Vätternrundan otränad

izzianity

Medlem
Vätternrundan otränad
Att gå från soffpotatis utan bockstyre-erfarenhet till att köra Vätternrundan i år - går det? För kort tid? Dumt?

Sugen på anmälan men aldrig cyklat mer än 6-7 mil.
 

jolov

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Jadå. Det går.

Jag skulle kanske börja träna lite så fort som möjligt, bara för att bli bekväm på cykeln och slippa få ont :)
 

LFN

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Går det? Ja det gör det.
Blir det jättekul? Förmodligen inte.

Som med alla andra långdistanslopp, oavsett idrott, blir det roligare ju bättre förberedd du är.
 

Joem

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Det går alldeles utmärkt att köra VR. 30 mil är långt även även för mig som är relativt van med att sitta på hojen. Börja nöt med en gång. Möjligen kan du få lite tips på upplägg genom VRs magasin (cykla?) från tidigare år. Vill minnas att det var lite artiklar om olika upplägg där utifrån div tidsramar.
 

ooms

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Inga problem, börjar du cykla i månadsskiftet mars/april har du drygt två månader på dig. Börja med kortare rundor på 2-3 mil, öka sedan på successivt, se till att få en handfull på iaf 7-8 mil, och nån på 10+ mil ett par veckor innan. Totalt kanske 100-150 mil så är det inga problem.
Så gjorde jag första gången jag körde, körde väl 2-3 pass i veckan (mindre i början, mer i slutet), vilade sista veckan, och körde sedan loppet på drygt 10 timmar utan att ingå i nån grupp.
Kan du börja träna redan nu är det såklart ännu bättre.
 

GoranS

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Börja trampa så snart som möjligt - antingen ute om du har möjlighet eller inne om det funkar. Annars får du väl vänta tills utomhuscykling funkar och dra igång då.

Om du cyklar regelbundet och med ökande längd s.a. du åtminstone tillryggalagt tresiffrigt antal mil innan rundan och har några lite längre pass bör du kunna genomföra rundan utan utan att det ska vara en alltför plågsam upplevelse.

Det du inte vill är att bli skadad/få ont. Största riskerna för det är nog, förutom vurpor, att du sitter galet på cykeln eller att du använder alltför tunga växlar och får ont i t.ex. knän. Är även bortsett från skaderisk inte fel att träna på att hålla skaplig kadens (=trampfrekvens). Ett riktvärde kan vara 90 varv/min.

Om det finns någon cykelklubb som har en motionsgrupp så skulle jag föreslå att gå med där. Att ha cyklat en del i grupp innan Vättern är inte fel. I alla fall inledningsvis är det mycket stor sannolikhet för att du inte kommer att cykla solo och att ha lite vana att cykla med andra gör det lättare att kunna göra det effektivt och avslappnat. Grundtipset är att hålla blicken framåt och inte på framförvarandes bakhjul samt att i möjligaste mån undvika allt annat än mkt försiktig acceleration.
 

gandhi

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Klart det går. Det handlar bara om pannben, men det är förknippat med ganska mycket risk. Ovana att cykla i grupp ökar risken för att man kör in i andra (det finns mycket vett och etikett att lära innan). Risk att man får skador (skav, överbelastning, nervdomningar, mm). Somna på cykeln framåt småtimmarna.

Kör ett eller flera kortare lopp innan (t ex Siljan som också är bedövande vackert) för att vänja kropp och skalle vid distans och klungkörning.
 

ething

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Grundregeln är minst 100 mil i sadeln innan loppet. Bara ta fram kalendern och börja planera. Jag kan starkt rekommendera att hitta vänner att cykla med och ha en plan. Första gången körde jag ensam på en MTB, det är bland det jobbigaste jag gjort...
 

KjellF

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Om du är helt soffpotatis blir det tufft men genomförbart. Om du däremot har cyklat lite i skogen eller pendling ska det inte vara några problem.
Inför min första VR hade jag bara pendlat 2 + 2 mil någon gång per vecka. Under vintern fortsatte jag med pendlingen och körde hårda intervallpass på gym kanske en eller två gånger per vecka. Längre pass utomhus började jag med i mars och satt första gången på den nya racern i april.
Det räckte för att fixa VR på 9:30 och då var jag mycket aktiv med dragningarna.
 

GoranS

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Grundregeln är minst 100 mil i sadeln innan loppet. Bara ta fram kalendern och börja planera. Jag kan starkt rekommendera att hitta vänner att cykla med och ha en plan. Första gången körde jag ensam på en MTB, det är bland det jobbigaste jag gjort...
Låter onekligen som ett exempel på att göra det lite onödigt jobbigt för sig. :sneaky:

(Antar att anledningen var att det var den cykeln du hade tillgång till.)
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Att gå från soffpotatis utan bockstyre-erfarenhet till att köra Vätternrundan i år - går det? För kort tid? Dumt?

Sugen på anmälan men aldrig cyklat mer än 6-7 mil.

Jag har aldrig förstått tjusningen med detta, om det går bra eller ej beror väl på din fysiska status. Finns en hel del som gjort så under årens lopp, du får ingen extra medalj eller så bara för att du gör det otränad. 🙃
 

GoranS

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Om du är helt soffpotatis blir det tufft men genomförbart. Om du däremot har cyklat lite i skogen eller pendling ska det inte vara några problem.
Inför min första VR hade jag bara pendlat 2 + 2 mil någon gång per vecka. Under vintern fortsatte jag med pendlingen och körde hårda intervallpass på gym kanske en eller två gånger per vecka. Längre pass utomhus började jag med i mars och satt första gången på den nya racern i april.
Det räckte för att fixa VR på 9:30 och då var jag mycket aktiv med dragningarna.
Men du körde från april och framåt mer än "2 + 2 mil någon gång per vecka"!?
 

GoranS

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Jag har aldrig förstått tjusningen med detta, om det går bra eller ej beror väl på din fysiska status. Finns en hel del som gjort så under årens lopp, du får ingen extra medalj eller så bara för att du gör det otränad. 🙃
Fast om trådskaparen börjar trampa regelbundet nu och bygger upp sig så skulle jag säga att hen inte kommer att vara otränad när det är dags. Snarare skulle jag säga att hen kommer att kunna vara bättre förberedd än en ganska stor andel av de som cyklar rundan.

De som däremot bara ska ta sig igenom rundan med minsta möjliga förberedelse, och därmed står på startlinjen mer eller mindre helt otränade, har jag inte heller någon större förståelse för.
 

Hep

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Kanske sikta på ett annat mål om tanken är att bli mindre soffpotatis och cykla mer. Vill du cykla i skock och har kört med rakt styre kanske vasan är ett bättre mål. Mindre risk för både överträning nu och krasch i själva loppet, mer tid och borde vara lite trevligare att köra bättre förberedd och inte bara använda pannbenet för att bevisa något eller klara av.

Eller om du verkligen vill sitta dubbelvikt kanske du kan hitta ett landsvägslopp senare i sommar/höst. På alla sätt smartare och behagligare att ha mer tid på sig innan.
 

izzianity

Medlem
Vätternrundan otränad
Om du är helt soffpotatis blir det tufft men genomförbart. Om du däremot har cyklat lite i skogen eller pendling ska det inte vara några problem.
Inför min första VR hade jag bara pendlat 2 + 2 mil någon gång per vecka. Under vintern fortsatte jag med pendlingen och körde hårda intervallpass på gym kanske en eller två gånger per vecka. Längre pass utomhus började jag med i mars och satt första gången på den nya racern i april.
Det räckte för att fixa VR på 9:30 och då var jag mycket aktiv med dragningarna.
Soffpotatis kanske var att sälja mig själv lite kort. Mitt VO2-max ligger på 45 om det nu är ett mått på någonting. 30 år gammal. Springer 2-3 ggr/vecka.

Varit knäskadad länge. Börjat på någon Garmin-plan på cykel på gymmet. Pallar väl hålla runt 120-150 watt på längre distans enligt den. Ingen aning om det är bra eller ej.
 

nisseson

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Soffpotatis kanske var att sälja mig själv lite kort. Mitt VO2-max ligger på 45 om det nu är ett mått på någonting. 30 år gammal. Springer 2-3 ggr/vecka.

Varit knäskadad länge. Börjat på någon Garmin-plan på cykel på gymmet. Pallar väl hålla runt 120-150 watt på längre distans enligt den. Ingen aning om det är bra eller ej.
Då är det "endast" tillvänjning till att cykla lång distans, och viss vana om att cykla med folk runt omkring, som fattas. Bygg sakta men konsekvent upp distansvanan under våren så ska det nog gå utmärkt!
 
Senast ändrad:

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
VR 2015, jag började cykla i början av April, hade aldrig cyklat mer än max 20 km innan.
Jobbpendling oavsett väder, ett par gruppturer med cykelklubb, några turer med kompisarna som lurat med mig på detta elende. HIttade 2 andra på ngt forum som startade ungefär samtidigt så jag cyklade med dem. Planen var SUB 12 om det går bra.
Vi fick splittra på oss efter Hjo ngn stans. Jag kom in på 10h35min.
Så nog fasiken går det. Men börja som sagt av andra nu. Spinning eller motionscykel så mycket du bara pallar tills du känner dig bekväm att cykla utonhus.
 

ooms

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Som du ser får du väldigt olika svar här, och det beror ju på att folk är olika. En del är prestationsinriktade, och går igång på att träna strukturerat, köra intervaller, och ständigt se förbättringar. Andra vill komma ut och cykla för att det är roligt. Vilken typ du är vet du bara själv. Själv hör jag till den andra, att träna ska vara att komma ut i friska luften och ha roligt, att nöta på inomhus eller på gym tröttnar jag direkt på, likadant med att lägga upp planer och mäta, följa upp, etc.

Av ditt senaste inlägg ovan drar jag slutsatsen att du ändå är ganska tränad, att springa 2-3 ggr i veckan är definitivt inget jag gör. Däremot har jag under ca 15 års tid regelbundet kört Vasaloppet (skidor) och cyklat Vätternrundan och/eller Siljan Runt. Då har jag typiskt sett gjort som jag skrev i mitt tidigare inlägg ovan, kört igång ett par månader innan (för Vasaloppet runt jul, för cykelloppen som går i juni har jag kört igång i början av april). Övrigt tid av året är träningen ganska sporadiskt, det ska då vara fint väder och lustfyllt att komma ut för att det ska bli av. Det har räckt för att genomföra loppen utan problem, inga topptider men helt ok. Med din bakgrund kommer det att funka för dig också. Är du av den andra typen, som gillar att träna strukturerat, att mäta och följa upp etc, så kan du sikta högre. Det är gott om tid kvar.
 

staine

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Jag kände en som kom sist på VR.
Hon hade kvastbilen precis bakom sig men lyckades ta sig runt själv på ca 22 timmar!
(Tror iof inte hon körde fler gånger sen.)
Edit, glömde säga, hon var helt otränad, körde damcykel med cykellorg :)
 

ooms

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Jag kände en som kom sist på VR.
Hon hade kvastbilen precis bakom sig men lyckades ta sig runt själv på ca 22 timmar!
(Tror iof inte hon körde fler gånger sen.)
Edit, glömde säga, hon var helt otränad, körde damcykel med cykellorg :)
Fast då kom hon inte sist (om man nu ska tala om placeringar på ett motionslopp), däremot var hon sist på banan. Maxtiden är ju 28,5 timme beroende på när man startar (första start 19.30, målet stänger vid midnatt nästa kväll). Brukar vara några av gubbarna i jeans och träskor som startar först som rullar in strax innan midnatt.
 

aben

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Varit knäskadad länge. Börjat på någon Garmin-plan på cykel på gymmet. Pallar väl hålla runt 120-150 watt på längre distans enligt den. Ingen aning om det är bra eller ej.
Knäskadan kan vara problem vid cykling, eller tvärtom cyklingen kan förbättra, men man bör vara klar med vilket innan. Annars är det nog inga konstigheter.
 
Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Inga problem, börjar du cykla i månadsskiftet mars/april har du drygt två månader på dig. Börja med kortare rundor på 2-3 mil, öka sedan på successivt, se till att få en handfull på iaf 7-8 mil, och nån på 10+ mil ett par veckor innan. Totalt kanske 100-150 mil så är det inga problem.
Liknar min första VR. Skaffade en lvg i början av april och fick ihop ca 120 mil innan start. Hade ingen erfarenhet av längre aktiviteter än 2-3 timmar innan VR. Energiintaget var det största problemet.
 

aben

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Träskor som det talas om i tråden är faktiskt inte sämsta för cykling även om det kanske låter underligt. Kan vara långt bättre än en sko med för mjuk sula - det är däremot verkligen kass.
 

GoranS

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Som du ser får du väldigt olika svar här, och det beror ju på att folk är olika. En del är prestationsinriktade, och går igång på att träna strukturerat, köra intervaller, och ständigt se förbättringar. Andra vill komma ut och cykla för att det är roligt. Vilken typ du är vet du bara själv. Själv hör jag till den andra, att träna ska vara att komma ut i friska luften och ha roligt, att nöta på inomhus eller på gym tröttnar jag direkt på, likadant med att lägga upp planer och mäta, följa upp, etc.

Av ditt senaste inlägg ovan drar jag slutsatsen att du ändå är ganska tränad, att springa 2-3 ggr i veckan är definitivt inget jag gör. Däremot har jag under ca 15 års tid regelbundet kört Vasaloppet (skidor) och cyklat Vätternrundan och/eller Siljan Runt. Då har jag typiskt sett gjort som jag skrev i mitt tidigare inlägg ovan, kört igång ett par månader innan (för Vasaloppet runt jul, för cykelloppen som går i juni har jag kört igång i början av april). Övrigt tid av året är träningen ganska sporadiskt, det ska då vara fint väder och lustfyllt att komma ut för att det ska bli av. Det har räckt för att genomföra loppen utan problem, inga topptider men helt ok. Med din bakgrund kommer det att funka för dig också. Är du av den andra typen, som gillar att träna strukturerat, att mäta och följa upp etc, så kan du sikta högre. Det är gott om tid kvar.
Inomhusnötande behöver dock inte per automatik betyda strukturerad träning eller något tydligt prestationsfokus.

Jag har något vinterhalvår nött närmare ett par hundra timmar inomhus och det för att jag mår bra av det samt att jag vet att utecyklingen på sommarhalvåret blir roligare om jag håller igång över vintern. Någon strukturerad träning bedriver jag inte, jag gör inga tester för att mäta min status, intervaller är i den mån de förekommer ytterst spontana och jag tävlar inte så ngt egentligt prestationsfokus finns inte.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Det där kommer gå galant! Det finns ett orosmoln och det är skador, kanske extra för dig som har struliga knän. Jag tänker inte rekommendera bike-fit för en runda, men lyssna på kroppen och experimentera med position och inställningar. Jobba också på kadensen. Minst två 10-milare rätt nära start för att upptäcka ev problem.
 

GoranS

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Träskor som det talas om i tråden är faktiskt inte sämsta för cykling även om det kanske låter underligt. Kan vara långt bättre än en sko med för mjuk sula - det är däremot verkligen kass.
Det finns de som cyklar fort med mjuka sulor. Och betydligt fortare än mannen med träskor på VR.
1642677289357.png
 

Joem

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Jag kände en som kom sist på VR.
Hon hade kvastbilen precis bakom sig men lyckades ta sig runt själv på ca 22 timmar!
(Tror iof inte hon körde fler gånger sen.)
Edit, glömde säga, hon var helt otränad, körde damcykel med cykellorg :)
Det är imponerande på riktigt. 30 mil på damcykel måste vara bland det jävligare man kan utsätta sig för på en cykel. Har dock inte provat själv, men väl frugans bojsänke några km i stadsmiljö. Inte med all världens magi skulle jag ta mig runt på den, och absolut inte på 22 timmar , skulle gett upp halvvägs om ens det.
 

ooms

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Hur tränar den lappen som är med varje år? Förmodligen inte alls.
Han använder dessutom för små tofflor där hälen sticker ut bakom.

Visa bilaga 534238
Han kör Siljan Runt en eller två helger innan. I dokumentären om honom har jag dock för mig han sade att han inte tränar nåt speciellt i övrigt. F.ö. kör han Vasaloppet varje år också, är veteran även där.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Cykla fort går säkert för den som har kapacitet men jag åtminstone gillar inte alls skor med mjuk sula.
Helt värdelöst, när jag provade en gång att cykla med späd och värdelösa(billiga) skor var det som att man cyklade utan skor på slutet. Styv sula och anpassning inne i skon är att föredra.
 

GoranS

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Helt värdelöst, när jag provade en gång att cykla med späd och värdelösa(billiga) skor var det som att man cyklade utan skor på slutet. Styv sula och anpassning inne i skon är att föredra.
Jag föredrar också att cykla med skor med hård sula. Genom att det dock bevisligen finns de som klarar och föredrar att cykla med väldigt mjuk sula och gör det ruskigt bra (personen har satt världsrekord i 24-timmarsklättring med över 21000 höjdmeter och varit tvåa på Transpyrenees) så kanske det inte är värdelöst eller kasst för den personen!?
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Jag föredrar också att cykla med skor med hård sula. Genom att det dock bevisligen finns de som klarar och föredrar att cykla med väldigt mjuk sula och gör det ruskigt bra (personen har satt världsrekord i 24-timmarsklättring med över 21000 höjdmeter och varit tvåa på Transpyrenees) så kanske det inte är värdelöst eller kasst för den personen!?
Nej såklart inte, gillar man att det känns som att en spd-pedal trycks direkt mot foten så är det såklart att föredra.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Såna här insatser är de riktiga bragderna, inte att hetsa runt på sub-X timmar.
Bragd, ja kanske men iaf dum i huvet.
Kan konstatera att med lite träning och rejält mycket snabbare genomförande än dubbelt så var jag "utvilad" efter målgång jämfört med efter 1a ggn när jag låg i ett förtält och chippade efter luft likt en abborre på land och orkade inte ens dricka bärs ur kassen bredvid😮
 

aben

Aktiv medlem
Vätternrundan otränad
Jag föredrar också att cykla med skor med hård sula. Genom att det dock bevisligen finns de som klarar och föredrar att cykla med väldigt mjuk sula och gör det ruskigt bra (personen har satt världsrekord i 24-timmarsklättring med över 21000 höjdmeter och varit tvåa på Transpyrenees) så kanske det inte är värdelöst eller kasst för den personen!?
Vem är det du tänker på?
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer