Värdering/slitage lvg racer "långmilare"??
Jag är lite sugen på att köpa en begagnad lvg racer av lite dyrare kvalitet. Jag skruvar inte så mycket själv, så ska det bytas lager osv. så lämnar jag in cykeln. Även för vajrar förresten då jag inte orkar engagera mig så mycket.
Jag är just sugen på att köpa en cykel med nypris i spannet kanske 50-100 kkr. Komponentmässigt tänker jag då typ Ultegra/DuraAce, förhoppningsvis Di2, skivbromsar osv. Även standardhjulen i dessa prisklasser kostar ju en del.
Min fundering är helt enkelt hur ska man se på värdet på cykeln om den har rullat lite mer kontra lite mindre? För exemplet låt säga 100 mil, 500 mil eller 1000 mil?
Börjar det bli som med t.ex. enduromotorcyklar att det är liksom för dyrt att hålla på och renovera på allt som behöver renoveras så dom byter hellre till ny cykel? Eller ska man resonera att det är "billigt" att kanske få byta något lager eller så jämfört med cykelns mekaniska nivå?
Låt säga om cykeln kostat 75 tusen listpris ny 2020. Vad ska den vara värd då med olika miltal tycker ni? Och är det eventuellt rent korkat att köpa en som rullat för långt?
Fram för spekulation!
Tack
Jag är just sugen på att köpa en cykel med nypris i spannet kanske 50-100 kkr. Komponentmässigt tänker jag då typ Ultegra/DuraAce, förhoppningsvis Di2, skivbromsar osv. Även standardhjulen i dessa prisklasser kostar ju en del.
Min fundering är helt enkelt hur ska man se på värdet på cykeln om den har rullat lite mer kontra lite mindre? För exemplet låt säga 100 mil, 500 mil eller 1000 mil?
Börjar det bli som med t.ex. enduromotorcyklar att det är liksom för dyrt att hålla på och renovera på allt som behöver renoveras så dom byter hellre till ny cykel? Eller ska man resonera att det är "billigt" att kanske få byta något lager eller så jämfört med cykelns mekaniska nivå?
Låt säga om cykeln kostat 75 tusen listpris ny 2020. Vad ska den vara värd då med olika miltal tycker ni? Och är det eventuellt rent korkat att köpa en som rullat för långt?
Fram för spekulation!
Tack