Vätternrundan 2006 - Happy Sub9 klungan. Vi FIXADE det på åtta och någonting!!! :-) Eftersnack och bilder!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Leo

Ny medlem
Vätternrundan 2006 - Happy Sub9 klungan. Vi FIXADE det på åtta och någonting!!! :-) Eftersnack och bilder!!!
Ja, nästa år kommer det att bli dags att trampa runt Vättern på under nio timmar. Hur mycket/lite under nio timmar beror på väder, vind, snittfart, broöppning i Karlsborg och hur många vi lyckas bli med samma målsättning. En klunga på 5-15st är nog optimalt, men fler eller färre funkar det med.

Planen är att starta runt fyratiden på lördag morgon, då när de flesta snabba klungor startar. Lätt att komma igång med bra fart och få med fler i tåget.

Alla som känner sig sugna på att köra 300km med ca 36-37km/h i snitt är välkomna att anmäla intresse här i tråden. Det kommer att bli ungefär två korta(max 2x10min, helst lite kortare) stopp under rundan, troligtvis Fagerhult(140km) och Boviken(232km). Då har vi lite marginal att fixa 9h totaltid. Tyvärr finns det en faktor som kan spela oss ett spratt och det är broöppningen i Karlsborg, som sker varje hel timma. Startar vi 04.16, snittar 36km/h och tar en paus på 10 minuter i Fagerhult så når vi bron efter exakt 6 timmar, dvs klockan 10.16. Snittar vi 37km/h så är vi där 10.06.

Nu är starttiden fastställd, vi kommer att starta 04:34.

Hur gör man då om man vill köra i happy sub9 klungan då? Jo, var och en gör en anmälan själv, men vi gör det samma fastställda dag/kväll vid samma tidpunkt. Alla använder samma anmälningsnummer som jag publicerar här när det är dags för anmälan. Skulle någon redan ha anmält sig så går det bra att ändra starttid i Motala på fredagen när man hämtar ut nummerlappen, mot en liten kostnad - givetvis. :-P

Mer detaljer och planer om happy sub9 klungan kommer här i tråden allt eftersom vi närmar oss start. Alla som vet, vill och kan(nåja, eller tror sig kunna) köra under nio timmar är som sagt välkomna att haka på här. Det spelar ingen roll var du bor, vi kommer troligtvis inte att kunna träna ihop innan rundan så du ska ha lite vana att köra i klunga, men det finns gott om tid att lära sig det fram tills juni 2006. Det viktigaste är att vi håller någorlunda jämn fart, den som drar längst fram ska inte öka tempot utan fortsätta i samma fart som klungan körde i innan man plötsligt är längst fram, sedan drar man inte längre än max ett par minuter och viker av och lägger sig sist i klungan.

Vi får fixa en liten happy sub9 "banner" att fästa bak på tröjan, så att vi lätt känner igen varandra vid start, sen är det bara att köra! Välkomna! :-)

EDIT: Och här är länken till bannern: Team Happy Sub9 banner, Wordfil

/Leo

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så här anmäler du dig:

1. Surfa in på http://www.cyklavaettern.com/

2. Klicka på "Anmäl dig här" under Vätternrundan.
3. Klicka på "Klicka här för att anmäla dig."
4. Fyll i Anmälningsnummer xxxxxx i rutan och tryck på "Ändra". Nu kommer alla att anmäla sig på samma "blankettnr".
5. Klicka i "Önskar starta sent, efter kl 02.50", då startiden vi kör är runt 04.16-04.20
6. Fyll i alla övriga uppgifter. I fält "Företag / Förening" skriver man happy sub9 om man vill. :-)
7. Genomför betalning och sedan är det klart!
8. Träna träna träna, så ses vi i Motala på fredagen den 16 juni, om inte innan.
9. Klart!

ps. Anmälan är stängd nu, vi är närmare 30st i klungan. Ses i Motala!!!

Senast redigerad av en moderator:

DeLiQ

Aktiv medlem
...varje hel timma är det broöppning...

CalleB

Medlem
Jag har planerat att köra VR 2006, men antagligen blir det min MTB jag kör på. Självklart uppkittad för asfalt så mycket det bara går. Får man vara med ändå, även fast jag inte har nån lvg-hoj?

Beljajev

Ny medlem
Hej!

Jag kanske skulle kunna ge lite tips om man tar sig under 9 timmar! Har kört rundan 2 ggr och bägge gångerna varit under 9 timmar, det som krävs är rejält med distansträning, men kanske inte så mycket som man tror! I år togs sig alla av vårt gäng under 9 timmar och alla var nog inte så vältränade.....

Första gången under 9 timmar startade mitt gäng 03:53 och vi var ca: 10 som hade tänkt åka tillsammans! Gick det.....knappast! Den snabba 4:14 gruppen kom för snabbt i kapp, bara jag av de som hade tänkt köra tillsammans orkade haka på den. Vi droppade av eftersom men visst var det kul med en debuttid på 8:15! Våran grupp hade tider mellan 8:15 till 9:45

I år däremot hade vi bestämmt att alla skulle cykla tillsammans i minst 20 mil, vilket resulterade att alla 10 tog sig under 9 timmar, farten var bra och mindre ryckig och i och med att vi i vårt gäng var tvungen att mer aktivt bidra med farthållning så passade de den oss bra! Vi startade ca 05:30 och som sagt, startar man närmare fantomgruppen så blir det nog svårt att hålla ihop gruppen! Vissa kommer att vilja föja in the bitter end......osv! Detta år hade vi tider mellan 8:45 till 8:59! Vi stannade tyvärr två ggr en stopp and splash(urin) innan Jönköping och ett fylla på på västsidan(Karlsborg?) stillastående tid ca:15 min

Så summasummarum skall ni ha hjälp med tempot längre sträckor kanske inte start runt 4:14 gruppen är så bra utan start senare ger betydligt jämnare tempo, och mindre risk att de riktiga lvg-svettosarna hakar på 4:14 hela vägen!

Varför planera för två stopp? Jag säger max ett!, Vattenrygga två kingsize vattenflaskor på ramen och två bakpå sadeln a´la triathlon, då behöver man bara fylla på en gång och knappt det! Pesonligen skulle jag nog klara mig utan stopp, det sker inget positivt under stoppen(förutom att man får dricka) tappar moment etc vila gör man ju i Motala!

Leo

Ny medlem
Nu är ju tanken att vi ska få ihop till en "egen" sub9 klunga, inte bara tjuvåka med andra snabba klungor även om vi siktar på att starta ungefär samtidigt. Jag känner inte ens till "04:14 gruppen" och det var inte tanken att haka på den/dom. Därför så vore det skoj att få ihop 5-15 till en happy klunga, vi kör metodiskt och siktar på att snitta 36-37km/h. Kommer det klungor som snittar 40km/h får de gärna passera oss.

Två stopp, ja, ska man vara petig så kan man lika gärna köra runt hela utan att stanna en enda gång. Men det är faktsiskt rätt skönt att slippa ha _allt_ vatten med från start, samt att man kan sträcka lite på ryggen vid stoppen och sist men inte minst - släppa av lite ballast dvs pissa! :-) Så två stopp är planerade, like it or not. ;-)

/Leo

S-works

Aktiv medlem
Låter som ett trevligt förslag, Har kört på 9,04 som bäst så om jag skall köra igen skall jag under 9 tim!
Just broöppningen är inte kul, vi kom precis när dom stängde av vägen och det kändes som vi stod där i en evighet!! Så utan den hade jag förmodligen klarat sub 9....

Följer denna tråden och funderar...

/ Björn

Guzzer

Medlem
Låter kul. Vi är ett gäng i Slätta MTB (Falun) som tänkt åka tillsammans. Jag gissar att vår kapacitet ligger någonstans kring 9 timmar. Ska höra med de andra, men det är alltid lättare att åka fort om man är fler (till en viss gräns, så klart).

//Tobias Trofast, Slätta MTB Falun

Alex

Medlem
Jag vill men om jag kan återstår att se. Tänker iallafall haka på och håller därför koll på denna tråden. Körde mitt första styrketräningspass tidigare ikväll som en första förberedelse. Tur och retur till jobbet några dagar i veckan under vintern skall bibehålla nuvarande standard. Sen till våren tänker jag skaffa mig massvis med röda blodkroppar. Sån är den storstilade planen. En kompis som definitivt kan köra under 9 hänger också på.

/Anders

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hm, lite sugen blir jag ju... säg till när det är dags, Leo.

Sam

Aktiv medlem
som jag har väntat på att Leo skulle starta denna tråd!
kollade igår på VRs hemsida att klockan stod på 03:46, tänk om Leo har glömt!

"happy sub9" banner är ett måste.

Rippa

Ny medlem
Hmmm.. fan.. Nej... Hur svårt ska re va... hmm.. NEEEJ... sluta nu... he he, nu JÄVLAr.... lägg NED... sluta... smärta är skönt... NEJ.. stäng av... tänk inte ens... muha ha ha ha, nu JÄVLAAAAARRR!!!!

Markus F

Aktiv medlem
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmm.. fan.. Nej... Hur svårt ska re va... hmm..
> NEEEJ... sluta nu... he he, nu JÄVLAr.... lägg
> NED... sluta... smärta är skönt... NEJ.. stäng
> av... tänk inte ens... muha ha ha ha, nu

Rippa, du ska få lite argument mot Vätternrundan av mig:
1. Det är proppfullt med pajaser som inte kan cykla.
2. Det kostar mycket pengar (det är dock inte dyrt, faktum är att en tusenlapp är billigt när man tänker efter)
3. Det är massvis med folk och man får stå i kö hela tiden.
4. Majoriteten av deltagarna är inte vana att cykla länge, långt eller snabbt, att anstränga sig fysiskt eller att få sin dygnsrytm störd och att få sömnbrist.
5. Mat och logi håller normal svensk standard (dvs det är dyrt och dåligt) så vida man inte vill äta korv och sova i gymnastiksal eller langa upp den feta plånboken. Dock är allt anständigt boende på flera mils avstånd redan fullbokat.
6. Det är i Sverige och det är försommar. Vädret är alltså garanterat dåligt.
7. Är man van vid att cykla är det dessutom inte ens jobbigt.

Sådär, nu har jag varit neggig tillräckligt. VR är ett jättebra arrangemang, men en gång får räcka för mig.

Leo

Ny medlem
Markus F: Det är därför det är så skoj att köra! ;-)

Kul att så många är intresserade, det här blir nog bra!

/Leo - kör VR för 7:e gången nästa sommar

ps. boende i idrottshall/skola är förresten helt ok, det är ju inte någon semester man åker på. Kostar en dryg hundralapp.

Sam

Aktiv medlem
Leo skrev:
> ps. boende i idrottshall/skola är förresten helt
> ok, det är ju inte någon semester man åker på.
> Kostar en dryg hundralapp.

det kostar 150 kr och man betalar det i samband med att man hämtar ut nummerlappen och liknande. det verkar som det inte går att boka detta i förväg... eller?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag kommer nog försöka slagga i bilen..

Leo

Ny medlem
Ja, det betalas på plats, bredvid nummerlappsuthämtningen. Slagga i bil har jag testat ett år, tror det var 2002, funkar inget vidare jämfört med idrottshallen. Lyckades hitta fin p-plats vid starten, gick inte att sova pga nöjesfältsdiscot som höll på med dunkadunka fram till 02.00... :-P

/Leo

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Öronproppar funkar bra för mig och då är det iaf ingen i samma "lokal" som snarkar, pratar och går runt och trampar mig på fötterna..

mytomspunnen

Aktiv medlem
Shit, jag blir lite sugen men jag har ingen aning om jag har det som krävs för att gå under nio timmar...

Rippa

Ny medlem
mytomspunnen skrev:
> Shit, jag blir lite sugen men jag har ingen aning
> om jag har det som krävs för att gå under nio
> timmar...

Vad det än krävs är jag säker på att jag inte har det :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Rippa, du och jag ska köra landsväg i vår. Mytis är också välkommen att haka på..!

Johan S

Ny medlem
Jag avstår nog från sub-9-timmarsgrupper men har idag anmält mig till en av mina kära klubbar;) Tror vi startar strax efter 3 så jag kommer nog aldrig att se er eftersom mina realistiska drömmmar handlar om under 11 timmar, ungefär..:(

Sam

Aktiv medlem
Johan S skrev:
> Jag avstår nog från sub-9-timmarsgrupper men har
> idag anmält mig till en av mina kära klubbar;)
> Tror vi startar strax efter 3 så jag kommer nog
> aldrig att se er eftersom mina realistiska
> drömmmar handlar om under 11 timmar, ungefär..:(

om du startar 03.nånting och satsar på sub11 och vi startar 04:00 så satsar på sub9 så måste vi ju träffas förr eller senare under loppets slutfas.

Rippa

Ny medlem
jomper skrev:
> Rippa, du och jag ska köra landsväg i vår. Mytis
> är också välkommen att haka på..!

Jag har ju iofs mitt pendlar-ök-TdR-vapen-single-speed-härke-alltiallocykel. Den kan man kanske rulla på.

Wilier

Aktiv medlem
Jag är bara med om vi satsar på under 7 timmar.

Sam

Aktiv medlem
Wilier skrev:
> Jag är bara med om vi satsar på under 7 timmar.

då måste man ligger på drygt 43km/h. saftigt. rekordet för den nya banan är 6h 41 minuter eller nåt liknande, så det är inte omöjligt. :-)

R

Robb

Guest
Körde 8.29 2003.

Startade 0356 tror jag, Ett stopp i efter 14 mil.
Fem flaskor vitargo, 2,5 energikakan och några squeezy.
Tror snabbklungan körde förbi oss i fagerhult, för jag såg aldrig till dem, och det var nog tur det.
Blev omkörd av ett gäng som körde jämnt och bra, var nog fem pers (plus andra från och tillare) som höll ihop i 25 mil eller nåt.

Jämnt tempo är guld värt, då håller man sig fräsch till det lite kuperade slutet.

Fast nu är man en helt avdankad sjöman, som blir avhängd av den lokala triathlonklubben i sidvind.
That sucks!!

Elin

Ny medlem
Låter skitkul! Är redan anmäld med start en bra bit före midnatt. Men om jag kommer i mirakulös form till nästa säsgong hakar jag på längst bak ;)

Edit: Tog bort det ovesäntliga :P

R

robb

Guest
Super OT

men elin. om du jobbar på broströms så vet jag ju vem du är, skrämmande va?

Jag själv:
Ex 2ndeng bro jupiter..snart iverbåt

Elin

Ny medlem
Edit 1: Löfte om att ta bort OT-insperirat dravel
Edit 2: Infriande om löfte :)

Leo

Ny medlem
Ok, nu håller vi oss till ämnet... ;-) Fler som är sugna på att köra med happy sub9 teamet, bara att anmäla intresse i tråden och sen inte missa anmälningen själv när det närmar sig. Återkommer med datum och tid som sagt.

/Leo

The big O

Ny medlem
Jag är på bara jag lyckas komma i form. Blir en massa spinning i vinter och förhoppningsvis ett gäng rejäla landsvägspass framåt mitten av maj när snön har smält här uppe...

Hudson

Ny medlem
Det här låter helt klart intressant. Vilken är den tänka starttiden? såg att den är 03:52 nu.

edit: sorry läste första inlägget slarvigt. runt fyra alltså...

Leo

Ny medlem
Tiderna rasslar på fort nu, troligtvis är det snart dags för anmälan. Räkna med att vara beredda kanske redan i slutet på denna veckan eller början av nästa vecka. När tiden närmar sig 03.58 så kommer jag spika dag och tid för anmälan. Så håll koll på tråden och haka på den roligaste Vätternrundan klungan som kommer att rulla runt sjön på under nio timmar. :-)

Vid anmälan: Under "Företag/Förening" kan man skriva happy sub9, om man vill. Borde nog hjälpa till att få med alla i samma startgrupp.

/Leo

Anders G

Ny medlem
Ju mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag, får ta det slutgiltiga beslutet om det blir start eller ej när tiden är inne för anmälan. Har haft lite funderingar på att bara glida runt sjön för att kunna säga att man har gjort det, men kan man få en skaplig tid också är ju det bättre!

PerM

Medlem
Ett litet TIPS!

När man anmäler sig på siten får man ett anmälningsnummer, detta nummer kan alla använda sig utav. Så när den första personen har anmält sig så lägger denne ut anmälningsnummret han/hon fick i denna tråd. Sedan ser alla andra till att använda samma anmälningsnummer (glöm ej att klicka ”sen start” och på "Ändra" knappen). Effekten blir densamma som om alla skulle anmäla sig på samma anmälningsblankett

Har precis gjort på detta vis då jag anmälde 33 arbetskollegor.

//pm

Leo

Ny medlem
PerM: Tackar för tipset, då gör vi så, perfekt!

/Leo

J

johanfl

Guest
Ytterligare ett tips är att det i praktiken bara att rulla in den startgrupp som man tycker är lämplig. Starttiden tas då man rullar över mattan i starten. Kan ju förstås se lite konstigt ut om det är ett stort antal som gör så, men om det bara är 10 st så är det ingen fara. Så har vi gjort de senaste gångerna och funktionärerna säger ingeting. Man behöver inte krångla med ändring av startgrupp.
I startgruppen 4:00 och ett par grupper framåt så är Fredrikshof dominerande. Så där finns mycket draghjälp av rutinerade cyklister. I 4:14 gruppen så startar de snabbaste cyklisterna av tradition, det är alltid startade i den gruppen som har sannabste tiden.

//Johan

Leo

Ny medlem
Ok, nu är första inlägget uppdaterat med info om hur anmälan går till.

Nu finns det ett par alternativ. Då det verkar som det är stort tryck anmälan i grupperna 04.00 och framåt så kan vi antingen ta och sikta på att anmäla oss i grupp 03.58. Eller så tar vi och anmäler oss i någon grupp efter 04.14, t.ex. 04.16 eller 04.18. Vad sägs om det?

Den senare tiden efter 04.14 skulle nog fungera bra för att inte direkt splittra happy sub9 klungan, för det är säkert lockande att hänga på ännu snabbare klungor annars i början. ;-)För dom som trots allt hakat på de snabbaste klungorna och känner att det inte håller så finns ju möjligheten att ansluta till happy sub9 klungan som kommer strax bakom och kör i ett jämnt och fint tempo som ett godståg. :-)

Den tidiga tiden, 03.58, ger oss bara ett par minuters försprång. Vi blir garanterat omkörda, risken finns att några vill haka på de snabbaste klungorna och vips är vi kanske några färre? Vad säger ni?

/Leo

CalleB

Medlem
Jag sitter redo med Visa-kortet och väntar på "GO" :-)
Tycker också de senare tiderna verkar vara bäst.

Alex

Medlem
03.58 håller jag på i så fall. Happy-klungan får vi väl försöka hålla ihop, men blir man droppad från den också så har man lite fler chanser att haka på andra klungor som kommer efter. Om jag fattat det rätt på Vätterns hemsida så startar sista grupp omkring 05:00.

/Anders

racedavid

Medlem
Verkar helt klart intressant! Ska hålla ögonen öppna och sinnet klart

Leo

Ny medlem
Ojdå... :-) Där ser man, då föreslår jag att vi anmäler oss när tiden är 04.16-04.18. Annars hamnar vi mitt i smeten och det blir svårt att hålla ihop klungan. Återkommer med anmälningsnummer när det är dags, det rasslar på fort med tiderna nu som sagt.

/Leo

Johan S

Ny medlem
Sam skrev:

>
> om du startar 03.nånting och satsar på sub11 och
> vi startar 04:00 så satsar på sub9 så måste vi ju
> träffas förr eller senare under loppets slutfas.
>

Eh, ja just det, skulle bara kolla om ni var vakna...hrmm...

Leo

Ny medlem
Det rasslar på fort som sagt, just nu är tiden 04:08. Håll koll på tråden, det blir anmälan så fort det slår över till 04.16-04.18 någonting!

Se första inlägget för detaljer hur man går tillväga vid anmälan, det gäller att alla använder samma anmälningsnummmer den dagen.

/Leo

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer