Vad skulle du fylla en cykelbutik med?

ooms

Aktiv medlem
Nu har jag inte följt hela tråden, men som jag förstått det är detta tänkt som en extra verksamhet i en lokal som ”redan finns” så att säga, ett komplement eller en ”add-on” till huvudverksamheten cykelbud?

Då borde ju vinstkraven vara lägre än för en vanlig butik, och lite mer exotiska koncept borde kunna testas iaf. T.ex. det MartinC föreslår ovan, som jag misstänker passar TS väldigt bra också.

Örjan Lax

Aktiv medlem
En avdelning med tyska och holländska StVZO-framlampor och vid köp personlig utbildning på 5 minuter i hur man justerar ljusbilden korrekt i höjd!

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nu har jag inte följt hela tråden, men som jag förstått det är detta tänkt som en extra verksamhet i en lokal som ”redan finns” så att säga, ett komplement eller en ”add-on” till huvudverksamheten cykelbud?

Då borde ju vinstkraven vara lägre än för en vanlig butik, och lite mer exotiska koncept borde kunna testas iaf. T.ex. det MartinC föreslår ovan, som jag misstänker passar TS väldigt bra också.
Jo men det stämmer och jag håller med i resonemanget. Det är ju en väldigt låg risk att pyssla med sådant man redan så och det konceptet ligger ju nära till hands. Vet bara inte om det finns en marknad för det. Många av de som gillar dessa cyklar är oxå de som gärna letar och fixar själva men det kanske finns en bredare publik för detta där ute oxå.

Fundadores

Aktiv medlem
Jo men det stämmer och jag håller med i resonemanget. Det är ju en väldigt låg risk att pyssla med sådant man redan så och det konceptet ligger ju nära till hands. Vet bara inte om det finns en marknad för det. Många av de som gillar dessa cyklar är oxå de som gärna letar och fixar själva men det kanske finns en bredare publik för detta där ute oxå.
Man får nog fundera på hur personaltungt det blir. Säljer man lådcyklar kan nog en vanlig person hjälpa kunderna. Säljer man exklusiva produkter måste man ha säljare med stor kunskap och specialkompetens som matchar upp mot det.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Man får nog fundera på hur personaltungt det blir. Säljer man lådcyklar kan nog en vanlig person hjälpa kunderna. Säljer man exklusiva produkter måste man ha säljare med stor kunskap och specialkompetens som matchar upp mot det.
Det är en bra poäng. Alla vi som är i budfirman har bra koll på lådcyklar men inte alla gillar exklusiva racers lr kan massor om dessa. Alla behöver iofs inte kunna allt heller förvisso.

Vad innebär happy korrekta internetcyklar nuförtiden? Service är nog det som genererar pengar generellt hos standard butiken men i detta fall kommer det mer vara showroom betonat till en början iaf (om det blir av) dvs kommer inte ha möjlighet till bemanning 9-19 utan mer sporadiskt och efter förfrågan såklart o vissa dagar kanske öppet hela tiden osv (bedriver budverksamhet som ändå behöver lokal och vad gör man då med ytan :) ? )
Han har öppet 6 dagar i veckan i nuläget och även på söndagar om man bokar tid.

JohnSmart

Ny medlem
Bra med research!

Jag skulle fylla butiken med det som är aktuellt idag. Och då tänker jag inte årets modeller/kollektion, utan att vara mer datadriven. Man skulle kunna analysera internet forum/sociala medier och se trender och ligga steget före, dvs möta det som andra talar om och söker efter, testvinnare: cyklar och tillbehör. Jag köper hellre något som andra testat, även den dyrare och idag lever folk i mobilen.

Undersök Prenumerationsmodellen, gör en BaaS lösning, Bike as a service. Du får cykel, tillbehör, service, kläder, support, försäkring. Bygg en bra tjänst som gör det enkelt att köpa en cykel.

Self service. tänk Pressbyrån med deras självhanteringskassor.

Gör inte som en större aktör gjorde nyligen. Stor butik, men ingen sortiment att prova. Tex mtb skor. Gick inte heller att se vad de har online så en risk och tidsförlust att chansa att åka dit. Satsa att bra lagerstatus.

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Finns ju annars massvis med inspiration runtom i världen. T ex bifogat nedan.
Jag menar alltså inte att kopiera butiken rakt av utan att kolla på väl valda delar. Jag gillade t ex Zwift-stationen och café-delen.
Googla på och Youtuba lite för att se vilka trender som finns på andra ställen som du kan ta hem till Sverige.

Edit: Länk till just denna butiken

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
...åsså en annan tanke med. Om man kan visa på bra kundtillströmning i övrigt kan det ju vara en idé att hyra ut skyltfönster eller annan yta som showroom till olika märken. Ena månaden ett märke, andra ett annat märke. Om det roterar produkter så är det ju såklart spännande att titta in då o då för en kopp o klämma lite.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer