Välja trainer-däck till racer

lelle91

Ny medlem
Hejsan allihopa!
Införskaffade mig min första landsvägscykel (wohoo!) men är väldigt ny på detta. Nu till min fråga, jag har 25-622 däck på cykeln men vill byta till 23-622 trainerdäck, är det bara att byta? Måste man ta hänsyn till fälgen på något sätt? Hur vet man vilken min/max bredd som fungerar för en specifik fälg?

Bifogar bild på fälgen. :)

Bilagor

Bengt-re

Aktiv medlem
Det går nog bra. Egentligen är dina fälgar lite för breda för 23mm däck, men ofta kan man tänja lite på gränserna. Finns inte trainerdäck som 25mm btw?

Jag kör 25 mm däck på 18C fälgar. Och det går utmärkt. Tabellen är nog lite gammal kanske.

Bilagor

Senast ändrad:

mklmtb

Medlem
Jag har kört två år nu med ett ”vanligt” däck som följde med min första LVG hoj (Bianchi via nirone) och det funkar finemang, 3240km har det rullat på trainern än så länge, börjar bli slitet nu dock :)

Så trainer däck är inte ett måste gissar jag..

bigmollo

Aktiv medlem
Det beror på hur rullen ser ut på trainern. Om den är av plast/gummi så kan du utan problem köra med ett vanligt däck. Kör med sommarens däck under vintern och byt när det är dags att ta ut cykeln igen. Då har du nya fräscha däck till säsongen och slipper köpa ett trainerdäck.

mklmtb

Medlem
emmer sa:
Det funkar med vanligt däck men det slits ut väldigt fort.
324 mil på samma däck skulle jag int vilja påstå är så väldigt fort precis, dessutom har det säkerligen 150 mil till innan det är slut. Kör på en Wahoo KICKR.

ejma

Aktiv medlem
Jag skaffade ett Schwalbe Insider i höstas och jämfört med utomhusdäck är det kraftigare och greppar bättre på rullen vilket jag tror leder till mindre slitage.

brickmule

Aktiv medlem
Började med vanliga däck och tyckte det fungerade bra. Värmen och friktionen gör kontaktytan riktigt hårt och slitstark.

Läste sedan om trainerdäckens förträfflighet och skaffade förra säsongen ett fint rött Vittoria Zaffiro Pro. På plussidan jämfört med utomhusdäck noterade jag en tystare drift. På minussidan så höll det bara en säsong. Runt cykeln låg det drivor med röda "suddgummismulor" efter varje pass.

Så nu är det tillbaka till gamla slitna däck. Låter mer men håller bättre. I alla fall för mig.

bellasoda

Aktiv medlem
brickmule sa:
Började med vanliga däck och tyckte det fungerade bra. Värmen och friktionen gör kontaktytan riktigt hårt och slitstark.

Läste sedan om trainerdäckens förträfflighet och skaffade förra säsongen ett fint rött Vittoria Zaffiro Pro. På plussidan jämfört med utomhusdäck noterade jag en tystare drift. På minussidan så höll det bara en säsong. Runt cykeln låg det drivor med röda "suddgummismulor" efter varje pass.

Så nu är det tillbaka till gamla slitna däck. Låter mer men håller bättre. I alla fall för mig.
Du skulle köpt ett blått.

Gano

Aktiv medlem
Hade ett par felköpta Gatorskins liggande, kör dessa. De blir silverfärgade av rullen. Det tycker jag är tuffare är blått.

Vernersson

Aktiv medlem
Har kört både svart & blått trainerdäck på 2 olika cyklar.
Båda färgerna funkade fint....

Silverfärgade verkar dock mycket coolare :-D

NLC

Aktiv medlem
mklmtb sa:
emmer sa:
324 mil på samma däck skulle jag int vilja påstå är så väldigt fort precis, dessutom har det säkerligen 150 mil till innan det är slut. Kör på en Wahoo KICKR.
Men om man trainertrampar på en Wahoo Kickr, vari ligger däcksslitaget då? Eller saknas det ett "snap"?

mklmtb

Medlem
NLC sa:
mklmtb sa:
emmer sa:
Men om man trainertrampar på en Wahoo Kickr, vari ligger däcksslitaget då? Eller saknas det ett "snap"?
Ja exakt, KICKR SNAP ska det stå .. my bad

Poxeman

Medlem
Hur länge håller ett trainer-däck?
Mitt är snart tio år gammalt och jag börjar fundera på om det har blivit hårdare i gummit och slirar mer, alternativt har jag blivit mkt starkare...
Är det någon som bytt mellan gammalt och nytt trainerdäck och märkt skillnad på grepp?

Poxeman

Medlem
Svarar mig själv.
det håller lite mindre än tio år. Köpte nytt och fick ca 10% högre watt från trainern (tacx vortex) nu visar den samma som garmin-pedalerna!
Det gamla däcket var som hårdplast i jämförelse och nu efter bytet kan jag knappt få den att slira

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer