Välja hjul och växel till en gravel/hybrid

Vill börja med att tacka alla duktiga och trevliga medlemmar som hjälpt mig mycket med tidigare frågor. Här kommer ett par till:

Jag har resterna efter en gammal hybrid kona det från 2008 som jag pendlade väldigt långa sträckor med i alla väder och undan underhåll. Älskade den cykeln men jag har nu monterat ner den och ALLT är trasigt. Men eftersom den har ett nostalgiskt värde och geometrin passar mig bra håller jag på att planera dess återuppståndelse. Jag inser när jag börjar räkna på det att det blir dyrare än att köpa en helt ny cykel men jag vill gärna bygga själv.

Bakhjul och drivlina
Ramen har 135 mm mellan de två Quick release fästena. Det finns fästen för skivbroms. Hela drivlinan och bakhjulet måste bytas. Vill kunna köra ute på leråkrarna och genom bokskogarna här nere i Skåne. Skulle väldigt gärna kunna klara mig med en klinga fram, jag har nämligen aldrig haft en sån cykel. Jag är heller inte knusslig med lite längre steg mellan växlarna och behöver inte de allra lättaste heller (42 fram och typ 11-42 bak?). Vill ha skivbroms (även om det inte är helt optimalt med QR?). Rakt styre. Inte allt för dyra grejer men vill inte räkna ören heller.

Numrerar de konkreta frågorna så det ska bli lättare för er att svara kort om ni så önskar,

1. Vad jag förstår blir det en MTB-drivlina eftersom alternativet GRX bara har reglage för bockstyre?
2. Har ni tips på bra hjul i aluminium som passar specifikationen, dvs 29”, typ 24 mm bred (för att kunna ha typ 40 mm breda däck), QR, 135 mm hur med fästen för skivbroms? Något jag måste tänka på här? Något som låter galet?
3. Frihjul. Hur relaterar detta till navbredd och kassett? Här blir det en djungel för mig. Kort och gott vill jag ju på mina 135 mm få in en 11 klingor kassett och fästen för skivbroms.
3. Bromsarna. Hydrauliska. Vad är viktigt att tänka på?

Tar gärna konkreta tips på vilka komponenter som ni rekommenderar som kan passa det jag söker.
Mvh
Lars

HåkanC

Aktiv medlem
Skulle väldigt gärna kunna klara mig med en klinga fram, jag har nämligen aldrig haft en sån cykel. Jag är heller inte knusslig med lite längre steg mellan växlarna och behöver inte de allra lättaste heller (42 fram och typ 11-42 bak?).
Du kan enkelt själv jmf olika utväxlingar genom ngn av all utväxlingskalkylatorer som finns online.
Den här är både lättanvänd och överskådlig, åtminstone enl mig
Gearcalculator

Frihjul. Hur relaterar detta till navbredd och kassett? Här blir det en djungel för mig. Kort och gott vill jag ju på mina 135 mm få in en 11 klingor kassett och fästen för skivbroms.
Enklast är med en 11-delad kassett som passar på en 8-10 delad "body". Shimano har sådana kassetter från 11-34.
Både Shimano och SRAM (passar på samma body) har det i 11-42.

Bromsarna. Hydrauliska. Vad är viktigt att tänka på?
Säkert många olika saker, men en bra början är att köpa bromsok som passar på de fästen du har på ram+gaffel.

Salabaladala

Aktiv medlem
3. Frihjul. Hur relaterar detta till navbredd och kassett? Här blir det en djungel för mig. Kort och gott vill jag ju på mina 135 mm få in en 11 klingor kassett och fästen för skivbroms.
135mm och 11-delat är det normala och går att hitta även fast QR är rätt borta.

Hittar t.ex. Shimano WH-MT500 med QR för 839 spänn:

135mm och 11-delat är det normala och går att hitta även fast QR är rätt borta.

Hittar t.ex. Shimano WH-MT500 med QR för 839 spänn:
Tusen tack! Har faktiskt googlat fram det där hjulet och funderat på om det kan fungera. Är man med det hjulet låst vid shimanokassett? Var ser man vilken typ av kassett som passar? Den har väl olika bredd beroende på antal klingor.

Är man också låst till shimano vid val av bromsskiva och ok?

Vad jag förstår kan man alltid Hitta adapter för bromsokets fästen i ramen eftersom det finns olika typer av fästen. stämmer detta?

Salabaladala

Aktiv medlem
Tusen tack! Har faktiskt googlat fram det där hjulet och funderat på om det kan fungera. Är man med det hjulet låst vid shimanokassett? Var ser man vilken typ av kassett som passar? Den har väl olika bredd beroende på antal klingor.

Är man också låst till shimano vid val av bromsskiva och ok?

Vad jag förstår kan man alltid Hitta adapter för bromsokets fästen i ramen eftersom det finns olika typer av fästen. stämmer detta?
Hittade specifikationen på shimanos hemsida. Den har HG-body så alla kassetter med HG-body passar förutom 11-delade landsvägskassetter som är bredare. Vissa kan behöva en plastdistans på baksidan eftersom dom är smalare.

Ang. bromsskiva så har hjulet shimano centerlockfäste och där är det endast shimano som gäller. Ingen licenstillverkning från andra tillverkare vad jag känner till. Inget fel med shimanos bromsskivor för övrigt. Ok kan du välja hur du känner för men det kan vara bra att ta shimano eftersom bredden på beläggen ofta är anpassade till bredden på slitytan på skivan.

Ja det finns adaptrar till bromsokets fästen, både till olika storlekar och olika fästen. Vanligaste fästet idag är postmount så om man ändrar fäste så är det oftast från det äldre IS2000 till postmount. Undantaget är den nya landsvägsstandarden flatmount som man officiellt inte kan adaptra till om man inte vill köpa hemmapulade grejjer.

Hittade specifikationen på shimanos hemsida. Den har HG-body så alla kassetter med HG-body passar förutom 11-delade landsvägskassetter som är bredare. Vissa kan behöva en plastdistans på baksidan eftersom dom är smalare.

Ang. bromsskiva så har hjulet shimano centerlockfäste och där är det endast shimano som gäller. Ingen licenstillverkning från andra tillverkare vad jag känner till. Inget fel med shimanos bromsskivor för övrigt. Ok kan du välja hur du känner för men det kan vara bra att ta shimano eftersom bredden på beläggen ofta är anpassade till bredden på slitytan på skivan.

Ja det finns adaptrar till bromsokets fästen, både till olika storlekar och olika fästen. Vanligaste fästet idag är postmount så om man ändrar fäste så är det oftast från det äldre IS2000 till postmount. Undantaget är den nya landsvägsstandarden flatmount som man officiellt inte kan adaptra till om man inte vill köpa hemmapulade grejjer.
Tusen tack, det var väldigt bra svar! Håller fortfarande på att göra rent ramen från den gamla färgen och måla om den. Angående hjul verkar man ju ganska begränsad (i alla fall hittar inte jag särskilt många alls) ac quick release. Det finns ju kit för att konvertera Quickrelease till Thru axle för att göra det lite lättare/ger bättre möjlighetet att använda hjulen till en annan ram om det hela går åt helvete. Nån som har provat det?

Det nedan är bara en ventil för frustration och behöver inte läsas...
/////För övrigt är det jävligt tröttsamt att man får göra allt själv även om jag har jättebra stöd av er. Bara det att köpa alla verktyg och sånt fast jag inte riktigt har nån lokal att meka i (gör allt ute på gatan...). Jag har så dåliga erferenheter av ett flertal olika små lokala cykelbutiker att det inte är sant. För det första behövde jag hjälp att få av vevlagret som satt som tusan på den här ramen. Nog hade han väldigt kraftfulla grejer med enormt vridmoment men insisterade att den skulle skruvas av moturs på drevsidan fast jag påpekade att jag var rätt säker på att det var omvänt där, och sen fick jag ändå köpa kraftigare verktyg för att göra det själv åt rätt håll så jag vet inte om gängorna fortfarande lever...

In nästa butik ville jag ha hjälp med att lufta bromsarna på min trial/dirt som blivit svampiga. Det blev inte mycket bättre och efter en vecka eller så till och med sämre. Gick då till en tredje butik som konstaterade att de var trasiga och bytte ok, reglage och kablar (till deore) och när jag såg den i butiken var de helt uppenbart svampiga men han insisterade på att det var som de skulle. Jag testade utanför dörren till butiken och bromsverkan var katastrof och de tjöt så in i helvete. Han sa att bromsskivan var dålig så vi bytte den utan förbättring. Då var det plötsligt oken som var för svaga så han skulle beställa byta till 4-kolvar-ok och ringa tillbaka. Han ringde inte och när jag gick tillbaka efter en vecka hade grejerna kommit men en del (skruv eller nippel eller liknande) hade inte kommit så han kunde inte montera på den tyvärr. Sen gick han på semester och nu står jag här utan fungerande bakbroms.Nu har jag beställt luftningskit och hydralolja också. Så jag är beroende av er och youtube :) ////

MVH
Lars!

Det verkar ju inte gå med thruaxel så jag funderar på om följande borde fungera ihop?

Vevparti: GRX 1x11 1885 kr: https://www.bikester.se/shimano-grx...x11-40t-M739397.html?vgid=G1007945&cgid=36938

Groupset uppgradering 1693 kr: Shimano SLX upgrade kit: https://www.bike-components.de/en/S...9XXUoRTeSbRMVX--XY7ulXnkA5aMSQZ4aAjBFEALw_wcB

Bakhjul: 29" QR 135mm 839 kr
: https://www.bikester.se/shimano-wh-...ncher-qr-M460981.html?vgid=G707801&cgid=84907

Vevlager 289 kr: https://www.bikester.se/shimano-xt-...a-68-73-hollowtech-ii-M417025.html?cgid=89756

=4706 kr

Tror ni att detta passar ihop? Finns det rimliga billigare lösningar som passar ihop?

MVH
/Lars

n3wton

Aktiv medlem
Svarar lite snabbt.

Du har en cykel med BRA standarder för att få ihop en ganska prisvärd och funktionell cykel. Thru-axlar och en massa specialbodys är fullständigt överflödigt för din användning.

Qr och skivbroms fungerar utmärkt om man inte är en klåpare. Bakhjulet du fått rekommenderat är funktionellt. Jag hade köpt ett billigare vevparti än det du länkar, typ ett billigt shimano-mtb-parti med 104 mm bcd som du därefter köper (eller byter) klinga på lite hit och dit utan att det kostar en massa pengar. Jag hade också köpt tiodelade grejer istället för elvadelat, men det är mest för att jag vet att det fungerar superfint ochTROR att det är billigare. SLX-nivå är kanon.

Du verkar glömt bromsar. Shimanos bromsar från MT500 och uppåt fungerar superfint med undantag för att oken ibland kan läcka. Eftersom de lär ha sålt femton miljarder ok vet jag inte hur stor sannolikheten är att man faktiskt får dåliga ok dock. Alla mina (ett helt gäng) förutom ett har fungerat kanon.

Prisjakt är jag inte så duktig på,
men kommer du att klara dig bra med en såpass gles utväxling?

Här jmf med en mer "klassisk" 46/30 12-32
Visa bilaga 428694
Kolla själv här: http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=15,12,13,14,16,18,20,22,25,28,32&UF2=2185

Shimano FC-RX600-11 94,53€
Ja jag räknar med att klara mig med det utifrån hur jag cyklar. När den var ny och 3x8 använde jag i princip alltid översta klingan fram och gick bara ner till mittenklingan någon gång och aldrig minsta över huvud taget. Jag vet att jag Använder ganska tunga växlar. Det är så jag har tänkt i alla fall så jag tror det ska gå utan problem. Jag tänker att eftersom jag ändå inte växlar genom alla växlarna ska det nog gå bra.
/Lars

Svarar lite snabbt.

Du har en cykel med BRA standarder för att få ihop en ganska prisvärd och funktionell cykel. Thru-axlar och en massa specialbodys är fullständigt överflödigt för din användning.

Qr och skivbroms fungerar utmärkt om man inte är en klåpare. Bakhjulet du fått rekommenderat är funktionellt. Jag hade köpt ett billigare vevparti än det du länkar, typ ett billigt shimano-mtb-parti med 104 mm bcd som du därefter köper (eller byter) klinga på lite hit och dit utan att det kostar en massa pengar. Jag hade också köpt tiodelade grejer istället för elvadelat, men det är mest för att jag vet att det fungerar superfint ochTROR att det är billigare. SLX-nivå är kanon.

Du verkar glömt bromsar. Shimanos bromsar från MT500 och uppåt fungerar superfint med undantag för att oken ibland kan läcka. Eftersom de lär ha sålt femton miljarder ok vet jag inte hur stor sannolikheten är att man faktiskt får dåliga ok dock. Alla mina (ett helt gäng) förutom ett har fungerat kanon.
När jag läser på vevpartier på shimano hemsida låter det ju som att vevpartiet måste passa till bakväxeln? Det är därför jag skrev grx-vevpartiet men det stämmer alltså inte? Man kan välja frit så länge man har narrow-wideklinga? För bdc 104 är väl enbart standarden för infästningen av klingan mot vevpartiet?

Ja jag utelämnade bromsarna nu, det är ju inte det enda som saknas heller för den delen... jag behöver ny framgaffel (tar gärna mot tips på stela sådana). Därutöver framhjul och sadel... men allt annat på cykeln funkar! :) sadelstolpen är hur fin som helst.

Satsar på mt500 på bromsarna, det verkar schysst. Tusen tack för tipsen!

n3wton

Aktiv medlem
När jag läser på vevpartier på shimano hemsida låter det ju som att vevpartiet måste passa till bakväxeln? Det är därför jag skrev grx-vevpartiet men det stämmer alltså inte? Man kan välja frit så länge man har narrow-wideklinga? För bdc 104 är väl enbart standarden för infästningen av klingan mot vevpartiet?

Ja jag utelämnade bromsarna nu, det är ju inte det enda som saknas heller för den delen... jag behöver ny framgaffel (tar gärna mot tips på stela sådana). Därutöver framhjul och sadel... men allt annat på cykeln funkar! :) sadelstolpen är hur fin som helst.

Satsar på mt500 på bromsarna, det verkar schysst. Tusen tack för tipsen!
Nja, det har med kedjelinje och vilken klinga som sitter på. Bredden på kedjan har varierat med antalet växlar, enkelt förklarat. Men kör på ett mtb-vevparti för elvadelat då. Förvisso har de ofta lite för små klingor då antagligen.. Har inget vidare tips här egentligen, utan tyckte mest det var dumt att betala mer för veven än för växelgruppen, typ. 104 bcd är infästningen ja, och just 104 var universellt under ganska många år både innan och efter direct mount och assymetriska bultmönster osv. Kan dock vara lite fel att satsa på det om man ska upp på 42-klinga osv..

Som du skrev tidigare så är det ganska dyrt att köpa lösa delar och bygga på befintligt gentemot att bara köpa något nytt, men gillar man ramen kan det ändå vara värt det såklart (har själv gjort så). Var bara beredd på att du, när allt är färdigt, har betalat ganska mycket pengar för hojen.

Varför inte shimano cx50 vev och valfri nw-klinga, 5x110 bcd som borde vara ok för 42 klinga. Kör med detta på en hybrid, dock med 36 klinga. Väger 701 gram.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer