Låter onekligen som ett exempel på att göra det lite onödigt jobbigt för sig.Grundregeln är minst 100 mil i sadeln innan loppet. Bara ta fram kalendern och börja planera. Jag kan starkt rekommendera att hitta vänner att cykla med och ha en plan. Första gången körde jag ensam på en MTB, det är bland det jobbigaste jag gjort...
Att gå från soffpotatis utan bockstyre-erfarenhet till att köra Vätternrundan i år - går det? För kort tid? Dumt?
Sugen på anmälan men aldrig cyklat mer än 6-7 mil.
Men du körde från april och framåt mer än "2 + 2 mil någon gång per vecka"!?Om du är helt soffpotatis blir det tufft men genomförbart. Om du däremot har cyklat lite i skogen eller pendling ska det inte vara några problem.
Inför min första VR hade jag bara pendlat 2 + 2 mil någon gång per vecka. Under vintern fortsatte jag med pendlingen och körde hårda intervallpass på gym kanske en eller två gånger per vecka. Längre pass utomhus började jag med i mars och satt första gången på den nya racern i april.
Det räckte för att fixa VR på 9:30 och då var jag mycket aktiv med dragningarna.
Fast om trådskaparen börjar trampa regelbundet nu och bygger upp sig så skulle jag säga att hen inte kommer att vara otränad när det är dags. Snarare skulle jag säga att hen kommer att kunna vara bättre förberedd än en ganska stor andel av de som cyklar rundan.Jag har aldrig förstått tjusningen med detta, om det går bra eller ej beror väl på din fysiska status. Finns en hel del som gjort så under årens lopp, du får ingen extra medalj eller så bara för att du gör det otränad.![]()
Soffpotatis kanske var att sälja mig själv lite kort. Mitt VO2-max ligger på 45 om det nu är ett mått på någonting. 30 år gammal. Springer 2-3 ggr/vecka.Om du är helt soffpotatis blir det tufft men genomförbart. Om du däremot har cyklat lite i skogen eller pendling ska det inte vara några problem.
Inför min första VR hade jag bara pendlat 2 + 2 mil någon gång per vecka. Under vintern fortsatte jag med pendlingen och körde hårda intervallpass på gym kanske en eller två gånger per vecka. Längre pass utomhus började jag med i mars och satt första gången på den nya racern i april.
Det räckte för att fixa VR på 9:30 och då var jag mycket aktiv med dragningarna.
Då är det "endast" tillvänjning till att cykla lång distans, och viss vana om att cykla med folk runt omkring, som fattas. Bygg sakta men konsekvent upp distansvanan under våren så ska det nog gå utmärkt!Soffpotatis kanske var att sälja mig själv lite kort. Mitt VO2-max ligger på 45 om det nu är ett mått på någonting. 30 år gammal. Springer 2-3 ggr/vecka.
Varit knäskadad länge. Börjat på någon Garmin-plan på cykel på gymmet. Pallar väl hålla runt 120-150 watt på längre distans enligt den. Ingen aning om det är bra eller ej.
Ja och Lappen i träskorÄven tanter med cykelkorg tar sig ju runt så det går säkert bra (inget ont om tanter)om det är målet.
Fast då kom hon inte sist (om man nu ska tala om placeringar på ett motionslopp), däremot var hon sist på banan. Maxtiden är ju 28,5 timme beroende på när man startar (första start 19.30, målet stänger vid midnatt nästa kväll). Brukar vara några av gubbarna i jeans och träskor som startar först som rullar in strax innan midnatt.Jag kände en som kom sist på VR.
Hon hade kvastbilen precis bakom sig men lyckades ta sig runt själv på ca 22 timmar!
(Tror iof inte hon körde fler gånger sen.)
Edit, glömde säga, hon var helt otränad, körde damcykel med cykellorg :)
Knäskadan kan vara problem vid cykling, eller tvärtom cyklingen kan förbättra, men man bör vara klar med vilket innan. Annars är det nog inga konstigheter.Varit knäskadad länge. Börjat på någon Garmin-plan på cykel på gymmet. Pallar väl hålla runt 120-150 watt på längre distans enligt den. Ingen aning om det är bra eller ej.
Liknar min första VR. Skaffade en lvg i början av april och fick ihop ca 120 mil innan start. Hade ingen erfarenhet av längre aktiviteter än 2-3 timmar innan VR. Energiintaget var det största problemet.Inga problem, börjar du cykla i månadsskiftet mars/april har du drygt två månader på dig. Börja med kortare rundor på 2-3 mil, öka sedan på successivt, se till att få en handfull på iaf 7-8 mil, och nån på 10+ mil ett par veckor innan. Totalt kanske 100-150 mil så är det inga problem.
Inomhusnötande behöver dock inte per automatik betyda strukturerad träning eller något tydligt prestationsfokus.Som du ser får du väldigt olika svar här, och det beror ju på att folk är olika. En del är prestationsinriktade, och går igång på att träna strukturerat, köra intervaller, och ständigt se förbättringar. Andra vill komma ut och cykla för att det är roligt. Vilken typ du är vet du bara själv. Själv hör jag till den andra, att träna ska vara att komma ut i friska luften och ha roligt, att nöta på inomhus eller på gym tröttnar jag direkt på, likadant med att lägga upp planer och mäta, följa upp, etc.
Av ditt senaste inlägg ovan drar jag slutsatsen att du ändå är ganska tränad, att springa 2-3 ggr i veckan är definitivt inget jag gör. Däremot har jag under ca 15 års tid regelbundet kört Vasaloppet (skidor) och cyklat Vätternrundan och/eller Siljan Runt. Då har jag typiskt sett gjort som jag skrev i mitt tidigare inlägg ovan, kört igång ett par månader innan (för Vasaloppet runt jul, för cykelloppen som går i juni har jag kört igång i början av april). Övrigt tid av året är träningen ganska sporadiskt, det ska då vara fint väder och lustfyllt att komma ut för att det ska bli av. Det har räckt för att genomföra loppen utan problem, inga topptider men helt ok. Med din bakgrund kommer det att funka för dig också. Är du av den andra typen, som gillar att träna strukturerat, att mäta och följa upp etc, så kan du sikta högre. Det är gott om tid kvar.
Det finns de som cyklar fort med mjuka sulor. Och betydligt fortare än mannen med träskor på VR.Träskor som det talas om i tråden är faktiskt inte sämsta för cykling även om det kanske låter underligt. Kan vara långt bättre än en sko med för mjuk sula - det är däremot verkligen kass.
Det är imponerande på riktigt. 30 mil på damcykel måste vara bland det jävligare man kan utsätta sig för på en cykel. Har dock inte provat själv, men väl frugans bojsänke några km i stadsmiljö. Inte med all världens magi skulle jag ta mig runt på den, och absolut inte på 22 timmar , skulle gett upp halvvägs om ens det.Jag kände en som kom sist på VR.
Hon hade kvastbilen precis bakom sig men lyckades ta sig runt själv på ca 22 timmar!
(Tror iof inte hon körde fler gånger sen.)
Edit, glömde säga, hon var helt otränad, körde damcykel med cykellorg :)
Såna här insatser är de riktiga bragderna, inte att hetsa runt på sub-X timmar.Allt går, jag cyklade VR 2004 på mtb på 18 bruttotimmar(med mkt strul) efter att ha pendlat 5 ggr , tot 25 mil.
Jag har aldrig varit så trött varken före eller efter genomförandet dock.
Han kör Siljan Runt en eller två helger innan. I dokumentären om honom har jag dock för mig han sade att han inte tränar nåt speciellt i övrigt. F.ö. kör han Vasaloppet varje år också, är veteran även där.Hur tränar den lappen som är med varje år? Förmodligen inte alls.
Han använder dessutom för små tofflor där hälen sticker ut bakom.
Visa bilaga 534238
Cykla fort går säkert för den som har kapacitet men jag åtminstone gillar inte alls skor med mjuk sula.Det finns de som cyklar fort med mjuka sulor. Och betydligt fortare än mannen med träskor på VR.
Visa bilaga 534235
Helt värdelöst, när jag provade en gång att cykla med späd och värdelösa(billiga) skor var det som att man cyklade utan skor på slutet. Styv sula och anpassning inne i skon är att föredra.Cykla fort går säkert för den som har kapacitet men jag åtminstone gillar inte alls skor med mjuk sula.
Han cyklar ju konstant men kallar det inte träningHan kör Siljan Runt en eller två helger innan. I dokumentären om honom har jag dock för mig han sade att han inte tränar nåt speciellt i övrigt. F.ö. kör han Vasaloppet varje år också, är veteran även där.
En del är prestationsinriktade, och går igång på att träna strukturerat, köra intervaller, och ständigt se förbättringar. Andra vill komma ut och cykla för att det är roligt.
Jag föredrar också att cykla med skor med hård sula. Genom att det dock bevisligen finns de som klarar och föredrar att cykla med väldigt mjuk sula och gör det ruskigt bra (personen har satt världsrekord i 24-timmarsklättring med över 21000 höjdmeter och varit tvåa på Transpyrenees) så kanske det inte är värdelöst eller kasst för den personen!?Helt värdelöst, när jag provade en gång att cykla med späd och värdelösa(billiga) skor var det som att man cyklade utan skor på slutet. Styv sula och anpassning inne i skon är att föredra.
Nej såklart inte, gillar man att det känns som att en spd-pedal trycks direkt mot foten så är det såklart att föredra.Jag föredrar också att cykla med skor med hård sula. Genom att det dock bevisligen finns de som klarar och föredrar att cykla med väldigt mjuk sula och gör det ruskigt bra (personen har satt världsrekord i 24-timmarsklättring med över 21000 höjdmeter och varit tvåa på Transpyrenees) så kanske det inte är värdelöst eller kasst för den personen!?
Bragd, ja kanske men iaf dum i huvet.Såna här insatser är de riktiga bragderna, inte att hetsa runt på sub-X timmar.
Vem är det du tänker på?Jag föredrar också att cykla med skor med hård sula. Genom att det dock bevisligen finns de som klarar och föredrar att cykla med väldigt mjuk sula och gör det ruskigt bra (personen har satt världsrekord i 24-timmarsklättring med över 21000 höjdmeter och varit tvåa på Transpyrenees) så kanske det inte är värdelöst eller kasst för den personen!?