Växelproblem - tekniktipsfråga

Vurten

Medlem
Växelproblem - tekniktipsfråga
Hej,

Har en Stumpjumper ST Alloy 2020 där jag fått problem med växeln (1x12) och nu är utan idéer på vad felet kan bero på.

Den vill inte växla från största drevet. Även om jag klickar flera klick så växlar den inte. Ibland växlar den ner om jag först trampar baklänges en bit men som regel behöver jag peta på växelarmen. Alla andra växlingar går alldeles utmärkt, inklusive ner till största drevet.

Jag har riktat växelörat, kontrollerat vajern som löper alldeles utmärkt (den blir tydligt slapp när jag klickat på en nedväxling) rengjort och smort lederna i växelarmen. Men felet kvarstår.

Någon som har tips på vad jag kan kolla mer?
 

radarminnet

Aktiv medlem
Växelproblem - tekniktipsfråga
Hej,

Har en Stumpjumper ST Alloy 2020 där jag fått problem med växeln (1x12) och nu är utan idéer på vad felet kan bero på.

Den vill inte växla från största drevet. Även om jag klickar flera klick så växlar den inte. Ibland växlar den ner om jag först trampar baklänges en bit men som regel behöver jag peta på växelarmen. Alla andra växlingar går alldeles utmärkt, inklusive ner till största drevet.

Jag har riktat växelörat, kontrollerat vajern som löper alldeles utmärkt (den blir tydligt slapp när jag klickat på en nedväxling) rengjort och smort lederna i växelarmen. Men felet kvarstår.

Någon som har tips på vad jag kan kolla mer?
Låter märkligt. Det enda jag kan tänka mig spontant är att övre trissan ligger för nära drevet, så att det blir klämt på något vis, men det borde märkas med missljud och allmänt oskön känsla. Men läge att kolla b-skruven ändå kanske?
 

Vurten

Medlem
Växelproblem - tekniktipsfråga
Låter märkligt. Det enda jag kan tänka mig spontant är att övre trissan ligger för nära drevet, så att det blir klämt på något vis, men det borde märkas med missljud och allmänt oskön känsla. Men läge att kolla b-skruven ändå kanske?
Tack för tipset! Är "B-skruven" den som spänner/flyttar bak själva armen? Dvs. inte ändlägesskruvarna du menar, för ändlägena verkar perfekta.
 

radarminnet

Aktiv medlem
Växelproblem - tekniktipsfråga
Tack för tipset! Är "B-skruven" den som spänner/flyttar bak själva armen? Dvs. inte ändlägesskruvarna du menar, för ändlägena verkar perfekta.
Ja, det är skruven som justerar fjäderspänningen mot växelörat, och därmed indirekt justerar positionen i höjdled mellan övre trissan och kassetten.
 

Vurten

Medlem
Växelproblem - tekniktipsfråga
Provade skruva lite på b-skruven så att avståndet ökade lite. Gav ingen märkbar förbättring.

Men nu har jag lite större problem som gör att denna sak får pausa lite...kraschade och bröt sönder växelreglaget som nu hänger löst i vajern! :oops: Så nu står jag i valet och kvalet om jag ska köpa ett likadant nytt reglage och kanske behöva köpa en ny växel om den är boven i dramat eller om jag ska köpa ett helt nytt paket.

Det som sitter på idag är SRAM SX Eagle 1x12. SRAM har ju rätt dåligt rykte för sina bromsar så det kanske är lite spök med kvaliteten även på växlarna?
 

thludde

Ny medlem
Växelproblem - tekniktipsfråga
Har inte hört något bra om SX så skulle nog rekommendera att byta. En kpmpis som cykelmekaniker menar att GX är absolut lägsta nivå. Själv hade jag GX på förra cykeln och tyckte inte den höll måttet heller. Tror man måste upp på XO eller XX1 för att få vettiga växlingar med SRAM. (Jag är ganska kräsen med växlingen och gillar inte missljud). Kör numera med Shimano XTR och det är himmelriket. Visserligen inte rättvist att jämföra toppmodellen av Shimano med GX men jag tror ändå mer på Shimanos budgetmodeller än SRAM.
 

manneblask

Aktiv medlem
Växelproblem - tekniktipsfråga
Det låter som det fortfarande är/var b-skruven som är boven. Sram Eagle har en liten plastskiva som man använder för att måtta avståndet mellan största kuggen och översta trissan - detta ska göras med cykeln i sag (tror det är 15mm).

GX Eagle-bakväxel fungerar bra när den är korrekt inställd. Allt under den nivån är riktigt piss.
 

radarminnet

Aktiv medlem
Växelproblem - tekniktipsfråga
Har inte hört något bra om SX så skulle nog rekommendera att byta. En kpmpis som cykelmekaniker menar att GX är absolut lägsta nivå. Själv hade jag GX på förra cykeln och tyckte inte den höll måttet heller. Tror man måste upp på XO eller XX1 för att få vettiga växlingar med SRAM. (Jag är ganska kräsen med växlingen och gillar inte missljud). Kör numera med Shimano XTR och det är himmelriket. Visserligen inte rättvist att jämföra toppmodellen av Shimano med GX men jag tror ändå mer på Shimanos budgetmodeller än SRAM.
Jag har kört GX 1x12 och tycker det funkar väldigt bra, men inte lika bra som Shimano XT 1x12 som jag kör nu, som är helt suveränt. Däremot håller jag med om att SX inte verkar vara någon höjdare, men kanske mest hållbarhetsmässigt – funktionen ska det väl inte vara nåt jätteproblem med, så länge grejerna hänger ihop.

SX kör väl kassett på vanlig HG-body, så om det ändå är tal om att köpa nytt reglage och växelförare så är det kanske lika bra att gå på Shimano där då (och byta kassett också, om det behövs), förslagsvis Deore eller SLX.
 

Vurten

Medlem
Växelproblem - tekniktipsfråga
Det låter som det fortfarande är/var b-skruven som är boven. Sram Eagle har en liten plastskiva som man använder för att måtta avståndet mellan största kuggen och översta trissan - detta ska göras med cykeln i sag (tror det är 15mm).

GX Eagle-bakväxel fungerar bra när den är korrekt inställd. Allt under den nivån är riktigt piss.
Jag tror att det är mindre än 15 mm så det är ju en bra indikation! Men utifrån ditt och de andra svaren så känns det verkligen som att jag ska passa på att byta även växelföraren nu när jag måste ha ett nytt reglage.
 

manneblask

Aktiv medlem
Växelproblem - tekniktipsfråga
Jag tror att det är mindre än 15 mm så det är ju en bra indikation! Men utifrån ditt och de andra svaren så känns det verkligen som att jag ska passa på att byta även växelföraren nu när jag måste ha ett nytt reglage.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer