Värde på komplett SRAM Rival 1 grupp?

mir

Medlem
Hamnat i ett dilemna.
Köpte en kinaram (landsväg) och tänkte montera Sram Rival1 grupp.
Nu visar det sig att ramen mest troligt har en felkonstruktion så kedjan tar i staget.(Se bild)
Haft den inne hos butik men de lyckas inte få till det.

Vad kan man begära för en så gott som ny SRAM Rival 1 grupp? Bakväxel, vevparti, reglage samt bromsok?

Har någon tips på lösning tas det gärna emot.

Bilagor

• 83A92D3A-F85F-468D-B17A-DD4ED75D44E1.jpeg
    83A92D3A-F85F-468D-B17A-DD4ED75D44E1.jpeg
    298 KB · Besök: 314

jolov

Aktiv medlem
Det måste vara enklare att justera ändläget så att du inte använder minsta drevet än att sälja iväg hela gruppen och börja ett nytt projekt

mir

Medlem
Det måste vara enklare att justera ändläget så att du inte använder minsta drevet än att sälja iväg hela gruppen och börja ett nytt projekt
Just nu vet jag ärligt inte hur jag ska göra.
Butiken säger att det inte går att få till :(
Är surt när man har komplett hoj med hjul och hela kittet.
Kan ju även hoppas att ramtillverkaren har något vettigt att erbjuda.

glitch

Aktiv medlem
Har du pratat med säljaren av ramen?
Har du kollat att kassetten sitter rätt? Finns ingen spacer på bodyn du skulle kunna ta bort och få in kassetten?

mir

Medlem
Har du pratat med säljaren av ramen?
Har du kollat att kassetten sitter rätt? Finns ingen spacer på bodyn du skulle kunna ta bort och få in kassetten?

Har mailat bilder och förklaring till säljaren av ramen. Dock lär ett svar dröja någon dag.
Kassetten sitter helt rätt. Jag anade något när ramen kom och jag bara skulle hänga dit hjulen. Var inte bolt on utan det var meckigt att få dit det. Man är ju van att hjulen bara trillar på plats och sen i med axeln.

Manurhin2

Aktiv medlem
Som darkforce ovan, kolla hur mkt du behöver lägga mellan.
Lite är ok, mkt blir vinkelfel om allt är just men är ramen ändå knepig så kanske det blir bättre.
Pungslå säljaren på en ny ram oavsett.

Edit: var noga med ändläget om du får till det.

M

wukkaN

Aktiv medlem
Jag har samma problem fast med ram från 95, om du kommer på nån lösning så hojta till. Jag gör detsamma :) nödvändigtvis inte exakt samma fel men skadar la inte.

jolov

Aktiv medlem
Det är konstigt att inte butiken föreslagit att man inte använder minsta drevet.

om det är en kinaram så skulle jsg inte ha så stors förhoppningar på supporten :)

mir

Medlem
Det är konstigt att inte butiken föreslagit att man inte använder minsta drevet.

om det är en kinaram så skulle jsg inte ha så stors förhoppningar på supporten :)

Nej, förhoppningen på hjälp av säljaren är inte överdrivet stor, lite därav min fråga på tråden.
Det förslaget har inte butiken gett. Dom tänker nog mer att de vill göra ett 100% bra jobb.

Jensen

Aktiv medlem
alltså, vad hade du tänkt köra istället, för den kassetten är ju inte bredare än något annat 11-delat (för den gruppen är väll 1x11?). känns som lösningen snarare är något av det som föreslås ovan. och du hade alltså ingen distans innanför kassetten? hur tight ärr det i ramen, du säger Meckigt att få i, men det kan det ju vara om där finns några mm på varje sida innan man spänner ihop

wukkaN

Aktiv medlem
När jag har luskat runt så verkar det kunna diffa några millimeter på 11- och 10-delade hubs. Kanske endast gäller äldre hjull, vad vet jag. Mitt nästa steg är att testa ett annat hjul och se om problemet försvinner, har du gjort det? Kanske är mindre tolerant ram, den du ju skaffat, än tidigare ramar.

hm

Aktiv medlem
Någon, butiken? Har inte lyckats så bra med b skruven heller ...
Sitter framklingan på rätt ställe ?

mir

Medlem
alltså, vad hade du tänkt köra istället, för den kassetten är ju inte bredare än något annat 11-delat (för den gruppen är väll 1x11?). känns som lösningen snarare är något av det som föreslås ovan. och du hade alltså ingen distans innanför kassetten? hur tight ärr det i ramen, du säger Meckigt att få i, men det kan det ju vara om där finns några mm på varje sida innan man spänner ihop

Stämmer, det är 1x11. Ingen distans innanför. För tillfället står den hos butiken så kan inte svara mer just nu än bilderna jag fått. Med meckigt menade jag att det var trångt att få dit hjulet.

mir

Medlem
När jag har luskat runt så verkar det kunna diffa några millimeter på 11- och 10-delade hubs. Kanske endast gäller äldre hjull, vad vet jag. Mitt nästa steg är att testa ett annat hjul och se om problemet försvinner, har du gjort det? Kanske är mindre tolerant ram, den du ju skaffat, än tidigare ramar.

Ska testa annat hjul i morgon.

glitch

Aktiv medlem
Otroligt svårt att felsöka bara på den där bilden men det känns ju som det ska gå att få till.

Testa ett annat hjul, kolla hur vevpartiet sitter, om det går att shimsa något inåt så kanske du får lite mer plats med ändrad kedjelinje, extra distans på end capen på drivsidan, sitter kassetten verkligen helt rätt på osv.
Växlar resten av kassetten rätt? (Kan indikera att spacingen är off någon annanstans mm.

Det där är typiskt sånt man ska pyssla med själv och inte lämna till någon butik :)

velovin

Aktiv medlem
På min pendlare har jag samma problem, har låst ändläget på växeln och kör bara på tio av de elva dreven på kassetten. Min ram är krokig efter närkontakt med en bil, lite tråkigare för dig som får ramen så direkt ur kartong. Men det funkar alltså fint att fullösa, om du inte får en ny ram på någon slags Kina-garanti.

Mashimaro

Aktiv medlem
Som många andra sagt, ställ ändlägesskruven så att du inte använder minsta drevet. Hur ofta skulle du användt den tyngsta växeln ändå? Du bör kunna leva utan den. Visst, det blir bara 10 växlar istället för 11, men du kommer kunna använda växelgrupp och ram. Du bör så klart ändå försöka få en ny ram från tillverkaren.

Sen kan man ju slå ett slag för att köpa riktiga märkesramar istället för kinaramar, men det är kanske en diskussion för en annan tråd.

skier

Aktiv medlem
Är det rätt kedja? Ser ut att vara en begagnad kedja som de bara lagt löst ovanpå kassetten. Om den är för bred så går den inte ner på drevet ordentligt och då får det inte plats.

glitch

Aktiv medlem
Som många andra sagt, ställ ändlägesskruven så att du inte använder minsta drevet. Hur ofta skulle du användt den tyngsta växeln ändå? Du bör kunna leva utan den. Visst, det blir bara 10 växlar istället för 11, men du kommer kunna använda växelgrupp och ram. Du bör så klart ändå försöka få en ny ram från tillverkaren.

Sen kan man ju slå ett slag för att köpa riktiga märkesramar istället för kinaramar, men det är kanske en diskussion för en annan tråd.

Innan vi skyller allt på att ramen är från Kina (som nästan all kolfiber) så finns fortfarande en del saker att kontrollera.

skier

Aktiv medlem
Det ska vara rätt, Är en KMC X11
ok, eftersom ramen är i kolfiber är det ju inte så sannolikt att den är fel, isf skulle ju alla ramar från den formen vara fel. Har den dropouts i aluminium som är ditskruvade? Kan de vara felmonterade?

Vad är det för storlek på minsta drevet? 11 eller 12? Det finns en del ramar som inte klarar 12-klinga som minsta tror jag.

mir

Medlem
ok, eftersom ramen är i kolfiber är det ju inte så sannolikt att den är fel, isf skulle ju alla ramar från den formen vara fel. Har den dropouts i aluminium som är ditskruvade? Kan de vara felmonterade?

Vad är det för storlek på minsta drevet? 11 eller 12? Det finns en del ramar som inte klarar 12-klinga som minsta tror jag.

Kassetten är en Sram PG1130 11-32 (11-12-13-14-15-17-19-22-25-28-32)
Dropsouten är inte i alu, det var en sak som butiken också reagerade på då det var lite lackrinning. Får se vad säljaren har att säga annars får jag slipa lite försiktigt.

mir

Medlem
Kan sammanfatta dagens testande. Distans på 0,5 mm gjorde ingen skillnad. Annat hjul gjorde heller ingen skillnad. Så nu är B-skruven ställd så kedjan inte går ner på sista drevet.
Känns lite småbittert, men,men.
Säljaren av ramen har inte svarat :(

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer