Väska till cykeltröja

TallguyPalm

Medlem
Väska till cykeltröja
Hej!
Jag är på jakt efter en väska att ha i mittfickan på min cykeltröja. I den vill jag ha plats med:
En reservslang
Däckavtagare
Co2 pump
Insexsats
Mobiltelefon (modell stor)

Har googlat och googlat men kan inte hitta någonting förutom en väska från USA som utan frakt kostar 700kr, finns inget annat vad jag kan se!
Är det någon som har eller vet en bra väska för mitt ändamål? Helst vattenavvisande (svett)

andreas.n

Ny medlem
Väska till cykeltröja
Jag har kikat på två modeller från Silca, tyckte dock att dom kändes lite för stora för min smak. Men med tanke på hur mycket du vill ha plats med borde det funka.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja

Nästan säker på att ingen har dött av att ha telefonen in bakfickan.

TallguyPalm

Medlem
Väska till cykeltröja

TallguyPalm

Medlem
Väska till cykeltröja
Jag har kikat på två modeller från Silca, tyckte dock att dom kändes lite för stora för min smak. Men med tanke på hur mycket du vill ha plats med borde det funka.

Tack för tipsen! Skall kika på dessa :)

Grimpeur

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Frun köpt några småväskor för att lätt kunna flytta över cykelreparationspryttlar mellan väskor nyligen. Små genomskinliga och med dragkedja. Lite oklart varifrån. Slöjddetaljer tror hon (men lovar inget säkert). Själv kör jag med frysplastpåsar till det jag har i ryggfickor.

HåkanC

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Själv kör jag med frysplastpåsar till det jag har i ryggfickor.
+1
För den som vill lyxa till sin plastpåse säljer tex Ikea återförslutningsbara fryspåsar
istad-aterfoerslutningsbar-pase-turkos-ljusturkos__0929858_pe790500_s5.jpg

Ikea Istad

Själv försöker jag se emellanåt ut som en TdF-vinnare
SaddleBag_ChrisFroome.jpg

Fredrik Å

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Hur många dör av det på ett år i Sverige?
Hur många blir skadade är nog frågan man ska ställa .....
Ingen aning men man ska nog riskminimera så gott det går och då vill man inte ha något vasst eller hårt direkt mot kroppen.
Själv åkte jag omkull i typ 40km/h på en mc på en skogsväg.
Kan säga att det gjorde ont i ryggen när jag träffade en rot trots att jag hade ryggskydd och ingenting i någon ryggficka.
Vill inte ens tänka tanken hur det hade gått med ett däcksjärn direkt mot ryggraden och inget ryggskydd...

Freddie L

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Jag har slang, däckjärn, minipump och ett litet verktyg i en solglasögonpåse till landsvägspassen. Påsen är långt ifrån full så det skulle gå att stoppa i fler prylar. Telefonen har jag separat så jag kommer åt den lättare. Funderar på om man inte skulle kunna utveckla idén och använda ett halvhårt ”glasögonfodral” med dragkedja (typ Oakleys). Riva ut inredning och kanske sy fast nån hälla eller nåt.

Jag tror inte det är farligare med ett fodral i fickan än att ha pryttlarna löst iaf. När man glider ut i en off-camber-sväng och landar platt på ryggen får man blåmärken och en krossad telefon. Det vet jag av erfarenhet. Tror verkligen en kotte kan kan vara farligare i så fall. För att inte tala om en sten eller rot.

GoranS

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Hur många blir skadade är nog frågan man ska ställa .....
Ingen aning men man ska nog riskminimera så gott det går och då vill man inte ha något vasst eller hårt direkt mot kroppen.
Själv åkte jag omkull i typ 40km/h på en mc på en skogsväg.
Kan säga att det gjorde ont i ryggen när jag träffade en rot trots att jag hade ryggskydd och ingenting i någon ryggficka.
Vill inte ens tänka tanken hur det hade gått med ett däcksjärn direkt mot ryggraden och inget ryggskydd...
Det var du som skrev "direkt livsfarligt".

F.ö. gissar jag att det (vid lvg-cykling) är tämligen ovanligt att man vid en omkullkörning landar mitt på ryggen, så däcksjärn mot ryggraden bör vara ett ovanligt scenario. Sen är det naturligtvis inte fel att jobba med att eliminera "onödiga" risker men om risken är ett antal storleksordningar mindre än andra risker (och skadeverkningarna inte är betydligt större) så känns det som man riskerar att lura sig själv att man påverkat den totala risken nämnvärt. Lite som någon som köper miljömässigt bättre styrlinda till cykeln och sedan drar på Thailandssemester över julen.

Senast ändrad:

TallguyPalm

Medlem
Väska till cykeltröja
Frun köpt några småväskor för att lätt kunna flytta över cykelreparationspryttlar mellan väskor nyligen. Små genomskinliga och med dragkedja. Lite oklart varifrån. Slöjddetaljer tror hon (men lovar inget säkert). Själv kör jag med frysplastpåsar till det jag har i ryggfickor.
Skall kolla upp detta! Tack för tipset :D

kroem

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Jag har denna

GoranS

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Man kanske kunde fästa väskan under sadeln på något sätt?
När jag började motionscykla för snart tjugo år sen testade jag ett antal sadelväskor just för att slippa ha pump, multiverktyg, etc. i ryggfickorna. Var tämligen normala/vanliga sadelväskor som funkade för andra. Jag måste dock ha någon egenhet för alla som jag testade orsakade skav på insidan lår vilket är klart ohälsosamt för byxorna vad gäller deras livslängd.

Jag har senare insett att det finns supersmå sadelväskor som bara rymmer en slang (+ möjligen däckavtagare). Dessa funkar för mig så en slang hamnar under sadeln men resten av "nödkittet" tvingas jag ha i en ryggficka.

Som sådant upplever jag sällan att det är ngt större problem att ha nödkittet i en ryggficka. Möjligen kan det bli lite trångt i ryggfickorna på dagsturer där förstärkningsplagg behövs.

Swoop

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Själv upplever jag att sadelväskor inte är täta nog så kör man i regn regelbundet tränger det in massa grus och fukt. Och det är ju inte så att jag tömmer sadelväskan efter varje tur som man istället gör med ryggfickorna. Men man skulle väl kunna lägga allt i en ziploc i sadelväskan antar jag.

WSMC

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Då TS redan fått tips som efterfrågas tänkte jag i sann happyanda tipsa om något som inte efterfrågas :giggle:
En flaskhållare får offras, men det brukar oftast gå med en flaska dryck.
Bottle kit.jpg

Fredrik Å

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Själv upplever jag att sadelväskor inte är täta nog så kör man i regn regelbundet tränger det in massa grus och fukt. Och det är ju inte så att jag tömmer sadelväskan efter varje tur som man istället gör med ryggfickorna. Men man skulle väl kunna lägga allt i en ziploc i sadelväskan antar jag.
Jag har en sån här i storlek medium.
Den kan du sänka i havet utan att det kommer in något vatten.
I den har jag:
2 slangar
Co2 pump med 2 patroner
Däcksjärn
Multiverktyg
Plasthandskar
En liten trasa

WSMC

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Men var förvaras slangen?
I bakfickan? ☺️
Skämt och sido är det bara att plocka ut lagningskitet och ersätta med en slang.
Det går även med fördel att göra en egen av en gammal flaska.
Fördelen är att det får plats med lite mer då man slipper att det ska vara måttanpassat som på bilden jag bifogade.

Little Stereo

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Men jösses det är ju som att säga att om alla skippar bilbälte så behövs det inte ...
Men men man gör som man vill ...

Jag har gjort så i 30 år helt utan några incidenter kopplade till vad jag har i ryggfickorna oavsett eventuella krascher genom åren, och ja jag kommer fortsätta med det precis som den absoluta merparten av cyklister.
Vad mer tycker du krävs för säker cykling, knä och armbågsskydd, integralhjälm?

GustafH

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Jag har senare insett att det finns supersmå sadelväskor som bara rymmer en slang (+ möjligen däckavtagare). Dessa funkar för mig så en slang hamnar under sadeln men resten av "nödkittet" tvingas jag ha i en ryggficka.

Har du några bra förslag på sadelväskor som sitter så de inte orsakar skav? Jag har det problemet just nu och letar ny för att slippa slita sönder en massa byxor.

K

Aktiv medlem
Väska till cykeltröja
Jag kör thule Rail 0, supernöjd då det är betydligt bekvämare än att ha verktygen löst i fickorna. Spännet är stretch då väldigt bekväm.
den har två små fack på sidorna om väskan som är perfekta till Gels.

Har alltid min packad så slipper lägga ut o packa om innan rundorna. Kanske ett alternativ?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer