Vänta på paket-tråden! Del. II

Laan84

Aktiv medlem
Testar appen 17track som tydligen ska klara alla olika bolag.
Första testet med paket från bike-discount DHL och PostNord klarar den av bättre än PostNord iaf..

Bornlikethis

Aktiv medlem
Väntar på ett paket från Wahoo som skickats med TNT. Vilket skämt till fraktbolag det är. Tog en dag för försändelsen att komma till Sverige från Nederländerna och sedan 10 dagar för paketet att åka från Helsingborg till Upplands Väsby. Eftersom jag kände på mig att det skulle bli strul med paketet ringde jag på förhand kundtjänst för att försäkra mig om att de hade alla kontaktuppgifter och uppgifter om portkod etc. Kommer paketet kunna levereras, frågade jag? Absolut, svarade telefonisten och lugnade mig med att allt skulle gå rätt till.
Efter tre dagar i Upplands Väsby hävdar de att de varit ute med paketet men ingen var hemma så de lämnade ett meddelande vid dörren. Jag som råkade jobba hemifrån hela dagen har så klart varken sett eller hört någon som ringt på dörrklockan. Något meddelande behöver vi inte ens låtsas om att det finns.

Nu verkar det som ytterligare ett samtal med tillhörande timmeslång kö till kundtjänst måste göras, bara för att bekräfta uppgifter de redan har.

Någon här som har erfarenheter av TNT, man blir mörkrädd när man läser trustpilot?

C

CCS

Guest
Väntar på ett paket med en Salsa Firestarter stålgaffel med lite olika fästen för bikepacking m.m. till ett bygge av en helstel 29er mtb.

Den har varit svår att få tag i nu ett tag, men det finns just nu några exemplar kvar hos Bike24 i Tyskland om någon mer skulle vara intresserad.

DSC03797.JPG

Mikva

Aktiv medlem
Osäker på om jag ska skriva här, "Visa din misär" eller "Det kunde varit värre" tråden.
Beställde cykeldelar från USA med leverans till SkyPax (postlåda i USA) och vidare transport till Sverige med Fedex.
Paketet kom med Fedex till Arlanda 3/6 men skulle sedan lämnas över till PostNord. Två veckor senare har det inte hänt något och idag ringde Fedex och meddelade att paketet var försvunnet.

Återstår att se om jag kan få någon ersättning för prylarna och få tillbaka fraktkostnaden.
Fedex hänvisar till SkyPax.

Någon som kan muntra upp med en solskenshistoria om paket som mirakulöst dyker upp eller hur man får tillbaka alla pengar när paketet trotts allt försvinner?

Faktura gällande tull har givetvis kommit...

Waylost

Aktiv medlem
Osäker på om jag ska skriva här, "Visa din misär" eller "Det kunde varit värre" tråden.
Beställde cykeldelar från USA med leverans till SkyPax (postlåda i USA) och vidare transport till Sverige med Fedex.
Paketet kom med Fedex till Arlanda 3/6 men skulle sedan lämnas över till PostNord. Två veckor senare har det inte hänt något och idag ringde Fedex och meddelade att paketet var försvunnet.

Återstår att se om jag kan få någon ersättning för prylarna och få tillbaka fraktkostnaden.
Fedex hänvisar till SkyPax.

Någon som kan muntra upp med en solskenshistoria om paket som mirakulöst dyker upp eller hur man får tillbaka alla pengar när paketet trotts allt försvinner?

Faktura gällande tull har givetvis kommit...
Hur betalade du för grejerna?
PayPal har varit mig behjälplig vid liknande händelse

Gimpen

Aktiv medlem
Sheez, long time no senior.

Var ett tag sedan jag orkade dokumentera köpen men idag så klickade jag hem lite grejer.
Var sååå nära att köpa ett nytt Schwalbe HD som har varit en riktig slitvarg baktill på mina hojar senaste åren men bestämde mig för att ge Continentals nya Kryptotal Re en chans.
Ska bli spännande för kan inte minnas att jag kört Conti i skogen senaste årtiondet...

b24220909.PNG

Farsan

Aktiv medlem
Väntade en större kartong från tysken.
Kl 11 måndags får jag ett brev med posten: ditt paket finns att hämta hos ICA Björnänge.
Åker dit på kvällen, där finns inget paket.
Tisdag Postnord-appen: ditt paket kommer levereras hem idag.
Tisdag em appen: paketet kommer hem till dig imorgon.
Idag på appen: paketet finns att hämta på ICA Åre med tillägget fellevererat.
Ringer till ICA Åre: jodå ditt paket finns här, jag behöll det här för jag vet att du har närmare hit.
Åker och hämtar.

När jag får brevet på måndagen har paketet inte lämnat Örebro än!

Men Postnord: va faen i helvete.

Njutförsåkare

Aktiv medlem
Väntade en större kartong från tysken.
Kl 11 måndags får jag ett brev med posten: ditt paket finns att hämta hos ICA Björnänge.
Åker dit på kvällen, där finns inget paket.
Tisdag Postnord-appen: ditt paket kommer levereras hem idag.
Tisdag em appen: paketet kommer hem till dig imorgon.
Idag på appen: paketet finns att hämta på ICA Åre med tillägget fellevererat.
Ringer till ICA Åre: jodå ditt paket finns här, jag behöll det här för jag vet att du har närmare hit.
Åker och hämtar.

När jag får brevet på måndagen har paketet inte lämnat Örebro än!

Men Postnord: va faen i helvete.
Men en eloge till ICA Åre som har koll på sina kunder!

Njutförsåkare

Aktiv medlem
21:38, så inte helt rätt.Men bäst av inlämnade svar.
Dock var snubben som körde trevlig. Tyckte att det inte av ett problem att kör fram till dörren med lastbilen på en innergård jag själv drar mig för att åka in med bil. Bad om ursäkt för att han missade 19-20 fönstret men förklarade att det som inte togs med i beräkningen var att han även hade uppdrag att köra åt apoteket och systembolaget. "För att vara lite skjyst mot de som skulle få från bolaget tog jag de först då jag inte får leverera efter 20." Även om jag personligen inte ser att det är viktigare att någon får sin sup än att min dotter får sin cykel så visade han på en servicevilja jag uppskattar. Så lite mindre nervös att få saker levererade av Bring nästa gång.
Dotter blev mycket nöjd och jobbade hårt på att komma på hur hon skulle övertyga mig om att är lördag så vi kunde ut och prova.

PS. Löftet var att leverera mellan 17-22. 19-20 var gissat av en dator.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Skulle fått ett paket från Fedex igår, så jag jobbade hemifrån. Paketet kom aldrig. Idag är jag på jobbet o fick ett sms att paketet ska levereras idag...

För ngn månad sedan fick jag en annan leverans från Fedex. Förra veckan fick jag inkassokrav på tull-avgifter utan någon föregående varning.

Har alltså ett nytt hatobjekt under uppsegling. Båda paketen innehåller cykellysen för övrigt, skeppas från Hong Kong vilket ju blir skit. Hade hoppats på att de skulle komma från EU.

Stumpy

Aktiv medlem
Köpte sista A. Dugast Rhino på Mantel för ett par veckor sedan till framhjul. Leverens hem av UPS på några dagar.
Punkade och kavlade av mitt likadana bak i söndags. Funderade var jag skulle få tag på ett nytt. Kollade för säkerhets skull på Mantel igen och de hade fått in nya. Beställde i måndags och hade däcken hemma onsdag vid lunch. Igår fick jag alltså min aceton och lim-fylla till CL på TV.
Får hylla Mantel och UPS för bra jobb. Lägsta pris för däcken och inget extra för snabb leverans.

Brakastruten

Aktiv medlem
Lite rabatterade slitdelar på gång. Kedjor och bromsskivor åt mig. Pedaler åt folket! Så får vi se var handtagen hamnar?

Bilagor

• Screenshot_20221117-220854_Chrome.jpg
    Screenshot_20221117-220854_Chrome.jpg
    95.7 KB · Besök: 24

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nu väntar jag på ett gäng paket, t ex passade jag på att beställa nytt lyse igår på slutklämmen av cyber week 😀

SIE

Aktiv medlem
Velosambas från adidas
Dubbdäck från XXL

Bubblare: en vinterpendlare att i sinom tid montera nämnda dubbdäck på, om XXL bara kan få tummen ur och köra kampanj på white ax igen ☹️

JockeS

Aktiv medlem
Iofs väldigt mkt paket i rörelse såhär efter Black friday/month/week/cybermonday m.m.
Men beställde från Cyclepowermeter för ca 2 veckor sen och paketet skickades från dom 6/12.

Den 7/12 så fick jag notis om att det lämnat Langley och gått vidare till Sverige. Samma dag fick jag notis i Postnord-appen att dom registrerat ett paket Importpaket till mig.

Hur lång tid brukar det normalt sett ta från det att paket registreras som ankommande till att det faktiskt blir spårbart i Sverige?

sdx

Aktiv medlem
Iofs väldigt mkt paket i rörelse såhär efter Black friday/month/week/cybermonday m.m.
Men beställde från Cyclepowermeter för ca 2 veckor sen och paketet skickades från dom 6/12.

Den 7/12 så fick jag notis om att det lämnat Langley och gått vidare till Sverige. Samma dag fick jag notis i Postnord-appen att dom registrerat ett paket Importpaket till mig.

Hur lång tid brukar det normalt sett ta från det att paket registreras som ankommande till att det faktiskt blir spårbart i Sverige?
Beror på vilka som transporterar det i ytlandet och vilken frakt du har betalat för troligen den sniknaste.

ooms

Aktiv medlem

Jag hade ett par paket fr Tyskland förra veckan, det tog nog 3 arbetsdagar eller nåt fr att de registrerades hos PN innan de faktiskt dök upp i Sverige. Det var DHL som skötte transporten i Tyskland och det var när de nått exporthubben i Hamburg de registrerades hos PN. Sedan ytterligare ca 3 arbetsdagar innan de dök upp i Sverige alltså (tror det var torsdagen de reggades och dök upp i Sverige typ på tisdagen)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
kaos med paketen, har fått nästan allt.

Bring har slarvat bort ett! :( de säger att det finns hos ombudet men att ombudet inte scannat det så därför står det att det inte finns hos ombud när jag själv söker. Ombudet säger att det inte finns där, de säger "kom tillbaka imorgon", det är ju inte skarpaste snubbarna där direkt. Kan inte Bring bara be deras man kolla igenom paketen nästa gång han är där!? Nä, istället ska jag reklamera det som försvunnet!! 😫

Budbee då. De skulle leverera ett paket alldeles nyss. Plingar på dörren, jag är beredd på att ta emot mitt paket men kan inte göra det förrän jag anger en fyrsiffrig kod!? Jaha, kom den på sms, nej. Kom den på mail, nej. Du måste kolla Budbee-appen! Jaha, men jag har ingen Budbee-app. Kan man inte se det på hemsidan då, nej det går inte. Måste vara Budbee-appen!! Men va f-n. Jag tänker inte installera en app bara för att ta emot ett paket!
(nästan lika dumt som att installera en app för att få parkera bilen, men bara nästan).
Så då säger jag att han får ta tillbaka paketet så får jag ringa hans chef och fråga vad jag ska göra. Men så ringer han sin chef istället! Så löser vi det genom ett hederligt ID-korts-kontroll. Men hallelujah! Det borde man ju kanske gjort från början istället!! Fantastiskt med ny teknik ibland va. Inveckling! 😫

ANTR

Aktiv medlem
Beställde mig ett par POC vpd 2.0 trodde jag, men visade sig att jag beställt dom lite klenare vpd air.
Sitter här å skissar på om jag ska skicka tillbaka för att invänta nytt paket, paket är ju kul!
Mina Dakine Slayer har gjort sitt nu.
Jag funderar bara på om vpd air har tillräckligt med skydd för tex Flottsbro.
Å andra sidan är dom väl likvärdiga med Slayer, vilka har funkat bra...

NickPick

Aktiv medlem
Ett paket med en siffra fel i postnr går internt i Sverige nu… hoppas dom löser det. Gick 20 mil längre än det skulle med lastbil idag dock.

SIE

Aktiv medlem
Jag beställde 4-pack airtags från Amazon, med Amazon som leverantör, för 890 kr runt black Friday. De skulle levereras i Januari. De dök nyss upp med Airmee 😯 Förväntade mig snarare ett mail med avbokning av order.

JockeS

Aktiv medlem
Beror på vilka som transporterar det i ytlandet och vilken frakt du har betalat för troligen den sniknaste.
Igår dök det upp en notis i Postnord-appen, "Importpaket hanteras". Så nu har det iaf landat hos tullen verkar det som.
Får väl se hur mkt extra man får betala för detta :/

Topp