Vad önskar du att någon berättat för dig när du just börjat cykla?

Masjevel

Aktiv medlem
Leta reda på en bra LBS (local bike shop) som kan hjälpa dig så du köper rätt cykel, prisvärda tillbehör och fixar dina punkteringar och service. Eller inse att för väldigt många i Sverige så saknas den möjligheten.

Alltså lär dig (nästan) allt själv (med tiden). Forum är bra, Youtube är bra. Cykelreparationsböcker är dåliga. Webshoppar är bra. Det går utmärkt att bränna tiotusentals kronor hos de stora butikerna i Europa. De kommer inte blåsa dig. Leveransen kommer gå på runt en vecka. Det brukar räcka att vrida styret rätt, montera pedaler och pumpa däcken.

Köp inte ett cykelrep-sätt på Biltema, mycket i lådan kommer du aldrig få användning för. Köp specifika verktyg när behovet dyker upp. 5-56 är inte ett smörjmedel. Högtryckstvätta gärna din altan, inte cykeln.

Ta av dig hjälmen när du inte är i direkt anslutning till din cykel. Undvik att få olja på insidan av vänster vad. Solglasögon-skalmarna utanför hjälmens remmar.
Hur gör man för få olja på vänster vad?

SIE

Aktiv medlem
Samma historia.. började springa när jag var 30 pga jobb/ansvar/stress/livet, därefter cykelpendling och senare MTB-comeback vid 40 (41 nu). Perfekta ålderskriser.

Mitt tips: var beredd på att folk i din omgivning kan reagera oförstående när du börjar prioritera bort onödigt skit i ditt liv, om du inte gjorde det redan i samband med löpningen.

/En annan Simon

NickPick

Aktiv medlem
Mitt tips: var beredd på att folk i din omgivning kan reagera oförstående när du börjar prioritera bort onödigt skit i ditt liv, om du inte gjorde det redan i samband med löpningen.

/En annan Simon
En bil får kosta pengar, men inte cykling.

En LBS blev man faktiskt avstyrd från via läsande på happy, men jag ändrade snabbt uppfattning.

Simon_

Ny medlem
Löpningen har jag alltid varit för dålig på för att det ska kunna ta mer än "accepterad motionstid", men redan nu när man lägger ett antal timmar en lördagsförmiddag på att cykla så har det märkts av en del knorrande.

etnica

Aktiv medlem
Att jag inte behöver 3 mtbs, räcker med 1 hardtail +1 heldämpad + pendlings cykel + racer cykel.

Tog dock ett tag tills jag kom på att enduro hoj är menlöst när man Bor i Sthlm men det kom jag nog mest på själv.

skier

Aktiv medlem
Cykla för att det är roligt och cykla bara när det är roligt, det är ok att avbryta rundan och åka hem när man inte har lust med mer, det gör att man snabbare längtar ut på nästa runda. Ett annat intresse/träningsform är bra för den mentala hälsan, annars blir det lätt cykling och cykelsurfning 24/7.

Lär dig meka iaf det grundläggande på cykeln som växlar, bromsar, däck så du slipper vänta på reparationer om du inte har flera cyklar. Park tools hemsida har massor med bra guider.

Som andra har skrivit, bra cykelbyxor är guld värt, bra sadel (alltså rätt bredd och form) och handtag likaså. Behöver inte vara dyra grejer bara formen är rätt (cykelbyxor däremot brukar i min erfarenhet ha ett rätt bra samband mellan högt pris och hög komfort).

s

Aktiv medlem
Skit i de där dumheterna och köp tonfisk för pengarna istället!

grief

Medlem
Att köpa en cykel i rätt storlek och att försöka köpa så lätt som möjligt.

Jag lånade en fin cykel av en kompis, hade ingen aning om någonting just då. Tyckte det var ganska segt att cykla och den blev mest stående. Sen dök en hoj i kolfiber upp hos en bekant till bra pris och det blev affär - vilken sjuk skillnad! 2" större ram. 4 kg lägre vikt (9 vs 13) och så fantastiskt roligt. Cyklar nästan varje dag nu :)

Prova till du känner: "WOW"!

Bonf

Medlem
Man kan behöva gå en bra stund om man drar av kedjan eller punkar i skogen och inte är förberedd. Bra att ha med sig lite mekgrejer ( ...och första hjälpen) i väskan. Och ladda telefonen!

kntzn

Medlem
När det gäller att lära sig meka för underhåll av cykeln: se till att ta dig tid och ha tålamod när du gör något för första gången, inga sista minuten mek 30 min innan du ska ut och cykla.

Simon_

Ny medlem
När det gäller att lära sig meka för underhåll av cykeln: se till att ta dig tid och ha tålamod när du gör något för första gången, inga sista minuten mek 30 min innan du ska ut och cykla.
Mycket viktig lärdom! Jag är kanske södra Stockholms mest ohändiga grabb och det mesta i fixarväg slutar med att ett verktyg flyger genom luften och det är utan tidspress...

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Det är intressant att se individer som mekar precis innan start på SM och dylika tävlingar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer