Vad kör ni med för flats pedaler?

BuTTuS

Aktiv medlem

XPEDO Pedale SPRY XMX24MC​

Bara 270g, men verkar vara ont om färger, undrar om de håller på att utgå...? Kanske borde bunkra ifall man skaffar fler cyklar😊

Zebb

Medlem

Bara 270g, men verkar vara ont om färger, undrar om de håller på att utgå...? Kanske borde bunkra ifall man skaffar fler cyklar😊
Har dessa på min XC och dom är ganska dåliga. Dåligt grepp och går lätt sönder. Många skruv har vikt sig så att gängan blir totalt förstörd och ibland lossnar dom och drar med sig bitar av pedalen.
Kör hope-pedaler nu. Bra men inte bästa greppet. Håller dock väldigt bra även om man skrotar i stenar ordentligt.

BuTTuS

Aktiv medlem
Har dessa på min XC och dom är ganska dåliga. Dåligt grepp och går lätt sönder. Många skruv har vikt sig så att gängan blir totalt förstörd och ibland lossnar dom och drar med sig bitar av pedalen.
Kör hope-pedaler nu. Bra men inte bästa greppet. Håller dock väldigt bra även om man skrotar i stenar ordentligt.
Kör mina tillsammans med Five-Ten och tycker nästan det är för bra grepp ibland.
Har dom på alla mina cyklar och har inte lyckats förstöra någon än.
Vi är alla olika tydligen :-)

glitch

Aktiv medlem
Problemet är nog att jag har brutit av ganska många skruvar pga den lilla diametern, och att mutter och skruv har vridit sig och pajjat plasten.

( Du kan få köpa dem :D )
Har två par ouppackade på lager redan :) fick ett par nya när muttern för att lossa pedalaxeln satt så in i helvete hårt när jag skulle serva dem pga. Glapp att den helt enkelt runddrogs. Oneup tyckte så ska det inte vara och skickade nya.

MTBemil

Aktiv medlem

har inte haft exakt dessa, men tycker att xpedo pedalerna är rätt kassa pga deras väldigt tjocka och korta pins

Mamel

Aktiv medlem
CB Stamp 7 (i den större av de två storlekar som erbjuds) på båda skogscyklar. Det är inte många andra pedutter som har så stor yta och samtidigt är såpass tunna och relativt lätta. De har också precis lagom konkav yta för dundergrepp och fint stöd där fötterna inte vill böja sig över pedalen.
Det ena paret har levt ganska hårt och renoverades nyligen med nya axlar och bussningar. Normalt underhåll är annars att ta ur axeln och fetta in några gånger om året, vilket går på tio minuter.

Edit: Stoppskruvarna som agerar piggar får man se till att byta innan de är så slut att de inte går att greppa kring med en polygrip bara. Man köper en påse med rostfria dito i lämplig längd som förbrukningslager.
Ja, för det där lilla usla hålet som man ska spruta in fett i är värdelöst. Man måste ta isär pedalen.

AndersJB

Aktiv medlem
Hade också GR500 som byttes mot PA03. Föredrog nästan GR500 mer då jag tappade grepp på PA03 när det skakade mycket.

Köpt Nukeproof Sam Hill Enduro Race och DMR Vault för att prova.
Aha...där ser man!!
Ja,var ju bra pris på PA03,så tänkte jag kan testa,men 500:orna finns ju kvar.
Dom är riktigt bra och sköna,och enda "gnället" är väl att dom är lite för "vassa" ibland.
Men bara prova sej fram till man hittar pedalen med stort P! 😊

Makten

Aktiv medlem
Ja, för det där lilla usla hålet som man ska spruta in fett i är värdelöst. Man måste ta isär pedalen.

Jag tror inte ens det är till för att spruta in fett. Även jag har försökt och insett att det är omöjligt, men det är inte så konstigt eftersom det inte finns nånstans för det att ta vägen. Spelet i inre bussningen är alldeles för litet. Jag tror hålet helt enkelt är till för att kunna pilla ur inre bussningen, samt att för att förhindra "luftkudde" innanför när man monterar axeln.

Emil777

Aktiv medlem
Hade också GR500 som byttes mot PA03. Föredrog nästan GR500 mer då jag tappade grepp på PA03 när det skakade mycket.

Köpt Nukeproof Sam Hill Enduro Race och DMR Vault för att prova.
Vad olika det kan vara och kännas!
Jag bytte ut skruvarna på mina HT PA03 till 2mm kortare för att det var FÖR bra grepp.
Beror så klart på vilken sula man har också. I mitt fall Shimano/Michelin sula på skorna.
👍

Oskar

Aktiv medlem
har inte haft exakt dessa, men tycker att xpedo pedalerna är rätt kassa pga deras väldigt tjocka och korta pins

Och jag gillar verkligen pinsen på mina Xpedo Spry; i kombination med Five Ten Freerider Contact blir greppet perfekt + att det ändå är enkelt att justera fotens position på pedalen.

Oskar

Aktiv medlem
Dom är ju gjorda i magnesium för att vara lätta, det är väl inte så konstigt att det påverkar hållbarheten...

Mamel

Aktiv medlem
När jag inte kör med spd, vilket jag numera nästan alltid gör, har jag ett par Crankbrothers Stamp 7 Small. Nästan lika bra grepp som Large, som jag hade tidigare, men något färre islag.

Magneto

Medlem
Själv har jag kört superstar components Nano pedaler ända sen de kom och nu har jag deras senaste version och är riktigt nöjd, har kört DMR vault innnan också men av någon konstig anledning kändes det som de klämde foten pga sin rejäla konkavitet

sandos

Medlem
Nukeproof neutron ,dock inköpta innan brexit. Vet inte om de är prisvärda längre.
ett par har gått tre vinterpendlingsäsonger , man får dra åt insexan som håller bussningarna ibland men det är det enda som gjorts på tre vintrar.
Är det detta man gör att de inte ska glappa alltså? Hur gör man!?!

Har nu 2 pedaler som glappar i sidled... och behöver köpa ny uppsättning om jag inte kan fixa de? Gillar ju pedalerna och deras pris annars!

Edit: hittade tom en bildtråd om detta: https://singletrackworld.com/forum/topic/weird-pedal-movement-whats-going-on/

Problemet är att jag försökte dra åt allt jag kom åt för att fixa första pedalen som glappade, får väl ta en titt igen antar jag.

hardan74

Ny medlem
Jag alternar flats och cliped in, mina flats är Shimano PD-GR500. Jag gillar hur man löst justering av piggarna mha brickor så man kan trimma in hur långt de är. Vissa andra tillverkare kör med olika pins istället, detta fungerade smidigt för att testa alternativa lösningar. Jag skulle eventuellt kika på ett mer luftigt alternativ om jag köpte idag som rensar leran bättre. Men de fungerar väl för mitt bruk!

Acadian

Aktiv medlem
Har Shimano GR-500 på min cykel. Har inget direkt att jämföra med men tycker de funkar bra för min cykling.

sdx

Aktiv medlem

sdx

Aktiv medlem
Själv har jag kört superstar components Nano pedaler ända sen de kom och nu har jag deras senaste version och är riktigt nöjd, har kört DMR vault innnan också men av någon konstig anledning kändes det som de klämde foten pga sin rejäla konkavitet
Tull&moms tillkommer på priset.

simson

Aktiv medlem
Är det detta man gör att de inte ska glappa alltså? Hur gör man!?!

Har nu 2 pedaler som glappar i sidled... och behöver köpa ny uppsättning om jag inte kan fixa de? Gillar ju pedalerna och deras pris annars!

Edit: hittade tom en bildtråd om detta: https://singletrackworld.com/forum/topic/weird-pedal-movement-whats-going-on/

Problemet är att jag försökte dra åt allt jag kom åt för att fixa första pedalen som glappade, får väl ta en titt igen antar jag.
Ja det har iallafall funkat med mina , har som sagt flera,
6mm insexan på utsidan.
Mange

cykelkRash

Aktiv medlem
Haft Shimano GR-500och Crank Stamp 1 tidigare men de här Cube Acids har riktigt bra grepp, synd att kvalitén är inte den bästa.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer