Världens tillräckligaste terrängcykel, eller: Du behöver inte en dyrare hoj än detta

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Världens tillräckligaste terrängcykel, eller: Du behöver inte en dyrare hoj än detta
Jag tänkte att vi kan leka en lek, som förhoppningsvis inte urartar i personangrepp och stängd tråd.

Vi försöker ta fram en spec för en tillräckligt bra mountainbike. Jag agerar nån slags moderator och när konsensus uppnåtts eller ett tillräckligt snyggt argument/försvarstal anförs för en komponent uppdaterar jag specen i detta första inlägg. Ingen komponent är slutgiltig bara för att den en gång införts i listan. Om vi blir klara blir det kul att räkna ihop kostnaden och vikten. Blir den för tung eller för dyr får vi försöka pressa ner specen. Vi skiter i om komponenterna är i lager för tillfället, det blir för tråkigt att försöka kolla. Vi stressar inte, tråden får ta sin tid.

Målet är en virituell, billig och happykorrekt mtb och ett slags mikroskopiskt motstånd mot inflationen och lyxifieringen av sporten. Ett försök att omdefiniera vår vanligtvis tragiska diagnos, prylintresset, till en Superkraft™ och använda den för goda syften. Ett litet utopiskt slag i luften och en dröm om ett förfolkligande av sporten, om en så vill (jag vet att inte alla vill förfolkliga sporten, och att andra har något problem med ordet sport, men ni har andra trådar att gaffla i).

Jag drar igång med att helt utan vidare införa två komponenter listan: RD-M5120-SGS blir den nuvarande korrekta och tillräckligt bra bakväxeln. RD-M5120 hanterar både 10- och 11-delade kassetter, både 11-42 och 11-46, den har clutch och är billig. Vidare går FH-MT400-B rakt in som det tillräckligt bra baknavet. Navet har något fler poe än andra budgetnav, samma som tidigare M8000 hade på XT-nivå. Det har HG-frihjulskropp i hållbart stål som är kompatibel med rimligt prissatta kassetter. Hela navet kostar som att byta lager i ett DT-nav. Det är inte heller så hiskeligt tungt.

TILLRÄCKLIGT BRA KOMPONENTER:
Ram:
Framgaffel:
Styrlager:
Vevlager: SM-BB52
Styre:
Styrstam:
Handtag:
Hisspinne: JD components / TransX / Brand-X Ascend
Alternativ stel stolpe: XLC SP-O01
Sadelstolpsklämma:
Sadel:
Framnav:
Baknav: FH-MT400-B
Ekrar:
Nipplar:
Fälgar:
Däck: Wolfpack Cross / Race 2,4
Bromsar:
Bromsskivor:
Vevparti:
Framklinga:
Kedja:
Kassett:
Bakväxel: RD-M5120-SGS
Växelreglage:
Klickpedaler: PD-M520
Plattformspedaler: bc basic Platform Pedals (Ersätter HT PA03A)

---

Nå?

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Intressant lek!

De flesta komponenter är inte så kritiska. Bra däck är dock viktiga. Gaffel blir kanske också mycket diskussion.

Ska det vara hardtail eller heldämpad? Eller måste vi också bestämma det tillsammans?

Om det är hardtail säger jag On One Scandal ram. Har dock inte räknat vad Brexit pålägg bli. (och priset kan variera med en faktor 2 beroende på vilken vecka det är)

EDIT: och om @Makten har valt den måste der vara en riktigt bra val!

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Intressant lek!

De flesta komponenter är inte så kritiska. Bra däck är dock viktiga. Gaffel blir kanske också mycket diskussion.

Ska det vara hardtail eller heldämpad? Eller måste vi också bestämma det tillsammans?

Om det är hardtail säger jag On One Scandal ram. Har dock inte räknat vad Brexit pålägg bli. (och priset kan variera med en faktor 2 beroende på vilken vecka det är)
jag håller helt med om att bra däck är viktigt, samtidigt är jag bekymrad över att premiumdäck plötsligt ska kosta 6-700 kr istället för 400 kr. kunde vi hålla det under 400 kr/däck vore det fint, tycker jag. t ex har bike24 länge tagit strax över 30 euro för vissa specialized-däck, t ex dessa. men jag vet inte riktigt hur vi ska tänka där.

jag är öppen för både hardtail och heldämp, jag vill höra argumenten där. jag tänker att det ska vara ett riktigt bra pris på ram och dämpare om heldämp ska kunna vara med i matchen, och inte för dyra service-delar till dämparen.

C

CCS

Guest
Vevlager så röstar jag på Shimanos okontroversiella och prisvärda slitvarg SM-BB52 68/73mm BSA-gängat som kostar "gratis", eller ja, motsvarande ca 150 sek från tyskarna.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Vevlager så röstar jag på Shimanos okontroversiella och prisvärda slitvarg SM-BB52 68/73mm BSA-gängat som kostar "gratis", eller ja, motsvarande ca 150 sek från tyskarna.
gud, ja! sm-bb52 är en av mina bästa tekoppar. det åker snart upp på listan om det inte inkommer ett bra motargument.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
scandal känns inte helt klockrent måste jag säga. priset kan bli högt. 65 graders gaffelvinkel känns inte helt allround och sadelrörsvinkeln är nästan rakt av happyinkorrekt flack.

HMGustavsson

Aktiv medlem
För hög serie komponenter kanske, ett komplett 11-delat gruppset typ Shimano 5100 kanske skulle suttit på den istället?
Men en "Svensk" ram borde vara en kandidat för en lagom cykel åtminstone?

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
För hög serie komponenter kanske, ett komplett 11-delat gruppset typ Shimano 5100 kanske skulle suttit på den istället?
Men en "Svensk" ram borde vara en kandidat för en lagom cykel åtminstone?
jag tänker att vi helst vill hitta en lös ram. jag vet att allebike sålde lösa ramar för typ 5 000 för ett par år sedan. då vore det intressant, och klart billigare än tidigare förslag. samtidigt har nya ramen fått kritik på forumet för att ha blivit lite väl enduro.

HMGustavsson

Aktiv medlem
Köpte min ram lös 2020 för 5050 vill jag minnas, men det kan ju ändrats, man fick fråga bara, ramen har aldrig legat ute lös på sidan.
Borde sitta en 130 gaffel på för en lagom cykel men tänk att pitcha in din färdiga komponent-spec till en svensk tillverkare för en färdig folk-mtb-cykel sen.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Köpte min ram lös 2020 för 5050 vill jag minnas, men det kan ju ändrats, man fick fråga bara, ramen har aldrig legat ute lös på sidan.
Borde sitta en 130 gaffel på för en lagom cykel men tänk att pitcha in din färdiga komponent-spec till en svensk tillverkare för en färdig folk-mtb-cykel sen.
bike components har en liknande ram för liknande pris också, som dock varit slut i lager sedan tidernas begynnelse, så om allebike levererar talar det till deras fördel. men jag är inte helt nöjd med 5000 för en alu-hardtail ram, även om allebike ligger fast i pris. det går att få en typ komplett rockhopper/giant talon/cube aim för inte mycket mer, så jag skulle gärna ner i 3-4 tusen för ramen.

HMGustavsson

Aktiv medlem
bike components har en liknande ram för liknande pris också, som dock varit slut i lager sedan tidernas begynnelse, så om allebike levererar talar det till deras fördel. men jag är inte helt nöjd med 5000 för en alu-hardtail ram, även om allebike ligger fast i pris. det går att få en typ komplett rockhopper/giant talon/cube aim för inte mycket mer, så jag skulle gärna ner i 3-4 tusen för ramen.
Just det, den BC ramen såg bra ut, för evigt slutsåld efter att Hardtail Party gjorde en recension på den...

Vikdork

Aktiv medlem
det är nog en bra idé att ha både plattisar och klickpedaler i specen. men hur legitimerar du över 400 kr för de där pedalerna? jag hittar t ex dessa med liknande specifikationer men för 275 kr https://www.bike-discount.de/en/rfr-etp-flat-pedals-1
Bra stl(107x105) på dom för hyfsat ”normala” fötter(mansperspektivet). Dom har legat i topp i nästan alla tester och har i mitt tycke grymt bra grepp. Dom du länkar till är kanske ok om man har mindre än stl 40, dock aldrig läst något test om dom eller provat dom själv.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Bra stl(107x105) på dom för hyfsat ”normala” fötter(mansperspektivet). Dom har legat i topp i nästan alla tester och har i mitt tycke grymt bra grepp. Dom du länkar till är kanske ok om man har mindre än stl 40, dock aldrig läst något test om dom eller provat dom själv.
bra argumenterat! nu är de närmare listan. skulle vilja se lite fler röster på dem dock, eftersom jag har noll koll på plattisar.

Vikdork

Aktiv medlem
bra argumenterat! nu är de närmare listan. skulle vilja se lite fler röster på dem dock, eftersom jag har noll koll på plattisar.
Med plattis kan du cykla med din vanliga skor om du vill och slipper köpa specialskor, diskvalificerar det spd?

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Med plattis kan du cykla med din vanliga skor om du vill och slipper köpa specialskor, diskvalificerar det spd?
det kan argumenteras att plattisar sliter ut vanliga skor och blir oekonomiska på det sättet, jämfört med att köpa shimanos enklaste spd-sko, som brukar vara hållbar, och enbart slita på klossarna. men jag tänker att vi kör både klickpedaler och plattisar i specen så slipper vi enas i den frågan.

kais01

Aktiv medlem
Pedaler: Shimano PD-M520 om man kör clipless. Det borde vara ganska okontroversiellt.
ingen bra början, för de är för tätt byggda och kloggar igen i lera och snö. funkar kort sagt inte under sådana förhållanden. dessutom är de onödigt tunga.

röstar för biltemas wellgo spd-pedaler. bättre funkion, bra pris, och förhållandevis lätta.

BJS

Aktiv medlem
ingen bra början, för de är för tätt byggda och kloggar igen i lera och snö. funkar kort sagt inte under sådana förhållanden. dessutom är de onödigt tunga.

röstar för biltemas wellgo spd-pedaler. bättre funkion, bra pris, och förhållandevis lätta.
Jag tror inte att de finns längre.

Berk

Aktiv medlem
scandal känns inte helt klockrent måste jag säga. priset kan bli högt. 65 graders gaffelvinkel känns inte helt allround och sadelrörsvinkeln är nästan rakt av happyinkorrekt flack.

65 grad utan sag blir 66,5 grad med sag, som är helt allround skulle jag säga. Sadelrörsvinkel blir 74,5 grad med lite, som är lite åt flackare sidan. Men håller med att vanliga priset är för hög. Den är då och då halva priset eller samma priset med gaffel.

En Ragley Big Al är då bättre, samma geometry men 75 grad sadelrörsvinkel vid sag. Billigare, ska vara 4999 kr.

Tror att det blir svårt att hitta något billigare med rimlig geometry i dessa tider.

Berk

Aktiv medlem
ska vi skriva JD components / TransX / Brand-X ?

edit: men hur står den sig egentligen mot KS budgetstolpar nuförtiden? den lever inte på gamla meriter?

KS budgetstolpar är skräp jämfört med Brand-X och inte billigare.

EDIT: en KS Dropzone verkar vara ok och är billigt, har dock inte provat den själva. Men den är max 125 mm och Brand-X verkar har stödet av hela happy och kan servas.

Senast ändrad:
C

CCS

Guest

Är det motsvarande dessa kanske? Eftersom dom verkar ha utgått på Biltema.

jonte987

Aktiv medlem
Gillar inte wellgo som kom på min cyclepro.

Det blir svårt om ramen ska köpas löst men innan pesten kunde man köpa en al under 2000.

moros

Aktiv medlem
Nukeproof Scout kankse? Finns i 27.5 och 29 och kostar 4995 levererad. Mycket billigare blir det knappt med en lös modern ram väl? (om det inte handlar om fyndlådepris eller Kina). Sonder Frontier kanske men gpb tull mm ger lite osäkerhet på priset.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem

det är ett intressant förslag, och det är lockande att spara både 70 gram och några kronor. men jag hittar den inte till salu någonstans, det verkar allvarligare än att den inte är i lager bara. jag läser också folk på happy som brutit axeln och kört slut på lagren snabbt.

Är det motsvarande dessa kanske? Eftersom dom verkar ha utgått på Biltema.

jag tror biltema hade modell m19, och det där verkar vara m919, som är nästan lika tung som m520 och känns oprövad.

Makten

Aktiv medlem

EDIT: och om @Makten har valt den måste der vara en riktigt bra val!

För min del är det mest geometri och däck som spelar roll. Scandal råkar vara hyfsat vettig och kostade mig nästan ingenting, men jag vet inte om den är så billig längre. Den är väldigt lätt och 65 graders gaffelvinkel tycker jag är perfekt. Ser ingen anledning till brantare än 66 i alla fall.

Övriga komponenter handlar mest om kilopris. Enklaste 10-delade med clutch och typ Deore-bromsar är gott nog. Framgaffel är knepigt. Ett stadigt chassie med enkel dämpare är billigt men tungt. Själv har jag inga problem med helstelt, men det gäller nog inte de flesta andra.

SIE

Aktiv medlem
Är det nästan så att det krävs en tråd för HT och en annan för FS?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kul experiment. Skulle jag byggt den själv hade helstel varit självklart. Kanske också kompromissat bort sänkstolpen att spara vikt och pengar och underhåll samt öka driftsäkerheten.

Däck är viktigt. Jag har också bra erfarenheter av Specialized-däck i lägre prisklasserna, där är det annars väldigt mycket skräp.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Är det i år jag bygger ny Happy-cykel månntro? Säger som Jomper, kul experiment!

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
på däckfronten har vi just nu:
specialized ground control / fast trak control 2,35
wolfpack cross / race 2,4

prisskillnaden är inte jättestor och wolfpack har fler röster. angående modell på däck tycker jag det är rimligt att hålla sig på ett mittemellan-däck. min uppfattning är att väldigt många kör på just sådana däck, och att t ex maxxis dhf-förespråkarna och renegade-apologeterna inte riktigt representerar den typ av mtb-cykling som flest människor ägnar sig åt i sverige.

jag känner lite samma om 65-gradersramarna. men just nu verkar det vara slagsida ditåt, så det kanske är precis där vi landar. vi har dessa ramar just nu:

on one scandal (oklart pris)
bike components podsol (slut)
allebike mb31 (oklart pris, oklar tillgång)
epic ht kinakopia (lite väl xc, dåligt med storlekar)
ragley big al
nukeproof scout 290
marin san quentin (slut)

jag hoppas fortfarande att någon sitter inne med ett ess i rockärmen på en billigare ram. det känns fel att de kan blåsa oss på lika mycket pengar för en ram som en hel cykel kan kosta.

C

CCS

Guest
jag hoppas fortfarande att någon sitter inne med ett ess i rockärmen på en billigare ram.
Ess eller diss 🤪 = Beställa custom-made stålram från den där Marino eller vad han heter, borta i Peru? Om han håller på fortfarande. Ingen aning dock vad dessa byggen kostar totalt, med frakt och tull.

Lejon

Aktiv medlem
Biltemas Wellgo (gamla) var förvisso lätta och billiga men inte särskilt hållbara. Shimanos är tunga, billiga och extremt stryktåliga. Röstar på dem. ”Lerrensningsförmåga” känns mest som ett teoretiskt problem i min värld och enligt min erfarenhet. Inte skäl nog att avråda från dem i alla fall.
Röstar på Wolfpack-däck. Bra däck till bra pris!

jonte987

Aktiv medlem
ja, vad kostar det egentligen?
runt 5000 blir det väl. 250 USD + 100 USD frakt + options + moms + tull.
Tullen är låg från Peru av oklara anledningar.

Sen tillkommer lite kostnader för att skicka runt random grejor som kom med i lådan till andra svenskar .

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
runt 5000 blir det väl. 250 USD + 100 USD frakt + options + moms + tull.
Tullen är låg från Peru av oklara anledningar.

Sen tillkommer lite kostnader för att skicka runt random grejor som kom med i lådan till andra svenskar .
det säger nåt om hur saltade priserna är på masstillverkade ramar. om marino kan custom-bygga för 5000 är det svårt att acceptera 5000 för en fabrikstillverkad aluram. vi måste försöka hitta något tillräckligare här!

BJS

Aktiv medlem
Biltemas Wellgo (gamla) var förvisso lätta och billiga men inte särskilt hållbara. Shimanos är tunga, billiga och extremt stryktåliga. Röstar på dem. ”Lerrensningsförmåga” känns mest som ett teoretiskt problem i min värld och enligt min erfarenhet. Inte skäl nog att avråda från dem i alla fall.
Röstar på Wolfpack-däck. Bra däck till bra pris!
Håller med om pedaler och däck.

Freddie L

Aktiv medlem
Kul tråd! Att ”bara bygga en enkel men ok” hoj är något som säkert många på Happy provat på, inkl mig själv. Att det blir mycket dyrare än man någonsin kunnat föreställa sig kommer som en överraskning varje gång. Om jag vågar mig på att sia lite så kommer så bli fallet även i den här tråden. Men å andra sidan kan det här ändå vara av nytta kanske, om man kan matcha den framtagna specen mot färdiga cyklar med OEM-komponenter. Det här kommer troligen belysa varför jag inte tycker det är bra med maxpris på ungdomscyklar som diskuterats några gånger på sistone. En enkel hoj (ny eller egenbyggd) är mycket dyrare än man tror.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Kul tråd! Att ”bara bygga en enkel men ok” hoj är något som säkert många på Happy provat på, inkl mig själv. Att det blir mycket dyrare än man någonsin kunnat föreställa sig kommer som en överraskning varje gång. Om jag vågar mig på att sia lite så kommer så bli fallet även i den här tråden. Men å andra sidan kan det här ändå vara av nytta kanske, om man kan matcha den framtagna specen mot färdiga cyklar med OEM-komponenter. Det här kommer troligen belysa varför jag inte tycker det är bra med maxpris på ungdomscyklar som diskuterats några gånger på sistone. En enkel hoj (ny eller egenbyggd) är mycket dyrare än man tror.
jag tror också det riskerar bli dyrt. och tungt! särskilt som det verkar dra åt enduro-hållet med 2,5-kilosramar och då ofrånkomligen 2,3-kilosgafflar. men jag tänker att det vore roligt att höra lite bra argument och försvarstal för olika billiga komponenter. och så har jag någon liten förhoppning om att vi ska lyckas vaska fram några billiga guldkorn som kanske kan få ner priset. det kanske går om vi inte stressar tråden.

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
innan jag skriver upp wolfpack: hur ställer vi oss till schwalbes "performance"-däck? min erfarenhet är från 2014 års modell, och då Upplevde Jag Stor Skillnad™ när jag bytte till evolution.

men bikeradar menade att skillnaderna var små, för några år sedan:

Topp