Vad ska jag välja?

LisaMalmö

Medlem
Vad ska jag välja?
Jag började cykla för drygt 1,5 år sedan och min första cykel är en Trek AL Domane Disc 2! En cykel med Shimano Claris-växlar och numera med 32 mm gravelfunktionella :-) däck. Jag cyklar mycket och både för träning och transport och är sugen på en uppgraderad cykel. Jag kollar mest på gravelcyklar då jag älskar möjligheten att cykla nästan var jag vill (minus skog såklart!). Det jag undrar är värdet av vad i cykelupplevelsen? Vad är värt att tänka på i Shimanos olika växelnivåer? Vad bör jag investera för att nå en nästa nivå vs den cykel jag har idag? Tacksam för hjälp och tänk som den cykel-rookie jag är!

OldBones

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Jag började cykla för drygt 1,5 år sedan och min första cykel är en Trek AL Domane Disc 2! En cykel med Shimano Claris-växlar och numera med 32 mm gravelfunktionella :-) däck. Jag cyklar mycket och både för träning och transport och är sugen på en uppgraderad cykel. Jag kollar mest på gravelcyklar då jag älskar möjligheten att cykla nästan var jag vill (minus skog såklart!). Det jag undrar är värdet av vad i cykelupplevelsen? Vad är värt att tänka på i Shimanos olika växelnivåer? Vad bör jag investera för att nå en nästa nivå vs den cykel jag har idag? Tacksam för hjälp och tänk som den cykel-rookie jag är!

Byt ut Claris mot en bättre grupp, iövrigt tycker jag nog allt att du har en mycket kompetent och rolig instegshoj som bör hålla för allt det du skriver att du vill göra 🤷‍♂️ Ett par fina däck gör mycket annars också.

LisaMalmö

Medlem
Vad ska jag välja?
Byt ut Claris mot en bättre grupp, iövrigt tycker jag nog allt att du har en mycket kompetent och rolig instegshoj som bör hålla för allt det du skriver att du vill göra 🤷‍♂️ Ett par fina däck gör mycket annars också.
Tack! :-) Får jag fråga en grej till-en kanske korkad, men tänk jag är superrookie på cykling. När är det värt att byta just växlar på en cykel som min? Tänker igen på vad är vad - värt att investera i Trek:en vs en ny cykel och beroende på vad jag uppgraderat på den befintliga! Vad bör man byta till för nivå? Vad kostar det ca?

Senast ändrad:

OldBones

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Det är väldigt individuellt, men rent generellt så skulle jag nog säga att Tiagra är den lägsta nivån att köpa och 105 är den som ger mest pang för pengarna. Det är löjligt stor komponentsbrist just nu så vet inte ens om man kan få tag i ett gruppset någonstans 🤷‍♂️ Det kommer vara en stor skillnad för din cyklings-upplevelse att byta ut Claris drivlinan kan jag lova iallafall och rent generellt sett också bra att inte delta i konsumtionshetsen för du har en helt okej cykel för dina ändamål egentligen 👍

Senast jag kollade låg 105 gruppset för runt 5,500 spänn hos någon tysk handlare. En fingervisning på vad du kan förvänta dig för kostnad att uppgradera din cykel till något otroligt mycket bättre och roligare än Claris 😎

HåkanC

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Byt ut Claris mot en bättre grupp,
-1, åtminstone inte som 1a uppgraderingssteg
iövrigt tycker jag nog allt att du har en mycket kompetent och rolig instegshoj som bör hålla för allt det du skriver att du vill göra 🤷‍♂️ Ett par fina däck gör mycket annars också.
+MASSOR
Visst kan det vara kul och även funka bättre med en modern 10 eller 11-delar grupp
Men frågorna i #6 är de som är viktiga

Annars tycker jag att det finns saker att byta ut som märks mer än växelgruppen,
tex de viktiga "kontaktpunkterna": och då ffa sadel, styrlinda och styre
Även riktigt bra däck, följt av riktigt bra hjul hör till det som märks mest och lyfta din cykling till nästa nivå. De nya hjulen bör förstås även klara 11-delade kassetter (de är bredare än din nuv kassett).
Först efter sådana här uppgraderingar skulle jag byta gruppen, och då till en 105 (R7020)/GRX RX810 2x11, båda är 11-delade med hydrauliska skivbromsar.
Personligen skulle jag välja GRX RX810 före R7020 till en allroundcykel för både träning, transport och som används på (nästan) alla underlag.

OldBones

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Kan du länkat till den, eller ngn annan, handlaren som säljer ett "gruppset" Shimano 105 R7020 för 5500 SEK?

5,9k där, men alla vet att Wiggle är inte billigast. 🤷‍♂️

Ha i åtanke att TS kör Claris, har du inte cyklat på Claris någon gång så är det väldigt svårt att rättfärdiga något annat än just att uppgradera gruppen först, dvs den är rent utav sagt hemsk samt TS är motionär utan ambitioner om OS medalj så alla bör tagga ned lite med sina 10-20k uppgraderingar.

HåkanC

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?

5,9k där, men alla vet att Wiggle är inte billigast.
Det är är inte vad jag frågade efter, eller vad som behövs på TS cykel
min första cykel är en Trek AL Domane Disc 2!
Därför undrar jag än en gång
Kan du länkat till den, eller ngn annan, handlare som säljer ett "gruppset" Shimano 105 R7020 för 5500 SEK?

OldBones

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Nu är du bara ute efter ha "rätt" enligt dig 🤷‍♂️

Det gruppset'et fungerar utmärkt på TS hoj, och det vet du med... Bromsarna som ingår kan TS sälja av för lite happy valuta eller kanske har någon i sin närhet som behöver lite bättre osv.

Hasse#7

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Ett problem är väl att Claris är åttadelad man måste krångla med bakhjul också, då bodyn inte tar 10-delat eller mer. Älskar man inte att meka själv är det ofta bättre att byta cykel och delfinansiera med den man har eller behålla och ha en enkel och en finare. Högst personliga åsikter som ej är statistiskt säkerställda.

OldBones

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Ett problem är väl att Claris är åttadelad man måste krångla med bakhjul också, då bodyn inte tar 10-delat eller mer. Älskar man inte att meka själv är det ofta bättre att byta cykel och delfinansiera med den man har eller behålla och ha en enkel och en finare. Högst personliga åsikter som ej är statistiskt säkerställda.

8-11s hub/body 👍

Bilagor

• Screenshot_20210727_174447.jpg
    Screenshot_20210727_174447.jpg
    29.4 KB · Besök: 16

Mattiasxe

Medlem
Vad ska jag välja?
När du byter cykel, ta en med hydrauliska skivbromsar. 2 drev fram tycker jag är bra jämfört mot single drev fram, om du kommer cykla med den "överallt". Samt 10delat bak räcker samt håller servicekostnad nere.
Nu finns det ju inga cyklar. Men nästa år, provcykla så mkt som möjligt för att bli "kär" i någon.

Murdock

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Utan att lägga för mycket pengar i sjön skulle jag uppgradera sånt som följer med till nästa cykel:

Cliplesspedaler.
Bra däck med maxat däckutrymme. (Domane 2020 tar 38mm, 2021 års modell tar 35mm.)
Latexslang.
Bikefit med ny sadel och bockstyre.
Cykeldator med navigation (grusvägar skyltas dåligt/inte alls).

Gruppsettet skulle jag inte byta förrän drivlinan skall bytas*. När det är dags kan man fundera på om det är dags för 11delad hydraulik eller ny cykel.

*Edit: för att den är utsliten.

HåkanC

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Nu är du bara ute efter ha "rätt" enligt dig
Det är snarare du som mer och mer förtvivlat försöker undvika att svara på min fråga
Jag har aldrig frågat efter R7000 utan just R7020

TS har mekaniska skivbromsar som funkar utmärkt 🤷‍♂️
TS är ute efter att uppgradera, för mig verkar det idiotiskt att byta ut tex sådant som vevpartiet men ha kvar budgetbromsarna.
Ha i åtanke att TS cyklar motionsrundor och använder cykeln för transport, hydrauliska är overkill för denne dvs.
Med vilken rätt bestämmer du vad som är "overkill" för TS att uppgradera eller ej?
Enl mig, och tydligen fler, är det idiotiskt att inte samtidigt som växlarna även uppgradera bromsarna

OldBones

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Utan att lägga för mycket pengar i sjön skulle jag uppgradera sånt som följer med till nästa cykel:

Cliplesspedaler.
Bra däck med maxat däckutrymme. (Domane 2020 tar 38mm, 2021 års modell tar 35mm.)
Latexslang.

Gruppsettet skulle jag inte byta förrän drivlinan skall bytas. När det är dags kan man fundera på om det är dags för 11delad hydraulik eller ny cykel.

Vad är det för mening att cykla "bekvämt" med ny Sadel, Lättare slangar etc när gruppset'et är riktigt dåligt? Tänk efter nu, vad ger TS störst glädje, att byta gruppset'et och swoosha fram över alla underlag eller en bekvämare Sadel och lättare slang men fortfarande samma pina med Claris? Har du ens cyklat på Claris? Inget illa menat, men det är fan så otroligt segt och tråkigt att hela cykel glädjen försvinner.

OldBones

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Det är snarare du som mer och mer förtvivlat försöker undvika att svara på min fråga
Jag har aldrig frågat efter R7000 utan just R7020

TS är ute efter att uppgradera, för mig verkar det idiotiskt att byta ut tex sådant som vevpartiet men ha kvar budgetbromsarna.

Med vilken rätt bestämmer du vad som är "overkill" för TS att uppgradera eller ej?
Enl mig, och tydligen fler, är det idiotiskt att inte samtidigt som växlarna även uppgradera bromsarna

Claris vs 105 7000, kom igen, nu håller det på att bli löjligt här.. Och det är inget fel på mekaniska skivbromsar för motionsrundor/transport... Det som är löjligt är att över-köpa allt.. Snart rekommenderar någon en team tröja för det går snabbare då också?

Kolla på vad TS har, vilka krav denne har, och rekommendera det som funkar, inte det som enligt dig är bäst för alla kanske inte vill spotta ut flertalet tusenlappar extra för att känna sig häftiga vid vattenpauserna 🤷‍♂️

Murdock

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Vad är det för mening att cykla "bekvämt" med ny Sadel, Lättare slangar etc när gruppset'et är riktigt dåligt? Tänk efter nu, vad ger TS störst glädje, att byta gruppset'et och swoosha fram över alla underlag eller en bekvämare Sadel och lättare slang men fortfarande samma pina med Claris? Har du ens cyklat på Claris? Inget illa menat, men det är fan så otroligt segt och tråkigt att hela cykel glädjen försvinner.
Inte Claris, men väl Sora R3000 tvådelat med trp spyre bromsar. Jag tyckte växlingarna var lika bra eller bättre än på min nuvarande Sram Rival. Vet dock inte hur mycket sämre Claris är än Sora.

Hasse#7

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Jag har lite allt möjligt mellan Claris och Ultegra. Om man skall förflytta sig eller träna i Sverige fungerar Claris utmärkt. Skall man cykla långt med vänner eller höga berg är det väldigt trevligt med Ultegra. Jag är nöjd redan med caliper/fälgbromsar så jag hoppar över den diskussionen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?

Cliplesspedaler.
Latexslang.

Gruppsettet skulle jag inte byta förrän drivlinan skall bytas*. När det är dags kan man fundera på om det är dags för 11delad hydraulik eller ny cykel.

*Edit: för att den är utsliten.
Moderna Claris är inte direkt hemsk. Den är 8-delad visst, men väljer man kassett klokt och möjligen offrar lägsta och eller högsta växeln så är man nere på rimliga steg mellan växlarna. En bonus är att tightare kassetter alltid växlar bättre oaktat grupp. Justerar man sedan in allt så har man fått en trevlig drivlina för kaffepengar.

Min alltiallopendlarcross med 9-delat Sora fungerar underbart med 12-25 kassett, bra vajrar och bra kedja. Reglagen har gått knappa 30000 km och fungerar utmärkt. Vevpartiet är iofs bytt till 105 för att få ner Q-faktorn lite och bakväxeln bytt till SS för att växla bättre med 12-25. Så det går få bra funktion även med enklare grejor om man är lite pysslig.

OldBones

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Sora köper jag, men skulle det verkligen vara en rättfärdigad uppgradering för TS som kör Claris? Ett snäpp upp i hierarkin för de pengarna... Jämför man med 105 så bör det vara det roligaste och mest prisvärda alternativet utifrån TS förutsättningar 🤷‍♂️

(Kör själv Sora på en CX)

Murdock

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Moderna Claris är inte direkt hemsk. Den är 8-delad visst, men väljer man kassett klokt och möjligen offrar lägsta och eller högsta växeln så är man nere på rimliga steg mellan växlarna. En bonus är att tightare kassetter alltid växlar bättre oaktat grupp. Justerar man sedan in allt så har man fått en trevlig drivlina för kaffepengar.

Min alltiallopendlarcross med 9-delat Sora fungerar underbart med 12-25 kassett, bra vajrar och bra kedja. Reglagen har gått knappa 30000 km och fungerar utmärkt. Vevpartiet är iofs bytt till 105 för att få ner Q-faktorn lite och bakväxeln bytt till SS för att växla bättre med 12-25. Så det går få bra funktion även med enklare grejor om man är lite pysslig.
Läste denna rekommendation du gjorde för några år sedan på happy och följde ditt exempel. 11-32 byttes mot 12-25 så fick jag indirekt fler växlar och tätare steg. Inga backar här i Uppsala heller. (y)

Bengt-re

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Sora köper jag, men skulle det verkligen vara en rättfärdigad uppgradering för TS som kör Claris? Ett snäpp upp i hierarkin för de pengarna... Jämför man med 105 så bör det vara det roligaste och mest prisvärda alternativet utifrån TS förutsättningar 🤷‍♂️

(Kör själv Sora på en CX)
Nä. Uppgradera till Sora verkar lite ovärt kanske. Men vart jag ville komma är att även enkla saker går fås fungera bra. Och som det ser ut nu är det ju slut på allt nästan....

OlofSx

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Mina förslag, om du cyklat mycket i 1,5 år och ännu inte bytt dessa:

- Ny kassett fast 11-28 t.ex. SRAM PG-850. Mindre steg mellan växlingarna är roligt (även om du då tappar din allra lättaste växel, du vet själv om du behöver den eller ej)
- Ny fin kedja som t.ex. KMC X9 TiN ”gold” eller annan finkedja, speciellt om ett kedjeslitageverktyg visar 0,5% eller mer.
- Nya vajrar och höljen om det verkar behövas.
- Ev nya bromsklossar av god kvalitet om det inte går att justera dem närmre längre, och kanske nya fina Shimano Icetechskivor om man verkligen vill slå på stort och vill ha bättre bromsverkan?

Sen cykla ännu mer och var glad!

Vill du verkligen öppna plånboken mer skulle jag kolla på lättare finhjul.

glitch

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Absolut inte, TS har mekaniska skivbromsar som funkar utmärkt 🤷‍♂️ Ha i åtanke att TS cyklar motionsrundor och använder cykeln för transport, hydrauliska är overkill för denne dvs.
Personligen tycker jag det är pengar i sjön att lägga 6000 kr på ett gruppset och behålla mekaniska skivbromsar (eller 5000 då som man verkar kunna hitta det för hos tysken).

Jag hade antingen 'småfixat' om det behövs i form av däck, kanske hjul osv. beroende på vad TS egentligen saknar / vill få ut. Eller sålt cykeln och köpt en ny med hydraulisk 105 / Apex för att hamna på en vettig prisnivå. Att uppgradera en ganska basic cykel blir snabbt dyrt för att det verkligen ska ge nåt och det är ju inte att vi snackar om någon väldigt exklusiv ram heller. Lägg därtill om TS inte mekar själv så har du verkstadskostnad på det för all montering.

OldBones

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Skillnaden mellan mekaniska skivbromsar och hydrauliska är försumbar, snackar vi CX/Gravel destutom är det nästintill löjligt att propsa för hydrauliska som inte bara kräver mer underhåll utan kostar en bra summa pengar mer.. För vadå, 5-10cm kortare stopp-sträcka 🤷‍♂️

TS har en bra alu ram för sina ändamål, hela hojen i originalutförande ligger på 10.5 kg... Ny grupp och banta ned den till 10kg så kommer den ligga över i princip 90% av alla Happy-cyklisters cyklings-förmåga... Detta håller bara på att spåra ut till Gubb-gissningar samt prylhets nu.

Senast ändrad:

DarkMatter

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Det är säkert ingen stor skillnad i bromsverkan mellan hydrauliska och mekaniska skivbromsar. Klossarna och skivorna är väl samma. Däremot är känslan i hydrauliska bromsar överlägsen.

Claris är det inget större fel på. Jag cyklade ett år på Claris med en 11-32 kassett. Hade jag haft något tätare, typ 12-28, hade jag säkert varit rätt nöjd.

Jag uppgraderade till Tiagra 4700 för ca. 4000 med begagnade eller nya andrahandsdelar (förutom slitdelar som var nya) från Happy K/S men då hade jag väldigt klart för mig varför jag gjorde det. Tog mig ju ett år av cyklande för att få den klarheten.

glitch

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Mer underhåll på hydrauliska? Knappast. Jag byter belägg när de är slut. Annars sköter dem sig själva. Mekaniska behöver i regel efterjusteras och har en vajer med allt vad det innebär i möjligheter att skapa friktion. Viktlättningen från ett gryppbyte kommer knappast märkas i cykelupplevelse. 10,5 eller 10 är helt egalt. Men spelar roll, vi vet fortfarande inte ens vad ts är ute efter.

LisaMalmö

Medlem
Vad ska jag välja?
Godafton och tack för alla inspel på min breda fråga!
  • Jag cyklar ett par gånger i veckan för träning och för det roliga det innebär att cykla. Turerna går över sliten asfalt och grusvägar och jag cyklar alltifrån några mil till långturer då jag har möjlighet. Jag cyklar året runt så jag vill ha en cykel som klarar leriga och blöta väderförhållanden. Jag trivs ok med min cykel och har bland annat bytt sadel och däck för att passa var och hur jag cyklar och som jag skrev i mitt inlägg så funderar jag på nästa cykelupplevelse. Vad gör en uppgradering (av befintlig cykel eller ny) med ett annat växelsystem för komfort, för att jag cyklar som jag gör (topografi, väder, grus, året runt, osv). Det är en väldigt ny värld för mig med cykling och kanske för bred fråga för ruttade cyklister - men om ni var jag, hur hade ni tänkt med nästa cykelupplevelse? Jag får lite råd här och där, av cykelmeket, min svåger, av mina kära cykelkompisar och ganska enhälligt är att det alltid är för kass nivå på växelsystemet på vad jag har idag och att jag som cyklar så mycket borde uppgradera och min motfråga är då såklart - varför och vad borde jag ha? Hur stort värde är det tex mellan Tiagra och 105? Fråga på om jag är otydlig så ska jag försöka svara så gott jag kan.

LisaMalmö

Medlem
Vad ska jag välja?
@LisaMalmö Budget, gör en budget vad det kommer kosta med olika alternativ. Först då är det intressant att höra vad folk tycker och kunna jämföra med bättre
  • Jag cyklar ett par gånger i veckan för träning och för det roliga det innebär att cykla. Turerna går över sliten asfalt och grusvägar och jag cyklar alltifrån några mil till långturer då jag har möjlighet. Jag cyklar året runt så jag vill ha en cykel som klarar leriga och blöta väderförhållanden. Jag trivs ok med min cykel och har bland annat bytt sadel och däck för att passa var och hur jag cyklar och som jag skrev i mitt inlägg så funderar jag på nästa cykelupplevelse. Vad gör en uppgradering (av befintlig cykel eller ny) med ett annat växelsystem för komfort, för att jag cyklar som jag gör (topografi, väder, grus, året runt, osv). Det är en väldigt ny värld för mig med cykling och kanske för bred fråga för ruttade cyklister - men om ni var jag, hur hade ni tänkt med nästa cykelupplevelse? Jag får lite råd här och där, av cykelmeket, min svåger, av mina kära cykelkompisar och ganska enhälligt är att det alltid är för kass nivå på växelsystemet på vad jag har idag och att jag som cyklar så mycket borde uppgradera och min motfråga är då såklart - varför och vad borde jag ha? Hur stort värde är det tex mellan Tiagra och 105? Fråga på om jag är otydlig så ska jag försöka svara så gott jag kan.
...& jag menar såklart inte 🤣 att jag funderar på att byta på grund av vad alla andra säger utan att jag funderar helt enkelt på värdet av cykelupplevelsen med en annan cykel. När jag började cykla så visste jag inte o
det var något jag skullr fastna för och gick in på en lagom prisnivå, rätt eller fel med tanke på att jag är hooked på cykling.

DarkMatter

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
ganska enhälligt är att det alltid är för kass nivå på växelsystemet på vad jag har idag och att jag som cyklar så mycket borde uppgradera och min motfråga är då såklart - varför och vad borde jag ha? Hur stort värde är det tex mellan Tiagra och 105?
Efter att ha cyklat ett tag med Claris märkte jag att jag ibland fick välja mellan en för hög och en för låg växel. Ta i extra hårt eller trampa luft. Med 10 (Tiagra) eller 11 (105) växlar blir det problemet mycket mindre då man har 2 eller 3 extra växlar insprängda. Stegen blir alltså tätare. Det är den primära skillnaden mellan grupperna som man bör ta ställning till.

Utöver det så är känslan i reglagen något bättre i Tiagra och 105 än i Claris. Det är ganska subjektivt hur viktigt det är. Tror också steget från Claris till Tiagra är mycket större än från Tiagra till 105. Gå till en butik och prova.

Utöver den extra växeln så har 105 R7000 modernare design och teknik i bakväxeln jämfört med Claris och Tiagra (Shadow+). Den är också helt kompatibel med Ultegra och Dura Ace om man vill blanda delar*.

Tiagra är också den "lägsta" gruppen i Shimanos LVG-utbud som ger möjlighet till hydrauliska bromsar med STI-reglage (bockstyre).

Om man är mer lagd åt grushållet, vilket kanske passar dig, bör man också titta på GRX. RX400 matchar med Tiagra och RX800 passar ihop med 105 (och uppåt). Skillnaderna mot LVG-grupperna är främst reglagen som är lite grövre och är anpassade för cykling på ojämnare terräng samt att bakväxlarna har en mekanism som ska hålla kedja spänd bättre (clutch).

Väljer man, som jag, 10-delat är man något inlåst i Tiagra 4700 och GRX RX400 då de inte är fungerar ihop med andra tidigare 10-delade grupper (gamla 105 5700 till exempel). Med 11-delat är man eventuellt mer framtidssäkrad.

* Tiagra är också kompatibelt med 105, Ultegra och Dura Ace så länge reglagens antal växlar matchar kassettens antal. Det gäller inte andra grupper

ostrand

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
  • Jag cyklar ett par gånger i veckan för träning och för det roliga det innebär att cykla. Turerna går över sliten asfalt och grusvägar och jag cyklar alltifrån några mil till långturer då jag har möjlighet. Jag cyklar året runt så jag vill ha en cykel som klarar leriga och blöta väderförhållanden. Jag trivs ok med min cykel och har bland annat bytt sadel och däck för att passa var och hur jag cyklar och som jag skrev i mitt inlägg så funderar jag på nästa cykelupplevelse.

• Jag hade tittat på en ny(are) cykel istället för att försöka uppgradera. Låter som att du vet någotsånär vad du är ute efter .. :)

Woodknocker

Aktiv medlem
Vad ska jag välja?
Fast att uppgradera till 105 och inte byta till hydrauliska skivbromsar är ju verkligen pengar i sjön.
På vilket sätt då? Att man får trycka ut mer kraft för att få samma hastighet och därför blir starkare? Jaha hon hr redan skivbromsar ja men då är det säkert rätt, jag har ingen insikt kring skivbromsar.

Om jag var du skulle jag köpt en wattmätare och blivit en starkare cyklist, det är bästa lösningen långsiktigt.
Sen skulle jag köpt tajtare kläder.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer