Värt att uppgradera bromsar. Scott Spark RC Comp

Har köpt en Spark RC Comp 2022 på Black Friday rean. Funderar på att uppgradera bromsarna till 4 kolvs ok fram och kanske byta till SLX bromshandtag och bromsok.
Nu sitter det Deore M6100 bromsar och SM-RT64 skivor på. 180 fram och 160 bak.
Kommer jag märka skillnad som amatörcyklist, kommer att köra en del i Isaberg.
Behövs det bytas skivor om jag byter till SLX bromsar?

Bilagor

• BC8FCFD2-F9F3-4068-B694-331B81BA1C14.jpeg
    BC8FCFD2-F9F3-4068-B694-331B81BA1C14.jpeg
    1.2 MB · Besök: 65

MagerValp

Aktiv medlem
SM-RT64 fungerar fint till SLX/XT/XTR också. Steget från 6100 till SLX är inte jättestort, men 4-kolv greppar märkbart bättre än 2-kolv.
Min utmaning som nybörjare i Isaberg var att jag fegbromsade mig ner för de lite stökigare lederna och överhettade skivan bak. Jag uppgraderade till större skivor (200 mm fram och bak) och kylda bromsklossar vilket löste problemet. Har blivit lite bättre på att inte släpa på bromsen hela tiden också...

Men det som ffa saknas på den cykeln är ju en dropper :)

ers

Aktiv medlem
SM-RT64 fungerar fint till SLX/XT/XTR också. Steget från 6100 till SLX är inte jättestort, men 4-kolv greppar märkbart bättre än 2-kolv.
Min utmaning som nybörjare i Isaberg var att jag fegbromsade mig ner för de lite stökigare lederna och överhettade skivan bak. Jag uppgraderade till större skivor (200 mm fram och bak) och kylda bromsklossar vilket löste problemet. Har blivit lite bättre på att inte släpa på bromsen hela tiden också...

Men det som ffa saknas på den cykeln är ju en dropper :)
Annars kan ju lösningen vara att inte fegbromsa, blir ju billigare :ROFLMAO:

Håller för övrigt med om att en dropper är ett måste...

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Tror dom bromsarna duger fint till vad den cykeln klarar, jag skulle inte bytt.
+1 på dropper.

glitch

Aktiv medlem
Har du ens kört med nya cykeln?
Kan vara värt att prova innan man börjar köpa grejer man tror sig behöva:)
Börja med att bromsa in beläggen på ett korrekt sätt så kommer de där bromsarna räcka långt. Som nämnt innan, dropper känns bra mycket mer angeläget.

Mashimaro

Aktiv medlem
På äldre Deore-bromsar hade jag problem med överhettning vid långa utförsåkningar med mycket bromsning. Bytte då till SLX och problemen försvann. Bortsett från överhettningen så upplevde jag ingen skillnad mellan Deore och SLX. Ska du köra mycket utför i Isaberg så kan ett byte vara motiverat, men ska du mest köra XC-slingorna så tror jag att du lika gärna kan behålla dina nuvarande bromsar.

Vill du ändå göra något åt bromsarna, byt till större skivor först och se om det räcker.

Topp