Vad ska jag göra med min MTB? Tips/idéer till projekt

skaparn

Aktiv medlem
Problemet jag vill ha hjälp med är att jag har en Principia som jag inte vet vad jag ska ta mig till med. Den är lite för sliten för att jag ska kunna sälja den dyrt, lite för fräsch för att låta förfalla och samtidigt känner jag att en renovering skulle kosta rätt mycket om jag köper ny dämpare och allt det där, för så fast är jag i prylträsket att det alltid brukar bli dyrt. Då köper jag hellre något helt nytt i det läckra materialet kolfiber.

Jag börjar fundera om man inte ska bygga om den till en single speed, hur skulle jag gå tillväga då? Jag är inte så hemma på att meka, så ha överseende med en eventuellt dum fråga. Hur mycket kan jag använda av det som sitter på den, kan man t.ex ta en krans från kassetten som sitter där för att bygga ss? Kanske fixed gear bara för att garantera att jag inte behöver se min 30-årsdag? Andra tips? Länkar till meksidor för SS uppskattas.
Spec:

Principia MSL
Mavis Crossmax SL UST
XT skivbromsar
XTR växlar och reglage
och så vidare

Bilder

Jag drar mig tillbaka, och lämnar plats för repriser på inlägg!

Senast redigerad av en moderator:
Ska du lyssna på Brakastruten så får du gärna ställa den här utanför så jag kan få den. Väldigt fin cykel som du borde utnyttja och vinna lite priser med. (: Lite lättare bromsar så är den ju helt grym på alla sätt.

Förstör inte cykeln genom att SSa den tycker jag, bättre att tvätta den noga, vaxa och sätta upp på väggen istället.

Hmm, nu kanske jag kommer att låta lika arbetsskygg som okunnig.
Det är ett knak från vevpartiet (tror jag) com jag vill bli av med, och efter att ha provat några av de tips som finns här på Happy utan framgång har jag konstaterat att det kanske måste köpas ett nytt vevparti. Lägg därtill ny kedja och kassett (som iofs är slitdelar, men jag räknar ändå med dem), dämparservice alternativt ny dämpare. Det skulle ju bli 10lax! Fast å andra sidan skulle jag ju då sitta med en superfräsch och fruktansvärt skön cykel igen. Ramen är nämligen helt underbar och det kanske hade varit dumt av mig att inte utnyttja detta.
Samtidigt ska man ju tänka på att nytt, även om det beställs från lågpristyskland kostar minst 30k, vilket är minst 20k mer än 10k.

Ojoj, att man ska vara tvungen att fatta beslut hela tiden.

10k för nytt vevparti, kedja, kassett och service på dämparen? 3000kr för vevparti om du ska ha något lätt och matchande, typ XTR. en tusenlapp eller lite mer för kassett och kedja (eller lite mer om man satsar mycket) och en tusenlapp för service på dämparen. 6000kr för en grym cykel är inte fel med de delar du får.

Har du fettat in lager och alla kontaktytor på vevpartiet?

Jag drar mig tillbaka, och lämnar plats för repriser på inlägg!

Senast redigerad av en moderator:
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> 10k för nytt vevparti, kedja, kassett och service
> på dämparen? 3000kr för vevparti om du ska ha
> något lätt och matchande, typ XTR. en tusenlapp
> eller lite mer för kassett och kedja (eller lite
> mer om man satsar mycket) och en tusenlapp för
> service på dämparen. 6000kr för en grym cykel
> är inte fel med de delar du får.
>
> Har du fettat in lager och alla kontaktytor på
> vevpartiet?

Jo, jag hade faktiskt isär det i somras, och såg till att dra alla skruvar ordentligt. Prisuppskattningen gällde ifall jag skulle köpa en ny dämpare, men är det så pass billigt att lämna in den kan det vara värt ett besök hos min LBS. Har för nåt år sen servat den själv vilket var kladd, klafs och inte särskilt lyckat.

Har ju gått och sneglat lite på ett FSA sen jag fick testa en kamrats FSA K-Force. Och innan nån får för sig att påpeka det: Ja, jag är som sagt lite förälskad i riktigt bra grejer. Kanske patetiskt då jag inte ens tävlar i XC, men jag tror jag är i gott sällskap.

det är trevligt att vara förälskad i såna saker...ger dessutom mycket mindre problem än det där andra ;-)

Behöver du verkligen byta drivpaket? (Jag är kar inte stenkoll, men det ser inte så slitet ut tycker jag) Har du strul med det eller är det bara att det inte längre är helt nytt?

Jag cyklar dessutom också runt med en cykel som ibland knakar i vevpartiet. Det har varit tyst nu i flera månader, men jag är sker på att det kommer igen. Men vad gör det egentligen? Så länge det inte knakar så mycket att du förlorar kraft på det så är det väll inga problem (igen: jag har inte stenkoll, men...)

Men dämparen tycker jag du skall kolla, dåliga eller trasiga dämpare är verkligen döden. Det påverkar hur snabbt och roligt du har i skogen!
Det är ju alltid kul att ha ordning på sinna grejor, men efter att jag kört enduro (mc) i några år har jag verkligen ändrat åsikt, innan var jag perfektionist, men nu: Funktionen är viktigast, skönhetsdetaljer gör inte att man kör fortare.

triple skrev:
> Behöver du verkligen byta drivpaket? (Jag är kar
> inte stenkoll, men det ser inte så slitet ut
> tycker jag) Har du strul med det eller är det
> bara att det inte längre är helt nytt?
>
> Jag cyklar dessutom också runt med en cykel som
> ibland knakar i vevpartiet. Det har varit tyst nu
> i flera månader, men jag är sker på att det
> kommer igen. Men vad gör det egentligen? Så
> länge det inte knakar så mycket att du förlorar
> kraft på det så är det väll inga problem
> (igen: jag har inte stenkoll, men...)
>
> Men dämparen tycker jag du skall kolla, dåliga
> eller trasiga dämpare är verkligen döden. Det
> påverkar hur snabbt och roligt du har i skogen!
> Det är ju alltid kul att ha ordning på sinna
> grejor, men efter att jag kört enduro (mc) i
> några år har jag verkligen ändrat åsikt, innan
> var jag perfektionist, men nu: Funktionen är
> viktigast, skönhetsdetaljer gör inte att man
> kör fortare.

Du har nog väldigt rätt i det du säger. Knaket är än så länge bara ett besvär för örat. Det ska dock sägas att bilderna är 1,5 år gamla och den har blivit körd en hel vinter sedan dess.
Kan ju ta den till Cyklig här på Råsundavägen och se vad dom säger.

>Det är ett knak från vevpartiet (tror jag) com jag vill bli av med

Själv brukar jag köpa en ny cykel när kedjan börjar gnälla lite... ;)

Nä men ersätt slitdelar till ramen du har kanske och avvakta raminköp?

Bättre en ram i alu som du stortrivs med än en ram i kolfiber eller titan som kanske inte faller dig i smaken. Sedan lär det ju finnas fiber eller titanramar som du gillar, men då är det ju 30-40 tkr eller mer som ska ut för en komplett cykel i liknande standard du har idag.

Bike-Discount har rätt bra priser på gamla XTR reservdelar.

24 t framdrev: 15 eur
34 t framdrev: 45 eur
46 t framdrev: 60 eur

12-32 kassett (obs, enbart stål): 45 eur, kanske CRC eller andra ställen har kvar den finare varianten med några titanklingor.

Dura Ace 8 delad kedja: 25 eur

XTR952 kapslat vevlager: 40 eur (du kanske har 950 modellen, den är okapslad och kommer det in vatten där vid tvätt eller regn etc via ramen/sadelstolpen rostar vevaxeln sönder oroväckande lätt - tro mig, jag vet...)

Nya fräscha XTR vajers/höljen: 20-30 eur?

Vevarmarna du har ser ju fina ut, lite repiga men det är sånt som sker. Går ju att polera dem men det ska visst vara ett ganska drygt jobb med de där vevarna.

Nya hjul? De du har kanske du kan sälja för 1500-2000 kr för paret eller så till någon som vill ha CrossMax-hjul. King, Hadley, White, XTR, Tune? 2600 kr (XTR) till 5800 kr (CK ISO Disc).

TommyE skrev:
> >Det är ett knak från vevpartiet (tror jag) com
> jag vill bli av med
>
> Själv brukar jag köpa en ny cykel när kedjan
> börjar gnälla lite... ;)

Jag vet att det låter nästan så, men hade som på känn att när man inte kan skruva så bra själv blir det snabbt flera tusenlappar att lämna i den någonstans. Priserna du angav var ju dock humana, och så svårt kan det väl inte vara att en medelbegåvad ung man borde fixa det med en välskriven manual i handen?

Får tacka de som skrivit här, blev lite som äktenskapsrådgivning. Har gått och klappat MTB'n lite nu och vi ska försöka reda ut våra problem tror jag. Starta om på nytt så att säga.

Tillbaka
Topp