Vad pågår? Demon i bakväxel

Flurken

Aktiv medlem
Har haft vinterunderhåll och fick iden att prova smältvaxade kedjor. Sagt och gjort. Efter montage på en cykel med (senaste) 105 lever trissorna i bakväxeln djävul. Visst är det en nyvaxad kedja och behöver säkert köras in, dock vevat så in i bomben i garaget utan framgång. MTB med sram och nyvaxad kedja har inga missljud. Pallar inte cykla om det skall leva om på detta sätt. Har kollat att det är rätt trissa på rätt plats, provat vända dem, vända kedja, byta kejda. Ingen skillnad. Är detta straffet för att jag inte har ultegra?
Minns inte alls att den levde om på detta sätt med oljad kedja. Min andra 105 av äldre modell är helt tyst (oljad kedja). Sätter man handen på buren så vibrerar hela skiten. Vad kan jag ha gjort för fel? Inte ens hunnit med fredagsölen innan.

Video: demon
Trevlig kväll från Flurkmark.

bearthefear

Aktiv medlem
Ja, här verkar problemet vara. Men konstigt att det blir fel varje gång...

1FA3B581-EC18-4D40-BEA5-05B3AE3CA682.jpeg

Flurken

Aktiv medlem
Wtf, ok, jag erkänner, en liten fredagsjagare hade slunkit ner. Intressant att jag misslyckas med att föra kedjan fel flera gånger i rad. Skämskudde. Hur fan kunde jag inte se det?

Låt oss vara överens om att det beror på att jag inte har ultegra.

Edit: Såklart, tack för hjålpen!

bearthefear

Aktiv medlem
Wtf, ok, jag erkänner, en liten fredagsjagare hade slunkit ner. Intressant att jag misslyckas med att föra kedjan fel flera gånger i rad. Skämskudde. Hur fan kunde jag inte se det?

Låt oss vara överens om att det beror på att jag inte har ultegra.

Edit: Såklart, tack för hjålpen!
Alltid skönt med problem som löser sig oväntat lätt! För den där rätta fredagskänslan...

Flurken

Aktiv medlem
För all del! Intressant hur lätt man blir låst i tanken och fokuserar på en liten detalj (något vi konstant pratar om på jobbet). Jag var helt inne på att jag gjort något fel med trissorna, något som skett förut med trissor som har rotationsriktning.

Jaja, mod får flytta in den i 'mektabbar' eller 'årets idiiot-high lights'.

Nu flyter allt på fint, trots att det inte är ultegra. Kan det vara så?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer