Växelreglage problem

rois

Aktiv medlem
Växelreglage problem
Bakgrund. Jag har en 11 år gammal hybrid, 24 växlar, 3 fram 8 bak. Växelreglaget på vänster sida fungerar inte längre, framväxeln ligger konstant på lägsta växeln. När jag försöker växla upp är det inget motstånd i reglaget. Till saken hör att framväxeln har varit väldigt trög, så för någon dag sedan small det till i reglaget när jag växlade upp.

Reglaget i fråga heter Shimano SL-R440. Tydligen av Rapidfire typ. På framväxeln står det Sora.

Jag undrar om det går att laga?

Om inte, vilket ersättningsreglage skall jag köpa? Reglaget jag har verkar gått ur produktion, och jag är inte så insatt i alla kompatibilitetsproblem som kan uppstå när man byter/mixar reglage och växlar.

rois

Aktiv medlem
Växelreglage problem
Nej, vajern sitter som den skall. Jag verkar ha belastat mekaniken i växeln hårt, pga. trögheten i framväxeln, så något har gått sönder i växeln.

darkforce

Aktiv medlem
Växelreglage problem
byt reglage pilla isär ett gammalt nött reglage rätt e lönlöst släng på ett nytt rapidfirereglage ny vajer o nya höljen o smörj upp framväxeln

PKJoacim

Aktiv medlem
Växelreglage problem
På min 14 år gamla hybrid med rapid fire-reglage slutade bakväxlarna att funka. Ingen motstånd i reglaget. Det var som att det slirade i spakarna och att det inte drog vajern när jag försökte växla. Det var fettet som hade stelnat och därmed hade något i mekanismen slutat att röra sig som det skulle. Jag sprayade in WD-40 in i reglaget, generöst mycket och jobbade med reglaget. Och efter en stund började det funka igen och har funkat sedan dess.

rois

Aktiv medlem
Växelreglage problem
Hej och tack för svaret.

Jag insåg att det är lönlöst att laga. Provade att plocka upp reglaget, men insåg att jag inte kan laga det. Det blev tom. sämre av försöket. Har fixat problemet temporärt genom att låsa framväxeln på mittklingan, så att jag slipper en konstant lågväxel. Skall fundera på om det är lönt att åtgärda överhuvudtaget. Jag står inför ett reservdelsköp på nästan 2000 kronor till cykeln, mycket har blivit utslitet ungefär samtidigt, så det kan vara bättre att köpa en ny pendlarcykel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer