Vad kör ni med för flats pedaler?

Emil777

Aktiv medlem
Jag har kört massor av flatsmodeller och på sistone har jag provat HT Nano AN14A. Inget fel på pedalerna i sig men skruvarna är alldeles för breda. Har inte hittat några smalare som passar bra då själva kroppen är lite tjock för att det är nog mycket "utstick". Jag föredrar långa, smala stift/skruvar framför breda/kortare.

vad kör du med för skor (om jag får fråga) ?
Är det t.ex. vanliga sneakers eller specifika "mtb skor" ?
Jag har ett par HT PA03 som jag utan problem kör med vanliga sneakers då de har ganska långa skruvar/dubbar.

Sen har jag ett par skor som nästa ger FÖR bra grepp med dessa pedaler. Nästan omöjligt, eller det är omöjligt för mig, att positionera om foten om det är stökigt.

Sen såg jag en (duktig) cyklist härom veckan i Järvsö, som körde med pedaler med små plast-dubbar. Han ville kunna flytta runt fötterna lätt sa han.
Tyckte det lät intressant att prova. Ska bara bli bättre på att cykla först 😁

Nypåmtb

Aktiv medlem
En relaterad flats-fråga är ju vad ni kör med för skor. Jag körde under 2 år med ett par riktigt rejäla "Teva" flats-skor som dock inte säljs längre. De var slitna efter 2 år men hade inga hål i sulan.

Därefter bytte jag till Five Ten Pro och greppet är verkligen grymt (klart bättre än Teva) men kvalitén känns sådär. Har redan gått hål på sulan efter runt 1 år. Har tex vanliga Five Ten (utan pro) bättre kvalitet? Andra skor som håller för One Up alu pedaler?

manneblask

Aktiv medlem
vad kör du med för skor (om jag får fråga) ?
Är det t.ex. vanliga sneakers eller specifika "mtb skor" ?
Jag har ett par HT PA03 som jag utan problem kör med vanliga sneakers då de har ganska långa skruvar/dubbar.

Sen har jag ett par skor som nästa ger FÖR bra grepp med dessa pedaler. Nästan omöjligt, eller det är omöjligt för mig, att positionera om foten om det är stökigt.

Sen såg jag en (duktig) cyklist härom veckan i Järvsö, som körde med pedaler med små plast-dubbar. Han ville kunna flytta runt fötterna lätt sa han.
Tyckte det lät intressant att prova. Ska bara bli bättre på att cykla först 😁

Jag har kört med Fiveten Impact Pro i ett par år nu (inte samma par såklart). Nu har jag inga mått men det är en märkbar skillnad i bredd på skruvarna på mina HT och t.ex. Raceface Atlas. Har börjat tappa pedalerna i drops och hopp med HT-pedalerna vilket jag aldrig gjort innan så de verkar helt klart inte lira med min nuvarade sko i alla fall. Googlade på dina HT-pedaler och de ser verkligen ut att ha mer aggressiva skruvar/stift än mina

Körde alltid med plastpedaler på BMX, funkade då men har inte testat på ca 15 år så 😁

Emil777

Aktiv medlem
Har du rätt i.
Man vill ju att fötterna inte ska hoppa av i landningen efter droppen. där vill jag ha marginal.
Det är ju en bra måttstock om greppet är tillräckligt eller inte.
👍

Rattnalle

Aktiv medlem
Superstars Nano X håller på att lägga av, det nyare paret lite för fort. Men känns riktigt bra.

Gillar inte känslan i DMR Vault, kändes små och tjocka.

OneUp kändes ok, men inte mer.

Andra alternativ som är mer lika superstars nano i känslan?

Artix

Medlem
😉

Bilagor

• DSC_2906.JPG
    DSC_2906.JPG
    438.8 KB · Besök: 50
  • DSC_2909.JPG
    DSC_2909.JPG
    762.8 KB · Besök: 50

manneblask

Aktiv medlem
Dom där Amazon pedalerna såg riktigt lovande ut 👍.

Ja helt klart! Större plattform, kändes robusta och vassa skruvar. Precis vad jag sökte :) Långtidstestet påbörjas idag som sagt, men de var verkligen snorbilliga.

thorsseb

Aktiv medlem
Red Cycling Products Flat Pedal AL i olika färger, snart på fyra cyklar i familjen 😀
(varav tre är mina...)
Ska nog testa Biltema också.

Valhalla_

Aktiv medlem
Köpte ett par sixpack menace "bike24 edition" från bike24 för 22 euro. Skulle bara ha lite nya fälgar men kunde inte låta bli när jag såg dessa. Samma sorts piggar som i mina stamp 3 som jag gillar väldigt mycket. Å andra sidan har jag ett par stamp 7 på ingång på samma gång så vi får se om dessa kanske blir reserv direkt, eller hur jag gör. Är de tillräckligt greppiga kanske stamp får åka tillbaka :giggle:

1629386077727.png

thorsseb

Aktiv medlem
En relaterad flats-fråga är ju vad ni kör med för skor. Jag körde under 2 år med ett par riktigt rejäla "Teva" flats-skor som dock inte säljs längre. De var slitna efter 2 år men hade inga hål i sulan.

Därefter bytte jag till Five Ten Pro och greppet är verkligen grymt (klart bättre än Teva) men kvalitén känns sådär. Har redan gått hål på sulan efter runt 1 år. Har tex vanliga Five Ten (utan pro) bättre kvalitet? Andra skor som håller för One Up alu pedaler?
Adidas/Five Ten Sleuth, sedan nästan ett år.

manneblask

Aktiv medlem
De där rockbros pedalerna ser snygga och greppiga ut. Verkar de hyfsat stadiga osv? Vågar man lita på tunna amazonpedaler tro?

Det kändes robusta och var greppiga! Dock så byggde de lite uppåt i mitten pga materialet runt axeln. Men var inte jättestörigt. Inte så van med lite bredare pedaler heller 😛

Senast ändrad:

MTBemil

Aktiv medlem
Några andra som har åsikter om storleken på plattisar? Tycker att alla moderna är på tok för stora. Mätte alla mina och de går från 85x85mm till 90x90. Det är ju även crankbrothers stamp small större än på sina 100x100mm, vilket också verkar vara default storlek idag. Har alla andras skor växt eller vad e grejen?

Valhalla_

Aktiv medlem
Några andra som har åsikter om storleken på plattisar? Tycker att alla moderna är på tok för stora. Mätte alla mina och de går från 85x85mm till 90x90. Det är ju även crankbrothers stamp small större än på sina 100x100mm, vilket också verkar vara default storlek idag. Har alla andras skor växt eller vad e grejen?
Jag tycker stamp large är perfekt. Tycker plattisar annars ofta är för små. 😁

Artix

Medlem

Jag tycker stamp large är perfekt. Tycker plattisar annars ofta är för små. 😁
Mina kändes lite små i början. Det har med övergången att göra tror jag. Idag tycker att de är riktigt bra.
Men allting handlar vad man vill cykla.

Bilagor

• DSC_2909.JPG
    DSC_2909.JPG
    762.8 KB · Besök: 10
Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem

Samma här, mina nya är 11X15 kändes sjukt stort 😅 Har iofs bara storlek 42 i skor.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer