Välja gravel

EricE

Ny medlem
Välja gravel
Är nybörjare i ämnet, men tänker komplettera en äldre MTB med en gravel för motion/träning på mindre asfalt och grusvägar.

Sitter och jämför två olika cyklar just nu, Bergamont Grandurence 6 och Cannondale Topstone 2.
Båda med Shimano GRX och Shimano Hydrauliska skivbromsar, och 37mm däck.

Vad jag kan läsa mig till är största skillnaden att Cannondale har kolfiber gaffel och är något lättare.
Är det värt 1500:- mer?

Tillägg, även Scott Speedster Gravel 40 känn som en kandidat, mekaniska bromsar och Tiagra.

Någon som har erfarenhet av någon av modellerna?

Senast ändrad:

OldBones

Aktiv medlem
Välja gravel
Canyon Grail 6 AL, otroligt bra i stegs-hoj om du verkligen tänker satsa på att cykla grus

Vill du bara testa lite och inte har några direkta ambitioner att cykla grus så ofta du bara kan så finns det ett par helt okej Serious Valparola på Bikester för runt 7k.

EricE

Ny medlem
Välja gravel
Canyon Grail 6 AL, otroligt bra i stegs-hoj om du verkligen tänker satsa på att cykla grus

Vill du bara testa lite och inte har några direkta ambitioner att cykla grus så ofta du bara kan så finns det ett par helt okej Serious Valparola på Bikester för runt 7k.

Från vad jag som glad amatör kan läsa ut så är sepcen på Canyon Grail 6 AL ganska likvärdig med de två jag länkade till, eller? Verkar dock inte som Canyon finns att få innan oktober.

Jag vill kunna undvika de större asfaltvägarna där jag bor under sommarmånaderna pga mycket trafik, då är det mindre asfalt/oljegrus och grusvägar kvar.
Därför kändes en gravel modell som bästa alternativet även om uppskattningsvis 75% blir asfalt/oljegrus vägar.

-Andy-

Aktiv medlem
Välja gravel
Om du inte ska cykla så mycket på stigar i skogen tycker jag du ska välja en gravel som är så lik en lvg-cykel som möjligt när det gäller geometrin så slipper du det mesta av traktor-känslan som mer skogsinriktade gravel-cyklar kan ha.

EricE

Ny medlem
Välja gravel
Om du inte ska cykla så mycket på stigar i skogen tycker jag du ska välja en gravel som är så lik en lvg-cykel som möjligt när det gäller geometrin så slipper du det mesta av traktor-känslan som mer skogsinriktade gravel-cyklar kan ha.
Några tips på modeller att titta på? Är för dåligt insatt för att veta vad jag ska titta på när det gäller geometri och ram mått.

Pfaff

Aktiv medlem
Välja gravel
Är nybörjare i ämnet, men tänker komplettera en äldre MTB med en gravel för motion/träning på mindre asfalt och grusvägar.

Sitter och jämför två olika cyklar just nu, Bergamont Grandurence 6 och Cannondale Topstone 2.
Båda med Shimano GRX och Shimano Hydrauliska skivbromsar, och 37mm däck.

Vad jag kan läsa mig till är största skillnaden att Cannondale har kolfiber gaffel och är något lättare.
Är det värt 1500:- mer?

Tillägg, även Scott Speedster Gravel 40 känn som en kandidat, mekaniska bromsar och Tiagra.

Någon som har erfarenhet av någon av modellerna?

Utan att ha kännedom till någon av de modeller du nämner skulle jag absolut gå på en kolfibergaffel före en alu-dito för gruscykling där man gärna vill dämpa alla småvibrationer så gott det går. Den är sannolikt även lättare.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer