Världens Längsta CX-Tråd

Principia

Aktiv medlem
Kan till och med cagen vara felmonterad? De två grejerna bakom trissan ska ligga parallellt och på bilden ser det inte så ut. Alltså kan den inre delen av cagen (den mot ekrarna) hamnat fel.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Luktapåblommorna sa:
Raggamuffin sa:
Gängar åt samma håll även om du vrider hålet 180° i vertikalplanet. :)
Det hålet som använts där uppe har inte gängor, om man vänder den upp&ner så hamnar det hålet där nere, var fäster man då skruven som kommer från ytterdel av cage? Eller har jag inte vaknat ordentligt än? Hålet där nere borde inte ha gängor på innerdelen, man kanske kört skruvar som är helgängade.

Är innerdelen av cage:en från rätt växel?

Edit: Verkar svårt att få tag i lösa cage till Force, jag tycker den liknar den till Apex.
https://hollandbikeshop.com/en-gb/sram/sram-road-parts/sram-rear-derailleur-parts/sram-derailleur-cage-medium-complete-for-apex/
https://www.amazon.co.uk/Sram-Replacement-Derailleur-Inside-Medium/dp/B00NU8PLJE

Senast ändrad:

emmer

Ny medlem
Inre plåten sitter rätt men man kan ju undra om det är rätt plåt :)
(Verkar lite bonnmekat av någon tidigare ägare...)
Men så länge trissorna sitter rakt och utan glapp så spelar det inte så jättestor roll.

Principia

Aktiv medlem
Kolla runt nedre skruven, där är det olackat. Det tyder på att det ska sitta ett skruvhuvud där som ovan tror jag. Som sagt, skruva uv av innerplåten och laborera. Jag har på något sätt svårt att tro att det inte påverkar funktionen att (inte om) den sitter fel. Men skapa ny tråd med denna specifika fråga och bilder så får du nog bättre hjälp.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Principia sa:
Kolla runt nedre skruven, där är det olackat. Det tyder på att det ska sitta ett skruvhuvud där som ovan tror jag. Som sagt, skruva uv av innerplåten och laborera. Jag har på något sätt svårt att tro att det inte påverkar funktionen att (inte om) den sitter fel. Men skapa ny tråd med denna specifika fråga och bilder så får du nog bättre hjälp.
Skruvarna sitter från rätt håll.

desmo

Aktiv medlem
24 länkar = 307mm
12 tum = 305mm
Börjar bli sliten, men inte tokslut. 1% förlängning skulle vara 308mm.
Håller ni med?

Jag ska skruva av plåten och se om jag kan vända på den!

desmo

Aktiv medlem
Att vända plattan gör sig ej. Det går bara att montera åt ett håll (olika skruvstorlekar uppe/nere).

Jag kortade kedjan och tog en liten provtur. Verkar fungera bättre, men jag behöver cykla mer för att vara säker. Ska jag korta kedjan lite till? Kör ju singel fram.

03E890C7-9FDC-4AF8-B10E-192FA088D75C.jpeg

Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Det är väl något bonnmek som nämnts tidigare. Att bakplattan kommer från en annan växel, men det borde ju fungera ändå. För denna cykeln känns bonnmek helt ok, men det måste fungera!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Titta på mina länkar om vad det är för halv Cage.

Tror det kommer fungera med kedjan sådär, lite till går väl men har du sträckning när den är på minsta så är det ok.

emmer

Ny medlem
desmo sa:
Ska jag korta kedjan lite till?
En bild på kedjan på 12 bak vore oxå bra.
Men vi börjar ju nå en säsong när 42 - 11/26 är väl tungt i geggan och där 12/30 är braigare ibak och då kan det ju bara bra att ha lite kedjelängd i reserv :)

Edit: Vill man ha större range så passar en växel från sram mtb tiodelat bra. Vajerdragningen blir lite annorlunda och man behöver en inline justernippel. Men annars är det billigt och bra jämfört med wifli och 1x.

Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
emmer sa:
desmo sa:
Ska jag korta kedjan lite till?
En bild på kedjan på 12 bak vore oxå bra.
Men vi börjar ju nå en säsong när 42 - 11/26 är väl tungt i geggan och där 12/30 är braigare ibak och då kan det ju bara bra att ha lite kedjelängd i reserv :)

Edit: Vill man ha större range så passar en växel från sram mtb tiodelat bra. Vajerdragningen blir lite annorlunda och man behöver en inline justernippel. Men annars är det billigt och bra jämfört med wifli och 1x.
Edit: Jag har ingen utväxling att byta med. Och lär köra med det jag har så länge jag kan. I framtiden får vi se..

3344AA2B-910D-41A7-8D1D-FFCDBF6B51CF.jpeg

Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Körde 5 mil igår. I början kuggade kedjan oftare på nedre trissan. Mindre i slutet. Lyckades också tappa kedjan en gång, kan det vara så att växeln är för slapp?
Så antingen korta kedjan mer/byta kedja. Eller fundera över växeln.
Dock fungerade den bra nog för 'vanlig' cykling igår. Men kanske inget man vill crossa riktigt på.

44-26 var tungt upp för Hammarbybacken..

emmer

Ny medlem
Kan ju oxå vara jockeytrissorna som är dåliga.
En GX 2x10 medium växel kostar väl iofs en femhundring på nätet och då får du ju clutch och möjlighet att köra 11-32 och sådär...

Stumpy

Aktiv medlem
desmo sa:
Körde 5 mil igår. I början kuggade kedjan oftare på nedre trissan. Mindre i slutet. Lyckades också tappa kedjan en gång, kan det vara så att växeln är för slapp?
Så antingen korta kedjan mer/byta kedja. Eller fundera över växeln.
Dock fungerade den bra nog för 'vanlig' cykling igår. Men kanske inget man vill crossa riktigt på.
Säg till om du vill prova med annan bakväxel. Har några liggandes som kan lånas ut.
desmo sa:
44-26 var tungt upp för Hammarbybacken..
Det kan jag tro. :)

desmo

Aktiv medlem
Tack emmer och Stumpy!

Jag råkar ju ha en SRAM Red-växel liggandes. Men är inte sugen på att crossa sönder den.
Kan iofs plundra en Rival-utrustad cykel..

emmer: SRAM 10s mtb är alltså kompatibelt med mina force-reglage? Borde inte 2x10 short cage täcka mina behov mer än väl eftersom jag bara kör 1x fram? (i kommentarerna på bike24 stod det något om 11-36).

emmer

Ny medlem
Jag kör 10d X0 (short cage, så max 28/30 något) på en av hojarna (vajern kommer iofs längs sadelstaget på den) och det funkar lika bra som red-växeln på den andra (man tager vad man får tag i när man kör ner näven i lådan :) ) på 10d reglage.
Det enda med MTB-växlarna är att kabeldragningen blir annorlunda och det inte finns någon justerskruv för vajern på växeln så en inline adjuster är ett måste.
Så funkar kabeldragningen så är 10d MTB-växlar (typ X9/GS eller så) 1X -växlar för budgetmedvetna :)

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Då är det ju bara att smacka på Redväxeln för att testa om det är där problemet sitter.

Edit: Skulle det vara så och shortcage räcker, så har jag en Rival att avvara. Det är ju synd om du missar hela säsongen.

Senast ändrad:

Principia

Aktiv medlem
Ska du köra 1x10 så är växel med clutch att föredra skulle jag säga. Jag har också kört X0-bakväxel med 10-delat Sram lvg-reglage och det funkar fint och håller kedjan på plats bra.

desmo

Aktiv medlem
emmer sa:
Hur gick det? Blev det någon träningsvärk?
Tack som frågar! Jag gjorde ju min 5-mila tur. Sedan har annat kommit i vägen. Tex ytterligare en sjukdomsperiod (hej förskolan! vad har ni för bakterier åt mig idag?).
Precis nu monterade jag på en ny kedja för att se om det kan vara källan till mina problem. Funkar inte det blir det att montera Red-växeln.
Tyvärr har jag svårt att hinna till cx-träningarna i Sköndal nu när mörkret kommer tidigt. Jag skulle såklart haft allt på plats redan i augusti.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer