Väska för styret- tips?

AndersPH

Ny medlem
Väska för styret- tips?
Letar efter en bra väska för styret till min racer, ca 2L, för extra slang, verktyg, snacks mm. Kollat Raphas, Agus modeller som verkar bra. Någon med tips?

Väska för styret- tips?
Chrome industries! Har själv en på 4.5L som man kan rulla upp eller ner beroende på hur välfylld den är. Dessutom med spänne så man kan ha den runt midjan eller som liten axelväska när man parkerar cykeln.

Pfaff

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Har just beställd en 2- liters ”Rhinowalk” från amasonen. Passande storlek åtminstone, om den är bra återstår att se. :-)
Har en 4-liters från Alpkit sen tidigare, den funkar bra för mig.

Jonatan F

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Jag har en sån här från Vaude som jag köpt begagnat. Det är osmidigt att man måste ha fast monterat fäste och man ser ut som en tokig tysk men fan vad smidigt det är! Bara att öppna locket och lägga i eller ta upp vad man behöver. Inget rotande i botten av en mjuk korv. Alltid vattentät men man kan ha en powerbank i väskan och dra ut sladden till cykeldatorn utan att öppna väskan. Rymmer lagom mycket. Har åkt förbi mataffären på väg hem och småhandlat osv. Utan problem. Dessutom hänger den inte ner över någon vajer så vajern bryts eller studsar mot lacken etc. Tycker helt klart att det är värt det tveksamma utseendet. Kartfodralet har jag dock droppat.

Edit: bild.
93045FCF-EBF2-4281-97BD-1A8BE22A37F3.jpeg

SIE

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Jag har med haft en Ortlieb Ultimate 6 eller vad den nu heter. Tysk perfektion som klarade ett 6-pack folköl plus lite annat, låsbar, enkel att ta av etc etc etc. Men den var för jävla ful så den fick åka ut i samband med cykelbyte.

BFS

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Jag har en unikabox från Biltema. Billig, stor, sladdrig men jag gillar konceptet med både snabblås och lock. Det gör det enkelt att öppna medans man cyklar. En mindre/stadigare unikabox (och vattentät istf ett överdrag) skulle ha varit bättre. Men då får man nog bygga/sy en själv.

Jonatan F

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
TS vill ju ha en 2-liters styrväska och inte en hel jävla unikabox. Gissningsvis för en slang, lite verktyg och kanske en regnjacka. Inte halva verkstan och hela cykelgarderoben.
Stora väskor finns det gott om, små inte så.

Jag fyller den nästan aldrig. Men skönt att ha volym för de fall man inser att man behövde det. Och lättare att hitta i en halvtom väska än en full liten korv. :)

Peth

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Saker man använder sällan har man i en liten väska under sadeln. För sånt man vill komma åt i farten är sk matpung överlägset. De två olika förvaringslösningarna går dessutom utmärkt att kombinera med varandra.

Jonatan F

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Saker man använder sällan har man i en liten väska under sadeln. För sånt man vill komma åt i farten är sk matpung överlägset. De två olika förvaringslösningarna går dessutom utmärkt att kombinera med varandra.

Jag har en liknande men slår i knät när jag står men det kanske är jag som har en kort cykel?:)

AlbertH

Medlem
Väska för styret- tips?

Förra sommaren köpte jag två sådana av en annan modell. De jag har är lite för små för mitt önskade användningsområde. Kan någon rekommendera en modell där kan stoppa ner en tredjedel eller så av en stor PET-flaska? Invändig omkrets 29-30cm med andra ord. Många skriver att deras modeller är X * 9cm * 9cm och då borde det ju gå, men jag vet inte exakt hur noga de mätt eller ens om det är invändigt mått.

(Jag har modellen från Decathlon, den rymmer en flaska som är 25cm i omkrets, inte mer. Det är även lite svårt att nå botten av väskan om man har handskar på sig så jag skulle vilja ha en lite bredare väska även om jag inte tänkt ha en flaska i.)

glitch

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
För att man kommer åt grejerna (snacks till exempel, som nämndes) utan att kliva av cykeln?
Med en två liters som ska rymma slang, verktyg mm. kan det knappast vara fråga om några jättesnacks. Så dem kan man stoppa i ryggfickan :)
Annars är top tube bag överlägset styrväska, lär vara rätt mycket lättare att öppna / stänga än en styrväska och man slipper en oaerodynamisk pryl som dessutom lägger vikt på styret.

Makten

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Med en två liters som ska rymma slang, verktyg mm. kan det knappast vara fråga om några jättesnacks. Så dem kan man stoppa i ryggfickan :)
Annars är top tube bag överlägset styrväska, lär vara rätt mycket lättare att öppna / stänga än en styrväska och man slipper en oaerodynamisk pryl som dessutom lägger vikt på styret.
Jag tänker att om man bara vill ha EN väska istället för flera små, plus fickor fulla med skrot, så är nog styrväska ganska vettigt. Själv ser jag framför mig hur en Snickers ser ut när den nått kroppstemperatur i ryggfickan. 😁

C-dale

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Väska över eller under överröret är fint, bl.a som nämnts för att man slipper stiga av cykeln för att komma åt, dessutom är de utsatta av sprutet från bakhjulet.

glitch

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Jag tänker att om man bara vill ha EN väska istället för flera små, plus fickor fulla med skrot, så är nog styrväska ganska vettigt. Själv ser jag framför mig hur en Snickers ser ut när den nått kroppstemperatur i ryggfickan. 😁

Haha krockade Snickers var alldeles för länge sen man åt på en tur. Nostalgi med pannlampsturer på senhösten när man bonkade så hårt att man grävde fram det sista torkade sockerkletet man kunde hitta i camelbaken😂

aki

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Har använt båda delarna, men gillar nog styrväska bäst. Top tube bag rymmer i de flesta fall mindre, och den går inte fritt från mina knän när jag cyklar stående uppför.

Batavus

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
De saker man ändå måste stanna för att använda ska man ha så de inte är i vägen och fångar vind när man cyklar, bakom sig.

AdamLR

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
De saker man ändå måste stanna för att använda ska man ha så de inte är i vägen och fångar vind när man cyklar, bakom sig.
Jag är ganska van att köra sådan här:
brevbararemanslorichs.jpg

... och den känner man att den fångar vind.
Varianter som den här (@Jonatan F ovan) känner jag däremot inte att de fångar någon vind eller är i vägen på något sätt:
93045fcf-ebf2-4281-97bd-1a8be22a37f3-jpeg.556516

Så om det inte gäller tävling skulle jag säga att eventuella aeronackdelar är försumbara. Sedan är det förstås hedervärt att vara så aero som möjligt, men som en omvänd styrväskeskeptiker måste jag säga att man tänker förvånansvärt litet på väskan när man kör.

Jonatan F

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Jag är ganska van att köra sådan här:
brevbararemanslorichs.jpg

... och den känner man att den fångar vind.
Varianter som den här (@Jonatan F ovan) känner jag däremot inte att de fångar någon vind eller är i vägen på något sätt:
93045fcf-ebf2-4281-97bd-1a8be22a37f3-jpeg.556516

Så om det inte gäller tävling skulle jag säga att eventuella aeronackdelar är försumbara. Sedan är det förstås hedervärt att vara så aero som möjligt, men som en omvänd styrväskeskeptiker måste jag säga att man tänker förvånansvärt litet på väskan när man kör.

Faktum är att den gode Jan Heine ska ha testat det i vindtunnel och en slät styrväska utan massa utstickande sidoväskor etc är mer aero än ingen väska - ska bli lite som en vindriktande ”Sköld”. Däremot har jag för mig att Erik Nohlin kommit fram till det motsatta i vindtunneltest.

Rent teoretiskt bör det ju inte spela så stor roll om väskan är framför eller bakom cyklisten så länge frontalarean inte ökar (den ökar lika mycket om jag har sadelväska eller styrväska för mig). Det som hade kunnat påverka är om ”the boundrary layer” förändras. Exempelvis skulle ju en droppformad ryggsäck i nacken som följer huvudets form kunna bli lite som en aero-strut och sänka luftmotståndet. Även en slät ramväska skulle ju kunna guida vinden runt ramen på en cykel med runda rör. Om man gör ”lite” beräkningar i lämpligt datorprogram skulle man kanske kunna skapa en styrväska som guidar luften runt cyklisten?:)

Pfaff

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Jag har två-tre-fyra väskor av alla slag; sadel- topprör- styrväskor, alla i olika storlekar. Jag tar helt enkelt den eller de i kombination som passar bäst för tillfället. Känns inte alls som ett svårt beslut när man står där.

Jonatan F

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Jag har två-tre-fyra väskor av alla slag; sadel- topprör- styrväskor, alla i olika storlekar. Jag tar helt enkelt den eller de i kombination som passar bäst för tillfället. Känns inte alls som ett svårt beslut när man står där.

Så sant :) men är heller inte kategoriskt mot någon av dem :)

Murdock

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Faktum är att den gode Jan Heine ska ha testat det i vindtunnel och en slät styrväska utan massa utstickande sidoväskor etc är mer aero än ingen väska - ska bli lite som en vindriktande ”Sköld”. Däremot har jag för mig att Erik Nohlin kommit fram till det motsatta i vindtunneltest.

Rent teoretiskt bör det ju inte spela så stor roll om väskan är framför eller bakom cyklisten så länge frontalarean inte ökar (den ökar lika mycket om jag har sadelväska eller styrväska för mig). Det som hade kunnat påverka är om ”the boundrary layer” förändras. Exempelvis skulle ju en droppformad ryggsäck i nacken som följer huvudets form kunna bli lite som en aero-strut och sänka luftmotståndet. Även en slät ramväska skulle ju kunna guida vinden runt ramen på en cykel med runda rör. Om man gör ”lite” beräkningar i lämpligt datorprogram skulle man kanske kunna skapa en styrväska som guidar luften runt cyklisten?:)
Randoväskan minskar väl bara luftmotståndet så länge som cyklisten ligger i aerotuck vad jag förstår:

En sadelväska är dock inte lika beroende av cyklistens position om man är intresserad av luftmotståndet kan jag tänka.

Mange.

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Om man tittar på tempocyklister och triatleter så har det visat sig att ha flaskor och +ANNAT framför sig är mer aero än bakom sadeln. Det är viktigare för aerodynamiken att få ett bra avslut och skapa lite turbulens. Att ha massa oregelbunden form bakom sig skapar just mer turbulens som bromsar.

Pfaff

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Om man tittar på tempocyklister och triatleter så har det visat sig att ha flaskor och +ANNAT framför sig är mer aero än bakom sadeln. Det är viktigare för aerodynamiken att få ett bra avslut och skapa lite turbulens. Att ha massa oregelbunden form bakom sig skapar just mer turbulens som bromsar.

Innebär det att en droppformad kropp är idealisk? Då kanske man börjar närma sig idealet.
Eller, vid nörmare eftertanke, man kanske skall cykla baklänges då.

Batavus

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Fast den ska sitta på styret, säger ni ju, tokar. Och utanpå en väska vari förvaras ett spinnakersegel för att än mer förbättra aerodynamiken när farterna börjar bli höga.

mao

Aktiv medlem
Väska för styret- tips?
Men för att återgå till ursprungsfrågan: Carradice zipped roll använder jag. Funkar både på styre och bakom sadeln. Lite större än önskemålet men jag tycker den är smidig. Funkar bra även halvfull.

Topp