Värmeväst

Startgas

Aktiv medlem
Värmeväst
Jag tror en värmeväst skulle vara trevligt för att råda bot på att jag blir så fruktansvärt kall om mage och baksida höfter när jag cyklar.
Men de jag sett verkar vara mest anpassade för tex lugn motorcykelåkning eller stillasittande jakt.
Finns det nån som är mer anpassad för svettframkallande aktiviteter? Tänker att dessa är onödigt välisolerade och kanske inte tål fukt särskilt bra.
Dessutom så behöver det för min del inte vara uppvärmning över bröstkorgen.
Nån som anväder en sådan själv? Eller sett någon som kan lämpa sig?

nieves

Aktiv medlem
Värmeväst
Ull underst är en första åtgärd men det kanske du redan har. Nästa är dunväst, Decathlon säljer ganska billiga såna och eftersom tvätt inte är direkt jättebra så 1 väst/säsong.

bigmollo

Aktiv medlem
Värmeväst
En uppvärmd väst liknande jaktvästar tror jag blir overkill. Jag tycker det funkar riktigt bra med en isolerad väst. Tycker det oftast är just över bålen man behöver lite extra värme och skydd. De finns i många märken och modeller.

Startgas

Aktiv medlem
Värmeväst
Jag ser att min frågar väcker viss undran. :)
Själva grundproblemet är väl att jag har ett lager fett på magen och runt höfterna. Som jag tolkar det så isolerar det så att kroppsvärmen inte når ut genom fettet på samma sätt som där jag inte har en fettreserv.
Jag svettas lätt och mycket.
Fartvinden kyler av men på övriga kroppen så är det sån värmeproduktion att det inte är något problem. Kring magen däremot så kan det bli riktigt obehagligt, magen blir nedkyld och när det passerat en viss gräns så värmer det inte på innifrån så att till slut blir jag genomkall i magpartiet. Haft några turer som slutat i kraftig smärta.
Det jag kanske egentligen skulle behöva är kläder som är vindtäta och med foder runt nederdelen av överkroppen, och jättetunt över bröstkorgen och övre delen av ryggen, men sånna har jag inte sett till.

Jonatan F

Aktiv medlem
Värmeväst
Vindtät och med utrymme för luft är nog receptet.

Stor mage = jackan tight över magen? Då pressas ju isoleringen ihop och hjälper typ noll :) så att köpa en lite större vindtät jacka vore kanske steg 1?

Ibland har jag stoppat in en dagstidning under jackan när man är ute på långtur och blir kall. räcker. Långt. Tar fukt och skapar ett isolerande lager. Man skulle ha något liknande i rätt passform:)

Jag fryser mycket runt höfter och när det blir mer än 10 minus har jag baggy shorts över tightsen. Hjälper massor.

nisseson

Aktiv medlem
Värmeväst
Vindtät och med utrymme för luft är nog receptet.

Stor mage = jackan tight över magen? Då pressas ju isoleringen ihop och hjälper typ noll :) så att köpa en lite större vindtät jacka vore kanske steg 1?

Ibland har jag stoppat in en dagstidning under jackan när man är ute på långtur och blir kall. räcker. Långt. Tar fukt och skapar ett isolerande lager. Man skulle ha något liknande i rätt passform:)

Jag fryser mycket runt höfter och när det blir mer än 10 minus har jag baggy shorts över tightsen. Hjälper massor.

Batavus

Aktiv medlem
Värmeväst
Principen är att man ska vara jämnt klädd. Där man är sämst klädd fryser man. På cykeln är det händer, fötter och ansikte som brukar frysa mest, eftersom man inte rör och använder dem nämnvärt. Håller med om förslaget med vindskyddat underställ, t ex från Craft. Tidningar har använts som god isolering i hundratals år. ...Men jag funderar... Vad har du för byxor? Hängselbyxor/bibs ger en hel del skydd.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Värmeväst
Jag har en gammal väst med vind/regnskydd på fram och bak. Den har lite ventilation i sidorna. Den har räddat mig ett antal gånger i tufft väder. Använder den ofta till- och från träning. Ibland åker den över/under andra tröjor med vindtyg fram.

Jag kan också bli kall runt axlar, njurar ellr rumpan där fartvinden kommer runt.

HåkanC

Aktiv medlem
Värmeväst
Jag tror en värmeväst skulle vara trevligt för att råda bot på att jag blir så fruktansvärt kall om mage och baksida höfter när jag cyklar.
Men de jag sett verkar vara mest anpassade för tex lugn motorcykelåkning eller stillasittande jakt.
Det finns lösa värmedynor, USB-powerbankdrivna, som du själv kan sätta under ytterkläderna på de delar av kroppen du vill värma
Handlar du på/från rätt ställen behöver de inte bli så dyra
Kolla tex på denna
2790f02c-6b68-4d06-849f-3a8fb66d87ce.jpg.webp

Banggood: 3 Electric Heating Pads 239,36 SEK
Eller denna enda värmedyna som är lite större och billigare: Banggood: Electric Heating Pad 184,89 SEK
Det finns många andra hos Banggood, klicka runt lite så hittar du säkert ngt som passar både mage, höfter och plånbok.

Oggler

Aktiv medlem
Värmeväst
Jag ser att min frågar väcker viss undran. :)
Själva grundproblemet är väl att jag har ett lager fett på magen och runt höfterna. Som jag tolkar det så isolerar det så att kroppsvärmen inte når ut genom fettet på samma sätt som där jag inte har en fettreserv.
Jag svettas lätt och mycket.
Fartvinden kyler av men på övriga kroppen så är det sån värmeproduktion att det inte är något problem. Kring magen däremot så kan det bli riktigt obehagligt, magen blir nedkyld och när det passerat en viss gräns så värmer det inte på innifrån så att till slut blir jag genomkall i magpartiet. Haft några turer som slutat i kraftig smärta.
Det jag kanske egentligen skulle behöva är kläder som är vindtäta och med foder runt nederdelen av överkroppen, och jättetunt över bröstkorgen och övre delen av ryggen, men sånna har jag inte sett till.
Faktum är att jag känner igen det där problemet med fläskkyla. För ett antal år sedan gick jag ner i vikt ganska rejält. Och helt plötsligt tyckte jag att jag var varm på ett annat sätt.

Grimpeur

Aktiv medlem
Värmeväst
Finns det nån som är mer anpassad för svettframkallande aktiviteter? Tänker att dessa är onödigt välisolerade och kanske inte tål fukt särskilt bra.
Dessutom så behöver det för min del inte vara uppvärmning över bröstkorgen.
Nån som anväder en sådan själv? Eller sett någon som kan lämpa sig?
Kall om mage och varm om bröstkorgen. Låter som vindtät cykeljacka och dra ner dragkedjan en bit och vid behov ylletröja under. Upplever man drag om nacke när man gör så kan man använda skarf eller annat som isolerar nacken.

Startgas

Aktiv medlem
Värmeväst
Principen är att man ska vara jämnt klädd. Där man är sämst klädd fryser man. På cykeln är det händer, fötter och ansikte som brukar frysa mest, eftersom man inte rör och använder dem nämnvärt. Håller med om förslaget med vindskyddat underställ, t ex från Craft. Tidningar har använts som god isolering i hundratals år. ...Men jag funderar... Vad har du för byxor? Hängselbyxor/bibs ger en hel del skydd.
Ja, bibs som går upp en bit på magen kanske är lösningen?

Freddie L

Aktiv medlem
Värmeväst
OM det nu är så att du inte har experimenterat med vindtäthet på olika kroppsdelar ännu, som många redan föreslagit, så börja där. Krångla inte till saker i onödan. En cykelväst som är vindavvisande fram och genomsläpplig bak bör finnas i en cykelgarderob. Även en lätt vind/regn-avvisande jacka. Tipset ovan om byxor som går upp lite längre är också bra, jag har ett par långa cykeltights utan pad som har membran på framsidan men inte på baksidan. Sen cykelbyxorna under för ett extra lager där det behövs. Ett tips för bra kallväders kläder är annars längdskidkläder, håll utkik efter plagg som bara är täta ”på framsidan”.

Fast oj vad krångligt det här lät nu ändå. Och dyrt! Kanske är enklare att köra på den där gravidvärmaren ovan… :-)

Startgas

Aktiv medlem
Värmeväst
OM det nu är så att du inte har experimenterat med vindtäthet på olika kroppsdelar ännu, som många redan föreslagit, så börja där. Krångla inte till saker i onödan. En cykelväst som är vindavvisande fram och genomsläpplig bak bör finnas i en cykelgarderob. Även en lätt vind/regn-avvisande jacka. Tipset ovan om byxor som går upp lite längre är också bra, jag har ett par långa cykeltights utan pad som har membran på framsidan men inte på baksidan. Sen cykelbyxorna under för ett extra lager där det behövs. Ett tips för bra kallväders kläder är annars längdskidkläder, håll utkik efter plagg som bara är täta ”på framsidan”.

Fast oj vad krångligt det här lät nu ändå. Och dyrt! Kanske är enklare att köra på den där gravidvärmaren ovan… :-)
Jag är lite för stolt för att välja gravidvärmaren riktigt än, jag börjar med väst. 🙂

erik h

Aktiv medlem
Värmeväst
Ja hur kall blir du och vilken vind/fart handlar det om? I skogen (och till jobbet) kör jag väldigt mycket med en gammal vindväst för landsväg, den är fin för att förstärka i alla möjliga lägen. Ofta blir det för bylsigt med ett lager till på armarna, och på ryggen sitter i mitt fall en väska, men just mage/bröstkorg som du säger behöver lite extra hjälp. Ett väldigt bra plagg att ha i lådan.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer