Värt att köpa? Oanvänd Ideal Stage Full Carbon från 2010...

BenjoBike

Ny medlem
Kära cykelkunniga,

Jag behöver lite råd om ett erbjudande jag fått:

Jag har möjligheten att köpa en ultegra-utrustad Ideal Stage Full Carbon från cirka 2010, som tydligen stått helt oanvänd fram tills nu. Nypris var 24995:- men jag kan få den för 12500:-

Frågor till er som kan: finns det några risker med att köpa en 9-10 år gammal racer?

Ni som kan märket: är den prisvärd?

Ni andra: åsikter?

Tacksam för tips, råd och kommentarer.

Lejon

Aktiv medlem
Kära cykelkunniga,

Jag har möjligheten att köpa en ultegra-utrustad Ideal Stage Full Carbon från cirka 2010, som tydligen stått helt oanvänd fram tills nu. Nypris var 24995:- men jag kan få den för 12500:-

Frågor till er som kan: finns det några risker med att köpa en 9-10 år gammal racer?

Risker? Nej inte om den stått oanvänd.
Rätt pris? Tveksamt. Bjud 8-10 000så får du antagligen en bra cykel för pengarna.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Halva priset är alldeles för mycket. Det kan du köpa en lätt begagnad fjolårscykel för med lite tur.

Och är det rätt storlek?

1/4 av nypriset så hade jag möjligen övervägt det själv, men den är trots allt 10 år gammal.

Crocko

Aktiv medlem
Kära cykelkunniga,

Okänt märke, gammal modell = dåligt andrahandsvärde

dåligt andrahandsvärde = prisvärd brukscykel

mer vetenskapligt så kan man säga att det hänt en del på cykelfronten på 10år men just den cykeln som du nämner är inte i framkant på utvecklingen så motsvarande cykel av ett känt märke kostar ca 15.000 idag, en värde minskning oavsett användning brukar vara närmare 50% första året för att sedan plana ut.
Tyvärr övervärderas ofta cyklar av folk som köpt dyrt och använt lite, jag skulle säga att "rätt" pris på cykeln om den passar dina behov och är rätt storlek är 5-7000 beroende på hur gärna du vill ha just den cykeln, det finns mycket begagnat att köpa och den där kommer inte direkt öka i värde av att stå oanvänd.

Kneecap

Aktiv medlem
Okänt märke, gammal modell = dåligt andrahandsvärde
Tjena!

Ideal är väl inte direkt okänt, kanske inte välkänt i Sverige dock. Men funnits sen -77 och trycker ut närmare 200' hojar per år och har haft (och har) ett gäng duktiga åkare i sina stall. Men ålder går ju inte att frånkomma. Skulle säga max 8 lax så är den prisvärd.

Crocko

Aktiv medlem
Tjena!

Ideal är väl inte direkt okänt, kanske inte välkänt i Sverige dock. Men funnits sen -77 och trycker ut närmare 200' hojar per år och har haft (och har) ett gäng duktiga åkare i sina stall. Men ålder går ju inte att frånkomma. Skulle säga max 8 lax så är den prisvärd.
Reflektionen okänd tror jag står sig i perspektivet när man lägger upp annonsen på blocket för att sälja, sen finns det naturligtvis cyklar som är både bra och stora i andra länder men det tror jag hjälper lika lite som vid en försäljning av en Fågelum eller en ECI cykel i UK.

Bengt-re

Aktiv medlem
Halva priset är alldeles för mycket. Det kan du köpa en lätt begagnad fjolårscykel för med lite tur.

Och är det rätt storlek?

1/4 av nypriset så hade jag möjligen övervägt det själv, men den är trots allt 10 år gammal.
Säger det samma. Det är gamnal cykel med gamla komponenter och dessutom var det väl inte crème de la crème ens när den var ny.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer