Värdering och köpråd specialized epic och Scott spark

MX4ALL

Medlem
Hej!

Har för närvarande en specialized epic comp carbon 2018.
Är lite sugen på att byta cykel för att få en liten nytändning och så gillar jag inte brainen på specialized samt saknar lockout på styret.
Polarn är intresserad av att köpa den, vad är rimligt pris? Den har gått ca 200mil mest finåkning. Inga vurpor, inga synliga repor.

Kikat runt lite och just nu är jag inne på Scott.
Kikar på Scott Spark RC Pro samt Scott spark RC 900 team issue AXS.
Är det bara växlarna som skiljer sig mellan dessa hojar och vilka är att föredra?

Scott spark RC 900 WC ser ju också väldigt fin ut men i dyraste laget. Eventuellt om det dyker upp någon riktigt fin begagnad.
Vad skiljer denna cykel från ovan nämnda?

JPL

Aktiv medlem
50% av nypriset för din cykel.
Enklast läser du nog på scotts hemsida och jämför Modellerna där. Är du osäker på vad specifikationerna säger, så kopiera och lägg in i tråden för resp hoj så får du säkert bra respons.

MX4ALL

Medlem
Hej

Klistrar in specifikationerna. Jag har dålig koll på vad som är bäst. Ni får gärna hjälpa mig bena ut vad som är att föredra.

Spark team issue
Specifikationer:

• Ram: Spark RC Carbon / IMP technology / HMF, 1x optimized / BB92 /Carbon swingarm, SW dropouts for Boost 12x148mm, TBC Trunnion Box Construction
  • Gaffel: RockShox SID Select+ RL3 Aircustom Charger 3-Modes Damper15x110mm Maxle Stealth / Tapered steerer / Lockout / Reb. Adj.100mm travel
  • Dämpare: FOX NUDE EVOL Trunnion, SCOTT custom w. travel / geo adj. 3 modes: Lockout-Traction Control-Descend. DPS / Reb. Adj./ Travel 100-70-Lockout / 165X40mm
  • Låssystem dämpning: SCOTT TwinLoc Suspension System / below Bar Remote 3 modes / integ. Grip clamp
  • Bakväxel: SRAM X01 Eagle AXS
  • Växelreglage: SRAM Eagle AXS
  • Bromsar: Shimano XT M8100, 180/F 160/R, SM-RT66 Rotor
  • Vevparti: SRAM Style Eagle DUB Boost, 32T
  • Sadelstolpe: Syncros Duncan 1.5 / 10mm offset 31.6x400mm
  • Hjul: Syncros Silverton 2.0. F: 15x110mm, R 12x148mm BOOST. 25 mm Tubeless Ready rim, 28H / XD-Driver
  • Kassett: SRAM XG1275 / 10-50T
  • Däck: MAXXIS Rekon Race, 2.35" EXO
  • Vikt (ca): 11.20kg
Spark rc pro
SPECIFIKATIONER
Ram: Spark RC Carbon / IMP technology / HMF1x optimized / BB92 /Carbon swingarm SW dropouts for Boost 12x148mmTBC Trunnion Box Construction

Gaffel: RockShox SID RL3 Aircustom Charger Damper with 3-Modes 15x110mm Maxle Stealth / Tapered steerer / Lockout / Reb. Adj. 100mm travel

Dämpare bak: FOX NUDE EVOL TrunnionSCOTT custom w. travel / geo adj.3 modes: Lockout-Traction Control-DescendDPS / Reb. Adj./ Travel 100-70-Lockout / 165X40mm

Remote-system: SCOTT TwinLoc Suspension System / below Bar Remote3 modes / integ. Grip clamp

Styrlager: Syncros Pro Drop in / Tapered 1.5″-1 1/8″bearing diameter size 42mm and 52mm

Bakväxel: Shimano XTR RD-M9100 SGSShadow Plus / 12 Speed

Växelreglage: Shimano XTR SL-M9100 / Rapidfire Plus2 way release

Bromsar: Shimano XT M8000 Disc180/F and 160/R mm SM-RT66 Rotor

Vevparti: Raceface Next SL32T

Vevlager: Shimano SM-BB71-41A / shell 41x92mm

Styre: Syncros FL1.0 Carbon T-BarT shape flat / 9° / 720mmSyncros Pro lock-on grips

Styrstam: Syncros XR1.5 -8°Integrated Spacer & Top Cup2014 Alloy / 31.8mm / 1 1/8″ / Garmin mount

Sadelstolpe: Syncros FL1.0 Carbon10mm offset / 31.6x400mm

Sadel: Syncros XR1.5 / Titanium rails

Hjulset: DT Swiss X1700 Spline CLF: 15x110mm, R: 12x148mm Boost25mm Tubeless ready rim / 28H / XTR DriverRatchet System & RWS

Kedja: Shimano CN-M9100

Kassett: Shimano XTR CS-M9100-12 / 10-51 T

Däck: Maxxis Rekon Race / 2.35″ / 120TPI Kevlar BeadTR Tubeless Ready / EXO

Extra: Dropper Post ready

Accessoarer: Transport Axle

Ca. vikt: 10.8 kg

GotFlys

Medlem
Stor fördel med Scott är att de är inte beroende av försäljare osv. Vars du ens resa med det kan du hittar delar osv, och ta den till vilken verkstad som helst (om du inte meka själv förstås)

Beror om du föredrar sram och elektroniska växling, not shimano topp system.
Bättre hjul imho på spark rc pro

Både är grym fina hojar som är rapp, snabba och trevliga att cyklar. Den bästa är att prova både och sedan bestämmer sig...

MX4ALL

Medlem
Sån hoj har jag nu

Är det en vettig uppgradering att lägga ca 15k ytterliggare på en Scott tror ni?
Kikar på en Scott spark RC pro 2019 som jag kan få "billigt".

MX4ALL

Medlem
Stor fördel med Scott är att de är inte beroende av försäljare osv. Vars du ens resa med det kan du hittar delar osv, och ta den till vilken verkstad som helst (om du inte meka själv förstås)

Beror om du föredrar sram och elektroniska växling, not shimano topp system.
Bättre hjul imho på spark rc pro

Både är grym fina hojar som är rapp, snabba och trevliga att cyklar. Den bästa är att prova både och sedan bestämmer sig...
Ja precis. Är duktig mekaniker men just cyklar har jag inte skruvat med tidigare speciellt mycket.
Vart provar man hojar? Finns det demohojar nånstans att prova?

GotFlys

Medlem
För 15k få du bättre framgaffeln, hlulpar, grupp.
Du kan antigen uppgradera delar eftersom på din specialized, men för 15k troligen få du inte samma delar för samma pris?

GotFlys

Medlem
Ja precis. Är duktig mekaniker men just cyklar har jag inte skruvat med tidigare speciellt mycket.
Vart provar man hojar? Finns det demohojar nånstans att prova?
Kolla på Team Sportia eller sportson. Dom brukar har en bra utbud av Scott cyklar att du kan prova??

MX4ALL

Medlem
För 15k få du bättre framgaffeln, hlulpar, grupp.
Du kan antigen uppgradera delar eftersom på din specialized, men för 15k troligen få du inte samma delar för samma pris?
Ok så det är en hyffsat vettig affär ändå.
Eftersom jag vill ha lockout på styret och slippa brainsystemet också

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Får man lägga in en liten blänkare att om du ska köpa nytt, så har ju nya Specialized Epic läckt ut, och nya Scott Spark:en skulle ju titta ut innan OS. De är ju 2021 hojjar men lär ju hamna i butikerna i år på sedvanligt vis.

Så om du vill ha NYTT NYTT så vänta lite tills de släppts, så slipper du köpa "gammalt".
Om inte annars så lär det bli rea på "gamla" Scott:en och Specialized:en när de nya släppts och du kan göra ett klipp?, antingen i butik eller på "blocket"....

GotFlys

Medlem
Håller med på AlfaAlfa, med den nya hojar kan du få ruggigt bra priser på beg eller äldre modeller

NickPick

Aktiv medlem
En Scott blir ju inte så gammal heller. Helt vanlig cykel med låsning fram och bak, som man kan köpa kopior av på Ali express. Men är det en 2019 du får bra pris på vettefan. Då skulle jag IAF ha väntat lite. Cyklar finns det drösvis av.

MX4ALL

Medlem
En Scott blir ju inte så gammal heller. Helt vanlig cykel med låsning fram och bak, som man kan köpa kopior av på Ali express. Men är det en 2019 du får bra pris på vettefan. Då skulle jag IAF ha väntat lite. Cyklar finns det drösvis av.
Håller dom inte så länge? Eller vad menar du? 😃

Frågan är vad en beg Scott spark RC 900 WC i fint skick kommer ligga på när de nya modellerna kommer ut?

Och när är det de nya modellerna släpps normalt sett?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer