Växelreglage sram shimano.

AX3L

Aktiv medlem
Bak fungerar inte eftersom sram och shimano drar olika mycket kabel (tror sram har 1:1 medan shimano har 2:1). Fram kan eventuellt fungera dock!

Vernersson

Aktiv medlem
Det finns lite olika fulhack man kan göra för att få det att funka, dock verkar det vara ganska besvärligt & inte helt 100.
Googla lite på typ "shimano rear derailleur with sram shifter" eller liknande fras så.

Personligen är det inget jag skulle ge mig på, men var & en är salig i sin tro ;)

emmer

Ny medlem
AX3L sa:
Bak fungerar inte eftersom sram och shimano drar olika mycket kabel (tror sram har 1:1 medan shimano har 2:1). Fram kan eventuellt fungera dock!
Är det "dynasys" - vilket jag inte är hundra på att det är - så ligger de rätt nära.
[Dynasys 1:1.2 och ExactAcruation 1:1.3 - ungefär]
Sen om det är tillräckligt för att ändlägen ska funka väl är väl beroende på person :-)

JT

Ny medlem
emmer sa:
Öh? Det rör ju sig olika mycket på växeln och "klicken" sitter i reglaget. Har du inte sett en cykel?
Ändlägena sitter på växeln. "Klicken" på ändlägena i reglaget är längre än övriga "klick". Har du aldrig sett innanmätet i ett reglage?

emmer

Ny medlem
JT sa:
emmer sa:
Öh? Det rör ju sig olika mycket på växeln och "klicken" sitter i reglaget. Har du inte sett en cykel?
Ändlägena sitter på växeln. "Klicken" på ändlägena i reglaget är längre än övriga "klick". Har du aldrig sett innanmätet i ett reglage?
Men om utväxlingen gör att det rör sig mindre (som jag skrev), hur blir det då *******?

JT

Ny medlem
emmer sa:
Men i detta fallet är det inget problem?
Om skillnaden är så liten så indexeringen skulle bli acceptabel så har jag väldigt svårt att se att ändlägena skulle vara något problem. Jag vet inte om 1:1.2 vs 1:1.3 är tillräckligt nära för acceptabel indexering, jag har aldrig provat, och personligen så förstår jag inte varför det skulle vara så viktigt att blanda reglage och växel.

emmer

Ny medlem
JT sa:
emmer sa:
Men i detta fallet är det inget problem?
Om skillnaden är så liten så indexeringen skulle bli acceptabel så har jag väldigt svårt att se att ändlägena skulle vara något problem.
Åh, du är bokstavstorgen? Det är där det klämmer :-) Ändläge betyder 'läget allra ytterst' och inte 'lägen utåt ändarna'. Då förstår jag dina inlägg. Så för att lägga till rätta i efterhand. "Sen om det är tillräckligt för att lägen ut mot ändarna ska funka väl är väl beroende på person :-) " Nöjd nu?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer