Värdering/slitage lvg racer "långmilare"??

Putteman

Medlem
Jag är lite sugen på att köpa en begagnad lvg racer av lite dyrare kvalitet. Jag skruvar inte så mycket själv, så ska det bytas lager osv. så lämnar jag in cykeln. Även för vajrar förresten då jag inte orkar engagera mig så mycket.

Jag är just sugen på att köpa en cykel med nypris i spannet kanske 50-100 kkr. Komponentmässigt tänker jag då typ Ultegra/DuraAce, förhoppningsvis Di2, skivbromsar osv. Även standardhjulen i dessa prisklasser kostar ju en del.

Min fundering är helt enkelt hur ska man se på värdet på cykeln om den har rullat lite mer kontra lite mindre? För exemplet låt säga 100 mil, 500 mil eller 1000 mil?

Börjar det bli som med t.ex. enduromotorcyklar att det är liksom för dyrt att hålla på och renovera på allt som behöver renoveras så dom byter hellre till ny cykel? Eller ska man resonera att det är "billigt" att kanske få byta något lager eller så jämfört med cykelns mekaniska nivå?

Låt säga om cykeln kostat 75 tusen listpris ny 2020. Vad ska den vara värd då med olika miltal tycker ni? Och är det eventuellt rent korkat att köpa en som rullat för långt?

Fram för spekulation!

Tack

ooms

Aktiv medlem
Det är ju liksom inte en motorcykel med motor och dämpning m.m. som slits och behöver servas med jämna mellanrum, kanske t.o.m. bytas. Det som slits är ju drivlina, vev- och ev styrlager, samt hjul som kanske behöver servas. Ganska enkla saker att serva/byta, så är bara de sakerna välskötta är det ju inga problem, däremot är det nog värt att syna ramen noga efter ev skador. Det är nog mer ålder och skick man går efter, än antal körda mil på en cykel.

ejma

Aktiv medlem
Med tanke på att många utgående årsmodeller ofta säljs 20% billigare är det i många fall en utgångsnivå. Om garantin inte är överföringsbar till nästa ägare kanske ytterliggare 20% skall dras av. Drivlinan är i sammanhanget inte så dyr. En kassett/drev/vevlager brukar hålla minst 1500 mil, kedja 200-300 mil, däck 500 mil etc. Alla slitdelar kan gå sönder tidigare pga olyckor, dåligt underhåll eller annat.

En cykel som gått en säsong och rullat säg 300-600 mil bör i mitt tycke ligga kring halva nypriset. Om cykeln är 1 eller 3 år brukar inte påverka priset nämnvärt.
Om du har lite preferenser om vevarmslängd, utväxling, styrbredd, längd på styrstam, sadel, däck etc kanske du ändå måste byta delar för att cykeln skall passa dig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer