Vad skulle du fylla en cykelbutik med?

Freddie L

Aktiv medlem
Intressant nu börjar de ideer som skrivs likna de jag själv har tänkt lite kring.

Det jag i dagsläget funderar på:

- cargo bikes (kanske endast ett specifikt märke och ha flera liknande modeller inne).

- eget märke med titan cyklar, börjar med gravel och kanske en racer. Finns möjlighet till exklusiv hybrid. (ngt jag nog tänkt mig göra vara sig i butik lr ej ganska snart). Bra för skyltning, ser propert ut (om än dyrt får låta bli att hänga prislappar .) Detta alternativ anspelar ju lite på mårtens ide (mzi) om att ha propra cityhybrider vilket man oxå skulle kunna ha för att täcka det lägre prissegmentet någorlunda.

- Bra mek service (jag är ganska dålig för jag är långsam men jag är väldigt noggrann o andra sidan :)

- Hoppas kunna hitta ngn som kanske vill hyra in sig på plats och sälja sina egna produkter om de passar med våra ideer.

- Vi är en budfirma först o främst som säljer de grejor vi cyklar med och använder till vardags. Produkter vi kan stå bakom så att säga. Detta är väl grundtanken.

Kläder o tillbehör tror jag är svårt för det krävs så otroligt mkt pengar för att locka kunder. Man måste ha 10 olika hjälmar i 3 olika storlekar i minst 2 olika färger och lika dant med skor o bibs. Svårt o sälja sånt om man inte har ett brett sortiment från början och har inte riktigt de resurserna som krävs för detta från start heller (i vårt fall)
Jag gillar idén! Framförallt egna titanramar känns ju väldigt häftigt (romantiskt?).

På samma tema kunde ni satsa på hjul? Hjul är väl något alla vill ha fler, men många tycker det är svårt att veta ”vilka ekrar man ska ha” och att det är läskigt att beställa direkt från tillverkare. Försöka nå en deal med nån kinesisk tillverkare. Erbjuda tre par Mtb, 25-30-35mm inner, och två par lvg 30-50mm höga. Ha ett-två par hemma av varje sort max som demo och ”direktförsäljning”, och en katalog för ”custom” med 4-6v leverans. Om man snackar lite med kinesen kanske det går att få en viss marginal på det, kanske de tom vill ta en viss risk på ”projektet”?!?

Äsch jag vet inte. Men tycker det kan fungera med showroom-tanken. Lite dyrare produkt, möjlighet till custom, inget kunden förväntar sig att ta med sig hem efter ett första besök.

johan44

Aktiv medlem
En liten enkel utrymmeseffektiv (ståbord/höga pallar/bänk i fönstret) fikahörna med bra kaffe, te av kvalitet och en sorts kaka, olika olika dagar, hembakad. Vanligt upplägg i Prag minus kaffet. Kolla hänget på Kahalani som inte ens har fika...

Fundadores

Aktiv medlem
Om lokalen är stor skulle jag kolla med tex x nomad som hyr ut lokaler till pop-up shops. Finns ju synergieffekter av lite snygga cyklar, gott kaffe, män med skägg och möjlighet att sälja t-shirts med ironiska budskap och tempeh...

båtbensbudet

Aktiv medlem
Va kul med så mkt åsikter och ideer.

Lokalen kommer vara liten. Detta är i första hand och framförallt i första skedet ett ställe för budfirman att hänga när det är lugnt och kanske oxå en nödvändighet för att kunna expandera. Med det sagt tror jag på showroom iden. Med tiden kan det ju utvecklas till mer och mer om det visar sig vara lönsamt.

Tanken kommer egentligen från att hålla nere kostnader för budfirman samt mitt eget stora intresse av cyklar såklart. Jag har väl egentligen tänkt fram o tbx om liknande scenario i 10 år men kanske aldrig riktigt på allvar förräns nu.

För de som bor innanför tull kommer vi iaf kunna ha grymt snabb leverans av sortiment vid behov .)

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Ett rent show room är väl dömt att misslyckas.. ? Var ska pengarna komma ifrån? Behövs nog service osv för att kunna gå runt...

jonte987

Aktiv medlem
Sen när blev "kul" business annat än för konstnärer och ekonomiskt oberoende filantroper?
Nä, men om hen inte har någon kostnad, och knappt några intäkter så kan det väl få vara kul.
Det skrivs att lokalen ska hyras i vilket fall för annat syfte - i den verksamheten rullar slantarna åt rätt håll låter det som.

Spacekitty

Aktiv medlem
Nä, men om hen inte har någon kostnad, och knappt några intäkter så kan det väl få vara kul.
Det skrivs att lokalen ska hyras i vilket fall för annat syfte - i den verksamheten rullar slantarna åt rätt håll låter det som.

Det behövs en personal (kostnad) som sitter där hela tiden också, den finns inte där när TS är ute och budcyklar.

jonte987

Aktiv medlem
Du måste ha en personal som sitter där hela tiden också, den finns inte där när TS är ute och budcyklar.
Det ska han ju inte säger han. Det verkar iofs finnas förhoppningar om att det ska bli nåt.

Jag ser inte heller hur det ska bära en FTE utan service.

EDIT. Om budfirman expanderar och bär en dispatcher/admin/meck/barrista så är väl saken biff. Bara att bokföra det som receptionskostnad och team building. (Nej, jag förstår inte bokföring)

båtbensbudet

Aktiv medlem
Kanske ska förtydliga lite hur jag tänker just nu.

Vi behöver en lokal. Den kommer införskaffas oavsett. Lokalen vi behöver ska ligga centralt och vara i gatuplan.
I början kommer det inte alltid finnas någon i lokalen hela tiden då vi helst är ute och cyklar (för det är då vi tjänar pengar). Men på sikt kommer vi nog behöva en person som despatchar och sköter diverse administrativa uppgifter även inom budfirman som då kommer finnas på plats.

Så varför jag väljer att kalla denna iden för showroom stället för cykelbutik är att vi inte kommer kunna garantera att vi alltid har öppet mellan vissa tider till en början även om ngn ofta kommer finnas på plats. Kommer dessutom inte vara långt borta. Om ngn behöver ngt är vi ju bara några kvarter bort lr så. Så ingen extra personal kommer att behövas så som det är tänkt (men det är klart att det kräver fler arbetsuppgifter av befintlig personal, mig tex).

Det är pga av detta upplägg som jag tänker att man då kanske oxå behöver lite mer speciella saker att rikta in sig på. Tex lastcyklar känns inte som om ngn går och spontanköper på lunchen utan där tänker jag at man är helt okay med att man bestämmer en tid för att gå o kika alternativt kommer förbi o kollar om vi är på plats. Har oxå tänkt att man även kanske kan köra dessa ut till kunder innanför tull för en testtur vid förfrågan. Vi har ju lastcyklar ute dagligen i jobbet redan och så lär det nog förbli.

Samma sak med titanhojar. Kanske inte är ngt som man springer vidare till nästa butik för att införskaffa om man hade oturen att ingen var på plats när man ville kika. Då kan man ringa, vi är inte långt borta, eller försöka igen.

På sikt hoppas jag oxå att det kommer kunna vara ngn på plats under den större delen av dagen såklart just för att service delen (som många påpekar här) förhoppningsvis kan vara en bra intäckt.

Detta konceptet innebär oxå att försäljningen inte behöva täcka en hyra och 2 löner från dag 1 utan det kan få växa fram om man nu vill expandera på sikt.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag tror på tillbehör som tidigare nämnt som passar in i er egen nisch. Datorväskor för pendling t ex och kanske två cyklar i fönstret. Lika mycket för att vara ert ansikte utåt som att sälja nåt, men sälj det ni själva brukar till vardags. Ni servar era cyklar själva och där är verkstan klar ändå, alla andra butiker kanske inte servar just lådcyklar?

H.

Aktiv medlem
Jag tycker även du ska vända på resonemanget. Se detta som ett sätt att skapa relation med era kunder som budfirma. Att det är ok att de kommer förbi för en kaffe, cykelkläm och informellt snack. Jag har ingen koll alls på budbranschen men tror ändå att folk är ganska bekväma och håller sig till en aktör så länge de inte är supermissnöjda. Att då kunna bli Du med sina kunder borde fördjupa denna relation avsevärt.

mkallstrom

Aktiv medlem
Något runt schyssta ryggor och väskor för cykling? Det ligger ju nära resten av verksamheten också. Men det kanske passar bättre i en butik med vanliga öppettider.

ujja

Aktiv medlem
Så länge som du håller nere risk och kostnad så är det bara att testa, man vet ju aldrig i förväg vad som funkar. En nischad lifestyle shop i en cykelbudslokal där man kan klämma på titanhojjar och prata cykel med dom som cyklar på heltid skulle jag iaf besöka. Krydda upp det med lite smart marknadsföring på budcyklisterna, roliga event som avslutas med kaffe i shoppen mm. Resultatet beror ju sedan på vilken målsättning du har.

jonte987

Aktiv medlem
Så länge som du håller nere risk och kostnad så är det bara att testa, man vet ju aldrig i förväg vad som funkar. En nischad lifestyle shop i en cykelbudslokal där man kan klämma på titanhojjar och prata cykel med dom som cyklar på heltid skulle jag iaf besöka. Krydda upp det med lite smart marknadsföring på budcyklisterna, roliga event som avslutas med kaffe i shoppen mm. Resultatet beror ju sedan på vilken målsättning du har.
Träningsrunda på kvällarna med kunderna (om nu bud orkar cykla på kvällen)

båtbensbudet

Aktiv medlem
Jag tycker även du ska vända på resonemanget. Se detta som ett sätt att skapa relation med era kunder som budfirma. Att det är ok att de kommer förbi för en kaffe, cykelkläm och informellt snack. Jag har ingen koll alls på budbranschen men tror ändå att folk är ganska bekväma och håller sig till en aktör så länge de inte är supermissnöjda. Att då kunna bli Du med sina kunder borde fördjupa denna relation avsevärt.

En bra poäng. Vi har faktiskt tänkt att shoppen även kan komplimentera budverksamheten. Dels för att även privatpersoner skulle kunna få upp ögonen för hur enkelt och relativt billigt det är att buda saker men oxå för att etablera sig som en lite mer solid leverantör för företag med större behov. En lokal ger ju en viss seriositet på ngt undermedvetet sätt .) Vår verksamhet är idag beroende av just bra relationer med våra kunder. Det är kring detta vi har en fördel gentemot större leverantörer. Vi kan och vill vara lite mer personliga och kan således erbjuda lite bättre service.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Träningsrunda på kvällarna med kunderna (om nu bud orkar cykla på kvällen)

Önskar jag hade orken .)
Minns när man endast cyklat i 2 år och det var söndagsmorgon. Knappt påverkad av att vara lite bakis och ändå lite sugen på att dra ett pass på hojen. Vi kan väl säga att 15 år senare lr vad det nu är infinner sig den känslan inte lika ofta haha

jonte987

Aktiv medlem
Önskar jag hade orken .)
Minns när man endast cyklat i 2 år och det var söndagsmorgon. Knappt påverkad av att vara lite bakis och ändå lite sugen på att dra ett pass på hojen. Vi kan väl säga att 15 år senare lr vad det nu är infinner sig den känslan inte lika ofta haha
Jag förstår det. Musette i Malmö kör lite sånt relationsbyggande arbete, men de behöver inte cykla så mycket på dagen

David_J

Aktiv medlem
Jag tänker inte lägga mig val av sortiment, affärsupplägg, etc.
Jag gillar starkt när folk gör de som vill.

Men mitt tips är att komma på nåt litet och enkelt som får folk att komma till butiken/lokalen.
När jag för en herrans massa år sedan jobbade i Norge hade Hade hydro nåt som kallades Kaffeavtalen. Man köpte en mugg för en hundring och då ingick fritt kaffe hela året.
Jag kan tänka mig att det gav en hel del försäljning av bensin/diesel bara för kaffet var gratis. Smart. Nåt sånt skulle man kunna komma på. En vikmugg med er logga på och en kaffebryggare med ständigt schysst kaffe. Behöver inte vara nåt megafancy baristastyle. Bara schysst (fairtrade) kaffe som inte kräver mer än 1min jobb per kanna.
Gratiskoppgrejjen eller ej. Keep the coffeecorner simple. Qr kod för swishbetalning serv yourself.
Sen ett bra utbud med förbrukningsmaterial. Typ slang. (Oups nu lade jag mig i sortimentet)

Kanske kan man ordna så det finns en utvändig luftslang så man 24/7 kan pumpa däcken enkelt och smidigt.Till slut vet folk att hos de trevliga grabbarna på budfirman finns alltid luft.
Kanske kan man (under öppettider antar jag bara funkar) ha de mest basic verktygen för cykelmekning utanför butiken. Tänk skidanläggningar med skruvmejslar i vajrar.

Lycka till!

molleben

Aktiv medlem
Jag besökte en cool cykelbutik i Barcelona för några år sedan (har försökt hitta den på nätet men den verkar ha försvunnit... inget bra tecken kanske). Det sålde en mix av landsvägscyklar i de övre segmentet samt mer nischade stålracers tillsammans med olivoljor, yllekläder (deMarchi) italienska viner mm. Butiken var väldigt snyggt designad och låg i utkanten av stan så utöver butik så hade de en stor verkstad och cykelförvaring, dusch, omklädning etc. De välbärgade Barcelonacyklisterna tog bilen dit och kunde sedan hämta ut sin nytvättade/servade S-Works och Raphauniform för en tur i bergen. Sedan var det bara att lämna in grejerna igen ta en dusch, bastu ett glas Cava och köra hemåt....
Vet inte om det skulle bära sig i Stockholm och det bör väl isåfall ligga nära bra cykelvägar typ Nockeby eller nåt. Kanske inte passar in i TS koncept och kombo med budcyckling men kanske cykelförvaring & service kan va nåt för trångbodda innerstadsbor?

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag besökte en cool cykelbutik i Barcelona för några år sedan (har försökt hitta den på nätet men den verkar ha försvunnit... inget bra tecken kanske). Det sålde en mix av landsvägscyklar i de övre segmentet samt mer nischade stålracers tillsammans med olivoljor, yllekläder (deMarchi) italienska viner mm. Butiken var väldigt snyggt designad och låg i utkanten av stan så utöver butik så hade de en stor verkstad och cykelförvaring, dusch, omklädning etc. De välbärgade Barcelonacyklisterna tog bilen dit och kunde sedan hämta ut sin nytvättade/servade S-Works och Raphauniform för en tur i bergen. Sedan var det bara att lämna in grejerna igen ta en dusch, bastu ett glas Cava och köra hemåt....
Vet inte om det skulle bära sig i Stockholm och det bör väl isåfall ligga nära bra cykelvägar typ Nockeby eller nåt. Kanske inte passar in i TS koncept och kombo med budcyckling men kanske cykelförvaring & service kan va nåt för trångbodda innerstadsbor?
Lät ju som en cykelbutik i min smak även om jag kör MTB! (y)

K

Aktiv medlem
Om du hade möjligheten att fritt (nåja pengar e ju en faktor) få bestämma sortimentet i en liten showroom / service - butik lokal i centrala stockholm, vad skulle du försöka fylla den med då?

Drömmar e nice men realistiska planer med ekonomi är ännu bättre :)

Det som inte går att prismatcha med nätet eller service.

Finns mängder med elcyklar sålda - skaffa service auktorisation på dem.

Kläder - många har börjat pendla, bra schyssta kläder/hjälmar (saker man vill prova)

BMF

Medlem
Varför inte en "plocka-ihop-din-drömcykel" variant. Krävs kunnig personal. Men att kunna gå in och välja delar till nya fälgar och få dessa byggda eller plocka ihop hela cykeln genom att välja allt hade varit en dröm. Gjort så med en kickbike åt mig själv i vuxenstorlek. Var grymt kul att gå in i butiken och peka på att jag vill ha det styrlagret, det decket, de hjulen etc. Att kunna göra samma med en mtb... Det hade varit riktigt kul.

jonte987

Aktiv medlem
Varför inte en "plocka-ihop-din-drömcykel" variant. Krävs kunnig personal. Men att kunna gå in och välja delar till nya fälgar och få dessa byggda eller plocka ihop hela cykeln genom att välja allt hade varit en dröm. Gjort så med en kickbike åt mig själv i vuxenstorlek. Var grymt kul att gå in i butiken och peka på att jag vill ha det styrlagret, det decket, de hjulen etc. Att kunna göra samma med en mtb... Det hade varit riktigt kul.
Nån variant på det hade varit kul att laborera med. Vet i fan om det blir affär, men har man inga kostnader så.

niklaws

Aktiv medlem
Bygga hjul och serva dämpare är saker som väldigt få löser hemma, här finns pengar att tjäna. Följden blir såklart all annan standardservice. Mängden är ju det mest osexiga, standardcykel och det är väl ofta det dom större verkstäderna tjänar mest pengar på. "Satsande" cyklister har oftast hyfsat koll eller en kompis med koll så de kommer inte in lika ofta..

Bra sortiment av "billiga" reserv- och slitagedelar som kan rädda folks helg, vecka, semester osv. Inte en uppsjö av däck osv utan hellre det du tycker är the shit och försöka gå hårt på det. Men klart mer än ett alt av varje genre är bra att erbjuda. Tysken är ofta svårslagen här.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Bra input generellt här.

Tackar alla för era åsikter och ideer. All info är bra info i detta fallet .)
Fortsätt gärna fylla på om det dyker upp ngt mer ni tror kan vara värt att ge ett försök.

MartinC

Aktiv medlem
Själv tycker jag det vore najs med ett showroom med snygga och stilrena lvg-hojar (parlee, tomassini, pegoretti osv). Knowhow och kontaktnät för att få ihop den där extra fina hojen man inte ens visste fanns.

Men om det går runt för dig...? Tveksamt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer