Västra Stockholm

fhloston

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Men om man bor i Vällingby kan man ju rulla upp mot Lövsta och vips så är man i Järfälla som tillåter cykling (om jag inte mins fel) + att det finns oändligt med stigar att cykla på :)

Det är det som jag gör. Jag trodde dock att Stockholm sträckte sig längre in i skogen än vad det gör. Järfälla skriver uttryckligen att det är tillåtet enligt allemansrätten.

DanielS

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Det är det som jag gör. Jag trodde dock att Stockholm sträckte sig längre in i skogen än vad det gör. Järfälla skriver uttryckligen att det är tillåtet enligt allemansrätten.
Man kan ju ifrågasätta om de här förbuden verkligen har laglig förankring eller inte. Men det blir ju tyvärr lätt konflikter om man inte följer de riktlinjer och skyltar som finns också.

Så klart trevligt att Järfälla har en mer positiv syn på detta, problemet är väl bara att om hela västra Stockholm plötsligt börhar cykla i Järfälla så lär det väl bli klagomål även där, och på sikt risk för förbud...

Känns som det här med förbud har drivits mycket hårdare i år samtidigt som cyklandet ökat (både i skogen och på vägen) i samband med pandemin..

MrSthlm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Jag är något förvirrad över detta, vore helt toppen om någon kan förtydliga.

Vad sjutton gäller för Grimsta naturreservat och cykling? Är det egentligen förbud mot cykling i hela Grimsta naturreservat numera inklusive Vildmarksspåret?

Ganska synd i så fall kan jag tycka eftersom Grimsta verkar som klippt och skuret för bra mtb cykling, en ganska fin "luftig" skog där möjlighet till olika stigar bör vara mycket stort. Tycker det ser mera mtb vänligt ut än tex Ursvik i jämförelse.

Är inte Ursvik och Igelbäcken också naturreservat men där han man lyckats få till stånd ett undantag just för Nickspåret, i Grimsta finns inget liknande undantag?

Ser dock cyklister då och då i Grimsta när jag springer, är dessa lagbrytare?

Senast ändrad:

darkforce

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Jag är något förvirrad över detta, vore helt toppen om någon kan förtydliga.

Vad sjutton gäller för Grimsta naturreservat och cykling? Är det egentligen förbud mot cykling i hela Grimsta naturreservat numera inklusive Vildmarksspåret?

Ganska synd i så fall kan jag tycka eftersom Grimsta verkar som klippt och skuret för bra mtb cykling, en ganska fin "luftig" skog där möjlighet till olika stigar bör vara mycket stort. Tycker det ser mera mtb vänligt ut än tex Ursvik i jämförelse.

Är inte Ursvik och Igelbäcken också naturreservat men där han man lyckats få till stånd ett undantag just för Nickspåret, i Grimsta finns inget liknande undantag?

Ser dock cyklister då och då i Grimsta när jag springer, är dessa lagbrytare?
kort o gott ja de är förbjudet att cykla i alla grönområden i sthlm stad annat än anlagda cykelbanor o grusvägar

MrSthlm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
kort o gott ja de är förbjudet att cykla i alla grönområden i sthlm stad annat än anlagda cykelbanor o grusvägar

Ok, verkar dock finnas en hel jäkla massa som bryter mot detta? Vad har ni själva för principer här i forumet, jag är fortfarande lite förvirrad över det här. Att de plockar cyklister som tvingas böta eller dylikt antar jag är exceptionellt ovanligt?

Hellas är ok? Hela Ursvik/Igelbäcken är förbjudet förutom Nickspåret som lyckats få till stånd ett undantag (grattis får man väl säga)? Hela Grimsta är förbjudet inklusive Vildmarksspåret (inget undantag)?

Berk

Aktiv medlem
Västra Stockholm

MrSthlm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Är det inte tvärtom? Det bruka inte vara förbjudet att cykla i naturreservat. Bara i Tyresta nationalpark är cykling helt förbjuden.

Jag hittar ingenting om en cykelförbud i reservatsföreskrifter:

Läs tidigare inlägg i tråden, verkar helt jäkla sjukt.

Jag är så störd över detta så att jag funderar på att skaffa en mtb igen, blir jag fälld vore jag f-n i mig en stolt rättshaverist. ;-)

Berk

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Läs tidigare inlägg i tråden, verkar helt jäkla sjukt.

Jag är så störd över detta så att jag funderar på att skaffa en mtb igen, blir jag fälld vore jag f-n i mig en stolt rättshaverist. ;-)

Jag förstår inte vad du menar.

Jag tror att jag har hittat rätt dokument med föreskrifter. Det finns väl bara ett Grimsta naturreservat, eller?

MrSthlm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Jag förstår inte vad du menar.

Jag tror att jag har hittat rätt dokument med föreskrifter. Det finns väl bara ett Grimsta naturreservat, eller?

Egentligen bäst att @darkforce får svara som verkar ha koll men några intressanta inlägg nedan:

1

2

3

4

Berk

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Ah, hade missat den hela diskussionen tidigare och att det fanns en sidan till i den här tråden.

Mycket märkligt! Men om man inte skriver nånting om cykling i föreskrifter av naturreservat tycker jag att man kan cykla där. Hur ska man veta att Stockholm har allmänna föreskrifter om reservat och grönområde? Och är det lagligt?

MrSthlm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Ah, hade missat den hela diskussionen tidigare och att det fanns en sidan till i den här tråden.

Mycket märkligt! Men om man inte skriver nånting om cykling i föreskrifter av naturreservat tycker jag att man kan cykla där. Hur ska man veta att Stockholm har allmänna föreskrifter om reservat och grönområde? Och är det lagligt?

Om jag förstår det korrekt så är det förbud i alla naturreservat eller grönområden (i Stockholm) om det inte finns specifika undantag (man får helt enkelt läsa på föreskrifterna för respektive reservat/grönområde)? Ett undantag är tydligen Nickspåret i Ursvik men jag antar att det finns fler, frågan är vilka. MTB spåren i Hellas antar jag är ett annat godkänt undantag? Grimsta verkar inte ha något undantag alls verkar det som.

Jag är lite fascinerad över att hela "cykel-Stockholm" verkar svalt detta helt utan något som helst motstånd, det hela är mystiskt. När jag sprang i Grimsta i kväll så tänkte jag flera gånger "här ser det riktigt bra ut att cykla mtb" men det är tyvärr bara att glömma (även om jag såg två st mtb cyklister). Möjligt att det är lite "hysch-hysch" kring dessa förbud, vet inte? (att många mtb cyklister struntar i förbuden medvetet men det är bara en gissning)

@Pelle Örnöga skrev så här tidigare i tråden för att citera honom:

"
Det finns tyvärr inga anlagda stigar, naturstigar eller motionsspår i Grimsta naturreservat som tillåter cykling, den anlagda grusvägen mellan Råcksta och Kaananbadet tillåter dock cykling.

Från Stockholms stad
"Cykla får du enbart göra på cykelvägar och bilvägar. Enligt Stockholms lokala allmänna trafikföreskrifter är det inte tillåtet att cykla på stigar eller i terräng i naturreservat eller grönområden."

Samma regelverk gäller vid samtliga naturreservat och grönområden i Stockholm, läs mer nedan.

"

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Därför att man är skyldig att ta reda på och känna till de lagar och regler som gäller där man befinner sig och för vad man tänker göra.

Ja, jag förstår teorin. Men det är klart att det inte funkar i praktiken om varje kommun har olika regler och dom kommunicerar dom inte och skriver dom inte i reservatsföreskrifter. Jag tror att nästan ingen vet om föreskrifter av kommenunen när kommunen inte skriver om dom på relevanta platser. Dessutom är det inte enkelt att ta reda på i vilken kommun man är i naturreservat som är ofta på gränsen av kommuner.

Jag försöker hålla mig uppdaterad, men har bara nu upptäck detta efter mer än en halvt år.

Skulle också tänka att det betyder att det har blivit illegalt att köra på de många sanktionrade spår i grönområden och naturreservat i Stockholms kommun, t.ex. Nickspåret.

DanielS

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Vad menar de med grönområden då? Anlagda parker?
Ja det har kommit upp cykelförbudsskyltar i parkerna runt där jag bor i Bromma.

Gällande nick-spåret så hanteras det av Sundbybergs stigcyklister och får väl anses vara ett sanktionerat spår och således undantagit från reglerna om någon del nu går i stockholms kommun.

Folk cyklar i Grimsta och Judarn trots detta förbud men tyvärr leder det väl det här förbudet till större risk för konflikter med andra som rör sig i naturen.

Hellas verkar ha fått någon typ av undantag, finns andra trådar som behandlar detta.

Berk

Aktiv medlem
Västra Stockholm

Gällande nick-spåret så hanteras det av Sundbybergs stigcyklister och får väl anses vara ett sanktionerat spår och således undantagit från reglerna om någon del nu går i stockholms kommun.

Folk cyklar i Grimsta och Judarn trots detta förbud men tyvärr leder det väl det här förbudet till större risk för konflikter med andra som rör sig i naturen.

Hellas verkar ha fått någon typ av undantag, finns andra trådar som behandlar detta.

Om det är officiella förbudsskyltar är det wenigstens bra att det är enkelt för alla att tar reda på vad som gäller.

Men jag tycker att det är rätt trist att Stockholm förbjuder stig cykling på de flesta ställer. Jag undrar också vad som kommer att hända i praktiken, stigcyklist har blivit så stor att det är svårt att hålla folk från stigarna.

Det verkar att stigcyklister behöver bättre organisation och lobby. Tid att delta i Stockholms Stigcyklisters årsmöte på 26 april.

H.

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Breda generella förbud som saknar grund och allmän förankring brukar ju få väldigt bra efterlevnad har jag hört.

hm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Står ju klart och tydligt att man bara får cykla på anlagda vägar o cykelvägar i sthlm .
Men vem fan bryr sig. Inte ens kommunen bryr sig om det .
Men kan ju va bra att veta om möter nån cyklisthatare och nävar börjar svingas om allemansrätt o grejer ...

Valhalla_

Aktiv medlem
Västra Stockholm

Jo men kanske de menar inte skog i allmänhet...?
Naturreservat och grönområden kanske avser naturreservat och anlagda parker?

fhloston

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Jag begärde ut underlaget för förbudet från Stockholms stad, och fick dessa filer. Jag har dock inte hunnit läsa.

Edit: efter en snabb skummning, handlar det mest om parkeringsregler. Dock omnämns terräng, cykelbanor etc. Antingen har jag fått irrelavanta dolument, eller så har man kört på pricipen att cyklar är fordon, och terräng är terräng. Vilket inte är samma definition som Naturvårdsverket har.
Noggrannare läsning krävs dock...

Bilagor

• Terrängförbudet_Beslut_TNx 5444-87.pdf
    7.9 MB · Besök: 14
  • Terrängförbudet_Beslut_TNx 5444-87_omslag.pdf
    271.5 KB · Besök: 6
  • Terrängförbudet_Tjänstememorial_PM.pdf
    1.9 MB · Besök: 7
Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Västra Stockholm

Om det var så "enkelt" att få till stånd ett undantag för Nickspåret i Ursvik samt mtb spåren i Hellas så hoppas jag att det kommer undantag för fler mtb spår i Stockholm snart. Föreningarna behöver i så fall skärpa till sig rejält. Att förbjuda hela jäkla Grimsta inklusive Vildmarksspåret från cykling är overkill och "överförmyndari", man tar helt enkelt naturen från cyklisterna (konstigt nog hittills utan protester verkar det som).

Undrar om den mycket bra cykelaffären "Sigge Cykel" som ligger nära Grimsta informerar sina mtb kunder om detta? "Tänk nu på att ni inte får cykla här i Grimsta."
(Jag tvivlar...)

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Ursvik hör väl till Sundbyberg, och vissa delar kanske går i Solna. Det är väl närmast Kista det möjligtvis är Stockholm.

hm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Öhh vilka mtb spår I hellas tänker du på ?
Och vem har sagt att det var enkelt att få till nick, som för övrigt inte heller ligger i sthlm ..

Undra om man frågar en riktigt paragrafryttare vad dom säger om bmx banan i Älvsjö, cykla dh i hammarbybacken eller fiskartorpets mtb bana ..??

MrSthlm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Ursvik hör väl till Sundbyberg, och vissa delar kanske går i Solna. Det är väl närmast Kista det möjligtvis är Stockholm.
Ok, osäker på exakt var de drar gränsen, Kista ligger ju precis bredvid Ursvik men jag får skylla på att jag inte är från Stockholm ursprungligen. ;-) Om det tex kan vara skillnad mellan Ursviks och Igelbäckens naturreservat (vilken kommun de tillhör)?

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Undrar också hur alla dessa förbud kommer gå ut över de yngre kommande generationerna av mtb cyklister i Stockholm? Gäller att man ha tur att bo i närheten av ett sanktionerat spår?

MrSthlm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Der finns nog inga sanktionerade spår I sthlm vad jag vet .
Man kan ju hoppas för framtiden att det kommer till lite fler undantag, sanktionerade" var nog ett taskigt ordval av mig.

Hmm, Lövsta skog borde väl påverkas av detta förbud också? Men man får väl ta sig ända till Järfälla då som tydligen har totalt andra regler?

En del verkar även lobba för mtb förbud på Sörrmlandsleden men finns en helt gigantisk separat tråd om detta.

Senast ändrad:

poqa

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Om det var så "enkelt" att få till stånd ett undantag för Nickspåret i Ursvik samt mtb spåren i Hellas så hoppas jag att det kommer undantag för fler mtb spår i Stockholm snart. Föreningarna behöver i så fall skärpa till sig rejält. Att förbjuda hela jäkla Grimsta inklusive Vildmarksspåret från cykling är overkill och "överförmyndari", man tar helt enkelt naturen från cyklisterna (konstigt nog hittills utan protester verkar det som).

Undrar om den mycket bra cykelaffären "Sigge Cykel" som ligger nära Grimsta informerar sina mtb kunder om detta? "Tänk nu på att ni inte får cykla här i Grimsta."
(Jag tvivlar...)
Är du med i någon förening? Skärp då isåfall till dig själv!
Om inte så tycker jag du går med i en förening och börjar hjälpa till!!

DanielS

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Om det är officiella förbudsskyltar är det wenigstens bra att det är enkelt för alla att tar reda på vad som gäller.

Men jag tycker att det är rätt trist att Stockholm förbjuder stig cykling på de flesta ställer. Jag undrar också vad som kommer att hända i praktiken, stigcyklist har blivit så stor att det är svårt att hålla folk från stigarna.

Det verkar att stigcyklister behöver bättre organisation och lobby. Tid att delta i Stockholms Stigcyklisters årsmöte på 26 april.
Åtminstone i parkerna är det "officiella skyltar" (uppsatta av staden) som sitter på papperskorgarna. Jag kan hålla med om att det är olämpligt att cykla på vissa av de här stråken, men de enstaka cyklister man träffat på har inte orsakat några problem tidigare. Nu har antalet konlikter ökat då vissa har ett behov av att tillrättavisa sina medmänniskor. I naturområden/skog finns inga förbudsskyltar runt där jag bor.

Någon ovan har ju citerat vad stockholm skriver om cykelförbud men upprepar det här: "Cykla får du enbart göra på cykelvägar och bilvägar. Enligt Stockholms lokala allmänna trafikföreskrifter är det inte tillåtet att cykla på stigar eller i terräng i naturreservat eller grönområden." (https://parker.stockholm/naturreservat/foreskrifter-regler/). Det här går väl inte att tolka på något annat sätt än att det är totalt cykelförbud i skogen.

Fiskartorpet, Nick, anlagda bmx-banor och liknande är ju anlagda cykelspår så de kan ju knappast omfattas av det här.

Jag tycker också det känns väldigt omotiverat med en så generell skrivelse, jag kände inte till det här förrän i höstas när skyltarna kom upp i parken där jag brukar springa. Men tydligen så har föreskrifterna sett ut så här en längre tid. Dock har jag varit medveten om att det varit cykelförbud t ex i naturreservatet i Judarskogen.

Konvalj

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Åtminstone i parkerna är det "officiella skyltar" (uppsatta av staden) som sitter på papperskorgarna. Jag kan hålla med om att det är olämpligt att cykla på vissa av de här stråken, men de enstaka cyklister man träffat på har inte orsakat några problem tidigare. Nu har antalet konlikter ökat då vissa har ett behov av att tillrättavisa sina medmänniskor. I naturområden/skog finns inga förbudsskyltar runt där jag bor.

Någon ovan har ju citerat vad stockholm skriver om cykelförbud men upprepar det här: "Cykla får du enbart göra på cykelvägar och bilvägar. Enligt Stockholms lokala allmänna trafikföreskrifter är det inte tillåtet att cykla på stigar eller i terräng i naturreservat eller grönområden." (https://parker.stockholm/naturreservat/foreskrifter-regler/). Det här går väl inte att tolka på något annat sätt än att det är totalt cykelförbud i skogen.

Fiskartorpet, Nick, anlagda bmx-banor och liknande är ju anlagda cykelspår så de kan ju knappast omfattas av det här.

Jag tycker också det känns väldigt omotiverat med en så generell skrivelse, jag kände inte till det här förrän i höstas när skyltarna kom upp i parken där jag brukar springa. Men tydligen så har föreskrifterna sett ut så här en längre tid. Dock har jag varit medveten om att det varit cykelförbud t ex i naturreservatet i Judarskogen.

Fast tveksamheten ligger i om Stockholm har juridisk grund att stå på i sitt förbud. Naturvårdsverket säger detta om cykling i naturen:
"Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar.
...
Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla."

Sedan finns ett stycke om att naturreservat kan ha förbud, men där har vi ju redan konstaterat att det inte står i föreskrifterna för t ex Grimsta att cykling är förbjuden.

Jag är inte jurist, men om NVV säger att kommunen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder genom trafikföreskrifter så tolkar jag det som att kommunen inte kan reglera cykling utanför diton, annat än genom naturreservatsföreskrifter. Om NVV menade att kommunen (godtyckligt) kan förbjuda cykling i naturen skulle de antagligen skriva det.

MrSthlm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Är du med i någon förening? Skärp då isåfall till dig själv!
Om inte så tycker jag du går med i en förening och börjar hjälpa till!!

Jo, ja, jag tar absolut kritiken, bra där. Mitt första inlägg handlade mer om hur förvirrad jag är över situationen och undrade vad i h-vete vad som gäller vilket fortfarande inte verkar supertydligt. Tyckte att debatten/tråden var värd att väcka i synnerhet med tanke på hur konstigt och rörigt det är så att situationen går upp för fler här. Men ja, jag är otroligt förvånad över att naturen (ok, åtminstone delvis) tas ifrån mtb cyklisterna i Stockholm utan så mycket debatt och gnäll (åtminstone inte vad det verkar hittills).

Har cyklat mtb en del förr (drygt 10 år sedan) men funderade nu allvarligt på att köpa en igen med all fin natur runt omkring mig men började tveka starkt nu när jag förstår hur ofattbart krångligt det börjat bli här i Stockholm numera. Om jag inte ens kan cykla mtb i Grimsta och Lövsta med omnejd verkar det lite hmmm överdrivet "jobbigt" för mig kan jag tycka, vet inte om jag har lust/ork att alltid transportera cykeln med bil först om transportsträckorna blir överdrivet långa, lika bra att fokusera på lvg cyklande istället.

Oavsett om jag har mtb cykel eller inte så kan man dock självklart gå med i en förening och hjälpa till, det har du absolut rätt i. Vilken förening är du själv med i? Men ja, om det nu är ett så pass brett förbud som det verkar så vore det toppen om man kan kunde få till stånd undantag för lite fler spår.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Stockholms stigcyklister verkar ju vara i behov av folk som engagerar sig, annars går den i graven på årsmötet i slutet av april. Lite konstigt kan tyckas, med tanke på vilket ramaskri och engagemang det blir i den här typen av trådar. Men det kanske mest är tomma tunnor som skramlar här?

MrSthlm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Sedan finns ett stycke om att naturreservat kan ha förbud, men där har vi ju redan konstaterat att det inte står i föreskrifterna för t ex Grimsta att cykling är förbjuden.

Är detta verkligen konstaterat?

Läs det här inlägget (länken nedan). Verkar ju som det är förbjudet om inte undantag är specificerat i föreskrifterna för det specifika reservatet/grönområdet? (Några sådana undantag finns inte för Grimsta i dagsläget vad det verkar.)

För att citera @Pelle Örnöga
"
Från Stockholms stad
"Cykla får du enbart göra på cykelvägar och bilvägar. Enligt Stockholms lokala allmänna trafikföreskrifter är det inte tillåtet att cykla på stigar eller i terräng i naturreservat eller grönområden."
"

MrSthlm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Stockholms stigcyklister verkar ju vara i behov av folk som engagerar sig, annars går den i graven på årsmötet i slutet av april. Lite konstigt kan tyckas, med tanke på vilket ramaskri och engagemang det blir i den här typen av trådar. Men det kanske mest är tomma tunnor som skramlar här?

Jag tycker tvärtom, hade förväntat mig ett betydligt större ramaskri. Nu är det några enstaka personer här som upprörs eller varje fall är förvirrade över vad som egentligen gäller. Däremot vet jag att det var/är bra tryck i tråden om Sörmlandsleden.

Konvalj

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Är detta verkligen konstaterat?

Läs det här inlägget (länken nedan). Verkar ju som det är förbjudet om inte undantag är specificerat i föreskrifterna för det specifika reservatet/grönområdet? (Några sådana undantag finns inte för Grimsta i dagsläget vad det verkar.)

För att citera @Pelle Örnöga
"
Från Stockholms stad
"

Enligt NVV så ska reservatet ha föreskrifterna på skyltarna vid respektive reservat:
Men Grimstas föreskrifter eller skyltar säger ingenting om cykling.

MrSthlm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Enligt NVV så ska reservatet ha föreskrifterna på skyltarna vid respektive reservat:
Men Grimstas föreskrifter eller skyltar säger ingenting om cykling.

Aha, ok, nu hänger jag med ditt resonemang, i så fall tvärtemot vad @Pelle Örnöga skriver.

Dvs om inte det specifika reservatet har föreskrifter som förbjuder cykling (eller har uppsatta skyltar) så är det ok enligt din tolkning.

Som jag förstod Pelle så är det precis tvärtom, dvs det är förbjudet i alla reserverat i Stockholm om inte det specifika reservatet har några undantag, att nedan text är vad som gäller generellt i hela Stockholm:

Från Stockholms stad:

hm

Aktiv medlem
Västra Stockholm
För några år sen fanns det i alla sthlms naturreservatsföreskrifter. Men försvann därifrån .. antar pga av det inte behövdes skrivas in där iom det allmänna förbudet i trafikföreskrifteerna .

DanielS

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Fast tveksamheten ligger i om Stockholm har juridisk grund att stå på i sitt förbud. Naturvårdsverket säger detta om cykling i naturen:
"Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar.
...
Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla."

Jag är inte jurist, men om NVV säger att kommunen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder genom trafikföreskrifter så tolkar jag det som att kommunen inte kan reglera cykling utanför diton, annat än genom naturreservatsföreskrifter. Om NVV menade att kommunen (godtyckligt) kan förbjuda cykling i naturen skulle de antagligen skriva det.
Ja det vore ju jättebra om någon med den rätta kompetensen kunde gräva lite i det. Men så länge som sthlm stad skriver som de gör så kommer det ju att uppstå situationer då någon (med viss rätt?) blir upprörd över att vi cyklar på stigar.

Konvalj

Aktiv medlem
Västra Stockholm
Aha, ok, nu hänger jag med ditt resonemang, i så fall tvärtemot vad @Pelle Örnöga skriver.

Dvs om inte det specifika reservatet har föreskrifter som förbjuder cykling (eller har uppsatta skyltar) så är det ok enligt din tolkning.

Som jag förstod Pelle så är det precis tvärtom, dvs det är förbjudet i alla reserverat i Stockholm om inte det specifika reservatet har några undantag, att nedan text är vad som gäller generellt i hela Stockholm:

Från Stockholms stad:
Ungefär så, ja. NVV, som överser allemansrätten, säger ju rakt ut att allemansrätten gäller cykling och att det enda sättet att begränsa den är lokala trafikföreskrifter eller förbud i naturreservat. Jag tolkar det som att med lokala trafikföreskrifter så kan kommunen begränsa t ex cykling på grusade gångar, tänk Hagaparken.

Trafikkontoret i Stockholm säger själva att de lokala trafikföreskrifterna gäller gator:
"Stadens lokala trafikföreskrifter beskriver vilka villkor och regler som gäller på våra gator."
Grimsta naturreservat har inga gator (nåja, kyrkogården kanske har någon). Men jag har å andra sidan inte hittat föreskriften som de hänvisar till när de säger att den förbjuder cykling på allt annat än gator och cykelvägar.

Jag tolkar också att NVV tycker att föreskrifterna ska anslås för varje naturreservat, eftersom att de skriver det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer