Vänta på paket-tråden! Del. II

Rattnalle

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
soderblom sa:
mikipedia_ sa:
soderblom sa:
De har fått kritik för att det inte gått justera handtagen nära styret nog, vilket får mig med små händer att tveka. Detta skulle dock vara åtgärdat till 2016.

Nu har jag mätt, det är 60mm längst ifrån handtaget och 40mm som närmast i kvartsvarv på justerskruven.
Jag har mätt på den "närmsta punkten" där levern har skarpast vinkel och sen blir parallel mot handtaget, och i rätvinkel från handtaget.

Det låter bra! Mina MT6'or är nästan 50mm ifrån vi "närmsta punkten" vilket är lite på gränsen. Då gäller det bara att klicka hem ett par MT7'or till så bra pris som möjligt.

Det låter bra? Shit vilken bra känsla i bettet jämfört med shimanos on/off. Jag "fyndade" på bike-components för 360€ inkl frakt och extra oliver och hylsor.
Jag gick från MT4 till Shimano och tyckte det var en förbättring att den där jäkla svampiga känslan försvann ^^

mikipedia_

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
soderblom sa:
mikipedia_ sa:
soderblom sa:
De har fått kritik för att det inte gått justera handtagen nära styret nog, vilket får mig med små händer att tveka. Detta skulle dock vara åtgärdat till 2016.

Nu har jag mätt, det är 60mm längst ifrån handtaget och 40mm som närmast i kvartsvarv på justerskruven.
Jag har mätt på den "närmsta punkten" där levern har skarpast vinkel och sen blir parallel mot handtaget, och i rätvinkel från handtaget.

Det låter bra! Mina MT6'or är nästan 50mm ifrån vi "närmsta punkten" vilket är lite på gränsen. Då gäller det bara att klicka hem ett par MT7'or till så bra pris som möjligt.

Det låter bra? Shit vilken bra känsla i bettet jämfört med shimanos on/off. Jag "fyndade" på bike-components för 360€ inkl frakt och extra oliver och hylsor.
Jag gick från MT4 till Shimano och tyckte det var en förbättring att den där jäkla svampiga känslan försvann ^^

Du ser va olika man kan uppfatta en känsla? Jag skulle inte kalla det svampigt, väldigt tydligt när bromsen börjar ta och mjukt å fint in till full kraft. Bra modulation helt enkelt.

Mt 4 är inte det en 2kolvs variant?

nibergs

Medlem
mikipedia_ sa:
Det är 2016, tänkte köpa mt5 först som är betydligt billigare. Men då är det 1 belägg per 2kolvar, finns risk att det inte bakar ut ordentligt och skrapar/nyper! Det ska iprincip inte gå med 1belägg per kolv?
På bilden är handtaget längst ut och det är lite längre ifrån än deore m615, jag kan mäta yttre och inre imorgon.

Jag har MT5or på min ena hoj å på dom kör jag 1 belägg per kolv, det går fint. Dock ska det ju vara bättre bett i mt7orna, men jag har aldrig känt att jag behöver mer bett. Det jag möjligtvis saknar är "tool free" reach justering..

mikipedia_

Aktiv medlem
nibergs sa:
mikipedia_ sa:
Det är 2016, tänkte köpa mt5 först som är betydligt billigare. Men då är det 1 belägg per 2kolvar, finns risk att det inte bakar ut ordentligt och skrapar/nyper! Det ska iprincip inte gå med 1belägg per kolv?
På bilden är handtaget längst ut och det är lite längre ifrån än deore m615, jag kan mäta yttre och inre imorgon.

Jag har MT5or på min ena hoj å på dom kör jag 1 belägg per kolv, det går fint. Dock ska det ju vara bättre bett i mt7orna, men jag har aldrig känt att jag behöver mer bett. Det jag möjligtvis saknar är "tool free" reach justering..

Jo det är skönt med toolfree, framför allt på bitepoint! Vet dock inte hir jag ska justera än, måste prova mer i extremlägena.

Edit.
Kan du inte bara byta till en längre skruv i handtaget? Så blir det ju toolfree fast utan samma finish.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
soderblom sa:
mikipedia_ sa:
soderblom sa:

Du ser va olika man kan uppfatta en känsla? Jag skulle inte kalla det svampigt, väldigt tydligt när bromsen börjar ta och mjukt å fint in till full kraft. Bra modulation helt enkelt.

Jo det är tvåkolvs. Kraften räckte rätt bra egentligen men deras originalbelägg gick åt som smör och var dyra.

Jag tyckte att jag fick för dålig återkoppling i handtaget på när jag bromsade riktigt hårt, för mycket flex i hela konstruktionen så den var mjuk långt efter att kraften slutade gå in i hydrauliken.

soderblom

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
soderblom sa:
mikipedia_ sa:
soderblom sa:

Det är exakt som jag har upplevt de olika Magurabromsarna som jag har haft. Att det går åt belägg och att de är dyrare än Shimano spelar mindre roll när känsla och prestanda är på topp. Vill inte göra avsteg från det pga snålhet, trots mina småländska rötter.

Magurabromsarna borde förtjäna en egen tråd och inte bara som OT här. Eller är det kanske bara vi två som uppskattar dem här i Sverige.

mikipedia_

Aktiv medlem
soderblom sa:
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
soderblom sa:
mikipedia_ sa:
soderblom sa:

Det är exakt som jag har upplevt de olika Magurabromsarna som jag har haft. Att det går åt belägg och att de är dyrare än Shimano spelar mindre roll när känsla och prestanda är på topp. Vill inte göra avsteg från det pga snålhet, trots mina småländska rötter.

Magurabromsarna borde förtjäna en egen tråd och inte bara som OT här. Eller är det kanske bara vi två som uppskattar dem här i Sverige.

Jag fixar?

Naikon

Medlem
Igår kom det paket! Wohoo

l5BkBHH.jpg

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Beställt lite smått o gott på b-c

Mest till andras hojjar jag ska göra lite vintergenomgång på.

Så vajer med höljen, body till ett xt nav, nån kedja, ett par kassetter, däck och lite småpinaler.

cubeforce

Aktiv medlem
Har beställt lite småprylar till barnens cyklar, bl a Elite Cannibal flaskhållare. Bör funka med deras vinklade överrör.

laddaned.jpg

Senast ändrad:

Road_Runner

Aktiv medlem
On Vehicle for Delivery Today On Vehicle for Delivery Today The shipment has reached the local UPS facility responsible for delivery and has been dispatched to a UPS driver.

Nu är det nära

NickPick

Aktiv medlem
Lillgammal sa:
Usch väntar smått upphetsad på mina 2015 stealth black s-works xc-dojor. Skickades från förenta kungadömena i förrgår.

Är det från England då antar jag? Ge gärna lite i input. Tänkte köpa sådana själv... Om man kan motivera typish 1800 för ett par cykelskor.

Kung_Gustaf

Ny medlem
Jimel sa:
Haha bra där kungen, men överger du saint?

Nja, överger är ett hårt ord. Kommer fortsätta köra Saint på DHn :) Men om inte greppet håller vad som lovas så vet jag vad som åker på igen. Har två par Saint så :P

Kände mest att om jag ska byta skor så vill jag testa pedalerna också.

Kung_Gustaf

Ny medlem
Vernersson sa:
Kung_Gustaf sa:
Fan fan fan fan fan..... självbevarelsedriften är låg.

Löningen låg & brände i fickan? ;)

Precis. Vad ska man med stålars till om man inte använder dom? Får väl bli ett test sen och se om man upplever någon skillnad eller om det är pengarna i sjön. Tror ju iofs att Freeride är en trevligare och skönare sko än Impact.

Vernersson

Aktiv medlem
Kung_Gustaf sa:
Vernersson sa:
Kung_Gustaf sa:

Precis. Vad ska man med stålars till om man inte använder dom? Får väl bli ett test sen och se om man upplever någon skillnad eller om det är pengarna i sjön. Tror ju iofs att Freeride är en trevligare och skönare sko än Impact.

Dessvärre måste man ibland låta högen växa för att man ska kunna använda dom till ngt RIKTIGT skoj ;)
/Han som har ett egenpåtvingat köpstopp ett tag framöver....

fhloston

Aktiv medlem
Väntar med skräckblandad förtjusning på ett sånt här kit från Epic Bleed Solutions. Det är ju new och improved, och ska inte vara några problem enligt en massa trådar. Så vad kan gå fel?

shimano-2012-large.jpg

mikipedia_

Aktiv medlem
Kung_Gustaf sa:
Vernersson sa:
Kung_Gustaf sa:

Helt rätt, bränn pengarna! Och ja Freerider är en bra sko, betydligt smidigare än Impact.

purre

Medlem
Kung_Gustaf sa:

Kör själv Freeride, och tycker det är en grym dojja.

Skaffat spd nu och ett par Shimano AM45. Dock alldeles för små. Vet inte om jag ska köpa en större storlek eller slå till på ett par AM9.

Lillgammal

Aktiv medlem
NickPick sa:
Lillgammal sa:
Usch väntar smått upphetsad på mina 2015 stealth black s-works xc-dojor. Skickades från förenta kungadömena i förrgår.

Är det från England då antar jag? Ge gärna lite i input. Tänkte köpa sådana själv... Om man kan motivera typish 1800 för ett par cykelskor.

Från cyclestore, 1800kr, finns både S-works XC och trailmodellen. Valde XC över trail då jag tänker köra både stigcykling och lvg med dojorna. Har inte kunnat testköra än, men body geometrykonceptet är grymt. Jag har annars problem med att jag lägger för mycket vikt på insidan av foten, Specializeds skor lyfter upp insidan av foten för att jämna ut trycket och det kunde jag i alla fall känna av när jag bara stod upp, kan återkomma med en bedömning när jag väl varit ute på en tur med dom. I alla fall så är boastraps bekvämare än snörning alla dagar i veckan, sulan är grymt styv, hälområdet är riktigt skönt utformad man sjunker liksom in i skon.

Jag tror i alla fall inte du kan hitta så mycket bättre cykelskor för pengarna om du skulle titta i butik, bara här i stockholm får du typ mellanstegsshimano för det priset. Sedan inbillar jag mig att typ alla skor i prisområdet 3-4000 är likvärdiga, så jag skulle ta den jag kan få billigast. I mitt fall är jag en sucker för stealth black så jag kunde inte låta bli s-worksmodellen. Storlekarna är sanna storlekar, jag är stl 45 (29cm eller vad det är) och det var exakt vad som passade mig.

NickPick

Aktiv medlem
Lillgammal sa:
NickPick sa:
Lillgammal sa:

Från cyclestore, 1800kr, finns både S-works XC och trailmodellen. Valde XC över trail då jag tänker köra både stigcykling och lvg med dojorna. Har inte kunnat testköra än, men body geometrykonceptet är grymt. Jag har annars problem med att jag lägger för mycket vikt på insidan av foten, Specializeds skor lyfter upp insidan av foten för att jämna ut trycket och det kunde jag i alla fall känna av när jag bara stod upp, kan återkomma med en bedömning när jag väl varit ute på en tur med dom. I alla fall så är boastraps bekvämare än snörning alla dagar i veckan, sulan är grymt styv, hälområdet är riktigt skönt utformad man sjunker liksom in i skon.

Jag tror i alla fall inte du kan hitta så mycket bättre cykelskor för pengarna om du skulle titta i butik, bara här i stockholm får du typ mellanstegsshimano för det priset. Sedan inbillar jag mig att typ alla skor i prisområdet 3-4000 är likvärdiga, så jag skulle ta den jag kan få billigast. I mitt fall är jag en sucker för stealth black så jag kunde inte låta bli s-worksmodellen. Storlekarna är sanna storlekar, jag är stl 45 (29cm eller vad det är) och det var exakt vad som passade mig.

Jag resonerar väldigt likadant som du. Trailskon verkar inte finnas med i 2016-sortimentet heller. Kanske räcker med en xc-sko? Har cyklat runt på ett par northwave för 399 på kampanj typ 200 mil utan att dö så jag anser att jag är värd ett par dyrare skor nu snart :)
Har dok problem att jag trampar "utåt" med högerfoten. Verkar dock mest sitta i vanan.
Tror jag är 28,5cm.

Jaja. Jag köper VÄL ett par nu när som helst då :)

För en gångs skull har jag inget annat på G hem än ett batteri till min gamla lg g3.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
Tyskbutiken skickade nya produkter, det första paketet verkar ha försvunnit i DHL's leverans tillbaka till Tyskland, butiken vill att jag jag jagar paketet men jag kan ju inte göra så mycket åt det. Men men, väntar några dagar till.
...jaha, det där skrev jag 5:e februari. Nästan en månad sedan. NU har det kommit tillbaka till avsändaren :) väldigt konstigt, fattar inte vad som hände. Men skitsamma. Jag fick ju en ny likadan :)

NickPick

Aktiv medlem
Ledig som man är så har man tråkigt.
* S-works XC mtb shoe black/black.
* Shimano pd m540 (300 spänn, lättare än 520 iaf).
* Växelöra och tubelessventiler.

Detta köp gjorde mig till pro member. 12% på ordinarie pris.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
NickPick sa:
Detta köp gjorde mig till pro member. 12% på ordinarie pris.
vardå?? Det låter ju fantastiskt med ett ställe som faktiskt belönar stammisar

-------- __@      __@       __@       __@      __~@
 ----- _`\<,_    _`\<,_    _`\<,_     _`\<,_    _`\<,_
 ---- (*)/ (*)  (*)/ (*)  (*)/ (*)  (*)/ (*)  (*)/ (*)
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Själv beställde jag en grej som var slut i lager, det står 7-14 dagars leverans från leverantör till lager, och sedan ytterligare dagar för att komma till mig. Inget brådskande men vill gärna ha det nu ändå... arghh! Som ett barn på julveckan :)

mikipedia_

Aktiv medlem
Hade tåkigt så jag beställde 2par bromsbelägg sixpack kevlar och magura original till Mt7, ekerreflexer och Ergon Ga2enduro grip. Kommer bli snabb som fan med endurospecific grej på cykeln?

NickPick

Aktiv medlem
Givetvis måste man kolla på "alla andra ställen" först, men nu senaste gångerna var den aktuella butiken ifråga billigast... Plus att jag får väldigt bra mailsvar på mina dumma frågor på kort tid.
Jo pedalerna var dom dyra på... Dock prismatchade dom... Från strax under 600 till strax under 300 :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer