Värt renovera Nishiki hybrid från 2000?

Ufo79

Medlem
Värt renovera Nishiki hybrid från 2000?
Vill börja pendla till jobbet ca 1,5 mil enkel väg. Har en nishiki hybrid från 2000 (model oklart). Cyklade dagligen 2000-2006 sen sporadiskt. Bytt kuggkrans (heter det då?) ngn gång 2005. Har ju hänt en del sen 2000 så funderar på om det är värt att lägga pengar på att fixa till min gamla cykel eller om det är bättre att gå på ngt nytt… tacksam för input!
 

Ufo79

Medlem
Värt renovera Nishiki hybrid från 2000?
Ja absolut, tänkte bara om det kostar en del att fixa och man ändå vill uppgradera sig rätt snart då det gått så många år…
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Värt renovera Nishiki hybrid från 2000?
Ja absolut, tänkte bara om det kostar en del att fixa och man ändå vill uppgradera sig rätt snart då det gått så många år…
Det beror ju på många faktorer vad som är lönt. VILL du köpa en ny cykel för att motivera dig så gör det - det är inget att skämmas över! Men ett konstigt år som detta när nästan allt är slut kan det vara klokare att hålla fast vid det man har och planera ny cykel nästa år då tillgången troligen är klart bättre.
 

Mattiasxe

Medlem
Värt renovera Nishiki hybrid från 2000?
Vad exakt är utslitet? Är det bara nya vajrar/höljen samt kedja+kassett så är ju inte kostnaden mer än en 500kr. Du kan alltid köpa ny pendlare åxå. :-) Så har jag gjort. En fin-pendlare och en ful-pendlare.
 

Ufo79

Medlem
Värt renovera Nishiki hybrid från 2000?
Ja, får kolla över lite noggrannare vad som behöver göras. Och som du säger, väldigt svårt att få tag i en ny! Verkar inte som om den är helt utdömd iaf;)
 

Ufo79

Medlem
Värt renovera Nishiki hybrid från 2000?
Vad exakt är utslitet? Är det bara nya vajrar/höljen samt kedja+kassett så är ju inte kostnaden mer än en 500kr. Du kan alltid köpa ny pendlare åxå. :-) Så har jag gjort. En fin-pendlare och en ful-pendlare.
Är det så man gör:) tack för svar, är inte materialkostnaden mer så är det nog idé att fixa till den!
 

MikeBike8

Medlem
Värt renovera Nishiki hybrid från 2000?
Det finns en mängd verkstäder som specialiserat sig på äldre cyklar. Visa upp din cykel för att få ett kostnadsförslag. Om du inte har kunskap och alla verktyg så är det mer än bara utbytesdelarna som kostar. Men det behöver inte alls bli dyrt. Glöm inte att byta däck också. Gummi är färskvara. Hjälmen bör du också byta. Lycka till.
 

dantor

Aktiv medlem
Värt renovera Nishiki hybrid från 2000?
Jag gjorde motsvarande med en Nishiki hybrid från ca 2002. Den har gått många mil under studietiden, och har hängt med p.g.a. nostalgi, men med åren blivit helt ocyklingsbar p.g.a. bristande underhåll och minimalt med kärlek. Hade någon tanke på att byta allt och få en snygg "cykla till affären" - cykel, men notan hade landat långt över smärttröskeln. Istället blev det att ta isär allt, polera (lite grann), byta alla slitdelar till billigast tänkbara med ok kvalitet samt skippa framväxeln och stå ut med ett par rostiga skruvar. Just ja, en tappad del till sadelstolpen gjorde mig nödd att köpa via yardsale-tråden. Det funkar bra, jag tar mig till affären utan att vara rädd för att bli av med en dyr hoj, och är nu på (husbils)semester och drar en dubbelvagn (korta) dagsetapper utefter Göta Kanal.

Klart det går att få liv i cykeln - ge det ett försök!
 

ostrand

Aktiv medlem
Värt renovera Nishiki hybrid från 2000?
Är det så man gör:) tack för svar, är inte materialkostnaden mer så är det nog idé att fixa till den!

Om det är 8 eller 9-delat bak så finns kedja och kassett ganska billigt. 10-delat blir betydligt dyrare. Vajrar behöver du, förmodligen höljen också.

Biltema har allt om du vill komma undan billigt, annars bikester eller Wiggle.
 

Ufo79

Medlem
Värt renovera Nishiki hybrid från 2000?
Jag gjorde motsvarande med en Nishiki hybrid från ca 2002. Den har gått många mil under studietiden, och har hängt med p.g.a. nostalgi, men med åren blivit helt ocyklingsbar p.g.a. bristande underhåll och minimalt med kärlek. Hade någon tanke på att byta allt och få en snygg "cykla till affären" - cykel, men notan hade landat långt över smärttröskeln. Istället blev det att ta isär allt, polera (lite grann), byta alla slitdelar till billigast tänkbara med ok kvalitet samt skippa framväxeln och stå ut med ett par rostiga skruvar. Just ja, en tappad del till sadelstolpen gjorde mig nödd att köpa via yardsale-tråden. Det funkar bra, jag tar mig till affären utan att vara rädd för att bli av med en dyr hoj, och är nu på (husbils)semester och drar en dubbelvagn (korta) dagsetapper utefter Göta Kanal.

Klart det går att få liv i cykeln - ge det ett försök!
Tack! Låter ungefär som min:) ska ta en ordentlig kik på den!
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer