Vätternrundan 100km

LenaT

Ny medlem
Vätternrundan 100km
Hej!

Jag har på något högst oväntat sätt anmält mig till Vätternrundan 100 km tillsammans med två amerikanska vänner.

Jag är totalt ny på detta med cykling och mitt enda mål är att ta mig runt banan innan sluttiden (dvs innan de ’drar snöret’). Eftersom jag tror att detta kommer bli en engångsgrej så vill jag inte lägga mer pengar än nödvändigt på cyklingen. Gällande förberedelse och träning har jag hyfsad koll och kör både gym och spinning, och hoppas kunna cykla en del ute när underlaget tillåter.

Nu till min fråga, jag hade tänkt använda min 7-växlade vanliga ’stadscykel’ med normal sadel och vanliga trampor. Är detta bara naivt eller måste jag låna/hyra en sån där racercykel med konstigt styre och pedaler!? Som sagt, målet är enbart att ta sig runt de 100km med livet i behåll, men kommer jag vara den enda som trampar på en helt vanlig cykel?? ?

Med vänlig hälsning, Lena

Kaviatar

Ny medlem
Vätternrundan 100km
Jag har cyklat Uppsala - Malmö på en 3 växlad gammal herrcykel. Ingen fara. Du kommer garanterat få en roligare upplevelse med en ordentlig cykel men visst kommer det fungera med den du har.

Bengt-re

Aktiv medlem
Vätternrundan 100km
Det går absolut att göra. Testa gärna att cykla en lite längre runda för att se att bak och handleder överlever.

Nyoljad kedja. Välpumpade däck - nya däck om de börjar se vissna ut. Klura på om du inte skall höja sadeln en gnutta och sätta på barends på styret. Små investeringar som gör livet lite trevligare.

Lycka till!

Bengt-re

Aktiv medlem
Vätternrundan 100km
LenaT sa:
Barends? Vad är det? Finns det på stadscyklar?? Googlade men blev inte mkt klokare av det ?.
Ja. På hybrider med rakt styre är det ganska vanligt. Finessen är att man kan ändra handpositionen och lasta av den statiska belastningen på händer och handleder.

Men var det inte tillåtet så.

Bilagor

Bengt-re

Aktiv medlem
Vätternrundan 100km
LenaT sa:
Aha, tack för begripligt svar! Nått sånt finns inte på min cykel iaf ?
Då får du nöja dig med att försöka justera till sittställningen, ha däcken i gott skick och ta av onödiga prylar. Sätt dit flaskhållare om du inte har det- för dricka lär du behöva.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer