Värt att köpa?

mamme1

Aktiv medlem
Värt att köpa?
Hej!

Är denna cykel något att ha för pendling och lite lätt åkning på grustigar?

Maakus

Aktiv medlem
Värt att köpa?
För pendling hade jag inte köpt en mtb.

Den här är isf bättre, för samma peng. Och du får allt på den direkt. Stänkskärmar, pakethållare, lampor.
Den har breda däck, 42mm, hydrauliska skivbromsar.
Den är säkert lika bra att cykla på grus som min gravel-bike :)

Kludde

Ny medlem
Värt att köpa?
Tack snälla för era kloka råd och länkar. Är biketester en bra sida att köpa ifrån?

En andra fråga handlar om ramstorlek för mig, är 183 cm och tänker då att ramen ska vara 54? Är det rimligt för den första länkade cykeln?

Maakus

Aktiv medlem
Värt att köpa?
Tack snälla för era kloka råd och länkar. Är biketester en bra sida att köpa ifrån?

En andra fråga handlar om ramstorlek för mig, är 183 cm och tänker då att ramen ska vara 54? Är det rimligt för den första länkade cykeln?

Ja Bikester är bra. Snabba och lätta att ha göra med. De har lager i Tyskland och i Sverige, samt butik i Stockholm.

Enligt deras storleksguide så ska den jag länkade, passa dig i storlek 56. Vilket är den enda som finns kvar.

Kludde

Ny medlem
Värt att köpa?
Ja Bikester är bra. Snabba och lätta att ha göra med. De har lager i Tyskland och i Sverige, samt butik i Stockholm.

Enligt deras storleksguide så ska den jag länkade, passa dig i storlek 56. Vilket är den enda som finns kvar.
Tack för svar, tror jag lutar åt mtb som länkades först. Kommer nämligen köra lite med min dotter på grusstigar i skogen där jag bor. Sen kommer pendlingen handla om sammanlagt ca 3 km så det är inte mycket cykling där.
Så frågan är om en ram på 54 kan passa på den mtb?

mamme1

Aktiv medlem
Värt att köpa?
Tack för svar, tror jag lutar åt mtb som länkades först. Kommer nämligen köra lite med min dotter på grusstigar i skogen där jag bor. Sen kommer pendlingen handla om sammanlagt ca 3 km så det är inte mycket cykling där.
Så frågan är om en ram på 54 kan passa på den mtb?
Det finns väl en storleksväljarhjälpfunktion på Bikesters hemsida?

DanielS

Aktiv medlem
Värt att köpa?
Det alla försöker säga är att den länkade cykeln från hemfint inte är ett bra köp. Bättre i så fall att köpa den länkade bikester-cykeln eller det billigaste xxl har att erbjuda. Cykeln du länkar har iof dämpad framgaffel men den är så tung och har förmodligen undermålig funktion så cyklingen, även på stig och grusväg, kommer att bli lättare och roligare på en cykel med stel gaffel.

Jag kanske läser slarvigt men jag hittar inget om storlek på cykeln från hemfint? Gällande svar på din fråga om 54 är rätt storlek så beror det på. Man måste se alla mått på cykeln för att kunna svara på det.

Går man på hur storlekar brukar se ut på de vanligaste märkena så är antagligen 56-58 eller L lämplig storlek för dig. 54 skulle kunna fungera men riskerar att bli något litet.

GoranS

Aktiv medlem
Värt att köpa?

Kludde

Ny medlem
Värt att köpa?
Det alla försöker säga är att den länkade cykeln från hemfint inte är ett bra köp. Bättre i så fall att köpa den länkade bikester-cykeln eller det billigaste xxl har att erbjuda. Cykeln du länkar har iof dämpad framgaffel men den är så tung och har förmodligen undermålig funktion så cyklingen, även på stig och grusväg, kommer att bli lättare och roligare på en cykel med stel gaffel.

Jag kanske läser slarvigt men jag hittar inget om storlek på cykeln från hemfint? Gällande svar på din fråga om 54 är rätt storlek så beror det på. Man måste se alla mått på cykeln för att kunna svara på det.

Går man på hur storlekar brukar se ut på de vanligaste märkena så är antagligen 56-58 eller L lämplig storlek för dig. 54 skulle kunna fungera men riskerar att bli något litet.
Tack för ditt svar. Hemfint utbudet är efter era rekommendationer helt uteslutet och det är väl mtb från biketester som är mest aktuell. Enligt deras beräkning så är det storlek 54 som passar mig utifrån min längd, ben och armar. Men tänkte jag kollar med er som har koll också :)

Kludde

Ny medlem
Värt att köpa?
Vad har du för budget? Är budgeten låg kan begagnat vara ett bra alternativ.
4000kr som max. Denna cykel är inte tänkt att användas som en dyrare cykel. Förstår att cykeln inte kommer att vara den bästa men behöver en cykel för lite skoj med min dotter på lite grusstigar och att cykla fram och tillbaka till jobbet som är ca 3 km om dagen. Men vill helst köpa en cykel som ändå är ok och inte en från biltema om du förstår vad jag menar.

Kludde

Ny medlem
Värt att köpa?
4000kr som max. Denna cykel är inte tänkt att användas som en dyrare cykel. Förstår att cykeln inte kommer att vara den bästa men behöver en cykel för lite skoj med min dotter på lite grusstigar och att cykla fram och tillbaka till jobbet som är ca 3 km om dagen. Men vill helst köpa en cykel som ändå är ok och inte en från biltema om du förstår vad jag menar.
Bor i Göteborg och har letat lite på begagnat marknaden men då jag inte har så bra koll på vad jag ska leta efter så blir det knepigt också

Masjevel

Aktiv medlem
Värt att köpa?
Bor i Göteborg och har letat lite på begagnat marknaden men då jag inte har så bra koll på vad jag ska leta efter så blir det knepigt också
Fast för ca 4000-6000kr kan du få sjukt mycket mer cykel begagnat jämfört med ny om du kan tänka dig en lite äldre modell.
T ex den här. https://happyride.se/annonser/cube-ltd.206585/
Ser att det är fel område men min fru hade en likadan fast 29" och den kostade typ 18000 ny, årsmodell ca 2012-2013. Nu är det jätteomodernt med 3x10 men det funkar fortfarande utmärkt att cykla på.

Joham

Aktiv medlem
Värt att köpa?
jag har en Trek X-Caliber 7, 2018 till salu som nog skulle passa dig. Den finns visserligen i Borås just nu, men det går ju säkert ordna nått om du är sugen.

29” hjul, strl L, annars info enligt nedan

Senast ändrad:

Joham

Aktiv medlem
Värt att köpa?
A8356946-7D55-4D93-A593-B822FA997C2E.jpeg

CJ

Aktiv medlem
Värt att köpa?
Hemfint verkar ändå ha ganska bra koll på sina grejer...

Jag vet! Så stört när de är står att cykeln är grön men snarare grå. Här är den i snyggt grönt. Man ska vara duktig på enhjuling och ha väldigt korta fötter tror jag dock.

Joham

Aktiv medlem
Värt att köpa?
Jag vet! Så stört när de är står att cykeln är grön men snarare grå. Här är den i snyggt grönt. Man ska vara duktig på enhjuling och ha väldigt korta fötter tror jag dock.
Grå/Grön.

Bilagor

• 271DE529-34EA-4D10-B15B-640743E1F306.jpeg
    271DE529-34EA-4D10-B15B-640743E1F306.jpeg
    124 KB · Besök: 16

Raftö

Aktiv medlem
Värt att köpa?
För kort pendling samt lite grus är ju Nishiki Pro en svensk klassiker sedan många år, jag har kvar en från -98 som jag servar och använder. Kända komponenter som alla LBS kan serva, en svensk touch trots det japanskt klingande namnet. Nyper du den Trek som nämndes ovan så blir du ju jättenöjd också tror jag.

EDIT: en sådan här har jag. https://happyride.se/annonser/retro-nishiki-pro-sl-race-hybrid-i-fint-skick.201924/

Nu menar jag ju inte att du måste köpa just en sådan men ville visa att man bli jävligt nöjd under 4k.

Senast ändrad:

Raftö

Aktiv medlem
Värt att köpa?
Hmm, det blir inte så kul i det prissegmentet. Titta på begagnat istället.

Nu vet vi ju inte hur lång du är då skulle du nog få användbara tips.

Topp