Världens Längsta CX-Tråd

zirxo

Medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Hur ska man tänka kring storlek på en tävlingsmässig cx? Jag tycker alla modeller har skyhög stack jämfört med motsvarande storlek på landsvägscyklarna.
 

johan e

Medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Luktapåblommorna sa:
Någon som kan förklara vad skillnaden på Colnagos Prestige och en Cannondale Superx är?
Vad gör att en ska välja den ena över den andra?
Cannondalen har väl en egen standard på bakhjulet? Kan vara värt att ta med i beräkningen.
 

Spindelbenen

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
lundatok sa:
Vad ska jag ha för svart styrlinda på min Crux? En som inte blir hal i regnet tänker jag men som ändå är lätt att tvätta. Gärna en som inte blir så där genomblöt och som tar lång tid att torka.
Valfri Spesh... Köper du något annat är du en fa**ing svikare...
 

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
johan e sa:
Luktapåblommorna sa:
Någon som kan förklara vad skillnaden på Colnagos Prestige och en Cannondale Superx är?
Vad gör att en ska välja den ena över den andra?
Cannondalen har väl en egen standard på bakhjulet? Kan vara värt att ta med i beräkningen.
Jo, det behöver dishas om 6mm. Det som jag innan funderat över är att deras geometri skiljer sig, lite oortodox jämfört med colnagon. Och att den ska vara flexigare, mjukare, inte så rapp med deras SAVE teknologi. Är det bara försäljargument på ingenjörska eller är det skillnad jämfört med andra ramar? Men det som efter ännu mer grävande igår verkar göra den oköpbar är deras vansinniga vevlagerstandard bb30a!? Gissar att mitt Quark inte passar.
 

zirxo

Medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Luktapåblommorna sa:
johan e sa:
Luktapåblommorna sa:
Någon som kan förklara vad skillnaden på Colnagos Prestige och en Cannondale Superx är?
Vad gör att en ska välja den ena över den andra?
Cannondalen har väl en egen standard på bakhjulet? Kan vara värt att ta med i beräkningen.
Jo, det behöver dishas om 6mm. Det som jag innan funderat över är att deras geometri skiljer sig, lite oortodox jämfört med colnagon. Och att den ska vara flexigare, mjukare, inte så rapp med deras SAVE teknologi. Är det bara försäljargument på ingenjörska eller är det skillnad jämfört med andra ramar? Men det som efter ännu mer grävande igår verkar göra den oköpbar är deras vansinniga vevlagerstandard bb30a!? Gissar att mitt Quark inte passar.
Nej, ditt Quarq lär inte passa. Jag provade att montera ett Power2Max på tjejens SuperX och den slog i ramen.
 

En

Ny medlem
Världens Längsta CX-Tråd
lundatok sa:
Har du ett GXP så är det nog bara att pressa i koppar för det i BB-hylsan.
Cannondale har Ai på både bakhjul och vevparti så drevet ska alltså hamna 6mm åt höger. Kan bli knepigt att lösa det med en quarqvev.
 

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
zirxo sa:
Luktapåblommorna sa:
johan e sa:
Luktapåblommorna sa:
Någon som kan förklara vad skillnaden på Colnagos Prestige och en Cannondale Superx är?
Vad gör att en ska välja den ena över den andra?
Cannondalen har väl en egen standard på bakhjulet? Kan vara värt att ta med i beräkningen.
Jo, det behöver dishas om 6mm. Det som jag innan funderat över är att deras geometri skiljer sig, lite oortodox jämfört med colnagon. Och att den ska vara flexigare, mjukare, inte så rapp med deras SAVE teknologi. Är det bara försäljargument på ingenjörska eller är det skillnad jämfört med andra ramar? Men det som efter ännu mer grävande igår verkar göra den oköpbar är deras vansinniga vevlagerstandard bb30a!? Gissar att mitt Quark inte passar.
Nej, ditt Quarq lär inte passa. Jag provade att montera ett Power2Max på tjejens SuperX och den slog i ramen.
Finns det någon vevbaserad effektmätare som passar?
 

lundatok

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Jag har Quarq på min Crux men jag vet inte riktigt vad nyttan är på cx-tävlingar.

Bra med beräkning av TSS på distanspassen iofs.
 

emmer

Ny medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Stumpy sa:
Förra säsongen körde alla Specialized och denna Trek. Vad blir det 2019?
Var det inte Cannondale?
Hur som helst bestämde vi ju att Colnago was da shit i år redan på sidan ett :-)

[Personligen är jag övertygad om att det inte spelar någon större roll :-) ]
 

desmo

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
43F94C27-F4B4-4C09-9E53-299E01295AA6.jpeg


Titta vad som hände idag!

Lite att fixa med, men det får bli bra nog för denna säsongen.
Liten fixlista:
- Rengörning
- Klingbultar (saknas)
- Pedaler (antar spd)
- Nya hoods (trasiga)
- Nya vajrar
- Ny styrlinda
- Ev nya däck (kanttråd nu)

- Cykla cykla cykla

- Tubhjul

Något annat jag borde tänka på? Fixa? Förbättra?
Nya canti-gummin kanske? Vilka ger bäst friktion?

Hoppas kunna komma till Sköndal så snart som möjligt och cykla mig trött!
 
Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Världens Längsta CX-Tråd
desmo sa:
- Cykla cykla cykla, cykla mig trött!
Helt rätt prioritering :-)

Efter det kommer teknikträning (hur man kommer runt banan utan att cykla sig tvärslut).

Efter det material... (Fast klingbultar och pengdaler är väl iofs förstaprioritet :-) EDIT: Samt fixa vinkeln på sadeln för jag tror du kommer fastna på bakkanten när det är av/på -hopp.)
Tubhjul och röda belägg (på alu) är trevligt, men gör mindre skillnad än tekniken att komma runt såväl hård som lös kurva utan att tappa fart eller tramp/bromsa sig trött.
 
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
desmo sa:
Titta vad som hände idag!
…..
- Nya vajrar
Något annat jag borde tänka på? Fixa? Förbättra?
Förutom vajrar så brukar även nya höljen göra stor skillnad
Vill du dessutom att det skall dröja lite längre väljer du helkapslade höljen + vajrar tex Jagwire Elite Sealed
https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-brake-kit
https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-road-shift-kit
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=87736
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=87812

desmo sa:
Nya canti-gummin kanske? Vilka ger bäst friktion?
De bästa jag känner till är Koolstop laxfärgade http://www.koolstop.com/



/Håkan
 

desmo

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Vad är det för klingbultar jag ska ha? Denna sitter monterad idag.
Veven är för 2x men konverterad till 1x.
"Hylsans" längd till vänster är 6,7mm (mätt från under "kragen").

DA1ED216-110B-40EA-BCD1-6EDA40A67785.jpeg
 
Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Du ska ha så "hylsan" (muttern säger jag, men det är väl lika fel :-) ) inte riktigt når igenom men nästan.
 

desmo

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Vad heter delen? Det är alltså en böj med vajerspännare för frambromsen. Plastlinern är slut så jag skulle vilja byta. Måste ändå beställa hoods. Jag hade tänkt att beställa från bike24 om någon vill peka mig till rätt produkt.

6C38727C-28BD-4F6C-B2F6-7EFC51F68F4E.jpeg
 
Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Bara att göra rent.
Lite ny liner är iofs aldrig fel :-)
(Eller utan.)

Edit:
Hanger eller cable hanger är väl bra sökord.
De jag sett med "krök och justerskruv" har varit FSA, och tusan vet om dom finns lösa? (utan hela styrlagret alltså)
Annars är Tektro 1277 bra om det finns hål i gaffeln att fästa det i - då slipper man problem med att lösa styrlager ger judder...
mer edit: Origin8 och DiaCompe (m.fl.) har ändå käckare hangars för gaffelkronsfäste som har en "flärp" som fångar kopplingsvajern om bromsvajern går av. Iofs inte hela världen, man kasar omkull i värsta fall, men kanske värt det trots de extra grammen.
 
Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
landen sa:
Känns inte denna som otroligt mycket "bang for the buck" ?
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-energie-crx-cyclocross-bike-force-1x11-2019/rp-prod168782

När det är fantasipriser på beggade CX-hojar så blir jag mer sugen på ovan.
Om du skulle ha köpt en ny cykel för x antal tusen(du verkar dock föredra att bygga ihop) . Skulle du helst vilja sälja den med jättemycket förlust eller mindre förlust?
Det är ju för övrigt cxsäsong nu. Bad timing :)
Är inte den där vitusen något allt-i-allo? Prisvärd är den väl. Men kostar den inte som en canyon?
 

Stumpy

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Stumpy sa:
emmer sa:
Annars är Tektro 1277 bra om det finns hål i gaffeln att fästa det i - då slipper man problem med att lösa styrlager ger judder...
Minst en sån (eller liknande) har jag i någon låda.
Har även bromsgummin av den ogängade typen som Håkan länkar om det passar. Beggade hoods kan slitas loss från mina reservreglage. Enklare kanttrådscrossdäck står och skräpar. Kan även ha annat i "bra att ha"-lådorna. :)
 
Senast ändrad:

landen

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
NickPick sa:
landen sa:
Känns inte denna som otroligt mycket "bang for the buck" ?
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-energie-crx-cyclocross-bike-force-1x11-2019/rp-prod168782

När det är fantasipriser på beggade CX-hojar så blir jag mer sugen på ovan.
Om du skulle ha köpt en ny cykel för x antal tusen(du verkar dock föredra att bygga ihop) . Skulle du helst vilja sälja den med jättemycket förlust eller mindre förlust?
Det är ju för övrigt cxsäsong nu. Bad timing :)
Är inte den där vitusen något allt-i-allo? Prisvärd är den väl. Men kostar den inte som en canyon?
Jag gillar pengar så antar att jag väljer mindre förlust då :) samtidigt så har jag sålt tillräckligt mycket cyklar/delar för att veta ungefär vad man får för sakerna. När något legat på blocket i 2 mån så är det för dyrt. Varför är Vitus en allt-i-allo? Svårt att hitta en lätt kolfiber-CX med Force CX1 för 20500kr ny, till och med Canyon behöver man upp på 30k+, dock får man ju finare hjul då, svårt.

I samma segment för Canyon får man väl typ Apex? Lutar dock åt Canyon ändå med deras licens-rabatt. Vitusen tog ju slut i 56 mer eller mindre direkt med.
 

NickPick

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
landen sa:
NickPick sa:
landen sa:
Känns inte denna som otroligt mycket "bang for the buck" ?
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-energie-crx-cyclocross-bike-force-1x11-2019/rp-prod168782

När det är fantasipriser på beggade CX-hojar så blir jag mer sugen på ovan.
Om du skulle ha köpt en ny cykel för x antal tusen(du verkar dock föredra att bygga ihop) . Skulle du helst vilja sälja den med jättemycket förlust eller mindre förlust?
Det är ju för övrigt cxsäsong nu. Bad timing :)
Är inte den där vitusen något allt-i-allo? Prisvärd är den väl. Men kostar den inte som en canyon?
Jag gillar pengar så antar att jag väljer mindre förlust då :) samtidigt så har jag sålt tillräckligt mycket cyklar/delar för att veta ungefär vad man får för sakerna. När något legat på blocket i 2 mån så är det för dyrt. Varför är Vitus en allt-i-allo? Svårt att hitta en lätt kolfiber-CX med Force CX1 för 20500kr ny, till och med Canyon behöver man upp på 30k+, dock får man ju finare hjul då, svårt.

I samma segment för Canyon får man väl typ Apex? Lutar dock åt Canyon ändå med deras licens-rabatt. Vitusen tog ju slut i 56 mer eller mindre direkt med.
Då är du ju förvisad till fulkineser, fultyskar och ihopplock :) Inget fel med det (jag är också snål).
SYnd att nya canyonen ser så hemsk ut.
Angående vitusen så hade jag för mig att det var samma dom bygger bland annat gravel på.

Mest för pengen är en white cx egentligen..
 

desmo

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Stumpy sa:
Stumpy sa:
emmer sa:
Annars är Tektro 1277 bra om det finns hål i gaffeln att fästa det i - då slipper man problem med att lösa styrlager ger judder...
Minst en sån (eller liknande) har jag i någon låda.
Har även bromsgummin av den ogängade typen som Håkan länkar om det passar. Beggade hoods kan slitas loss från mina reservreglage. Enklare kanttrådscrossdäck står och skräpar. Kan även ha annat i "bra att ha"-lådorna. :)
Bra att veta att det finns reservdelar/skräp i lådorna!
Hoods har kommit hem. Och bromsarna är av gängad typ (Avid Shorty 4/6).
Dock har ena bromsarmen verkar har kärvat ihop. Ska se om jag kan banka loss den. Annars så kan ett par canti-bromsar vara aktuellt. Det ligger ute ett par Froglegs på K&S, men Shorty är väl bra bromsar?

Edit: Jag kan montera loss bromsen från pinnen. Men själva fjäderfunktionen har slutat fungera.
 
Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Världens Längsta CX-Tråd
Smörj. Sorka rent. Smörj.

[edit: Sitter iofs en fjäder mellan armen och den där justerbara ringen som bromsfjädern krokar i. Skulle ju kunna gå sönder kanske även om jag är skeptisk. Men det ser du ju på om ringen med örat är lös i förhållande till armen. Normalare i så fall är nog att den helt sonika krokat av från armen strax under där vajern är fäst...]
 
Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
emmer sa:
Smörj. Sorka rent. Smörj.

[edit: Sitter iofs en fjäder mellan armen och den där justerbara ringen som bromsfjädern krokar i. Skulle ju kunna gå sönder kanske även om jag är skeptisk. Men det ser du ju på om ringen med örat är lös i förhållande till armen. Normalare i så fall är nog att den helt sonika krokat av från armen strax under där vajern är fäst...]
Det är precis så som du skriver i ditt edit-inlägg. Armen rör sig inte i förhållande till ringen. Ska vålda lite med det kändes stumt. Samt att ringen verkar vara ganska mjuk i sitt material.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Världens Längsta CX-Tråd
desmo sa:
Vad heter delen? Det är alltså en böj med vajerspännare för frambromsen. Plastlinern är slut så jag skulle vilja byta. Måste ändå beställa hoods. Jag hade tänkt att beställa från bike24 om någon vill peka mig till rätt produkt.
Som Emmer redan har skrivit:
Har du ett genomgående hål i gaffelkronan bör du skaffa en Tektro 1277


Så här ser den ut monterad på cykeln

Kostar 9,90 € här: https://www.bike24.com/p2139497.html
Men endast 66,25 kr hos https://www.rosebikes.se/tektro-brake-cable-stopper-642387

Bike24 säljer även Kool Stop laxfärgade bromsgummin för V-bromsar

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=8819


/Håkan
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer