Växel problem

Andreas030

Ny medlem
Växel problem
Hej!
Här köpt min första landsvägs Cykel en Triban rc 100 på decathlon. Men har problem med att bakväxlen hoppar vid belastning, ibland hoppar den ner en växel men ibland stannar den på samma. Har varit in med cyklen till decathlon 2 ggr och de har justerat växeln men problemet återkommer nu igen.
Är det något fel på växeln eller är det bara dåliga kvalite växlarna?

// Andreas

KOLOSS

Aktiv medlem
Växel problem
Hur ser man att det är snett?
När du växlar, är det alltid samma växlar som strular?

växelörat är den biten som som växelföraren sitter på som i sin tur är skruvad i ramen. Extremt böjd växelöra går att se som på följande bild.
Figure_9-71.jpg

Jag skulle ta cykeln till en ordentlig LBS, att fixa såna här problem är oftast inte jättedyrt

Andreas030

Ny medlem
Växel problem
När du växlar, är det alltid samma växlar som strular?

växelörat är den biten som som växelföraren sitter på som i sin tur är skruvad i ramen. Extremt böjd växelöra går att se som på följande bild. Visa bilaga 421858

Jag skulle ta cykeln till en ordentlig LBS, att fixa såna här problem är oftast inte jättedyrt
Jag har märkt att det händer på 3,4 och 5an då jag använder dem mest. Ska kolla om växel örat är snett!
Tack för hjälpen!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Växel problem
Lättast kollat bakifrån när kedjan är i rörelse. Minsta böj på linjen ställer till det. Välförsedda LBS har riktverktyg. Annars köp nytt öra. Det är en billig utbytesdetaöj.

KOLOSS

Aktiv medlem
Växel problem
Nej det är inget som brukar komma med nya cyklar. Men den kan ha fått en smäll vid något tillfälle. Kanske innan eller efter inköp

kais01

Aktiv medlem
Växel problem
en växelörariktare hör till livets nödtorft. strax efter kedjebrytare och kassettverktyg på åtminstone mtb-åkarens inköpslista.

Växel problem
Jag kidnappar tråden och passar på att fråga om det som på engelska heter ”mech hanger” eller ”derailer anger” heter ”växelöra” på svenska?

Octagon

Aktiv medlem
Växel problem
Fast 9ggr av 10 visar det sig att man skruvat lite planlöst på vajern istället för att ställa in dem enligt instruktion.
Så en vanlig justering måste vara steg 1 i min bok
Jag äger en riktare och brukar faktiskt börja med den när jag ska ställa in någons strulande växlar. Det tar nån minut att kolla om det är rakt. Typiskt symtom på snett växelöra är att växeln ligger snett i mitten, alltså om man får den att fungera bra på de högre och lägre växlarna men strular mitt i. Eller att en växel mitt i inte går att få i, dvs att cykeln växlar direkt från 6:an till 8, typ. Det räcker med lite snett, mindre än man kan se tydligt.

Växel problem
Jag är helt ny på att mecka cyklar, bara pysslat i två månader. Jag ramlade och böjde mitt växelöra. I väntan på att jag skulle fatta vilken ny jag skulle ha och att den skulle levereras böjde jag tillbaka mitt öra med hjälp av en skiftnyckel. Sedan ställde jag in växeln från början. Ett utmärkt tillfälle att lära sig mecka lite cykel. Att justera växlarna på hen hand inbillar jag mig är något man behöver kunna om man ska cykla ofta.

jonte987

Aktiv medlem
Växel problem
Jag äger en riktare och brukar faktiskt börja med den när jag ska ställa in någons strulande växlar. Det tar nån minut att kolla om det är rakt. Typiskt symtom på snett växelöra är att växeln ligger snett i mitten, alltså om man får den att fungera bra på de högre och lägre växlarna men strular mitt i. Eller att en växel mitt i inte går att få i, dvs att cykeln växlar direkt från 6:an till 8, typ. Det räcker med lite snett, mindre än man kan se tydligt.
Jag är inte emot riktare men har man ingen går det bra att börja med en vanlig by the book justering. Park tool guide.

kais01

Aktiv medlem
Växel problem
Fast 9ggr av 10 visar det sig att man skruvat lite planlöst på vajern istället för att ställa in dem enligt instruktion.
Så en vanlig justering måste vara steg 1 i min bok
såklart. börja där. och det har ts låtit göra, två gånger till och med:) sen kommer växelörariktaren fram.

räddaren i nöden, gång på gång.

borano20

Aktiv medlem
Växel problem
Hej.. När du provat alla bra tips här och det ändå inte funkar?? Kolla upp avståndet mellan den övre rulltrissan i bakväxeln och dreven i kassetten. Det där är lite beroende på vilket växelsystem, så kolla upp det å sök på Youtube, eller ev. tillverkarens hemsida. Jag tycker att det är ett typiskt problem när det jävlas mitt på kassetten. mvh borano20

Miracle

Aktiv medlem
Växel problem
Vad jag kan se så saknar den ett separat växelöra. Bakväxeln är skruvad direkt i ramen.
Kan nog vara en del av problemet.
Sedan är de flesta av Shimanos grejor bra, men just Tourney är väldigt enkel, och har väl inge vidare rykte, om jag fattat rätt.

frid!

Senast ändrad:

Andreas030

Ny medlem
Växel problem
Vad jag kan se så saknar den ett separat växelöra. Bakväxeln är skruvad direkt i ramen.
Kan nog vara en del av problemet.
Sedan är de flesta av Shimanos grejor bra, men just Tourney är väldigt enkel, och har väl inge vidare rykte, om jag fattat rätt.

frid!
Jo det verkar som som det är skit just nu! Har lämnat in den till dem men de hade mycket att göra så ska hämta den imorgon, så får vi se!

Miracle

Aktiv medlem
Växel problem
Nej. Det är samma billiga ram där växeln sitter direkt i ramen, dock med lite andra komponenter, dock inte av nämnvärt bättre kvalité än det du har nu.

frid!

Andreas030

Ny medlem
Växel problem
Hej, såg att det var en som så att man behöver justera de när man har använt cykeln ett tag. Och tanke med att den har rullat 20 mil så kanske de behöver justeras igen?
åter igen så tack för alla svar!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer