Växeln måste justeras efter varje växling/få loss växelwire Shimano Nexus?

lagrave

Aktiv medlem
Jag har en navväxel (Heter det så? Intern i navet i alla fall.) Shimano Nexus som i slutet på förra sommaren började tappa sin justering. Den är extremt enkel att justera (vrida lite på en "mutter" på själva handtaget så att ett streck hamnar mellan två markeringar) men så fort jag växlat några gånger blev den felaktigt inställd, och inte lite fel utan så mycket att det var svårt att få i växlarna.

Någon som kan gissa vad problemet kan vara? Cykeln är rätt ny, står alltid inomhus, används aldrig på vintern. När växeln väl ligger i fungerar det bra.

Jag gissar att smuts i växelslangen (Heter det så? Alltså "röret" växelwiren går igenom.) kan göra att wiren inte löper tillräckligt lätt så att när man växlar och den borde röra sig 8 mm så rör den sig bara 4 mm, eller något sådant. Möjligt eller fullkomligt orimligt?

Oavsett vad det beror på behöver jag nog ta loss växelwiren, men när jag tittar på det var det långt ifrån självklart hur man gör. Något som vet? Tyvärr svårt att fotografera.

Tack!

DarkMatter

Aktiv medlem
Har du tänkt på om det känns olika när du växlar upp eller ner? Att det kanske går lätt från växel 4 till 5 men dåligt från 3 till 2 (bara som exempel)?

Batavus

Aktiv medlem
Kan den här filmen hjälpa?
För övrigt Fredrik i Cykelaffären i Färjestaden som visar. De är mycket duktiga, och hanterar både gamla och nya cykelmodeller med den äran! ...De som hade bekymmer med hjulspindlar, om ni minns i ordvitsartråden.

dabac

Aktiv medlem
Hur många växlar?
”Ett streck hamnar mellan två markeringar” låter som 3-växlat.
Om du vänder cykeln uppochner så ser du en liten skruv som håller fast en kåpa på klickboxens undersida.(grejen som sitter över axeländen). Ta bort den så kommer du åt där vajern är fastklämd. Sen är det bara att dra ur ifall du vill byta höljena.
Kommer inte ihåg på rak arm hur vajern sitter i växelreglaget. Men det var väl nån kåpa som gick att ta loss där också så man kunde haka av vajern.

lagrave

Aktiv medlem
Har du tänkt på om det känns olika när du växlar upp eller ner? Att det kanske går lätt från växel 4 till 5 men dåligt från 3 till 2 (bara som exempel)?
Inget jag tänkt på, det går ju alltid lättare neråt eftersom spänningen släpper men jag tror inte det är någon större skillnad mellan enstaka steg.

Kold

Aktiv medlem
Det finns ett litet hål bak där vajern sitter i navet. Ta en eker eller 2mm insex och vrid ner (med reglage på lättaste växel) så får du lite slack i vajer och kan pilla ut den ur fästet. Kolla att vajern inte glidit i stoppet och eventuellt tajta åt. Kolla sen att vajern löper fritt i höljet. Ibland kan man droppa in lite lättflytande olja i höljet vid reglaget och blåsa igenom med tryckluft.

Det finns en tendens att samlas en del skit där vajern fäster i nav så rengör där och se till att vajern hamnar rätt i spåret där igen när du sätter tillbaka.

Sen är Nexus 8 generellt knepiga att fixa med i min erfarenhet, inte alls lika hållbara som Nexus 7 eller Alfine 8.

Pedalisten

Aktiv medlem
det är inte så att den svarta stoppen där höljet vilar i till bakhjulet hamnat i kläm mot kedjestaget? För i så fall hämmar rotationen på växelförningen.

DarkMatter

Aktiv medlem
Inget jag tänkt på, det går ju alltid lättare neråt eftersom spänningen släpper men jag tror inte det är någon större skillnad mellan enstaka steg.
Ok. Annars tänkte jag att om det går bra att växla upp, alltså dra vajer, men inte åt andra hållet så kunde det vara vajern som inte släpps tillbaka riktigt. Antingen att varjer kärvar eller att reglaget blivit dåligt.

Jonasg72

Ny medlem
Jag har en navväxel (Heter det så? Intern i navet i alla fall.) Shimano Nexus som i slutet på förra sommaren började tappa sin justering. Den är extremt enkel att justera (vrida lite på en "mutter" på själva handtaget så att ett streck hamnar mellan två markeringar) men så fort jag växlat några gånger blev den felaktigt inställd, och inte lite fel utan så mycket att det var svårt att få i växlarna.

Någon som kan gissa vad problemet kan vara? Cykeln är rätt ny, står alltid inomhus, används aldrig på vintern. När växeln väl ligger i fungerar det bra.

Jag gissar att smuts i växelslangen (Heter det så? Alltså "röret" växelwiren går igenom.) kan göra att wiren inte löper tillräckligt lätt så att när man växlar och den borde röra sig 8 mm så rör den sig bara 4 mm, eller något sådant. Möjligt eller fullkomligt orimligt?

Oavsett vad det beror på behöver jag nog ta loss växelwiren, men när jag tittar på det var det långt ifrån självklart hur man gör. Något som vet? Tyvärr svårt att fotografera.

Tack!
Hur gick det med detta, hittade du någon lösning?
Jag har liknande problem med min Alfine 8. Jag justerar växeln och den funkar fint under en varierande men ofta ganska kort sträcka. Sedan kan den ligga en helt växelsteg fel och proceduren får upprepas. Hade samma problem förra sommaren, då lämnade jag in den på service (oljedopp) och den här fungerar bra under vintern. Men inte ska väl service var 7-8:e månad behövas?

aben

Aktiv medlem
Jag har liknande problem med min Alfine 8. Jag justerar växeln och den funkar fint under en varierande men ofta ganska kort sträcka. Sedan kan den ligga en helt växelsteg fel och proceduren får upprepas. Hade samma problem förra sommaren, då lämnade jag in den på service (oljedopp) och den här fungerar bra under vintern. Men inte ska väl service var 7-8:e månad behövas?
Måste vara vajern, antingen att den hamnat fel vid infästningen till navet (av egen erfarenhet vet jag att det är lätt hänt) eller att den löper trögt alternativt att problemet sitter i reglaget.

lagrave

Aktiv medlem
Ny växelwire och hölje.

Men det känns fel. Växelwiren såg helt ok ut när jag tog ut den, höljet borde man kunna rengöra eller något sådant, om det kommit in smuts där. Piprensare liksom.

Köp & Sälj

Topp