Värt en byggtråd? 29er —> monstergravel, KLAR (typ) och utvärderad!

cola

Aktiv medlem
Ok, delarna börjar fyllas på, vad tycker ni, värt en byggtråd?

Löften på förhand:
- konsekvent ganska kassa bilder, helst fotade från fel håll:)
- Budgetbygge (jag har tajt budget till skillnad från alla andra här:))
- funktion prio ett, kanske en och annan finess.

Från detta:
81FF8C97-2389-4FA9-A37E-DE8F365127FA.jpeg

via ett provskruv för att uppskatta geo:
E92241E9-3A07-4FB9-9AA9-3112AD1B8D0C.jpeg

och lite inspiration av Alfalalfas
3CDC6C8D-A116-46DC-97C4-1C249C919888.jpeg

men raw..
609C6EB7-66AB-4B64-9998-65035241DC77.jpeg

Som sagt, värt en byggtråd?

kroem

Aktiv medlem
Klart det är värt en byggtråd! Du köpte den där på forument va? Snegla på den när jag köpte delar - framförallt för Lauf-gaffeln :) Nu blev det en billigare variant för mig, pengarna las på annat :)
20210215_150202_3235.jpg

Bara börja skrapa!

cola

Aktiv medlem
Klart det är värt en byggtråd! Du köpte den där på forument va? Snegla på den när jag köpte delar - framförallt för Lauf-gaffeln :) Nu blev det en billigare variant för mig, pengarna las på annat :)
Visa bilaga 471599

Bara börja skrapa!
Japp, lockades oxå av laufen, den var väl inte grymt billig men absolut inte dyr. En bra grund att bygga på, snygga svetsar, snygg ram och bra komponenter i övrigt. Gillar verkligen stuket på din!

Men ok, då börjar jag riva och skrapa, en del bilder lovas;)

cola

Aktiv medlem
Ram strippad på allt lull- lull:) intern vajerdragning är ju najs, men inte när bromsslangar ska dras ur.. men gött för allt som e gjort!
DBAC1F10-D3DF-49D1-9C61-07D89A43E165.jpeg
Satte även på mig ett par avklippta jeans och plockade fram morakniven för att skrapa lite färg i sann Dangerholmanda men mest för sakens skull (så kul var det inte och det var kallt i shorts). Lite färgborttagning åkte på och folie så får det vila till imorgon.
5E0393E4-8A92-4223-B8EF-F37EFE6B64C1.jpeg
Sedan är det alltid kul när man hittar detaljer som jag inte skulle upptäckt om jag inte skruvat ner den!
D4302972-CB20-49CC-B345-985F251959EF.jpeg

Jag har en reverb som jag tänkte använda men hade vart kul att koppla den till växelreglaget (för det borde väl gå?). Om någon vill byta en vajerjusterad dropper mot en reverb, yla till!

Nu börjar snart det roliga!

Senast ändrad:

dnleriksson

Aktiv medlem
Ingen aning om hur mycket vajer ett sånt reglage drar, men med mtb-framväxelreglage går det utmärkt med en Command Post iaf!

HMGustavsson

Aktiv medlem
Jag har en reverb som jag tänkte använda men hade vart kul att koppla den till växelreglaget (för det borde väl gå?). Om någon vill byta en vajerjusterad dropper mot en reverb, yla till!

Nu börjar snart det roliga!

Bara någon googling bort för att dra droppervajer med landsvägshandtag 👍🏻

cola

Aktiv medlem
Bara någon googling bort för att dra droppervajer med landsvägshandtag 👍🏻
Hm, tycker att jag brukar kunna googla men hittar mest sramkonverteringar och en kass om en kille som gjort det med shimano men inte riktigt hur han gjorde så har du ett tips här tar jag tacksamt emot:)!

Coffe

Medlem
Du kan ju inte använda färgbortagnings medel på en kolfiber ram. Hoppas att du inte har förstört ramen nu...

HMGustavsson

Aktiv medlem
Hm, tycker att jag brukar kunna googla men hittar mest sramkonverteringar och en kass om en kille som gjort det med shimano men inte riktigt hur han gjorde så har du ett tips här tar jag tacksamt emot:)!
Hittar inte den jag sett, samma princip här dock, bort med det som gör klickandet som inte släpper tillbaka vajern.
Var tydligen inget vidare på att googla idag jag heller

cola

Aktiv medlem
Kan vi inte komma överens om att shabby chick är det nya svarta på ramar? I så fall är jag klar nu..
EE589A78-01BD-4781-B1A1-130AB14BCCCF.jpeg

Dangerholms morakniv i all ära men runda stålsickeln är mitt favvovapen:)
EE05A503-89E4-44CE-91C3-D41B8E036FC2.jpeg

Nytt lager med färgbort som får verka till imorgon!
76CA00A7-0886-4F2A-9409-244CD670CD15.jpeg

cola

Aktiv medlem
Bromsarna har levt ett liv innan så de fick slipas lite för att dölja gamla ärr och passar bra till ramen. Kanske blir det att skruva ihop ikväll, om bara bromsoken kunde komma!
BFDAF1FD-A638-48E0-9C57-837D75B02874.jpeg

Bonicon

Aktiv medlem
Ser ju brutalt ut...vad tycker du om Laufen då? Jag sitter här med en jävla ångest nu med fingret darrande över Buy Now knappen, vill ha en men de är ju inte direkt billiga.

cola

Aktiv medlem
Ja, den blir verkligen brutal till utseendet! Laufen kändes bra, den korta sväng jag tog innan jag plockade ner, mycket bekväm upplevelse och skönt med lätt front. Jag kommer från helstel fatbike och är därmed van vid ganska lite dämpning och detta var perfekt! Men de är inte billiga.. kostar ungefär som hela cykeln som min satt på;)

DarthVidar

Aktiv medlem
Cool hoj! Det är något visst med monstercrossar! Sen gillar jag laufgafflarna skarpt!

Bonicon

Aktiv medlem
Vad har du för bredd på dina Rocket Ron? Hur mycket tror du går att köra utan att det blir intressant vid full kompression?

cola

Aktiv medlem
Vad har du för bredd på dina Rocket Ron? Hur mycket tror du går att köra utan att det blir intressant vid full kompression?
2.25 sitter det på och gott om plats skulle jag säga:)
E3043261-451B-457A-A19C-2709064DDA7A.jpeg

Lackat lite på sonens moppe så, torktider = pappatid:) fick åtminstone på en linda, bromsar och lite vajer:) Camo- linda känns lite för uppenbart men det får jag tåla!
8558841A-678F-4E50-997C-01AF3FD97B3E.jpeg

Bonicon

Aktiv medlem
Jupp, undrar varför Lauf är så konservativa när de skriver 700 x 40 / 27.5 x 2.1 tum, där kommer det bara att se bättre ut när den fylls ut med lite mer...jag slant dessutom just nu rätt illa och kom åt den där knappen, så till veckan får jag testa själv med min egen! ;)

cola

Aktiv medlem
Jupp, undrar varför Lauf är så konservativa när de skriver 700 x 40 / 27.5 x 2.1 tum, där kommer det bara att se bättre ut när den fylls ut med lite mer...jag slant dessutom just nu rätt illa och kom åt den där knappen, så till veckan får jag testa själv med min egen! ;)
En viss svikt i sidled kan kanske uppstå, har inte hårdkört den men känns som gott om felmarginal! Ska bli kul att höra vad du tycker om den! Är den en gravel eller mtb du ska ha den på?

Bonicon

Aktiv medlem
En viss svikt i sidled kan kanske uppstå, har inte hårdkört den men känns som gott om felmarginal! Ska bli kul att höra vad du tycker om den! Är den en gravel eller mtb du ska ha den på?

Det blir först på min Bootzipper...sen får jag se hur den funkar där, eller om det blir på något annat.

Bonicon

Aktiv medlem
11-42 kassett? Är den 10 eller 11-delad? Blir spännande att se vilken bakväxel du kommer att ha...ser framför mig en mullet, liksom tjeckisk hockeyspelare från 80-talet, business in the front and party in the back.

Har du en FM till PM adapter för frambromsen? Hittar bara såna för 140mm eller 160mm skivor, och jag har förstått att på laufen är 160mm minimum...men, jag brukar köra 180mm eller tom 203mm fram, har dock ingen lust att stapla adapters på varandra för att uppnå detta, så jag kommer att beställa denna:

cola

Aktiv medlem
Tror faktiskt att det var 11
11-42 kassett? Är den 10 eller 11-delad? Blir spännande att se vilken bakväxel du kommer att ha...ser framför mig en mullet, liksom tjeckisk hockeyspelare från 80-talet, business in the front and party in the back.

Har du en FM till PM adapter för frambromsen? Hittar bara såna för 140mm eller 160mm skivor, och jag har förstått att på laufen är 160mm minimum...men, jag brukar köra 180mm eller tom 203mm fram, har dock ingen lust att stapla adapters på varandra för att uppnå detta, så jag kommer att beställa denna:

10d är det och jag tror jag räknat del tidigare, den var bara 40t. Ska kolla frambromsen, jag vill minnas att jag har 180 fram och slängde på bromsen utan att fundera så den borde med andra ord varit gjord för det.. ska kolla en gång till när jag kommit hem. Jävligt go koll känner jag..

Bonicon

Aktiv medlem
Jag fick min Lauf Grit igår, på gaffeln står det att den redan har 20 mm offset, alltså det tolkar jag som att med en FM-to-PM adapter för 160mm så kommer det att lira med en 180-skiva, så det är vad jag kommer att köra med. Optiskt ser den bra ut i Matte Black också...

cola

Aktiv medlem
Jag fick min Lauf Grit igår, på gaffeln står det att den redan har 20 mm offset, alltså det tolkar jag som att med en FM-to-PM adapter för 160mm så kommer det att lira med en 180-skiva, så det är vad jag kommer att köra med. Optiskt ser den bra ut i Matte Black också...
Oh, låter najs! Bilder? Jag lider periodisk dyskalkyli känns det som, stön.. kassetten var visst 42t och jag behöver en GRX400 bakväxel som verkar omöjlig att få tag på just nu:/ slängde på en tiagra som såklart inte klarade de största två dreven men nu kan den iaf provrullas om jag bara får en timme till att justera lite..

slice me nice

Aktiv medlem
Oh, låter najs! Bilder? Jag lider periodisk dyskalkyli känns det som, stön.. kassetten var visst 42t och jag behöver en GRX400 bakväxel som verkar omöjlig att få tag på just nu:/ slängde på en tiagra som såklart inte klarade de största två dreven men nu kan den iaf provrullas om jag bara får en timme till att justera lite..
Man kan inte köra med mtb-bakväxel eller?

Bonicon

Aktiv medlem
Bonicon-Lauf-Grit-3.jpg

Så ser den ut, skimrar liksom beroende på hur ljuset faller, mer mörkgrå än svart.

cola

Aktiv medlem
Mörkgrå e najs!
Min blev färdig nog för att provköras idag:) Växeln klarar inte mer en 38t och det blir till att satsa på en ny stolpe men mycket kändes bra! En riktigt trevlig cykel helt enkel, klarar lixom det mesta, en cykel att upptäcka på!

07BD1607-2269-4463-AE25-A41691883466.jpeg

Lagom i fronten!

2EBC778A-C56C-496A-BCC5-3DF8499A2A77.jpeg

Och äntligen fick jag användning för mina röda vajerstopp:)
2D3C89EF-026F-4C2A-8DB5-CACE121D854D.jpeg

kvar att ordna är antingen ett kassettbyte 38t bak fungerar på denna hoj tycker jag faktiskt. En längre stolpe på 400mm måste oxå införskaffas. Kanske en hisspinne?
Lite pill kvar som sagt men jävligt nöjd so far!

Kema

Medlem
Lauf... 😍
En sån skulle passa bra på gravel'n bredvid Lefty'n på min Scalpel....

Bonicon

Aktiv medlem
Min blev körklar idag, se här:

Känner mig rätt nöjd, hoppas det blir en längre sträcka imorgon...har fortfarande lite småfix kvar.

cola

Aktiv medlem
Vi börjar med en titt på målbilderna:
31900E35-34D4-4667-91B1-389392D09F55.jpeg
FA53D4D8-7583-486A-85EE-DA98916909FC.jpeg

ok, nu har jag kört några mil, ställt in allt som ut vill ha det och dammat av hjärnan efter mycket zwiftande! Tänkte ta det hela del för del och avsluta med det kanske mest intressanta.

Ram: jäklar va trevligt med väldigt slopat överrör- skönt att kunna röra sig utan att knacka knäna!

Utväxling: en gravel klarar sig säkert med att ha 38/38 som lättaste växel (min tiagra bakväxel klara bara 38t, inte 42 som kassetten har men jag har kört för att se om jag ska byta kassett eller Vänge på att en GRX400 ska dyka upp) men detta är ett monster ingen gravel:) om någon har en GRX400- yla!

Styre (från red): helt perfekt för mig, så gött att kunna gå ner i bock när motvinden piskar eller nerför!

Sadelstolpe: jag har numera svart bälte i att köpa fel hisspinnar. Läste specen på ramen online och klickade hem en hisspinne 400mmx31.6 men den blev för kort såg jag utan att ens testa- köpte en beggad här och var så jäkla nöjd till dess jag insåg att min ram hade en annan spec- 27.2.. det borde jag såklart sett från början, lite som polaren som visade snoppen på festerna och bedyrade att den var liten men luktade som en stor- jag letade bara lång men glömde bredd.. så nu har jag två hisspinnar i 31.6. Har någon en låång 27.2- yla;)

sist men inte minst: gaffeln! Löve it, så jäkla bekväm att köra med, tar bort alla vibrationer och är följsam om du är det! Och grymt lätt i fronten! Riktigt go!

Inte lika snabb som en cx på platt men snabbare än en 29er. Inte lika snabb som en 29er i skogen men nästan:) mycket roligare totalt!

summa summarum: a keeeper! En riktig upptäckarcykel!

Tack för all hjälp!

81565F0C-4127-4C24-8533-C2FDD69C4B69.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer