Vad söker jag för cykel?

PH.

Aktiv medlem
Vad söker jag för cykel?
God kväll!

Söker en cykel enligt nedanstående spec, vad ska jag ha för nåt?

Ändamål: Pendling, 5-10 km enkel väg på cykelvägar och möjligtvis grusvägar.
Prio: Lätt och snabb...
Ram: Ska klara hjul med smala däck, typ racer och hjul med lite bredare vinter/dubbdäck
Bromsar: Helst skivbromsar
Styre: Rakt (möjligtvis kan bockstyre funka om det är tillräckligt brett och med möjlighet att bromsa i den övre delen...)
Övrigt: Hade varit händigt om stänkor fick plats
Budget: Det beror på, men under 5 lök vore bra. Det viktiga är att den är i skapligt "funktionellt" skick, utseendemässigt är det egentligen bara en fördel om den inte ser fancy och stöldbegärlig ut.

Cyklar normalt sett bara mtb, men hade en racer från slutet av 70-talet ett tag. Inte alls min kopp, men jag gillade utväxlingen, hur snabbt den kom upp i högre fart och hur lätt den kändes (vägde in på runt 10 kg). Vill gärna ha en liknande känsla på pendelhojen utan att det blir en renodlad racer.

Vad bör jag kika på?

Ilves

Aktiv medlem
Vad söker jag för cykel?
Om du kan tänka dig att släppa på kravet att det ska gå att bromsa i den övre delen, så blir det nog litet lättare, för då börjar du titta på gravelcyklar, som annars motsvarar alla dina krav. Jag pendlar just nu på en hybrid med rakt styre, litet tung, ffa beroende på en 3 x 10 drivlina. Jag håller dock på att sätta ihop just en gravel, som kommer bli lättare. Bockstyre? Jepp. Bredare däck, skivbromsar och stänkor? Jepp, jepp och jepp.

Men annars, som GoranS sade: Begagnat.

HåkanC

Aktiv medlem
Vad söker jag för cykel?
Det låter som att en typisk pendlarraket av typen Nishikihybrid vore som klippt och skuren för dig.
+1
Det finns tom en sådan lämplig(?) kategori under Köp&Sälj,
där hittar man nu tex
(Obligatorisk brasklapp: Ingen av annonserna är min egen, jag vet inget om vare sig cyklar eller säljare)

PH.

Aktiv medlem
Vad söker jag för cykel?
Om du kan tänka dig att släppa på kravet att det ska gå att bromsa i den övre delen, så blir det nog litet lättare, för då börjar du titta på gravelcyklar, som annars motsvarar alla dina krav. Jag pendlar just nu på en hybrid med rakt styre, litet tung, ffa beroende på en 3 x 10 drivlina. Jag håller dock på att sätta ihop just en gravel, som kommer bli lättare. Bockstyre? Jepp. Bredare däck, skivbromsar och stänkor? Jepp, jepp och jepp.

Men annars, som GoranS sade: Begagnat.

Det släpper jag inte på. Vill helst undvika bockstyre öht. MEN, om jag skulle hitta ett tillräckligt brett bockstyre med bromsar enligt nedan så absolut. Vill minnas att det var vanligt på 80-talet, idag vet jag inte.

Bilagor

• 234957613_max.jpg
    234957613_max.jpg
    59.7 KB · Besök: 23

PH.

Aktiv medlem
Vad söker jag för cykel?
Hmm, en beggad Roadlite vore inte dumt, men samtidigt hade det varit lite kul med en Gravel. Om jag ska kika efter ett bredare bockstyre med bromsreglage enligt bild ovan, vad bör jag kika på då?

Lejon

Aktiv medlem
Vad söker jag för cykel?
jag har svårt att tro att du kan hitta en beggad gravel i rimligt skick med bra skivbromsar för under 5000kr. Säger som ovan - köp en ”nishikihybrid” med rakt styre och hydrauliska bromsar.

Herr Thomas

Aktiv medlem
Vad söker jag för cykel?
En begagnad Nishiki Racerhybrid blir ett bra val.
En av mina cyklar är just en sådan, en Nishiki Pro Air, en av mina pendlarcyklar.

Bilagor

• Nishiki pro air.jpg
    Nishiki pro air.jpg
    133.1 KB · Besök: 38
Senast ändrad:

Trim

Aktiv medlem
Vad söker jag för cykel?
Trekking cykel eller roller cykel kollade Biltemas sortiment vilka som är närmast miyata och Logan jag har av nyare tillverkare classic är sadel styre bort och eventuellt ändra bakdrev trekking är färdigast och roller paketollare ser de ökat ca 500 pris sen i fjol tur bror tetade sig på min modifiera monark cykel hade nog inte anars blivit någon miyata till mig anars i present.
Här i Kalix är det Team sport och Peterssons bröderna känner jag och föräldrarna till de som driver Team sport i Kalix och Peterssons i Nyborg känner jag också allmekare säljer skäpshult cyklar i Nyborg Kalix. Har inte kollat sedan köpte paketollare på Team Sportia till miyata min.

Senast ändrad:

Ilves

Aktiv medlem
Vad söker jag för cykel?
Det släpper jag inte på. Vill helst undvika bockstyre öht. MEN, om jag skulle hitta ett tillräckligt brett bockstyre med bromsar enligt nedan så absolut. Vill minnas att det var vanligt på 80-talet, idag vet jag inte.
Nei, de där bromsarna ser man inte så ofta nu för tiden. Kanske för att de är helt värdelösa, som en cykelhandlare sade till mig, när en kompis var på jakt efter sådana. Men vintagecyklar (går de ens att kombinera med skivbromsar?) eller små after market-tillverkare, kanske? Jag vet inte riktigt vad det finns därute.

aben

Aktiv medlem
Vad söker jag för cykel?
Nei, de där bromsarna ser man inte så ofta nu för tiden. Kanske för att de är helt värdelösa, som en cykelhandlare sade till mig, när en kompis var på jakt efter sådana.
Jag tycker tvärtom att Shimanos version av de dubbla bromshandtagen är riktigt bra förutom att de är lite ivägen om man vill hålla runt hoodsen. Klart bättre bromsverkan jämfört med att bromsa från hoodsen.

HåkanC

Aktiv medlem
Vad söker jag för cykel?
går de ens att kombinera med skivbromsar?
Shimano har sådana hydrauliska CX/sub-bromshandtag i sin GRX-serie, de är de enda jag känner till åtminstone
mono53600935-200406-04.jpg

Shimano GRX BL-RX812

Det finns (fanns?) även adaptrar som kombinerade mekaniska broms/växelhandtag med hydrauliska bromshandtag uppe på styret.

Jag tycker tvärtom att Shimanos version av de dubbla bromshandtagen är riktigt bra förutom att de är lite ivägen om man vill hålla runt hoodsen. Klart bättre bromsverkan jämfört med att bromsa från hoodsen.
Borde inte betydelsen av de raderna betyda:
Dags att förnya och skaffa bromshandtag som är från åtminstone 80-talet!
För att det skulle kunna bli från det här årtusendet är väl inte aktuellt?

Köp & Sälj

Topp