Världens Längsta CX-Tråd

desmo

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Nu fyller jag på alla köprådstrådar på forumet. Men visst har det varit ont om cx-önskningar det senaste?

Jag vill köpa en cx för att träna och eventuellt tävla cx i höst och vinter.
Är Planet X XLS mest cykel för pengarna? https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/cyclocross-bikes/xls

Jag har inga problem att köpa på nätet. Eller köpa begagnat. Men jag tycker inte det dyker upp speciellt bra objekt på k&s.
Budget; helst under 10 000kr.
Krav; cykel för cx, inte pendling.
Förutsättningar; kort cyklist 168cm utan erfarenhet av cx.

Tjipp!

Edit: På uppmaning av emmer som driver storstilad cx-propaganda i tråden byts trådtiteln idag 2019-02-02
Tack emmer!

Senast ändrad:

lundatok

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Jag hade en Dirty Disco, nog är ungefär likadan som jag tävlade på en säsong. Funkade bra, så det är nog bara att köra. Bättre att köpa en cykel och uppgradera om du tycker det är roligt än att inte testa alls.

Det är mycket teknik inom cx att träna på för att bli snabbare före det där med att köpa snabbare grejer.

emmer

Ny medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Var väl inte så tung men det borde nog dyka upp lite lättare begagnat nu när vi snart (nästa fredag) äntligen går mot kallare, blötare och lerigare tider :-) Glöm inte att ha råd med en uppsättning (begagnade) hjul eller två till :-)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Tubhjul är å andra sidan uppgradering nr 1.

Det blir inte många mil och inga höga hastigheter så kinahjul anser jag funka hur bra som helst.
Hellre en gammal canti-cykel med tuber än en ny fin skivbromsar sak med aluhjul och kanttråd.

calleking

Medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Raggamuffin sa:

Det blir inte många mil och inga höga hastigheter så kinahjul anser jag funka hur bra som helst.
Hellre en gammal canti-cykel med tuber än en ny fin skivbromsar sak med aluhjul och kanttråd.
Har du något förslag på kinahjul? Kan man konvertera dom till thru-axles i framtiden om jag uppgraderar till t.ex. en nyare Inflite? Kör på en Crux Elite med QR och relativt tunga Aluhjul. Tävlade lite sporadiskt förra säsongen och blev lite biten men tyckte det var svårt att få till vettigt tryck utan genomslag. Trodde jag skulle få punka varje varv typ. Tub verkar bättre för ändamålet av många anledningar och får man punka på tävling är det ju inte allt för långt att ta sig hem :)

Till trådskaparen: Planet X-hojen blir kanon att börja köra på. Duger till det mesta och blir du biten så kan du alltid byta hjul alternativt uppgradera och ha kvar hojen som dedikerad träningshoj för misärväder, grusrundor och pendling. Jag har ju själv en renodlad CX som jag pendlar på. Finns hyffsat vettiga clip-on-stänkskärmar nu för tiden.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
calleking sa:
Raggamuffin sa:

Har du något förslag på kinahjul? Kan man konvertera dom till thru-axles i framtiden om jag uppgraderar till t.ex. en nyare Inflite? Kör på en Crux Elite med QR och relativt tunga Aluhjul. Tävlade lite sporadiskt förra säsongen och blev lite biten men tyckte det var svårt att få till vettigt tryck utan genomslag. Trodde jag skulle få punka varje varv typ. Tub verkar bättre för ändamålet av många anledningar och får man punka på tävling är det ju inte allt för långt att ta sig hem :)

Till trådskaparen: Planet X-hojen blir kanon att börja köra på. Duger till det mesta och blir du biten så kan du alltid byta hjul alternativt uppgradera och ha kvar hojen som dedikerad träningshoj för misärväder, grusrundor och pendling. Jag har ju själv en renodlad CX som jag pendlar på. Finns hyffsat vettiga clip-on-stänkskärmar nu för tiden.
Beror väl på val av nav. Jag har QR på båda mina cyklar och handlat från flyxii.

lundatok

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Jag handlade fälg från Kina och byggde två hjulpar baserade på DT350. Kostade ca 5000 per par och har gått många tävlingar och träningar.

emmer

Ny medlem
Världens Längsta CX-Tråd
calleking sa:
Har du något förslag på kinahjul? Kan man konvertera dom till thru-axles i framtiden...
Brukar ju vara Novatec-nav på kinahjul standard och de flesta (71/91/mfl -serien) brukar ju gå konvertera mellan QR, 12/100, 15/100 fram och QR, 10/135, 12/142 bak ganska enkelt. (Finns ju en europeisk novatec -site där man kan köpa sådant enkelt och billigt utan postnordkrångel...)

desmo

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Tack för tjôtet i tråden.

Eftersom det inte kommit några andra köptips antar jag att PX är bästa affären om jag ska köpa nytt, Om ni trillar över något fynd så tänk gärna på denna tråden!

Tubhjul förstår jag att jag ska ha. Men först hoj.

Fler åsikter om canti och skivor? Från annat håll har jag fått rådet att prioritera upp skivor över äldre men lättare cx. Men jag gissar att det råder delade meningar? Tyvärr verkar det inte dyka upp några canti-fynd.

Blev tipsad om: https://happyride.se/annonser/ad.php?id=53192
Kan den vara något?

Som lundatok skrev är det viktigaste att köpa och prova. Och ju lägre pris ju lättare att köpa/prova så priset är en tung faktor.

lundatok

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Canti går fetbort, det funkar Aug - Sept, sen blir det lerigt och du får en fotbollsplan som stoppsträcka. Skaffar du tubhjul sliter du ner fälgen på en blöt säsong.

egobias

Ny medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Vill tipsa om https://shop4cross.com/bikes-frames/ridley-x-night-summer-offer.html

Riktigt fin och lätt ram. Lyckades knipa en med 105 för 1500€, men nu har han höjt priserna med 100€. Känns fortfarande prisvärda dock, särskilt om en vill ha en riktigt rejsig cx snarare än en pendlare. Varning utfärdas för Ridleys märkliga storlekar! Jag beställde just en 54a, vilket borde funka för mig, visserligen med 130 mm stam. Normalt kör jag 57-58 och är 187.

emmer

Ny medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Paul Milnes brukar sälja ut lite lätt begagnade teamcyklar då och då så där kan man fynda om man har tur.
En aluhoj typ Crocketten på K&S är inte så dumt det heller...
Men köp inte en för stor hoj så du inte kan flytta kroppsvikten, och inte heller en för liten du dammar knäna i styret på när du står upp för en slänt.
Största nackdelen med cantis är väl mest att det käkar fälg när det är sandigt och blött, och tiden med billiga begagnade Ksyrium eller Eurus -tub är förbi (men omoderna V-formade Zipp börjar bli billiga :-) ), men annars funkar det och är ganska idiotsäkert och bra för handstyrkan...
Men tänk på att det bara är sju och en halv dag kvar till det vänder så det gäller få ändan ur vagnen och börja träna av och påhopp och kurvteknik på gräs, sand och lera :-) Och pådrag på pådrag på pådrag - mjölksyran är din bäst vän.
#CrossIsComming

lundatok

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Alltså det värsta som kan hända med en PX är att den är stötig och tung. Inget som hindrar dig att känna blodsmak och sladda på en gräsmatta med andra.

Gillar du det inte så är det en utmärkt pendlarkompis.

putnik

Ny medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Nu är jag visserligen ny inom cykelvärlden, och utan någon som helst erfarenhet av cyclocross, men såg igår att Canyon redan nu släppt 2019 modeller i sin Inflite serie. Billigaste i aluminium går för 15 000, verkar prisvärd (liksom det mesta hos Canyon). Ser nu dock att kassetten är "bara" (?) på 11-36, samtidigt som vissa av Planet Xs använder en på 11-42, visserligen med 42T drev.

https://www.canyon.com/sv/road/inflite/

https://www.canyon.com/sv/road/inflite/2019/inflite-al-slx-6-0-race.html

https://www.bikeradar.com/road/gear/article/2019-canyon-inflite-al-cf-sl-slx-range-52424/

http://www.cyclingweekly.com/news/p...locross-new-inflite-cf-sl-al-slx-lines-382836

Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Världens Längsta CX-Tråd
desmo sa:
En sådanhär fast i min storlek skulle väl vara ett bra köp? https://happyride.se/annonser/ad.php?id=57232
Oh ja.

desmo sa:
Bra, ligger en sån fast i kolfiber och hydraulisk ultegra ute till salgs på en FB-grupp precis över din budget (dvs kanonhoj till kanonpris), fast tipsa om sådant är ju meningslöst för oddsen att storlek och plats stämmer är ju små...

NickPick

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Giant tcx slr2 har jag haft. Tung och trög. Skulle inte köpa en igen. Isåfall kolfiber.

Planet x xls känns rätt trökig men måste gå att hitta begagnad med tanke på hur många som lär ha sålts?
Jag letar också lite latent.

Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
@NickPick Tack för info. Inte vad jag ville höra men bra att veta!

@emmer Vilken av alla fb-grupper för k&s ska man hålla koll på? Orkar normalt sett inte med att läsa annonser på fb. Storleksmässigt är det något litet jag ska ha (168cm).

desmo

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
GT Grade kan man hitta billigt ibland. Skulle den vara gångbar?
Idag när tillverkare blandar gravel med cx, finns det något jag ska vara uppmärksam på som skulle göra cykeln olämplig till just cx?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Jag svarar trots att jag egentligen inte har någon aning men en CX är ju kortare och högre, vilket jag misstänker beror på att du lätt ska kunna få in armen i ramen när det är dags att kuta med den. Sen har väl en CX lite högre BB, iaf jämfört med en racer men det vete tusan om det spelar så stor roll egentligen. Det är ju inte så att man hojar mellan stenbumlingar på CX-tävlingar och så länge man inte kör fixie kan man ju justera pedalerna vid skarpa svängar.

Men den får inte väga över 7kg. ?

Lingon

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
#crossiscoming
Tror jag är i behov av en ny cross, så jag kapar tråden lite. Vad skall man köpa om budgeten är ~30k (dvs 35k med happymoms)?
Gamla happyfavoriten canjon kommer med ny färgsättning på inflite som maskerar den fula ramen en smula:
https://www.canyon.com/sv/road/inflite/2019/inflite-cf-sl-8-0-team.html
Borde landa på ca 33k med licensrabatt, men det är tråkigt lång leveranstid i min storlek.
Finns det något bättre för ~30?
#crossiscoming

emmer

Ny medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Ryktet säger ju Colnago i år så det är väl bara att lägga lite happymoms på det happymomskorrigerade priset och köpa en Colnago Prestige Force 1x eller två så man är med i innegänget :-)

Lingon

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Mmm. Colnago Prestige vore mumma. :) Men prestige force kommer inte med tävlingsmässiga hjul, så den lär landa på närmare 60 än 30 innan den går att cykla på. :)

desmo

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Jag misströstar. Jag hittar ingen cx.
Begagnat är det antingen cantibromsat för 7-10’ eller ’pendlar-cx’ som dyker upp.
Nytt har jag inte haft möjlighet att undersöka.
Inga tips?
(ska passa 168cm cyklist)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer