan pizzadrev. Om man tar bort en eller två pizzadrev skulle man också kunna har större distans mellan drev som gör växlingen mindre känslig för böjd växelöra och smutsiga vajer.
Va!? Då finns det ju ingen anledning att introducera en nybakväxelinfästning som alla suckers blir sugna på att köpa ju! Dessutom är vajrar omodernt!
 

PeTeR sNaBb

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Shimano 36T med 10-52, använder ändå ganska sällan 52:an. Fördelen med SRAM som jag hade tidigare var just att minsta bak bara var 9T då körde jag 34T. Bra med fart i utförsbackarna!
 

Lövis

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
28-10/42 11växlar både på fs och fatbike sen många år. Visst saknas en tyngre växel nån gång, men det tävlas så lite nuförtiden att det räcker gott åt mig.
Om jag skulle bygga nytt så tror jag shimanos 12a medium cage vore intressant för mig.
12 växlad long cage går lite väl djupt för min smak.
 

Makten

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Innan trådskaparen uppfinner en 20-60-kassett som ska kombineras med ett 54T framdrev så vill jag bara påpeka att detta kan ha negativ inverkan på antisquat. Jag tyckte mig märka skillnad till det bättre bara av att gå ner från 30 till 28T på min (väldigt trampeffektiva) stigcykel.
Alltså, ju mindre dreven är, desto mindre vill bakfjädringen "niga" vid en viss utväxling.
 

Berk

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Innan trådskaparen uppfinner en 20-60-kassett som ska kombineras med ett 54T framdrev så vill jag bara påpeka att detta kan ha negativ inverkan på antisquat. Jag tyckte mig märka skillnad till det bättre bara av att gå ner från 30 till 28T på min (väldigt trampeffektiva) stigcykel.
Alltså, ju mindre dreven är, desto mindre vill bakfjädringen "niga" vid en viss utväxling.

Ja, att byta drev är ett bra sätt att ändra balansen met anti-squat och följsamhet av bakfjädring när man trampar. Antar att de flesta tillverkare har valt en bra kompromiss med drevstorleken som följer med. Men personliga preferenser kan vara annorlunda.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Innan trådskaparen uppfinner en 20-60-kassett som ska kombineras med ett 54T framdrev så vill jag bara påpeka att detta kan ha negativ inverkan på antisquat. Jag tyckte mig märka skillnad till det bättre bara av att gå ner från 30 till 28T på min (väldigt trampeffektiva) stigcykel.
Alltså, ju mindre dreven är, desto mindre vill bakfjädringen "niga" vid en viss utväxling.
Växellåda? Dubbla kedjor?
Tredelad kassett är en gammal ss-tanke
Transport-skogen-klättra. Vad mer behöver man?
 

Audioholic

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
FS-27,5 i Delsjön, Gbg. Kör XCO-inriktat.
32-klinga och 11-42.
När jag ska uppför brudaremossen behöver jag 32/42, klen som jag är..
 
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
29" fs xc hoj.
1x12 34t fram, 10-50 kasett.
Använder nästan alltid allt förutom 50 trissan. Den används dock ibland på vissa xco banor.
 

Berk

Aktiv medlem
Vad kör ni för utväxling i praktiken i skogen?
Såhär ser det ut för mig när jag cyklar till och från min hemmabana (15 minuter vart håll give or take) samt två varv på banan (Hörby MTB Arena) i "normalt" tempo.

Sk-rmbild-2023-03-27-193905.jpg

Att växel varje 38 meter verkar riktigt ofta! Men jag har ingen aning hur ofta jag växel själva. Är 26 gånger på km vanligt?
 
Topp