Vad önskar du att någon berättat för dig när du just börjat cykla?

Simon_

Ny medlem
Jag har nyligen köpt mig en enklare "hybridcykel" för att komma igång med att både pendla och träna. Tidigare har jag pysslat med löpning, men att jag är en stor grabb tillsammans med att jag aldrig lär mig att inte bli överambitiös har lett till lite för mycket småskador. Då väcktes idén om att cykla istället. Har varit ute på ett tiotal första rundor och verkligen blivit biten, på den nivån att jag inte kan begripa att jag inte börjat tidigare.

Hittills är jag mest peppad på asfalt och enklare grusväg/stig. Målet är att vara aktiv och röra på mig mycket och ofta, och det ingår i det målet att inte satsa för hårt även när de dumma idéerna börjar komma. Började springa för att hålla formen, men i takt med att man blev äldre och fick mer ansvar och press på jobbet blev det mer ett sätt att rensa hjärnan, och upplever att en lång cykeltur fyller samma funktion på ett mycket bra sätt.

Under våren har jag läst väldigt mycket här på forumet och jag har verkligen imponerats över all kunskap som alla bjuder på. Det mesta jag undrat över har jag kunnat hitta någon som undrat över tidigare och på så sätt fått bra hjälp. Nu är frågan bara, allt jag inte kommit på att undra över då? Vissa nitar behöver man ju gå på själv, men säkerligen finns det andra man lika gärna kan undvika. Därför frågar jag:

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt mig en enklare "hybridcykel" för att komma igång med att både pendla och träna. Tidigare har jag pysslat med löpning, men att jag är en stor grabb tillsammans med att jag aldrig lär mig att inte bli överambitiös har lett till lite för mycket småskador. Då väcktes idén om att cykla istället. Har varit ute på ett tiotal första rundor och verkligen blivit biten, på den nivån att jag inte kan begripa att jag inte börjat tidigare.

Hittills är jag mest peppad på asfalt och enklare grusväg/stig. Målet är att vara aktiv och röra på mig mycket och ofta, och det ingår i det målet att inte satsa för hårt även när de dumma idéerna börjar komma. Började springa för att hålla formen, men i takt med att man blev äldre och fick mer ansvar och press på jobbet blev det mer ett sätt att rensa hjärnan, och upplever att en lång cykeltur fyller samma funktion på ett mycket bra sätt.

Under våren har jag läst väldigt mycket här på forumet och jag har verkligen imponerats över all kunskap som alla bjuder på. Det mesta jag undrat över har jag kunnat hitta någon som undrat över tidigare och på så sätt fått bra hjälp. Nu är frågan bara, allt jag inte kommit på att undra över då? Vissa nitar behöver man ju gå på själv, men säkerligen finns det andra man lika gärna kan undvika. Därför frågar jag:

Vad önskar du att någon berättat för dig när du just börjat cykla? Att billiga bibs blir genomskinliga snabbare än man tror :sneaky:

implor

Aktiv medlem
"Feta däck är coola men det kommer bli mycket jobbigare att cykla!"

Ska byta mina 2.5" till 2.35". Minskar vikten med 700gram och kommer antagligen rulla mycket lättare.

rödblå

Aktiv medlem
Började också med cykling efter att ha fått skador från löpningen. Tycker du ska fortsätta att köra ditt egna race, känn dig fram till vad du gillar och fortsätt cykla regelbundet.

Se också till att cykeln passar dig och är rätt inställd.

Använd primärt frambromsen, låt den göra det stora jobbet och lås inte hjulen.

Senast ändrad:

Ustzeust

Aktiv medlem
För min del, att köpa en MTB istället för racer:D
Och att Shimano är små i storlekarna, så hade jag sluppit en sommar med nageltrång.

Manurhin2

Aktiv medlem
Börja inte att uppgradera den/dom lågbudgetcyklar du börjar med genom dyra delar.
Många nya börjar köpa delar för att få en bättre cykel men det blir bara dyrt och grisen är fortfarande kvar som grund.
Om du kommer att fortsätta cykla kommer du naturligt att lära dig Efter hand och sannolikt kunna uppgradera med komplett cykel när du känner dig mogen.
Är du intresserad så kommer du då sannolikt också ha bra koll och kunna köpa begagnat vilket ofta är riktigt prisvärt bara cykeln gått en säsong.

M

Maakus

Aktiv medlem
Hyr och testa några mountainbikes innan du köper något dyrt.

Makten

Aktiv medlem
I skogen:

- Att de cyklar i nybörjarprisklass som finns (fanns) hos LBS har geometri lämpad för grusväg, inte stökig stig.
- Att SPD stjälper mer än det hjälper om man inte känner sig bekväm med att sitta fast.
- Att högt tryck i däcken inte ger bättre rull (beror förstås på vad man anser är "högt").
- Att sänkstolpe är det absolut första man bör köpa till en stigcykel innan man ger sig på andra ändringar.
- Att valkar och ont i händerna kan rådas bot på med grövre grepp. 99% av alla grepp är för barnhänder.

[/åsikter]

Erik O

Aktiv medlem
Kanske att någon sagt åt mig att skaffa en dirt, bmx eller annan lekcykel att komplettera stigcyklandet med. Kul och bra för tekniken inbillar jag mig.

Frith

Medlem
Se till att skaffa en bra minipump från start. En som inte drar ur prestaventilerna (lär dig hur prestaventiler fungerar btw) och som du kan nå ett cykelbart tryck i slangen med utan att svimma av ansträngning :)

Farsan

Aktiv medlem
Att du kommer halka in i prylhetsen och skaffa alldeles för många cyklar som ska uppgraderas hela tiden.
Du vill inte ens tänka på hur mycket pengar det har lagts genom åren.
Börja med schack istället!
Men det är bra kul det där med cykling så.......

Mer fart mindre teknik!
Plus att lagom prylhets är bäst, jag är nöjd att jag köpte begagnade cyklar först innan jag verkligen kom på vad jag ville ha :) Sköna skor, sköna kläder, bra skydd som man använder, lära sig laga punktering, kom ihåg att kolla så att skruvar sitter åt, hitta likasinnade att cykla med, öva teknik för då blir du säkrare och har roligare!

Simon_

Ny medlem
(lär dig hur prestaventiler fungerar btw)
Mitt andra cykel-relaterade psykbryt kom från förvirring kring detta, så mycket bra tips!

Redan så nöjd och glad kring många bra tips och tankar. Ett annat mål får vara att göra så sen debut i misär-tråden som möjligt...

Konsensus

Medlem
Att leka med cykeln och öva teknik, det behöver inte vara toppkvalitet utan viktigt att bara göra. 10 minuter lite då och då räcker för att göra cyklingen i skogen mer roligt.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag upplever att som med så mycket annat i livet så måste man göra misstagen själv för att lära sig och utvecklas. Visst, om 10 av 10 personer säger "Köp inte den cykeln" så kan man ju kanske skita i just det, men i övrigt så är det trial and error.

Men som någon skrev först - det kommer bli dyrt! Men samtidigt - tycker man det är roligt och har råd så är det väl skitsamma. Nya pengar brukar ju trilla in, men en rolig hobby och ett roligare liv är inte alltid lika lätt att hitta/få. :D

implor

Aktiv medlem
Jag upplever att som med så mycket annat i livet så måste man göra misstagen själv för att lära sig och utvecklas. Visst, om 10 av 10 personer säger "Köp inte den cykeln" så kan man ju kanske skita i just det, men i övrigt så är det trial and error.

Men som någon skrev först - det kommer bli dyrt! Men samtidigt - tycker man det är roligt och har råd så är det väl skitsamma. Nya pengar brukar ju trilla in, men en rolig hobby och ett roligare liv är inte alltid lika lätt att hitta/få. :D
dyrt och dyrt. Köper man en ny fin hoj var annat år så kanske man hamnar på 30k/år.

Ganska rimligt för en hobby. Jämför man med skoter, cross, MC, fiske, datorer osv så hamnar man kanske i mitten av skalan.

Jay Jay

Aktiv medlem
Undvik de billigaste prylarna (rassel och meck är tråkigt). Undvik de dyraste prylarna (du blir inte snabbare/bättre cyklist av det). Ha alltid med enklare verktyg och extra slang om du är längre från hemmet än att en promenad hem känns ok.
Att faktiskt cykla är både roligare och viktigare än att läsa och skriva om cykling.

ejma

Aktiv medlem
Att jag inte övade att cykla på bakhjulet när jag var liten. Det är så mycket svårare som gubbe. En skolkompis klarade utan problem 1 km. Körde 1,6 km på tävling som arrangerades på Skansen.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
dyrt och dyrt. Köper man en ny fin hoj var annat år så kanske man hamnar på 30k/år.

Ganska rimligt för en hobby. Jämför man med skoter, cross, MC, fiske, datorer osv så hamnar man kanske i mitten av skalan.
Om det ändå bara vore en cykel man "behövde". :P Jag menar, när man blir biten brukar ju intresset öka för kringprodukter också! ;D

Erik O

Aktiv medlem
Fast så jäkla dyrt måste det faktiskt inte vara, en hyfsad hardtail för 10-15 kommer man långt med och har väldigt kul på. Och kör man inte överdrivet hårt blir inte underhållskostnaden jättestor. Sen kan det ju såklart bli hur dyrt som helst om man är på det humöret.

Farsan

Aktiv medlem
Redan så nöjd och glad kring många bra tips och tankar. Ett annat mål får vara att göra så sen debut i misär-tråden som möjligt...
Det är många år sedan debuten där, det tog ett tag innan jag insåg att: nej där skulle du inte ha cyklat för det har du inte teknik till. Men, men är man inte smartare än så då är det den hårda vägen som gäller. Det var en period när mina barn gapade av förvåning om jag kom hem ifrån en runda utan att ha slagit mig.
Tur att man är gammal och feg nuförtiden.

fiskarn

Aktiv medlem

Min uppfattning är att cykling är billigt. Vill man att det ska va dyrt kan det väl bli det men jämfört med mycket annat är det billigt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Min uppfattning är att cykling är billigt. Vill man att det ska va dyrt kan det väl bli det men jämfört med mycket annat är det billigt.
+1
Billigaste hobbyn jag haft.

#22 är så rätt det kan bli.

Annars är väl tipset bra kläder, så kommer man ut oftare. Förstör inte glädjen med krav.

Simon_

Ny medlem
När det gäller kostnaden så har jag också tänkt "själva poängen är ju att det ska vara jobbigt" när hjärnan börjat tjata om någon pryl som skulle göra det hela enklare men kosta pengar.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Att tävla är dyrt men fantastiskt roligt. Du kommer fastna i denna idrotten och då blir det fler cyklar.

Freddie L

Aktiv medlem
Leta reda på en bra LBS (local bike shop) som kan hjälpa dig så du köper rätt cykel, prisvärda tillbehör och fixar dina punkteringar och service. Eller inse att för väldigt många i Sverige så saknas den möjligheten.

Alltså lär dig (nästan) allt själv (med tiden). Forum är bra, Youtube är bra. Cykelreparationsböcker är dåliga. Webshoppar är bra. Det går utmärkt att bränna tiotusentals kronor hos de stora butikerna i Europa. De kommer inte blåsa dig. Leveransen kommer gå på runt en vecka. Det brukar räcka att vrida styret rätt, montera pedaler och pumpa däcken.

Köp inte ett cykelrep-sätt på Biltema, mycket i lådan kommer du aldrig få användning för. Köp specifika verktyg när behovet dyker upp. 5-56 är inte ett smörjmedel. Högtryckstvätta gärna din altan, inte cykeln.

Ta av dig hjälmen när du inte är i direkt anslutning till din cykel. Undvik att få olja på insidan av höger vad. Solglasögon-skalmarna utanför hjälmens remmar.

Edit: svårt med hö-vä... :-)

Senast ändrad:

Singular

Aktiv medlem

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer